Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šéf Maersku: Potíže lodních dopravců v Rudém moři asi potrvají několik měsíců

Šéf Maersku: Potíže lodních dopravců v Rudém moři asi potrvají několik měsíců

17.01.2024 15:10
Autor: ČTK

Potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců. V diskusi na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to dnes řekl šéf dánské společnosti Maersk Vincent Clerc. Šéf DHL Tobias Meyer varoval, že situace by mohla vést k nedostatku nákladních kontejnerů v Asii, zatímco provozovatelé italských přístavů se obávají, že vleklá krize by mohla vést k trvalému odklonu lodní dopravy ze Středozemního moře.

Jemenští povstalci, které podporuje Írán, pokračují v útocích na obchodní lodě v Rudém moři. Spojené státy a Británie minulý týden zahájily odvetné letecké údery proti vojenským cílům jemenských Húsíů, další údery provedla americká armáda tento týden.

Maersk a další velké námořní společnosti daly stovkám svých plavidel pokyn, aby se Rudému moři vyhýbaly. Náhradní trasy, například přes mys Dobré naděje, ale plavbu výrazně prodlužují a zdražují. Sazby za přepravu zboží se od začátku prosince více než zdvojnásobily, ukazuje index poradenské společnosti Drewry. Zástupci bank se obávají, že krize by mohla vyvolat inflační tlaky, které by nakonec mohly oddálit nebo zvrátit snižování úrokových sazeb.

"Bude to pro nás znamenat delší tranzitní časy a pravděpodobně narušení dodavatelského řetězce minimálně na několik měsíců. Doufejme, že to bude na kratší dobu, ale může to být i déle, protože je velmi nepředvídatelné, jak se tato situace vlastně vyvíjí," řekl Clerc. Maersk patří k největším námořním dopravcům na světě.

"Je to výrazné narušení. Průlivem mezi Rudým mořem a Adenským zálivem prochází téměř 20 procent světového obchodu. Je to jedna z nejdůležitějších tepen světového obchodu a globálních dodavatelských řetězců. A teď je ucpaná," konstatoval Clerc.

Nedostatek kontejnerů v Asii by mohl nastat z toho důvodu, že jich tam nemusí být přepraveno dostatečné množství, uvedl v panelové diskusi šéf DHL Meyer. Musíme to hlídat," řekl a dodal, že současnou situaci však nelze srovnávat s potížemi dodavatelského řetězce v době pandemie covidu-19, tedy před třemi až čtyřmi lety.

Itálie v posledních letech využila své pozice v centru Středozemního moře, aby získala část námořní dopravy pocházející ze Suezského průplavu a směřující na trhy v Evropě. Na tuto trasu spoléhá podle údajů výzkumné společnosti SRM přibližně 40 procent italského námořního obchodu, což v roce 2022 představovalo zhruba 154 miliard eur (3,8 bilionu Kč).

"Obáváme se, že naši němečtí, rakouští a maďarští zákazníci, které jsme v posledních letech vylákali ze severoevropských přístavů, se tam vrátí, " řekl šéf správy přístavů v Terstu Zeno D'Agostino. Někteří vývozci zvažují, zejména v případě zboží vyšší hodnoty, přepravu do Asie po železnici, která trvá přibližně polovinu času, ale je dražší.

Připadá mi to jako dokonalá bouře," řekl agentuře Reuters šéf průmyslové skupiny Assoporti Rodolfo Giampieri. Dodal, že útoky Húsíů přišly v době, kdy se Středomoří stalo středem zájmu globálního obchodu.


Čtěte více:

Musk chce větší kontrolu nad Teslou, než z ní udělá společnost na umělou inteligenci
17.01.2024 13:13
Elon Musk varoval, že by produkty umělé inteligence raději vyráběl mim...
Výroba aut v Česku loni stoupla o 14,8 procenta na zhruba 1,4 milionu vozů
17.01.2024 13:16
Výroba osobních aut v Česku loni vzrostla o 14,8 procenta na 1,397.816...
Než otevře Wall Street: Allakos, Interactive Brokers, Spirit Airlines
17.01.2024 13:18
Americké akciové indexy včera oslabovaly v návaznosti na komentáře pře...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.03.2025
21:01Propad na zámořském trhu vedl Fedex a Nike  
17:32Negativní závěr týdne ve znamení firemních zpráv  
17:14Pasivní Fed, ale aktivní finanční podmínky – k čemu směřují?
16:49Společnost Johnson & Johnson plánuje v USA investovat 55 miliard USD
16:05Ruská centrální banka nechala základní úrok na 21 procentech, nevylučuje zvýšení
16:00Perly týdne: Zanedbaná Tesla a prosperující NVIDIA
15:14Americké akcie klesají a naznačují pokračování korekce  
14:21Výsledky Nike: Obrat k růstu bude ještě chvíli trvat. Společnost drtí cla vůči Číně a Mexiku  
11:32Německá Spolková rada schválila historický finanční balík na obranu a infrastrukturu
11:30Důvěra v ekonomiku ČR v březnu opět vzrostla, je nejvyšší skoro za tři roky
11:00Stratégové se po letech otáčí k Evropě čelem a navyšují mediánový cíl pro evropské akcie
9:57Direct Financing s.r.o.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
9:47MONETA Money Bank, a.s.: Valná hromada
9:44Nálada spotřebitelů i podnikatelů na vzestupu
9:38Komerční banka, a.s.: Výroční zpráva za rok 2024
9:28Komerční banka, a.s.: Informace o konání řádné Valné hromady
9:07Rozbřesk: Evropa zvyšuje výdaje do obrany. A bude znovu dvourychlostní!
9:00RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
8:20Rošáda ve vedení Apple má za cíl vrátit AI úsilí do správných kolejí. Výdaje na obranu budí obavy o fiskální stabilitu Evropy, akciové futures padají  
5:56Fidelity International: Neodepisujte tradiční automobilky

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data