Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Škoda přestane vyrábět kultovní auto českého chataře a chalupáře. Fabia kombi skončí kvůli prostoru pro elektroauta

Škoda přestane vyrábět kultovní auto českého chataře a chalupáře. Fabia kombi skončí kvůli prostoru pro elektroauta

24.08.2021 12:35, aktualizováno: 24.8. 12:48
Autor: ČTK

Aktualizováno

Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi. Důvodem  jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to dnes oznámila v dopise zaměstnancům, který má ČTK k dispozici. Kdy se přestane Fabia kombi vyrábět, není zřejmé. Další podrobnosti se ČTK snaží zjistit.

Kompaktní model Fabia patří k nejoblíbenějším a zároveň klíčovým modelům automobilky Škoda. Představen byl v září 1999 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 4,5 milionu, z toho asi dvě pětiny ve verzi kombi. Existuje ve čtvrté generaci, kterou firma začala ve svém mladoboleslavské závodě vyrábět letos v červenci.

Fabia po modelech Felicia a Octavia znamenala v září 1999 na frankfurtském autosalonu třetí novinku mladoboleslavské automobilky uvedenou do výroby od dubna 1991, kdy se Škoda stala součástí německého automobilového koncernu Volkswagen. Fabia byla rovněž prvním vozem postaveným na nově vyvinuté koncernové platformě A04, sdílené společně s automobily VW Polo, Seat Ibiza a Audi A2. Zatímco felicia byla spíše evolucí předchozí Škody Favorit, její nástupkyně fabia, pojmenována podle první manželky byzantského císaře Herakleia, byla díky svým moderním tvarům i použité technice zbrusu novým automobilem.

Autorem designu přes 3,9 metru dlouhého pětidvéřového hatchbacku vyvážených tvarů byl Brazilec Raul Pires, který pracoval v týmu pod vedením belgického designera Dirka van Braeckela. Výroba fabie odstartovala v prosinci 1999. V době zahájení prodeje byla nejlevnější variantou fabie verze s motorem o objemu 1,4 litru a výkonu 50 kW za 314.900 korun. Průměrná mzda tehdy v ČR činila zhruba 12.500 korun. Později přibyla levnější varianta s motorem o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW za cenu 250.000 korun. Nejlépe vybavené fabie s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 85 kW nebo 1,9 TDI pak přišly téměř na půl milionu korun.

Fabia získala několik zahraničních novinářských ocenění a vedla si dobře i při bezpečnostních testech organizace Euro NCAP, kde získala čtyři hvězdičky z pěti možných a umístila se na druhém místě za Toyotou Yaris.

Na podzim 2000 přibyla praktická varianta kombi, která měla zavazadlový prostor o objemu 426 litrů, na jaře následujícího roku byla představena verze sedan, která se však na trhu příliš neprosadila a později skončila bez náhrady. Milovníkům sportovnější jízdy byl od roku 2003 nabízen model RS, pod jehož kapotou byl netypicky turbodieselový motor o objemu 1,9 litru a výkonu 96 kW. V rámci první generace vozu, které bylo celkem vyrobeno 1,8 milionu kusů (z toho asi 660.000 kombi), se také po čtyři roky vyráběla užitková verze Fabia Praktik.

Druhou generaci automobilka představila v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Karoserie vozu byla až po sloupek předního skla shodná s malým MPV Roomster. Kritici označovali design této generace fabie za disproporční, neboť auto z určitých úhlů působilo příliš úzkým a vysokým dojmem. Zvětšila se však vnitřní prostornost a vylepšena byla i výbava auta. O dva roky později byla na trh uvedena verze Scout s ochrannými kryty na bocích karoserie. Druhé generace fabie se za sedm let vyrobilo 1,7 milionu kusů (z toho zhruba 510.000 kombi).

Pod vzhledem třetí generace, která se začala vyrábět na podzim 2014, se podepsal tehdejší šéfdesignér značky Škoda, Slovák Jozef Kabaň. Zvolil ostřejší hrany karoserie, které vozu dodaly sportovnější proporce. O čtyři roky později následoval facelift a pod kapotou se objevily výhradně zážehové tříválcové motory s litrovým objemem a výkonem od 60 do 110 koní. Této generace fabie se prodalo přes milion vozů (z toho přes 380.000 kombi).

Čtvrtá generace modelu Fabia vychází poprvé z modulární platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Se svou délkou 4108 milimetrů překonává nová generace modelu poprvé hranici čtyř metrů a nabízí při šířce 1780 milimetrů více místa než její předchůdkyně. Objem zavazadlového prostoru se u novinky zvýšil o 50 litrů na 380 litrů.

Fabia dvakrát získala titul Auto roku v ČR, nejprve ve své první generaci ve verzi kombi (2001) a poté ve své třetí generaci (2015). Úspěchy slavila také v motoristickém sportu, od roku 2016 čtyřikrát za sebou ovládla kategorii WRC 2.

Nejprodávanější škodovkou a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším automobilem na českém trhu je model Octavia. Fabia je na druhém místě, loni se v ČR prodalo 15.969 fabií, což znamená meziroční pokles o 21 procent.

O tom, že čtvrtá generace modelu Fabia bude již nabízena pouze jako hatchback a nynější varianta kombi skončí, se dlouho spekulovalo. Řada automobilek verze kombi v segmentu malých vozů nahradila žádanějšími crossovery, které kombinují výhody SUV, jakými jsou vyšší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel, s agilitou kompaktního vozu. Škoda má pro evropský trh v nabídce městský crossover Kamiq a tři další modely kategorie SUV – Karoq, Kodiaq a nejnověji čistě elektrické SUV Enyaq iV.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v ČR skoro 34.000.

 

Čtěte více:

Čísla z Volkswagenu: Provozní zisk ve čtvrtletí na pětinásobku. Škoda Auto ho zvedla skoro o polovinu
06.05.2021 8:42
Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním čtvrtletí více než zp...

Váš názor
  • Jan Majurnik
    27.08.2021 7:32

    "No a když nedávno dorazila zpráva, že žádný kombík nebude, tak jsem se docela hněval. Ne snad že bych osobně plánoval nákup, ale tisíce jiných lidí ano. Ještě více mi zvedly obočí důvody. Ne snad že bych se podivil emisním limitům, to už je takový unijní byznys, ale elektromobily? Je to tak, Škodovka prostě potřebuje kapacity, aby mohla chrlit enyaqy a podobné bzučáky. V utkání Enyaq vs. Fabia Combi tedy kontumačně zvítězil bateriový vyzyvatel, protože praktický zástupce lidu se k duelu ani nemohl dostavit. Nicméně říká se, že když se jedny dveře zavřou, jiné se otevírají. Své o tom ví patrně v Hyundaii, jelikož po oznámení ukončení vývoje Fabie Combi 4 musela na českém zastoupení padnout nejedna flaška. Pro cenově dostupné kombíky nižší střední třídy se totiž bude chodit ke Korejcům. Aby ne, když vám za 365 000 Kč prodají i30 s klimatizací, pětiletou garancí a zimáky navrch ".
    x2
  • Je to ještě horší
    24.08.2021 15:14

    Oni nebudou dělat ani Fabii sedan. A přitom po té v jedničkové generaci toužil naprosto každý. Ty tvary! Fiat Multipla bledl závistí.
    Ten, který tančí s papoušky
  •  
    24.08.2021 14:08

    Jel jsem v litrové fabii a ono se to nechtělo ani rozjet. Tak jsem zastavil a ono to zdechlo úplně:-) Rikam si co s tím?? Za mnou kolona a pán za mnou říká, že to má nějaký autostop, že musím šlápnout na spojku:-) Proti tomu je malé městské elektrické citigo formule se slušným odpichem, kde každému autu z křižovatky ukáže záda a hlavně nikdy nezdechne při zastavení:-)
    štíreček
    • ekoterorista o))
      24.08.2021 16:09

      Kámo, tak že se star systém už dostal i do Hodonína? o)) trvalo to sotva 15 let...je k ničemu. Na Volvu ho vypínám. Opatruj se
      Velkamedvědice
      • Re: ekoterorista o))
        24.08.2021 21:53

        No to jo, ale když v tom sedíš poprvé, tak to nečekáš. Vezl jsem to sousedovi ze servisu a kupodivu ho za rok prodal ještě dráž, protože ceny těch malých prdítek vzrostly.
        štíreček
    • stirecek
      24.08.2021 15:32

      Ale to vůbec není podstatné. O sortimentu výroby má rozhodovat zákon nabídky a poptávky. A nikoliv dotovana ideologie.
      x2
      • Re: stirecek
        24.08.2021 16:41

        Přesně, Free market-poptávka. Nikoliv regulatorní zásahy EU
        Čert
      • Re: stirecek
        24.08.2021 15:58

        Však rozhodl. Kupovali to důchodci na chalupu. Takže šlus.
        Ten, který tančí s papoušky
        • Papoušek
          24.08.2021 16:02

          No a? Vždyť těch důchodců je v ČR 3 miliony.
          x2
          • Re: Papoušek
            24.08.2021 16:07

            Prachů mají dost, že to přehrabují vidlemi, tak ať si koupí Scalu. Já Škodovce naprosto rozumím.
            Ten, který tančí s papoušky
            • Papoušek
              24.08.2021 16:17

              Jistě, prachy někteří mají. Nicméně mají v hlavě rozum a ví, že je lépe pořídit si za peníze nemovitost, než nacpat milion+ do elektromobilu, který má životnost menší, než suchý záchod za pár tisícovek na jejich chalupě.
              x2
              • Re: Papoušek
                24.08.2021 16:23

                No a hlavně to má ještě jednu ryze pragmatickou dimenzi. V novinách jsem dneska četl, že všichni důchodci zemřou v té podzimní delta hovido apokalypse. A jako vy byste prostě vyráběl auta pro mrtvé zákazníky? No myslím, ne! (já už bych ty veřejné lidi normálně nechal zavřít za ty kecy)
                Ten, který tančí s papoušky
                • Papoušek
                  24.08.2021 16:25

                  Zakon nabídky a poptávky není nebozticich.
                  x2
                  • Re: Papoušek
                    24.08.2021 17:20

                    Tak samozřejmě, že když budete mít sklady plné uren a rakví a on nikdo nebude umírat, že to lze nějak zařídit... ale tak jako držme se nějak úvahově při zemi :)
                    Ten, který tančí s papoušky
                    • Papoušek
                      24.08.2021 17:27

                      Já se hlavně držím tržního mechanismu. Neboť ten centrálně plánovaný uvrhl po válce celou východní Evropu do ekonomické bídy.
                      x2
                      • Re: Papoušek
                        24.08.2021 17:40

                        Po 2WW se hodně dotovalo a hodně plánovalo všude. Jak na východě, tak na západě. Všude byl lístkový systém, atd. To až pak tak nějak postupně se z toho staly systémy východ západ. No nic. Aspoň, že důchodci už netopí kdejakým sajrajtem a dá se všude až na výjimky normálně dýchat. A to vím, vo čem mluvím.
                        Ten, který tančí s papoušky
                        • Papoušek
                          24.08.2021 18:02

                          Bohužel, západní Evropa přebírá tyto východní socialistické praktiky na můj vkus až příliš bezhlavě.
                          x2
  • vy si ty elektroauta nakonec radi koupite
    24.08.2021 13:16

    nic jineho vam ani nezbyde
    waits
  •  
    24.08.2021 13:07

    Do docela velkého Kamiq se montuje již jen “litrový tří - válec”. Octávia s max 1.6 benzín. Kde jsou doby, kdy Superb měl standardně 2.5 TDI. Snad jediné automobilky, co ještě vyvíjí spalovací motory jsou BMW a MB. Ty se i chlubí, že mají nové výkonnější motory o objemu nad 2L. Zatímco VW se chlubí, že docílil snížení váhy u nových motorů o 50kg tím, že je tam více plastů, méně válců a malý objem. Subaru v 2019 zastavil v USA výrobu Outback s 3.6R. Tento 6ti válec se drží ve velkých cenách, je po něm hlad. Zajímavé je, že ty zatracené objemnější motory mají stejnou, nebo jen o málo vyšší spotřebu než kdejaký 1.6 chrchloň tříválec. Ono totiž, tady stejně jako i jinde (?) platí, že objem ničím nenahradíš!
    Čert
    •  
      24.08.2021 15:22

      Koukám na konfigurátor toho kamiku a 1,0 TSI má 81 kW a 1,5 TSI 110 kw. To máte 150 koní, když si vezmete ten silnější. To naprosto stačí do města a na chlalupu pro důchodce. Kdo potřebuje jezdit dálnice, tak pro toho prostě to auto není určeno. I když tam to musí dávat 130 bez problémů.
      Ten, který tančí s papoušky
      •  
        24.08.2021 16:43

        Tyhle motory, jsou již jen ve vyrobených autech. V nových už nebudou. Dvou litry se dnes dávají již jen do dodávek.
        Čert
      •  
        24.08.2021 15:27

        A do Superba tam lze dát 2,0 TSI s 206 kW. S tím normálně benga "honili" na dálnici. Žádnej vořez.
        Ten, který tančí s papoušky
        • K čemu?
          24.08.2021 15:31

          Stačí elektromotor o velikosti melounu a hnedka je tam těch koní 500!
          štíreček
          • Re: K čemu?
            24.08.2021 16:45

            Ano, to jediné na čem stojí marketing na elektroauta. Zrychlení za 3-4sec./100km.
            Čert
          • Re: K čemu?
            24.08.2021 15:53

            No jo, jenomže oni je s tím musí nejenom honit, ale taky dohonit a né zůstat stát někde na krajnici :))
            Ten, který tančí s papoušky
Aktuální komentáře
26.01.2022
22:03Hlavní analytik Patrie: Powell otevírá možnost rychlého utahování politiky a nechává trhy v nejistotě  
22:00Obchodování v USA: monetární normalizace aneb jestřábi útočí  
21:49Sazby Fedu beze změny, ale Powell proměnil tiskovku v jestřábí show, říká ekonom ČSOB Jan Čermák
20:28Fed: Úrokové sazby začneme zvedat brzy, pak dojde na vyfukování rozvahy
17:35Akcie zůstávají nastavené pozitivně, ropa stoupá na 90 dolarů  
17:11Blíží se bod nula. Jak se kolem něj chovají různá investiční aktiva?
16:57Schodek obchodu USA se zbožím loni poprvé překonal hranici jednoho bilionu
16:23UNICAPITAL Invest III a.s.: Informace o výplatě výnosu dluhopisů
16:11Problémový letoun 787 navyšuje náklady Boeingu bez jasného konce v dohlednu. Ve výsledcích překvapilo kladné cash flow
15:50Braňo Soták k výsledkům Microsoftu: Očekávané nové zrychlení cloudu dodává naději  
14:09Nestarejte se tolik o růst sazeb, říká Howard Marks. Investiční úspěch není v časování, ale v čase
12:56Evropská komise velké změny v zelené klasifikaci jádra a plynu nechystá, řekla komisařka
12:37Výsledky evropských bank se blíží. Budou lepší než jejich amerických rivalů?
12:06Výhled výrobce turbín Vestas na příští rok ukazuje na těžké časy, pozitiva se hledají těžko  
11:35Podíl energie z obnovitelných zdrojů v EU roste, Česko podle Eurostatu zaostává
11:26Akcie před Fedem rostou. Dnešní jednání je důležité, ale zásadní je i pohled za něj  
10:50Jak nyní investovat, říká ředitel Oaktree Capital. Centrální banka by vyjma extrémů v ekonomice měla být spíše pasivní
9:09Rozbřesk: Akcie s napětím čekají na Fed, v centru pozornosti utahování měnové politiky
8:45Microsoft potešil předpovědí, večer bude Fed a Tesla. Evropské akciové futures se tváří statečně  
8:18Microsoft zvýšil tržby i zisk o pětinu díky poptávce po cloudových službách

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alaska Air Group Inc (12/21 Q4, Bef-mkt)
Apple Inc (12/21 Q1, Aft-mkt)
Comcast Corp (12/21 Q4, Bef-mkt)
Deutsche Bank AG (12/21 Q4, Bef-mkt)
Dow Inc (12/21 Q4, Bef-mkt)
HCA Healthcare Inc (12/21 Q4, Bef-mkt)
International Paper Co (12/21 Q4, Bef-mkt)
Juniper Networks Inc (12/21 Q4, Aft-mkt)
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE (12/21 Q4, Aft-mkt)
Mastercard Inc (12/21 Q4, Aft-mkt)
McDonald's Corp (12/21 Q4, Bef-mkt)
Mondelez International Inc (12/21 Q4, Aft-mkt)
Northrop Grumman Corp (12/21 Q4, Bef-mkt)
Robinhood Markets Inc (12/21 Q4, Aft-mkt)
Rockwell Automation Inc (12/21 Q1, Bef-mkt)
SAP SE (03/22 Q1, Bef-mkt)
Southwest Airlines Co (12/21 Q4, Bef-mkt)
STMicroelectronics NV (12/21 Q4, Bef-mkt)
UniCredit SpA (12/21 Q4, Bef-mkt)
United States Steel Corp (12/21 Q4, Aft-mkt)
Visa Inc (12/21 Q1, Aft-mkt)
Western Digital Corp (12/21 Q2, Aft-mkt)
13:00Altria Group Inc (12/21 Q4)
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:05Stryker Corp (12/21 Q4)