Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ukrajina chce zastavit transport ruské ropy přes ropovod Družba, zásobování Česka není podle Mero ohroženo

Ukrajina chce zastavit transport ruské ropy přes ropovod Družba, zásobování Česka není podle Mero ohroženo

30.08.2024 15:42
Autor: ČTK

Zásobování Česka ropou pokračuje bez omezení, uvedl státní provozovatel ropovodů Mero. Reagoval tak na informace, že Ukrajina chce od příštího roku zastavit transport ruské ropy přes ropovod Družba. V současnosti Mero pokračuje v pracích na rozšíření ropovodu TAL z Itálie, čímž plánuje nahradit dodávky z Ruska. Hotovo by mělo být v první polovině příští roku. Státní podnik to dnes uvedl pro ČTK.

Na začátku příštího roku skončí platnost rusko-ukrajinské dohody o transportu ropy do Evropy. Některá ukrajinská média dnes uvedla, že podle poradce šéfa kanceláře ukrajinského prezidenta Mychajla Podoljaka Kyjev nemá v úmyslu ji obnovit.

"Zásobování Česka ropou není nijak omezeno," uvedlo dnes Mero. Podnik připomněl, že v současnosti jsou v plném proudu technické práce na zvýšení kapacity ropovodu TAL z italského Terstu. Projekt přibližně za 1,6 miliardy korun má od roku 2025 zajistit zvýšení kapacity pro Česko o čtyři miliony tun ropy ročně, do země tak bude možné ropovodem dodat až osm milionů tun za rok. Rozšíření ropovodu má ČR zbavit závislosti na ruské ropě.

Práce podle mluvčí Mera Barbory Putzové pokračují podle harmonogramu. "Aktuálně se pracuje na výměně čerpadel, motorů a dalších komponentů v Itálii, Rakousku a Německu. V minulých měsících jsme instalovali v souvislosti s tímto projektem také nové potrubí s větší přepravní kapacitou na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi," uvedla.

Na navýšení přepravní kapacity bude podle ní podnik připraven na konci letošního roku, kdy budou hotové všechny technologické úpravy. "Následně budou probíhat další nutné kroky, jako je instalace záložních čerpadel, provozní zkoušky a certifikace. Od ruské ropy by se mohlo Česko odstřihnout v první polovině roku 2025," dodala Putzová.

Jako problém pro Česko nevidí případné zastavení dodávek ropy ropovodem Družba přes Ukrajinu z Ruska ani český zmocněnec pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška. Bartuška dnes agentuře Reuters řekl, že by to nebylo poprvé, co Ukrajina varovala před možným zastavením. Podle něj se teprve uvidí, co se stane.

V současné době ropa teče do Česka ze dvou hlavních zdrojů. Z loni dovezených 7,4 milionu tun ropy přiteklo zhruba 58 procent prostřednictvím ropovodu Družba, kterým proudí ropa z Ruska. Další část ropy přitéká z německého ropovodu IKL, který navazuje na italský ropovod TAL.

Čtěte více:

Key Square Capital: V určitém smyslu Spojené státy nyní připomínají rozvíjející se ekonomiky
30.08.2024 13:55
Ředitel společnosti Key Square Capital Scott Bessent na Bloombergu při...
Výstava a online aukce uměleckých děl Artslimit probíhá od 2. do 22. září a nabízí díla od 19. století až po současnou tvorbu
13.09.2024 17:34
Pestrou a kvalitní kolekci výtvarných děl od 19. století až po současn...
ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - ČEZ stanovil cenu emise dluhopisů vázaných na udržitelnost
30.08.2024 12:15
ČEZ, a. s. (IČ 45274649) Společnost ČEZ, a.s. zveřejňuje Vnitřní info...

Váš názor
  • dodávky ruského plynu plynovody do Evropy v srpnu poklesly
    03.09.2024 15:34

    https://oenergetice.cz/elektrarny-evropa/dodavky-ruskeho-plynu-plynovody-do-evropy-v-srpnu-poklesly
    Kočičák
  • Šel dnes starý kat ranní rosou, vyßral se, a prd€l si vytřel kosou!
    03.09.2024 11:33

    To tě zvedne z židle, fotr kata všude nosil vidle! Synek chodí nohou bosou, všude chodí s kosou! Šel dnes starý kat ranní rosou, vyßral se, a prd€l si vytřel kosou! Kat starý osel dělá tyto divné kousky, teď má prd€l tvaru housky! S rusským erbem neladí, při psaní mu prý nevadí! To jsou vám prý novoty? chodí bosí s kosou, nemá na boty! Ve stoje teď pro russa píše, litovat měls ho spíše!
    orada
    • Re: Šel dnes starý kat ranní rosou, vyßral se, a prd€l si vytřel kosou!
      03.09.2024 12:15

      Opičáci mají pocit, že Orada nemá na poezii vlohy.
      Orangutan
  • dnes jsem tankoval u ONO
    03.09.2024 1:44

    naftu za 32,50 russáčci! Kde jsou ty vaše katastrofické scénáře? Ať je nafta třeba za 100, ale ať russký komunisticko-fašistický stát nemá peníze na další vraždění!
    orada
    • Re: dnes jsem tankoval u ONO
      03.09.2024 5:39

      Většinu světa s miliardami lidí válka na Ukrajině buď nezajímá nebo je zajímá jen okrajově. Stejně jako každá jiná regionální válka. Dávají přednost byznysu. A zatimco náš svět vede ideologickou válku (vlastně i faktickou) proti Rusku, konkurenční svět z toho ekonomicky profituje svými levnými ergetickými a surovinovymi vstupy z Ruska. Výsledkem je získání konkurenčního náskoku a ekonomického bohatství. Viz. např. automotive či energetika Číny. Platí pořekadlo o tom, že když se dva perou, vítězem je ten třetí.
      kat
      • Takto to dopadne, když frustrovaný český komunisticko-fašistický prosťáček
        03.09.2024 8:29

        prorusský propagandista si myslí, a mluví, jako když on že zastupuje většinu lidstva! Arogance, omezenost, primitivní stupidnost těchto russáčku dotýká se hvězd! Největší rakovina lidstva tito komunisté, a jak nám to i krásně prezentuji, nevidí si do vlastní huby!
        orada
        • Re: Takto to dopadne, když frustrovaný český komunisticko-fašistický prosťáček
          03.09.2024 8:48

          Trend je zřejmý. K hlavním hráčům v dnešním globálním řádu patří vedle USA, Evropské unie a Japonska i Čína, Indie, Brazílie a Turecko. Vliv Evropy upadá. Čínská ekonomika rychle roste – v roce 2005 předstihla britskou, v roce 2007 německou, v roce 2010 i japonskou a dnes je po USA druhou největší na světě. Narůstá také čínská vojenská síla a Čína má i progresivní diplomacii. Indie byla v roce 2007 dvanáctou největší světovou ekonomikou a její HDP činil 1,1 bilionu dolarů, v roce 2009 se však posunula na páté místo s HDP 3,57 bilionu dolarů. Navíc má Indie třetí největší armádu na světě a v roce 2010 se stala největším světovým importérem zbraní. Brazílie má v současnosti šestou největší ekonomiku na světě, která těží z obrovského přírodního bohatství, rozvinutého průmyslu, služeb a dostatku pracovních sil. Turecko je podle HDP 15. největší ekonomikou světa. Ekonomicky se začalo rozvíjet od prvního vítězství Strany spravedlnosti a rozvoje (AKP) ve volbách v roce 2003. Od té doby je tureckým premiérem její předseda Recep Erdogan. Důležitá je však především nová turecká zahraničněpolitická strategie směrem na Blízký východ, jež je především dílem politického génia ministra zahraničí Ahmeta Davutoglu.
          kat
          • Trend vůbec není zřejmý
            03.09.2024 9:13

            Vaše zřejmé trendy jsou čistou propagandou. Když lze vyzobat nějaká období, kdy zaostalá země X nebo Y snížila propast za bohatým světem o Z procent, neznamená to, že to dohánění bude pokračovat dalších deset nebo padesát let. Jinak tento Váš druh zbožňování Číny a Erdogana je míněn vážně, nebo je to parodie? Mně to připadá jako jiný svět. Jak přesně píšete název Erdoganovy strany a označujete ji za počátek ráje na zemi. Prostě nevím, jestli je to vážně, mě to rozchechtalo. Já bych Vám za to papíry na hlavu rozhodně dal. Turecko je mess, nepoužitelná měna atd. Mizí svoboda, Ataturk je v nemilosti. Vrací se Osmanská říše, která také byla od Alláha neporazitelná, než hlavně Poláci vyhnali Turky z téměř střední Evropy a roku 1918 se tato super říše rozprskla jako prskavka. Dnešní Turecko je mnohem slabší, než byla Osmanská říše. Člověk musí mít zcela vylubrikovanou lebku, aby jejich režim obdivoval.
            Lumídek
            • Lumídek a Orada
              03.09.2024 10:35

              Je to zvláštní, ta příchylnost všech divných nácků a komunistů k čisté síle. Nic jiného neobdivují. Dokonce i když jim ta síla občas šlápne do úsměvu, stejně se zase pokorně připlazí zpátky. V tomto případě jde ovšem téměř jistě o placeného trola, takže diskuse s ním nedává sebemenší smysl. Na jakoukoli větu zareaguje, pokud možno ještě pitoměji než předtím.
              Orangutan
              • Re: Lumídek a Orada
                03.09.2024 11:06

                Jasně, možná sedí na té počítačové farmě ve sklepě v Petrohradu. Ale znám lidi, kteří celkem očividně placeni nejsou, ale asertivně říkají totéž. Samozřejmě, že to pokazilo leckterý vztah. Rusko nemůže financovat přijatelně všechny, protože jen v ČR je jich milion až tři. Snažím se občas do nich vcítit, ale je to rozdíl hrozně hluboko. Jedna základní věc je, že v komunismu jsem žil v prostředí, které bralo více či méně jasně komunismus za chybu a Západ očividně vepředu. Samozřejmě, že jsem znal výjimky, ale spíše působily jako pěst na oko. Ale jistě existují lidé, kteří si navykli sovětskou propagandu brát jako očividnou pravdu. Nebo její základy. Protože to třeba tak vidělo celé jejich prostředí. A od toho se asi odvíjí většina věcí i dnes. Je to prostě velká otázka, kdo byl lepší nebo více v právu, SSSR nebo USA? Dnes jakoby irelevantní otázka už přes 30 let, akorát že není irelevantní, protože Putin jakoby obnovuje SSSR. Prostě když si někdo jasně odpoví a odpověď je, že SSSR je lepší, je to důležitý základ jeho uvažování a všechno ostatní adaptuje. Píšu o USA, protože ač se jich většina věcí netýká a v lecčems jsou USA hodně vlažní, tak mám dojem, že o ně jde, protože kdykoliv je na Novinkách něco o Rusku a USA, tak proruští komentátoři mají největší převahu. USA je přiláká jako trus přiláká hmyz. Mlácení Ukrajiny je z velké části o tom, předvést se, jak Rusko dokáže bojovat proti USA, ačkoliv proti USA skoro vůbec nebojuje. Byli vycvičeni říkat, že SSSR je nejméně tak dobré a silné jako USA, ale musí se srovnat s realitou světa, kde je tento výrok absolutně absurdní a k smíchu. Tak dělají extrémní věci.
                Lumídek
                • Lumídek
                  03.09.2024 11:27

                  Opice to vidí tak že: 1)Ruský trol sedí většinou u sebe doma, ne na nějaké farmě. Čte oběžné dopisy, dějou se mu různé výhody, když dokáže desetkrát denně napsat něco, co po něm řetězák žádá ("rychle to pošli dál, než to smažou.") Duši nemá vůbec žádnou, neb ji dávno prodal ďáblu. 2) V česku jich je do 20%, dáno součtem volebních výsledků extrémních stran za mnoho let. Rusko samozřejmě neplatí všechny, jen ty důležité a co mají výsledky. Politické extrémní strany u nás platí například Rusko úplně všechny - Tomia, Trikoloru, Stačilo, Fízla a Dýzla, donedávna Robejška a realisty, Klause a všechny jeho instituty. Jedním z hlavních úkolů těchto podniků je vyvolat dojem, že je proruská málem polovina obyvatel. 3) Vcítit se je nemožné, ale je důležité si uvědomit, že na světě pobíhá plno lidí, kteří tě sice neznají, ale přesto jsou rozhodnuti tě zabít. Na jakoukoli naivitu není místo. 4) Většina okolí tehdy brala komunismus jako chybu, ale nereagovala na to nijak, protože se s tím stejně nedalo nic dělat. Apatie je hlavní zbraní totality. A platí to i dnes; vnímání Ukrajiny jako jakési vzdálené zlo, se kterým se nedá nic dělat a netýká se nás. 5) "Otázka, kdo byl lepší nebo více v právu, SSSR nebo USA?" Otázka je zcela nesmyslná. Sovětský svaz svoje sousedy zotročil a připojil ke svému území. Američani nic takového nedělali a nedělají, navzdory úporné ruské propagandě, že je to stejné. Pokud trpíš nejistotou jdi spálit státní vlajku na trávník před Bílý dům a na Rudé náměstí a rozdíl se ti vyjasní rychle. Otázka je samozřejmě zásadní a relevantní i dnes, jakákoli relativizace tě jednou může stát život. 6) "Putin jakoby obnovuje SSSR." Putin ho jakoby neobnovuje, on ho obnovuje, přesně tak to ohlásil v roce 2007 a přesně tak to zopakoval v únoru 2022. Kdo ho neposlouchal, jeho chyba. Praha a Berlín jsou součástí ruského území, tečka. Vyrovnání se s tímto postojem jede přes ten chorobný obdiv k síle. 7) O USA tentokrát nejde vůbec. Je stále jasnější, že Rusko nemá sílu a schopnost zaútočit na USA. Východní Evropa je přestala zajímat už s ohlášením Gatesovy doktríny, tedy za Bushe mladšího, za Obamy to dosáhlo až absurdního rozměru, kdy nějak neměli čas jmenovat vyslance, a za dalších prezidentů to jen pokračuje, bez ohledu na to, jestli je to demokrat nebo republikán. V USA střídá století aktivismu století izolacionismu. O USA žvaní hlavně ruská propaganda, jak pravíš, ale v tomhle příběhu vlastně nevystupují. 8) "Mlácení Ukrajiny je z velké části o tom, předvést se, jak Rusko dokáže bojovat proti USA" - to je oficiální postoj dovnitř do Ruska. Ve skutečnosti jde o kompletní anexi Ukrajiny a genocidu obyvatel, která na okupovaných územích už fakticky proběhla. Nelze očekávat, že na jiných připojených územích to bude lepší. Klíčový fakt je, že v případě prolomení fronty zřejmě dojde k anexi Slovenska a Maďarska, a to nejspíš zcela bez boje, pomocí zfalšovaných referend (proto ho taky všechny proruské tlampače vzývají do nebes). Recept z Krymu se bude hodit i v Bratislavě. Pak se možná Evropa konečně probere.
                  Orangutan
                  • Re: Lumídek
                    03.09.2024 13:40

                    Jejda, to je dlouhé jako text Kovandy na ČEZ. Člověk by ani neřekl, že žijete v jedné zemi. Zatímco ty jsi zamrzl v období studené války, Kovanda řeší současné geopoliticke změny v kontextu Německa a Číny.
                    kat
                    • Kat
                      04.09.2024 8:53

                      To řešíš především ty a kovandu pastuje tvůj spolusoukmenoce, tak se obrať na něj kolaborante
                      Velkamedvědice
                      • VM
                        04.09.2024 9:04

                        Vždy je dobré číst mimovladni ekonomy. Už z historických důvodů se mně nedostává důvěry k těm, co vládnou státnímu eraru. On ten stát podle toho také vypadá. Plku o tom, jak je vláda úspěšná slyším dost uz když si otevřu Události v ČT. Já však real kolem sebe vidím jinak. Za mě Kovanda, Švihlíková či Šichtařová skvěle odvedená práce. Je zřejmé, že nejsou placeni vládní verchuskou a tak mohou povídat vše o čem jsou přesvědčeni, bez ohledu na to, zda to zapadá do vládního narativu.
                        kat
                        • Re: VM
                          04.09.2024 9:23

                          To blábilení si nech na nástěnku. Kritizoval si délku ne obsah
                          Velkamedvědice
                          • VM
                            04.09.2024 10:24

                            Srovnal jsem pouze delku dvou textů. Nebo je to v rozporu s nějakou bruselskou směrnici?
                            kat
                  • Re: Lumídek
                    03.09.2024 13:20

                    Já samozřejmě strávil na akcích IVK řadu dní a večerů, jinak elegantně pomlčím. Mám samozřejmě s postojem k válce i jiným mezinárodním otázkám dnes dost problém. (Ale jak jsem často souhlasil s 98% Newsletteru, tak dnes vidím, že nesouhlasím nejen s řečmi o Rusku, Číně, Turecku, ale vlastně i s těmi o Fialovi nebo i první republice. Jako jsou o hájení národních zájmů, ale hlavní způsob, jak je hájit, vždy se zdá být uznat, že jsme nepodstatný kus popela, který se musí podřídit skvělým velikánům v Turecku apod., a to přeháním jen trochu. Tak to jako ne, pane prezidente ani pane Weigle apod.) Jinak Putin se třeba snaží obnovit SSSR, což neznamená, že se mu to daří nebo podaří. Zatím připojil ze SSSR zpět malé oblasti Ukrajiny a i s tím má problém ohledně uznání zeměmi i s Ukrajinou, která jeho nová území ostřeluje. Dnes nepochybuji o tom, že takový malinký kousek "obnovení SSSR" je dostatečné pozitivum pro voliče Putina a ekvivalenty v ČR a jinde, že kvůli tomu obětují, co obětovali, i více. Ale z druhé strany pořád považuji za důležitější civilizovanou perspektivu - nebo mou, pokud jsou pochyby, co to znamená - a podle té Rusko na tomto šíleném tažení získalo mnohem méně, než ztratilo.
                    Lumídek
            • Pane Lumídku, děkuji Vám
              03.09.2024 10:30

              jste slušný člověk, který to má srovnané! S každým Vaším příspěvkem souhlasím a podepisuji. Já s tímto ydyotským šiřitelem putinismu bojuji mnoho let a ve vztahu k té kreatuře už se moje slušnost vyčerpala! Jsem rád, že jsou lidi jako vy. V nici jsem se vrátil ze Slovenska, pocit jako Déja vu. Přesně potvrzuje Vaše slova. Oni niky nedoženou západ, i když si myslí, že jsou západ, nemohou, nemají to v hlavách. Nicméně západ na nikoho nečeká a jde stále dopředu. I kdyby chtěli dohánět, budou se vždy vzadu na konci snažit aby západ z dálky viděli než jim zmizí za horizont. Na to pako nelze reagovat, je to pouze krmení trolla.
              orada
              • Re: Pane Lumídku, děkuji Vám
                03.09.2024 10:59

                Děkuji mnohokrát, já už ale v lecčems trpělivost a sílu také ztratil, teď píšu jen takový dead cat bounce. ;-) Komunikuji se Slováky dost, naposledy třeba s jednou rozenou Slovenkou, co je dlouho v Plzni, ve vlaku v sobotu, jinak v chatech hodně. Je to problém v hlavách. Míra kolektivismu včetně úcty k hrubé síle je tam silnější než zde. Možná se to neliší tolik od českého venkova, ale prostě v SR je venkov větší část populace než v ČR. Zajímavé ale je, že Maďarsko podle všech výzkumů je ještě více individualistické než západní Evropa včetně těch germánských států, ale hrubá síla je stále láká. Spojenectví s Ruskem je asi hlavně o tom, že jsou to národy, které jsou vychovávány usilovat o vrácení hranic někam daleko do minulosti, ostatní věci mohou být druhotné a zdánlivý souhlas jen vynucen souhlasem o revanšismu.
                Lumídek
            • Re: Trend vůbec není zřejmý
              03.09.2024 9:39

              Trend. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/BRICS
              kat
          • BRICS
            03.09.2024 9:02

            https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/turecko-si-podalo-zadost-o-vstup-do-aliance-brics-kde-je-treba-rusko-cina-indie_2409021938_cen
            FYI
            • Re: BRICS
              03.09.2024 9:07

              Jj, trend...
              kat
              • Trend
                03.09.2024 10:13

                totalitních nebo zaostalejších režimů, často těžící z jen za nalezit za potlesku přihlouplých kolaborantů. Proč ne- My máme také svoje kluby. Prestižní. tam kam se béčka nikdy nedostanou.
                Velkamedvědice
                • VM
                  03.09.2024 10:18

                  Lidé nejsou A a B. Ani svět takový není. To je pohled fasistu a nacistů.
                  kat
                  • Re: VM
                    03.09.2024 10:36

                    Napsal kolaborant, kterému nevadí vraždění a věznění v totalitním režimu a je tak hloupý, že nechápe ani rozdíl v životní úrovní, protože má všechno. o čem se lidem v Africe nebo Indii ani nezdá. Lidé jsou si rovni tak v komunistických příručkách, které si absolvoval na Vuml. Jínak mají podmínky k životu různé. A takové jako v A lize v Evropě ani omylem. To zloděj, podvodník a filozof, který rukama nemakal a žije z našich daná nepochopí. Ty brečíš, že budeš mít důchod přes dvacet tisíc. Zeptej v B lize na důchod..
                    Velkamedvědice
                    • VM
                      03.09.2024 10:47

                      Kdyby bylo po mém, žádnou cizí armádu na nevlastním území nepatřís stejně, jako rozdmychavani násilí v cizích zemich vývozem zbraní do takových teritorií. Takže places dobře, ale na nesprávném hrobě.
                      kat
                      • VM
                        03.09.2024 12:44

                        Psal jsi přece o vraždění. A armády spíš inklinuji k zbranim než k bílým vlajkam.
                        kat
                      • Re: VM
                        03.09.2024 12:38

                        Na to se tě nikdo neptal. opět měníš téma slizká onuce
                        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
03.10.2024
17:32„Levnější“ dluh neexistuje
17:14Akcie zůstávají pod tlakem i po solidních odpoledních datech  
16:09Financial Times: Evropské automobilky čelí hlubšímu a delšímu útlumu
14:40Evropská akciová rally ztratí jeden z hlavních motorů, myslí si Barclays
13:15ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
11:29Průzkum Reuters: Koruna posílí, ostatní středoevropské měny budou stagnovat  
10:46Inflace v Turecku se v září poprvé za více než rok snížila pod 50 procent
10:39Evropské akcie klesají. Daně, Čína a Blízký východ  
10:07Investoři poskytli firmě OpenAI 6,6 miliardy USD, ocenili ji na 157 miliard USD
9:16Francie chce uvalit vyšší daň na nejvíce znečišťující dopravní prostředky
9:10Rozbřesk: Blízký východ, ropa a americké prezidentské volby
8:53Evropa míří do červených hodnot, nové kolo financování ohodnotilo OpenAI na 157 mld. dolarů  
6:05Hedgeové fondy se snaží využít čínské stimuly, tamní aktiva skupují rekordním tempem
02.10.2024
22:02Hlavní indexy dnes drobně posilovaly. Tesla oslabila po zprávě o dodávkách vozidel.  
17:41Vývoj relativních mezd u lidí často měnících zaměstnání ukazuje na možné posuny v cyklu i strukturální změny na trhu práce
17:11Dění na Blízkém východě přeje zbrojařům a těžařům, koruna ztrácí  
16:17Odbyt Tesly se ve třetím čtvrtletí vrátil k růstu, akcie firmy ale klesají
15:37Hrozba přerušení dodávek ropy roste po eskalaci konfliktu mezi Íránem a Izraelem
13:12Ifo: Nálada v německém automobilovém průmyslu v září zastavila prudký pád
13:12Míra nezaměstnanosti v EU v srpnu klesla na 5,9 procenta, nejnižší je v Česku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Index ISM ve službách