Čína prodlužuje daňové úlevy na koupi nízkoemisních aut až do roku 2027. Úlevy, jejichž hodnota v příštích 4 letech dosáhne až 520 miliard juanů, mají za úkol podpořit upadají výrobu elektrických vozidel.
Tento krok, který byl oznámen na briefingu v Pekingu ve středu, je posledním ze série kroků ke zvýšení prodeje a na největším světovém trhu EV. "I když Čína dosáhla určitých úspěchů v odvětví vozidel jedoucích na nové energie, toto odvětví má stále viditelné problémy, včetně nedostatečné nabídky kritických technologií a nerovnoměrného vývoje na širším trhu," řekl Xin Guobin, úředník z ministerstva průmyslu a informačních technologií. "Na ty je třeba reagovat."
Zatímco nové automobily obecně podléhají 10procentní dani z prodeje, daň se od roku 2014 nevztahuje na vozidla s čistou energií a tato politika byla nedávno prodloužena do konce roku 2023. Středeční oznámení posouvá toto datum na konec roku 2025 pro čistá auta s cenou pod 300 000 juanů (41 700 dolarů), která nemají více než devět míst. Vozy s cenou nižší než 150 000 juanů pak získají další podporu až do konce roku 2027.
Čínští představitelé také zopakovali svůj závazek vybudovat více nabíjecí infrastruktury a podporovat prodej elektromobilů. Zejména se zaměřují na venkovské oblasti, kde elektrická vozidla a plug-in hybridy představují pouze 4 % prodeje nových automobilů, ve srovnání s celostátním průměrem 25,6 procent v loňském roce.
V Číně se loni prodalo téměř 5,67 milionu čistých automobilů, což je o 90 procent více než před rokem. Vláda štědře poskytovala pobídky kupujícím a dotace výrobcům automobilů po více než deset let na podporu tohoto odvětví, což podpořilo stovky společností ke vstupu na trh. V jeden okamžik poskytl nákup EV spotřebitelům až 60 000 juanů v pobídkách, tento program nicméně skončil v loňském roce.
Vzhledem k tomu, že vládní podpora klesá a země čelí ekonomickým problémům, kdysi vzkvétající prodeje čistých automobilů se v Číně zpomalují. Prodej elektromobilů a plug-in hybridů vzrostl od ledna do května o 41 procent, vyplývá z údajů čínské Asociace osobních automobilů, což je hluboko pod 120% nárůstem ve stejném pětiměsíčním období loňského roku. Pokles nastal navzdory tomu, že mnoho výrobců automobilů snížilo ceny, aby získalo podíl na trhu, což je trend nastartovaný společností Tesla
Graf: Top 10 výrobců zelených automobilů v Číně
Zdroj: Bloomberg, Company fillings, China Passanger Car Association
Úřady naznačily, že přerušují podporu problémovým automobilkám a nechají tržní síly a regulační mechanismy, aby urychlily odchod nekonkurenceschopných firem. Tlak na konsolidaci pomůže zvýšit mezinárodní konkurenceschopnost čínských automobilových značek, řekl Xin během briefingu.
Peking se také snaží prohloubit mezinárodní spolupráci v době, kdy geopolitické napětí se Západem klade otázky týkající se expozice dodavatelských řetězců automobilového průmyslu na Čínu. Čína vítá zahraniční investice a spolupráci v technologiích, jako jsou pevné baterie a samořídící vozidla. Čínští výrobci automobilů jsou také vyzýváni, aby investovali a zakládali továrny v zámoří, řekl Xin.
"Měli bychom spolupracovat, abychom udrželi stabilitu dodavatelských řetězců," řekl a dodal, že automobilové společnosti různých zemí mohou spolupracovat na vytvoření efektivního globálního dodavatelského řetězce.
Zdroj: Bloomberg