Americký výrobce letadel má za sebou těžká léta. Po řadě krizí by ale podle analytiků konečně mohla přijít stabilizace a postupný návrat k ziskovosti. Wall Street očekává, že firma, jež v úterý zveřejní své hospodářské výsledky za letošní druhé čtvrtletí, sníží loňskou ztrátu meziročně o polovinu. Důvodem je CEO Kelly Ortberg, který se loni v srpnu vrátil z důchodu, aby se vydal na nelehkou misi: vzkřísit leteckého giganta.
Wall Street očekává, že 65letý Ortberg, jenž má dlouholeté manažerské zkušenosti v oblasti leteckého průmyslu, tento týden po zveřejnění výsledků nastíní významný pokrok ve fungování , čímž dál podpoří pozitivní sentiment investorů, kteří letos vyhnali akcie společnosti nahoru už o 30 procent.
Analytici odhadují, že sníží své ztráty za loňské druhé čtvrtletí (1,44 mld. USD) o polovinu. Sám Ortberg pak v květnu odhalil, že ve druhé polovině letošního roku očekává, že podnik vygeneruje hotovost. Opírá se o zvýšenou výrobu letadel, dodávky totiž nedávno dosáhly nejvyšší úrovně za posledních 18 měsíců.

Jedná se tak o znatelný posun potom, co řada jeho předchůdců nesplnila cíle týkající se harmonogramů dodávek, certifikací, finančních cílů a změn ve firemní kultuře, což investory i zákazníky frustrovalo, zatímco konkurenční Airbus naopak vzkvétal, uvedl server CNBC s tím, že analytici očekávají, že v příštím roce vykáže svůj první zisk od roku 2018.
„Když tu práci dostal, nebyl jsem zdaleka tak optimistický jako dnes," přiznal Douglas Harned, hlavní analytik letectví a obrany ve společnosti Bernstein.
Ortberg se ujal kormidla v době, kdy společnost finančně krvácela, oznámil proto masivní škrty v nákladech včetně propuštění deseti procent zaměstnanců. Pak přišla první těžká zkouška: pracovníci ve výrobě sedm týdnů v řadě stávkovali, dokud se společnost s odbory nedohodla na nových podmínkách. Ortberg pak za necelý rok ve vedení mj. dohlížel na navýšení kapitálu o více než 20 miliard dolarů, vyměnil šéfa obranné jednotky a prodal divizi Jeppesen Navigation.
Obrat ve vnímání nastal i u zákazníků, kteří si dlouhá léta stěžovali na zpoždění v dodávkách. Například generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary minulý týden prohlásil, že věří, že Ortberg (a CEO divize Commercial Airplane Stephanie Popeová) odvádějí skvělou práci. „Není pochyb o tom, že kvalita toho, co se vyrábí, trupy ve Wichitě a letadla v Seattlu, se dramaticky zlepšila,“ řekl v rozhovoru s investory po oznámení firemních výsledků.
„Pracují na správných problémech. Konzistence dodávek je mnohem lepší,“ uznal minulý měsíc generální ředitel Southwest Airlines Bob Jordan.
Stále je co napravovat
Přesto Ortberg zdaleka nemá vyhráno a výrobce letadel má pod ním stále co napravovat. „Nejsou úplně z nejhoršího venku,“ míní Harned.
Důležité je například navýšení výroby. Federální letecká správa USA (FAA) totiž v minulosti omezila produkci na 38 letadel 737 MAX měsíčně. Tohoto počtu firma ale dosahuje a ráda by strop navýšila na 42, potřebuje však souhlas od FAA.
V nápravách je potřeba pokračovat také v obranné divizi, jež stojí za vojenskými letouny KC-46 nebo Air Force One. Frustraci projevil i americký prezident Donald Trump, který se stále nedočkal dvou nových prezidentských letadel.
Podle některých expertů z průmyslu by pak měl začít uvažovat i nad novým dopravním letadlem. Jeho nejprodávanější model 737 totiž debutoval už v roce 1967.
Zdroj: CNBC