Podobně, jako jsme se před třiceti lety ptali, čím vším může být internet, se dnes ptáme, čím vším může být metaversum. Pro CNBC to uvedl Simon Powell, který působí v Jefferies jako ředitel výzkumu tématických investic. Nyní jsme tedy v situaci, kdy se vývoj může pohnout mnoha směry s velkými extrémy. V jednom z nich „všechno, co se ještě nepřesunulo online, se online přesune.“ K tomu by podle experta mohlo dojít během 5 – 10 let a pak by si lidé mohli vybrat, zda budou žít v internetovém světě, či v hybridu tohoto a fyzického světa.
Podle experta je otázkou, jaké firmy budou metaversu dominovat. Můžeme uvažovat o a jemu podobných, ale stejně tak je možné, že jeho základem bude „decentralizovaný web 3.0“, kterému nebude dominovat nikdo a jehož základem může být blockchain. V tuto chvíli není jasné, kde vývoj skončí, zda u decentralizované či centralizované verze metaversu.
Co by bylo hlavní páteří celého systému a hlavní investiční tezí, která by se kolem tohoto tématu točila? Powell míní, že v souvislosti s rozvojem internetu na tom byli nejlépe ti investoři, kteří od konce osmdestách let vlastnili společnosti typu . Stejná logika pak platí o metaversu. To znamená, že investoři by se měli zaměřit na výrobce čipů a související uživatelské elektroniky, dále poskytovatele infrastruktury a následně softwaru. Dále jsou tu poskytovatelé cloudových služeb či společností zaměřujících se na virtuální realitu.
S úvahami o metaversu se roztrhl pytel poté, co si změnil název . Na Yahoo Finance se na něj ptali ředitelů několika velkých firem. V Qaulcommu si myslí, že nejde o téma „jedné velikosti pro všechny“ a metaversum se týká i přesunu práce z kanceláří domů, protože zde může být využívána technologie virtuální reality. Ředitel společnosti Applovin hovořil o vlastnění digitálních aktiv a možnosti jejich nákupu a prodeje, což jsou podle něj oblasti, které mohou pro jeho firmu představovat potenciál.
Na Yahoo Finance také hovořil analytik BofA Vivek Arya, podle kterého je metaversum a jím používané technologie relevantní i na úrovni samotných firem. Za příklad dal německou automobilku , která plánuje stavbu nové továrny a využívá přitom technologie, které jí zobrazují tuto továrnu ještě před jejím dokončem. A to na úrovni, na které je automobilka schopná optimalizovat výrobní procesy ve virtuální podobě tak, že následná výstavba se již řídí výsledky této optimalizace.
Anastasia Amoroso z iCapital Network na Yahoo Finance zase vysvětlovala, že nebude „vlastnit metaversum“, které bude tvořit několik digitálních center, kde se lidé budou moci ve virtuální podobě scházet, trávit čas a sdílet své zážitky. podle expertky vnímá příležitosti, které se v této oblasti mohou objevovat, ale jde o téma, které se týká více velkých technologických firem. Ty tak mimo jiné nakupují menší společnosti, které by mohly mít potenciál vyniknout v oblasti metaversu. Do odvětví se tlačí i fondy rizikového kapitálu a řada nových firem.
Virtuální realita tu je ale s námi již nějaký čas, proč by nyní měl nastat nějaký velký skok směrem k něčemu, co nazýváme metaversum? Amoroso míní, že v současné době dochází k propojování řady technologií a někdy v příštím roce by mohl nastat „bod akcelerace“. Významným tématem tu pak je to, že technologie související s metaversem začíná čím dál tím více využívat korporátní sektor a do této oblasti bude stále více investovat.
Zdroj: CNBC, Yahoo Finance