Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stát a ČEZ asi podpoří memoradem Gigafactory. První investice má být 52 miliard korun

Stát a ČEZ asi podpoří memoradem Gigafactory. První investice má být 52 miliard korun

26.07.2021 16:24, aktualizováno: 26.7. 17:43
Autor: ČTK

Aktualizováno

Vláda a energetická společnost ČEZ zřejmě v úterý podepíšou memoradum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily, takzvané Gigafactory, v Česku. Znění memoranda dnes odsouhlasila vláda, uvedl na Twitteru vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Z materiálu, který má ČTK k dispozici, vyplývá, že investice má v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst.

První krok k výstavbě Gigafactory. Na vládě jsme právě schválili znění memoranda mezi ČEZ a Vládou České republiky, zastoupenou Ministerstvem průmyslu a obchodu. Očekávaná investice přes 50 mld Kč přinese min. 2,3 tis pracovních míst.


Havlíček už loni oznámil, že skupina ČEZ zvažuje v příštích několika letech stavbu továrny na lithiové baterie pro auta v severních Čechách, kterou označil právě jako projekt Gigafactory. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách.

"Jednáme se dvěma hlavními subjekty mezinárodního charakteru. Je to citlivá věc, nechtějí, abychom to příliš komentovali. Jejich názor respektujeme," řekl ministr minulý týden deníku Právo.

Na začátku června ministr uvedl, že vláda by měla během následujících týdnů rozhodnout o pobídce v řádu jednotek miliard korun, aby v Česku továrna na baterie pro elektroautomobily vznikla. V polovině března ministr řekl Hospodářským novinám (HN), že česká vláda o projektu jedná s německou automobilkou Volkswagen. Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie.

"ČEZ má zájem realizovat a vláda má zájem podpořit projekt Gigafactory produkující baterie pro elektrická vozidla v České republice jako strategický projekt, který urychlí transformaci jak energetického, tak automobilového průmyslu. Záměrem projektu je rovněž vytvoření unikátní příležitosti k transformaci strukturálně postižených regionů v České republice," stojí v textu memoranda, které by měl za stát podepsat Havlíček a za ČEZ generální ředitel Daniel Beneš.

Z dokumentu dále vyplývá, že ČEZ je připraven se stát investorem projektu, dodavatelem energií, energetických služeb a lithia z místních zdrojů, zajistit vhodné prostory a zázemí pro realizaci projektu a je rovněž připraven zajistit financování zamýšleného projektu. Vláda prostřednictvím ministerstva průmyslu je pak připravena mimo jiné podpořit zamýšlený projekt vhodnou formu veřejné podpory.

Její výše má podle materiálu poskytnout "efektivní pobídkový stimul pro investora". Kabinet chce také podpořit investora zajištěním nezbytné dopravní a vzdělávací infrastruktury, služeb veřejného zdraví, sociálních služeb a ostatních nezbytných veřejných služeb. ČEZ a vláda společně pak chtějí společně rozvíjet takzvaný bateriový hodnotový řetězec, zahrnující široké spektrum činností, od těžby surovin až po zpracování baterií k druhotnému použití a jejich recyklaci. Jeho značnou část je podle nich vhodné umístit do ČR.

Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Lithium a jeho využití bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.

 
 

Čtěte více:

BBC: Co se stane se starými bateriemi elektrických aut?
05.05.2021 8:28
Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezd...
Northvolt získal od investorů 2,75 mld. dolarů na rozšíření továrny na baterie
09.06.2021 12:02
Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt získal od investor...
Elektromobilita má před sebou slibnou budoucnost. Investoři by ale měli dobře vybírat, varuje Fidelity
30.06.2021 6:03
Od vypuknutí pandemie Covid-19 jsme u elektromobilů svědky vlny optimi...
Volvo přejde do roku 2030 na elektromobily,  spolupracuje s Northvolt
01.07.2021 9:05
Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars představil rozsáhlý har...

Váš názor
  • "Fond obnovy"
    27.07.2021 6:39

    Petr Mach (Svobodní): "Ano, vstoupili jsme tímto do dluhové unie. Myslel jsem celou dobu, že to není možné, že se to nestane, když smlouva o EU zcela jasně zakazuje Evropské unii hospodařit na dluh. A 26 premiérů nyní schválilo obří zadlužení EU, smlouva nesmlouva. Za ty peníze budeme ručit a premiér se zavázal ke splátkám ve výši 0,6 % HDP ročně, tedy asi 36 miliard korun ročně v dnešních cenách. My tam ty peníze postupně zaplatíme ze státního rozpočtu, tedy z daní občanů. Bude to 36 miliard ročně. Ty peníze budou chybět na něco jiného. Dostaneme je, ale na projekty podle přání EU. Na nějaké zelené a digitální investice. Vytváříme tím zadlužení, které nepotřebujeme, na projekty, které nepotřebujeme". https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Podrzte-se-Takhle-budeme-splacet-obri-dluh-EU-Petr-Mach-zklame-i-Madary-a-Polaky-Trestat-staty-bude-snadne-631386https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Podrzte-se-Takhle-budeme-splacet-obri-dluh-EU-Petr-Mach-zklame-i-Madary-a-Polaky-Trestat-staty-bude-snadne-631386
    x2
    • Re: "Fond obnovy"
      27.07.2021 9:36

      Je třeba volit SPD nebo Svobodné
      Čert
      •  
        27.07.2021 15:34

        hlupáků je na to v Česku bohužel dost!
        lime
      • Čert
        27.07.2021 13:05

        Bohužel, Svobodní se do parlamentu nedostanou. Nicméně SPD je jediná partaj od roku 89, kterou mně nedělá problém volit opakovaně. Protože aktivně odmítá hovadiny jako je gender, 98 pohlaví, nelegální migraci, zelené náboženství, centrální řízení Velkým Bratrem, zadlužování, dotační socialismus či nevoleni Evropské komise, europarlament bez zákonodárne moci či nepřiměřené omezování svobod covid podvodem.
        x2
  • Čím dál více
    26.07.2021 21:56

    se utvrzuji v přesvědčení, že je nutné volit strany, které zavřou dveře země jak samotnému Green Dealu, tak také jeho tvůrcům.
    x2
    • Re: Čím dál více
      27.07.2021 9:37

      Tomu lze zabránit pouze výstupem z EU. Britové to dali těsně, časově.
      Čert
      • Čert
        27.07.2021 12:48

        Samozřejmě to Britům přeji. Ostatním už totéž vyjde mnohem nákladněji. Ale stále platí, že čím dříve tím levněji.
        x2
  • ČEZ bude investovat a VW si bude plánovat?
    26.07.2021 19:49

    "Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie". A kdo navíc zaplatí parcelu a změnu územního planu na stavební pozemek pro budoucí firmu na baterie? To zavání devadesátými léty.....
    x2
  •  
    26.07.2021 18:58

    Stát by se do toho neměl angažovat. Měl by to dělat výhradně soukromý sektor, teda ani CEZ ne!
    Čert
  • Proč ne
    26.07.2021 17:53

    Po úspěšném projektu he3da akumulátoru si doslova žádá pokročit k mnohem většímu přesunu peněz. Je potřeba myslet ve velkém.
    HenryFord
    • Re: Proč ne
      26.07.2021 18:55

      Co to bylo, nějaký podařený tunýlek ale 90’ léta?
      Čert
      •  
        26.07.2021 19:37

        27. 10. 2017....Dnes už neplatí, že stavíme závod za 5,5 miliardy korun, ve kterém ročně vyrobíme baterie o výkonu jednoho gigawattu. S ohledem na vysokou poptávku chceme stavět závod za 30 miliard korun a s výrobní kapacitou 15 gigawattů ročně... 20. 12. 2019 „Gigatovárna“ na unikátní české baterie má odstartovat na jaře ... 16. června 2021 Pochybnosti kolem údajně přelomové technologie se nedaří rozptýlit ani po oficiálním rozjetí výroby a riziko, že se drobní investoři při sázce na HE3DA unáhlili, stoupá. Přísně střeženou sériovou výrobu ještě žádný odborník z energetické branže neviděl. Prus přesto necítí potřebu svou technologii před odbornou veřejností obhajovat, naopak se ještě více uzavírá.
        HenryFord
Aktuální komentáře
24.09.2021
13:41Nikdo neví, jak to s elektromobily skončí, Musk a Peking se vzájemně potřebují, říká expert z Morgan Stanley
12:11Dodavatelské řetězce snižují výhled Nike (komentář analytika)  
12:05Perly týdne: Ropa k 80 – 90 dolarům, příklon k aktivnímu investování a kauza Evergrande
11:50ČTÚ chystá kvůli omezené konkurenci regulaci trhu mobilních dat
11:05Čínská Evergrande zmeškala termín pro uhrazení úroků z dluhopisů
10:56Návrat starých obav, akcie obracejí dolů, výnosy dluhopisů v Evropě dál stoupají  
10:26Čínské zpomalení ropu (zatím) netrápí  
10:12Daimler uzavře bateriovou alianci s koncerny Stellantis a Totalenergies
9:18Rozbřesk: O víkendu klíčové německé volby a koruna vyhlíží ČNB
9:11Důvěra v ekonomiku v září potřetí za sebou klesla
9:09Dopad vysokých cen energií délkou překoná covid, soudí Lagardeová
8:53Evropské akciové burzy mohou váhat, nálada se ale zhoršuje. EP Infrastructure prý zvažuje IPO  
8:31Volvo Cars hodlá do roku 2030 prodávat auta, v jejichž interiéru nebude kůže
6:09Investiční tip Visa: Korekce za námi?  
23.09.2021
22:07Americké akcie poblíž historických maxim  
17:52Akcie po korekci míří nahoru, dluhopisy se ale vyprodávají  
17:20Kde budou americké akcie na konci roku? Odpověď stojí na třech pilířích
16:50Podnikatelská aktivita v USA roste nejpomaleji za 12 měsíců
15:20Investoři přestávají podle stratégů nakupovat ve výprodejích, slyší jen na velká jména
14:58Britská centrální banka úroky nezměnila, čeká však růst inflace

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index Ifo, očekávání
16:00USA - Prodeje nových domů