Výsledky Amazonu (Investiční tipy) jsou pro nás do značné míry zklamáním. Růst tržeb po překotném loňském roku výrazně zpomalil spolu s tím, jak klesla globální aktivita v e-commerce. Ve spodních liniích výsledovky se pak projevují nákladové tlaky ze strany přepravy, přebytku zaměstnanců a nevyužitých logistických kapacit. Výhled na další kvartál se pak nese v podobném duchu. Do velké míry se jedná o klasický boom-bust cyklus, kdy je období mohutných investic následováno opadnutím poptávky po finálním produktu, a tyto investice se pak stávají nákladovou přítěží. Akcie prozatím necháváme v našem seznamu Investičních tipů, nicméně je spíše doporučujeme jen dál držet a nedokupovat. Vkládáme totiž naději alespoň do chystaného splitu (20:1; 3. červen), který by mohl zvýšit likviditu akcií a přilákat nové kupce ze strany retailu. Akcie reagují na špatný výhled až 10% poklesem.
Tržby vyrostly jen o 7 % yoy na 116 mld. USD, díky čemuž se přesné trefily do tržního konsensu i do výhledu společnosti. Výrazně horší je to ale s provozním ziskem. Už původní výhled managementu ve výši 4,5 mld. USD byl do značné míry zklamáním. O to víc pak zamrzí reálně dosažených 3,7 mld. USD (-60 % yoy) a podstřelení konsensu o téměř 2 mld. USD. Provozní marže se zúžila až o 5 p.b. yoy na 3,2 %. Management ve svých komentářích vypíchl tři hlavní problémy: rostoucí přepravní náklady (2 mld. USD), přebytek zaměstnanců spojený s nízkou produktivitou (2 mld. USD) a nevyužité logistické kapacity (2 mld. USD). Čistý zisk na akcii se propadl do záporu na -7,56 USD, z čehož však až 15 USD připadá na negativní efekt přecenění podílu v Rivian. Dokud se tedy jeho akcie nestabilizují, nebude výsledný čistý zisk na akcii příliš relevantní. Na grafu vlevo můžete vidět historický růst tržeb, na grafu vpravo zase vývoj provozní marže.
![005](/Fotobank/2689366a-dfcd-459b-b987-f61ae5cb43ab?width=500&height=193&action=Resize&position=Center)
Hlavním (a opět bohužel i jediným) pozitivním bodem těchto výsledků je cloudová služba AWS. Její tržby (18,4 mld. USD vs kons. 18,2 mld. USD) trochu zpomalily tempo růstu na 37 %, nicméně poptávka zůstává silná a dlouhodobé kontrakty narostly na hodnotě o 68 % yoy na téměř 90 mld. USD. Oku lahodí i provozní marže, která s výškou 35,3 % vyskočila vysoko nad historický průměr. Je to nicméně dáno změnou účetních postupů (pomalejší odpisování serverů), které k provoznímu zisku divize přihodily 1 mld. USD, což odpovídá přesně těm 5 p.b. navíc. Grafy níže ukazují historický růst tržeb AWS a jeho provozní marži.
Jak je z předešlých řádků už asi jasné, jádrový byznys e-commerce žádné zázraky nepředvedl, a navíc se v něm koncentrovala většina zmíněných nákladových problémů. Ten americký rostl na tržbách jen o 8 % yoy (kons. +8 % yoy) a zahraniční stagnoval na loňských hodnotách (kons. +4 % yoy). Problém celého e-commerce je ale líp patrný ze vzájemného stavu dvou metrik na samém konci výsledků: přepravní náklady (shipping costs) a prodané zboží (paid units). Za normálního stavu přepravní náklady rostou a klesají spolu s objemem prodaného zboží. Globální růst ceny přepravy a pokles aktivity v online obchodu však způsobily, že došlo k rozpojení těchto dvou metrik. A tak zatímco paid units zůstaly stejné jako loni (+0 % yoy), tak shipping costs na tento stejný objem zboží vyrostly až o 14 % yoy.
Jakoukoliv naději na brzké zotavení narušuje pochmurný výhled na další kvartál. Ten počítá s tržbami mezi 116 až 121 mld. USD a provozním ziskem mezi -1 až 3 mld. USD. Při středních hodnotách by to odpovídalo meziročnímu růstu jen o 5 % u tržeb a poklesu až o 90 % u provozního zisku (marže necelé 1 %). Srovnání s konsensem vypadá velice špatně, jelikož předpokládal 125 mld. USD pro tržby, 7,5 mld. USD pro provozní zisk a 6 % pro provozní marži. Management upozorňuje, že rostoucí přepravní náklady tady určitě nějaký čas zůstanou a že do nevyužitých logistických kapacit bude muset jednoduše během roku dorůst. Jediné, na čem v příštím kvartálu dokáže zapracovat, je přebytek pracovní síla a nízká produktivita.