Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Paroubek: Růst ekonomiky by po roce 2007 mohl zrychlit k 8 %

Paroubek: Růst ekonomiky by po roce 2007 mohl zrychlit k 8 %

29.06.2005 14:58
Autor: ČTK

PRAHA 29. června (ČTK) - Česká ekonomika by mohla po roce 2007 stabilně růst tempem téměř osmi procent a dohnat do roku 2013 průměr Evropské unie. Na Žofínském fóru to dnes řekl premiér Jiří Paroubek (ČSSD) s tím, že k růstu by měly přispět zahraniční investice nebo stamiliardové příjmy z fondů Evropské unie. Nyní hospodářství roste asi polovičním tempem.

Premiér zároveň kritizoval vlády premiérů Mariána Čalfy a Václava Klause. Úvod transformace na počátku 90. let označil za "zbrklou šokovou terapii naordinovanou nezkušenými ekonomickými teoretiky", která prý způsobila zbytečný propad mezd. Kritizoval rovněž Klausovy úsporné balíčky z roku 1997.

Podle Paroubka má ČR za sebou šest tučných let, ve kterých za vlád sociální demokracie vzrostly reálné mzdy téměř o třetinu a ekonomika postupně zrychlila tempo růstu až na čtyři procenta. V příštím roce by se tak hospodářství mělo dostat na 74,3 procenta průměrného bohatství EU. K dosažení průměru EU do roku 2013 by pak Česko potřebovalo průměrný roční růst 7,8 procenta.

Ekonom David Marek ze společnosti Patria Finance se domnívá, že Paroubkovy představy patří do říše snů a fantazie. Také podle Heleny Horské z České spořitelny je osmiprocentní růst spíše přáním než reálnou předpovědí. Podle expertů by dosažení průměru EU do roku 2013 bylo možné jen za předpokladu rozšíření unie o další chudé státy, které by statistický průměr srazily dolů.

Paroubek zároveň odmítl, že by ekonomice pomohly radikální reformy, které navrhuje opoziční ODS. Placení škol, zdravotnictví nebo prudký pokles důchodů by podle něj snížily již tak nízké reálné příjmy lidí, které jsou v přepočtu na kupní sílu jen na 35 až 45 procentech průměru EU. Velkou část Čechů by to tak podle něj poslalo do chudoby, která je nyní v ČR nejnižší v Evropě. "Větší finanční účast obyvatel znamená tahat jim peníze z kapes," řekl.

Vláda by podle Paroubka měla pokračovat v systému investičních pobídek a lákat další zahraniční společnosti. Jako příklad uvedl, že v ČR již sice působí přes 150 japonských firem, ale až s Toyotou přišel první skutečný japonský gigant. Jeho příchod by podle něj mohl umožnit vstup dalších předních firem ze země vycházejícího slunce.

Podle Marka však příliv zahraničních investic do ČR v posledních třech letech v podstatě stagnuje, a to i při zahrnutí znovu investovaných zisků. "Při srovnání výše přímých daní, celkové ceny práce a rozsahu investičních pobídek není důvod očekávat výraznější změnu. Většina parametrů mluví pro Slovensko či Pobaltí," dodal.

Také českým firmám se podle premiéra otevírají velké šance na východních trzích, a to zejména v Číně. Paroubek kritizoval "ideologickou předpojatost" těch, kteří diskusi kolem Číny zužují na otázku dodržování lidských práv, zatímco o velkých podnikatelských příležitostech téměř nemluví. "Na návštěvě Číny mě doprovázelo sedm podnikatelů. Já doufám, že za dva až tři roky jich se mnou pojede plné letadlo," naznačil, že plánuje zůstat premiérem i po příštích volbách.

Paroubek jako příklad uvedl úspěšnou výstavbu čínské elektrárny Šen-tchou, kterou provedlo konsorcium firem Škoda Praha, Škoda Energo a Škodaexport. Takových elektráren bude podle něj Čína potřebovat 120 ročně, pokud chce udržet svůj růst.

České ekonomice by prý mohlo pomoci i členství v EU. Z evropských fondů by země mohla v letech 2007 až 2013 získat přibližně bilion korun především na podporu infrastruktury, vzdělání, vědy nebo cestovního ruchu.

Ke zrychlení české ekonomiky je podle Paroubka rovněž potřeba udržet pod kontrolou deficity veřejných financí tak, aby se v roce 2008 dostaly pod tři procenta HDP, a ČR tak mohla na konci dekády přijmout euro.


Váš názor
  • Mnoho povyku pro nic
    04.07.2005 9:03

    S blížícími se volbami v příštím roce se začínájí jednotlivé partaje předhánět v tom, co zrovna oni dokážou. Jedna slíbí růst o 8%, druhá volební program raděj schová ... Skutečností je, že našemu hospodářství se nedaří špatně a i přes letité stohy komentářů našich rádoby analytiků o začínajícím konci světa (zrovna v naší roklince :-) je rozpočet za první pololetí v přebytku ... Ono totiž jde u každé vlády především o zdravý rozum. Můžete mít sebemenší daně, ale stejně při nedokonalých zákonech (kde největším "podnikatelským " uměním je odebrat zboží, nezaplatit za něho a firmu přivést do konkurzu) skončí hospodaření špatně. Vzorovým příkladem je u nás rok 1997 po "ozdravné" kůře páně "profesora" (a tady bych viděl pole neorané pro příspěvky Thyronxe, který by nám mohl popsat, jak probíhá v US vymáhání pohledávek :-). Další důležitou věcí je na každé vládě schopnost jejich členů bojovat za zahraniční zakázky pro tuzemské podniky. Jeden drobný příklad: když přijel dalajláma do V. Británie, T.Blair se mu vyhnul velikým obloukem. U nás se mu dostalo oficiálního přijetí a v Kopřivnici vyvěsili tibetskou vlajku ... Jak to v Tatrovce vypadá víme všichni ... Nejsem necita (rok 1938 byl pro naši zemi trpkou zkušeností), ale náš státeček v počtu 10ti mil. lidí, armádě v počtu několika tisíc vojáků a letectvem v počtu několika letadel ... by měl dělat zahraniční politiku odpovídající těmto skutečnostem ... Navíc v zahraniční politice se neměří všem stejným metrem - vůči Kubě uplatňují USA již několik desetiletí tuhé hospodářské embargo, zato ještě více soudruhovatějším soudruhům v Číně dali doložku nejvyšších výhod ... Další příklad hlouposti šířící se naší roklinkou jsou teorie o "malé mobilitě pracovních sil" (pán Bůh zaplať za ni :-). Pokud by se totiž všichni naši lidé odstěhovali za lépe placenou prací, tak to nemusí dopadnout tak, že zbyde jen Praha a okolí (viz. Hrabčík, KK), ale v naší roklince nemusí zůstat "ani noha" po hromadném úprku přes Šumavu ... Už tak je na 10ti mil. státeček 1,5mil. hlavní město příliš velké. Zkuste to porovnat s působením "největšího Čecha" Karla IV. (který byl nepochybně korupcí nezasáhnutý vladař a bez dotovaného parlamentního bufetu :-). Za své, pro naší zemi velice prospěšné, éry se snažil (a světe div se pro naše rádoby "analytiky") o rovnoměrné osídlení spravovaného území. Tam, kde nebylo dost našich lidí, pozval zahraniční osadníky (viz. dobře známý osud sudetských Němců). Podobně, zcela pragmaticky, lze nahlížet na porodnost (a nesednout na lep našim rádoby "analytikům" s jejich vizí státu plného spokojených důchodců :-), nezaměstnanost, daně, spotřebu a ceny energií (viz. akce přímotop nebo plynofikace obcí v podhorských zalesněných oblastech ...) a bankovní poplatky (jakoby v Patrii došly dotace na "modrý" inkoust po oznámení Spořky, že některé poplatky zruší a jiné sníží :-).
    PaulC
  • Lepší než kafe
    01.07.2005 10:14

    V noci jsem se vrátil z dovolené a tak jsem před chvilkou celý ospalý zapl netík. Můžu říct, že tento článek mě dokázal probrat daleko lépe, než by třeba dokázala silná káva:o))) Tak například označení "zbrklá šoková terapie naordinovaná nezkušenými ekonomickými teoretiky" mě docela pobavila. Pokud si dobře vzpomínám, tak ČR provedla šokovou terapii v souladu s tzv. washingtonským koncensem, který navrhla WB spolu s MMF. Inu, po bitvě je každý generál:o)))Nebo označení šesti tučných let je dle mého názoru hodně nadnesené. Dle mého názoru by se ekonomika měla hodnotit komplexně, tj. zahrnovat i hospodaření veřejného sektoru, vývoj nezaměstnanosti apod.Ekonomický růst kolem 4% je příjemný, ale kvůli nadměrné byrokracii by mohl být ještě daleko vyšší. Růst reálných mezd je fajn, ale co se bude dít po tom,až nebudu žít ze mzdy ale z důchodu (cca za nějakých 40 let)??? Je zřejmé, že takovýchto populistických článků bude neustále přibývat. Není se čemu divit, začíná tvrdý boj o voliče....
    Lukáš Kramář
    • Doporučení SB & MMF
      04.07.2005 8:29

      Žádnému státu, který se dostane do vážných ekonomických problémů bych nepřál, aby se řídil doporučení SB a MMF. "Rady" těchto institucí jsou posledním hřebíčkem do ..., Argentina Vám budiž vzorovým příkladem.
      PaulC
  • Tak mě napadlo
    30.06.2005 9:13

    jestli ten Paroubek nevychází při své prognóze z posledního prohlášení ODS - jak ODS zruší daně nízkopříjmovým skupinám . To při 15%-tní rovné dani a předpokládaném vítězství ODS v parlamentích volbách mě naplňuje takovým optimismem, že Paroubky odhady vypadají ještě podhodnoceně.
    Patrik
  • a
    30.06.2005 7:44

    Helenka Horská je z Raifky a ne ze spořitelny !!
  • upal
    29.06.2005 18:21

    Asi chytil v Cine upal.Preji brzke uzdraveni.
    dodo
  • Politik a ekonomika?
    29.06.2005 17:03

    Nevim jaky je Paroubek politik ale rozhodne neni ekonom. V zemich socialistickeho svazu EU ovsem politikove ovladaji i ekonomiky. Podle toho ovsem hospodarska politika EU vypada.Nezamestnanost dvouciferna v mnoha zemich EU a vysoke zdaneni podniku i DPH jsou jeji hlavni pricinou. Ani zkuseny ekonom nevi jak bude vypadat HDP v pristim roce ale jakysi politik vi jak by mohla vypadat o 2 roky pozdeji.Blahopreji.
    Thyronx
  • bojim se
    29.06.2005 16:07

    Nastup pana Paroubka me trochu vydesil. Slysel jsem ho parkrat mluvit a opravdu me desi, jak s klidnou tvari rika vylozene nesmysly a strasne populisticke reci. Vypada ale jak jeho fanousci rikaji jako zkuseny matador, co mu to ekonomicky mysli a tak se bojim, ze mu mene vzdelani lide a take lide ze slabsich vrstev (masa) muze uverit a v case do voleb jeste dojde k vyraznemu rustu preferenci a vitezstvi ODS muze byt jeste ohrozeno! Paroubek je desnej socialista a pokud by pod jeho vedenim byla i pristi vlada, tak se asi opravdu budu muset odstehovat. A az uvidime, jak roste sousedni Slovensko, kdezto mi se budeme i nadale utapet v deficitech, uz bude pozde. Doufam, ze to nebude jako u poslednich dvou voleb, kdy lide pred volbami uverili a pak jen prihlizeli neplneni slibu... Lide proste radi vidi, ze jim nekdo dava, ale uz nevidi, kde se na to bere...
    ondra
    • Pod tohle bych se podepsal
      29.06.2005 16:16

      Mam stejny nazor a opravdu se toho bojim. Silne mi to pripomina Schroedera ... populista, ktery slibi rust 8% a polovicni nezamestnanost a na konci volebniho obdobi je z toho 0% - minus 1% "rust" a dvojnasobna nezamestnanost. Stejne tak souhlasim, ze "dav", ktery voli politiky podle toho jak chytre jim zni a co slibi, ho klidne bude volit :((( Nastesi uz neni problem pracovat a studovat v zahranici ...
      Black.
      • Souhlasím
        29.06.2005 16:28

        Je poněkud nepravděpodobné, že tato vláda dokáže urychlit HDP na 8%... Vzhledem k historickým souvislostem a se způsoby vládnutí ČSSD je to prakticky vyloučeno...
  • Checht, aspon ze ma Paroubek o cem snit :)
    29.06.2005 15:58

    No to je teda gol, 8%! :) Ze neplac nejaky hezci cislo, treba 25% :))) V soucasny dobe je hospodarsky rust tazen predevsim zahranicnimi investicemi, ktere sem proudi hlavne diky nizke cene pracovni sily a vstupu do EU. Cim vic se budeme hospodarsky a platove priblizovat puvodni 15ce, tim mene investic sem bude proudit a tim vic firem bude naopak smerovat dal na vychod. O investicich do 3V (vzdelani, veda, vyzkum) nemuze byt rec (jsou v CR jedny z nejnizsich z cele EU), tak nevim kde je ten zaklad pro rust. To nemluvim o (ne)reformovani penzijniho a zdravotniho systemu, byrokracii, korupci, neprehlednym danovym systemu a z toho vyplyvajiciho bordelu obecne. No, tak hlavne tomu dat nejakej atraktivni nazev, jako Lisabonska strategie ... a taky - dohnat a predehnat! :))))
    Phenomen
  • Jasne, reformami k chudobe...
    29.06.2005 15:36

    CR ma ten velky problem, ze jeji ekonomika za vlady socdem docela slusne roste. Takhle budou furt plkat o tom, jak to krasne delaj, jak zadny reformy nepotrebujem, ze je dluh OK a podobny kraviny. Podle logiky CSSD je rust ekonomiky hlavne zasluhou pana Paroubka, protoze byl v urade zrovna v dobe, kdy se cisla o rustu zverejnila. Jasny je, ze az pujde do tuheho, tak to u vlady uz nebudou, "spinavou praci" prece musi udelat nekdo jiny.
    Kamil
  • si dělá srandu?
    29.06.2005 15:23

    Dokud nebude v tyhle zemi motivace pracovat a skutečně vytvářet nějaké hodnoty a ne se doma válet u televize a čekat až přijdou dávky od statu, tak na takovýhle čísla můžeme rychle zapomenout. Bez reforem, které by lidi motivovali k práci, daňová, reforma penzijního systému, reforma zdravotnctví (aby každej důchodce nebral 20 léků, které ani nepotřebuje), tak se to zvládnout prostě nedá. Evropani a dneska i Češi jsou čím dál více líní, a nechce se jim pracovat, jukněte se vedle do Německa, jaký s tím měli problém, jak rychle škrtají spoustu soc. dávek... Jenže na tohle socani a komouši nesáhnou. Jestli příští volby se spojej socani s komoušema tak to můžeme zabalit.
    • Nadspotřeba
      30.06.2005 13:27

      Jenže těch 20 léků někomu pomůže alespoň psychicky. Já jsem vládu ODS zažil a tam mělo všechno smysl kromě poctivý práce. Rád dám něco navíc důchodci, než koukat na nějakého nenažraného politického mafiána s bohatými kontakty sobě podobných. Všechno je kompromis, ale vládu ODS s vytunelovanými fondy, naoko zkrachovalými podniky a knižními velkoobchody, pseudoekonomickými balíčky už proboha ne.
      Pamětník
    • trochu jinak
      29.06.2005 15:59

      Tak více těchle Bigů a můžeme to zabalit. Nevim jestli někde jinde žil ale asi těžko jinak by snad takhle nemohl plkat. A v Německu můžou klidně snižovat, tam je totiž z čeho mistře-například na podpoře tam jsou 3 roky a mají ji asi 80%. A až budete starý a nemocný a bez kontaktů, které takoví "šikovní a všeho schopní" lidé jako vy ale určitě mají, a bude vám blbě, protože naše zdravotnictví je v rozpadu,(apokud bude u moci ODS tak jen pro bohaté) tak se těm důchodcům aspoň dodatečně omluvte.
      Belímek Jaroslav
      • Clovece nestastna
        29.06.2005 16:09

        Ne, ze v Nemecku MUZOU snizouvat, oni snizovat MUSI. Jejich hospodarska i kulturni situace prosla za vlady socialistu nejvetsim upadkem od 2. svetove valky. Vysoke socialni davky vyhnaly drive prislovecne pracovity nemecky narod na podporu a vytvorily jednu generaci linych Nemcu, do te doby situace v teto zemi nevidana. A jestli muze byt liny nemec, tak te ujistuju, ze pro cecha to plati dvojnasob. A nesmysly k politice ODS nema smysl komentovat, protoze nemas evidentne ani potuchy o co v modre sanci bezi. Reci o tom, ze je ODS jenom pro bohate prenech paroubkovi.
        Black.
    • Bohužel to myslí vážně!
      29.06.2005 15:31

      Paroubek je mistr světa v populismu.
      Xawer
      • Nemysím že jseš vševěd
        29.06.2005 16:32

        Ano, němci musí snižovat dávky, ale pokud by chtěli snížit tak jak to navrhuje vaše modrá šance tak už mají dávno rozbitý hlavy. Pokud tu nebude diskriminace starších na trhu práce a další svinstva jež zavedli převážně exbolševici z ODS, jako například otrocká práce přesčas povinná a zadarmo, tak to taky tady bude jinak vypadat. Vím moc dobře o co tu ODS již 15 let běží , tomu se říká totiž klientelismus, neboli podpora zlodějů navzájem.
        KK
        • Vseved si totiz ty! :)
          30.06.2005 10:11

          Kdyz tedy vite o co ODS "jiz 15 let bezi", tak nam to tedy povezte. My se radi zasmejeme :)
          Monkey
        • Ano i idiot se najde (KK)
          29.06.2005 17:07

          Ano, i na Patrii se najde hovadko ktere to ma v hlave popletene. Skoda ze KK nenapsal ze za vlad CSSD stoupla nezamestnanost trojnasobne. Levice totiz docela uspesne odrovnavaji drobne podnikatele a na zbytek uvalili takove dane ze sotva dychaji.Ovsem zahranicni prosperujici firmy dostavaji mnohalete danove prazdniny. Kdo je asi za ne zaplati??
          Thyronx
        • Maslim, ze ne
          29.06.2005 16:41

          Odmitam "vase modra sance", nejsem clen ODS. To zaprve. Zadruhe mi ukaz, kde se v modre sanci pise, ze chce ODS diskriminovat starsi. Zatreti mi prozrad kdy zavedla ODS "otrockou praci prescas povinne a zadarmo". Vladu ODS sice pamatuju jenom ze skolnich lavic, ale rodice v te dobe nikdo nenutil POVINNE a ZADARMO (myslel si to vubec vazne?) pracovat pres cas. Naopak diky polovicni nezamestnanosti nebyl problem praci sehnat. A podle me je mnohem socialnejsi dat lidem praci, nez jim ji vzit a pracovni trh regulovat, nebo ne?
          Black.
          • Presne tak
            29.06.2005 16:53

            Presne tak, to jenom kovany socani jako pan KK si mysli, ze kdyz udelaji pracovni dobu 7 hodin denne, prakticky znemozni zamestavateli rozvazat pracovni pomer se zamestnancem a podobne veci, tak vsichni zamestnanci budou stastni a budou mit praci. Ekonomicka teorie a hlavne praxe ukazuje, ze opak je pravdou. Cim liberalnejsi je trh prace a cim mene je regulovany, tim mensi je nezamestnanost. Trh prace musi byt pruzny, aby mohl reagovat na podminky na trhu. Ale i lide musi byt pruzni a byt ochotni se stehovat za praci. Ne jako v CR, kde lide odmitaji dojizdet dele nez 30 min nebo vstavat na 7 hodinu do prace (znam bohuzel takove pripady...)
            ondra
            • pružný trh práce
              30.06.2005 7:41

              Stěhování se za prací patří k obvyklým klišé ekonomů teoretiků. Pokud by toto platilo, tak za 10-15 let by se řada oblastí ČR vylidnila a vše by se odehrávalo v Praze a okolí. Bohužel zatím to tak je a to i ze všemi negativy z toho plynoucími - korupce (největší v Praze), nedostatek pracovních sil, nemožnost sehnat bydlení atd. na straně jedné a chátrající bytový fond v oblastech s vysokou nezaměstnaností na straně druhé. Pokud se nebude také práce stěhovat za lidmi, tak to bude také jedna z brzd dalšího růstu ekonomiky.
              Luděk Hrabčík
              • přesně tak
                30.06.2005 13:14

                Tak s tímhle stoprocentně souhlasím. Též mi pořád vrtá hlavou, proč se Česká republika zdrcla na spádovou oblast Praha a okolí. Chtěl bych vědět, jestli to má někde ve vyspělém světě obdoby. Dle mého je tento stav obrovským mrháním finančních prostředků a domnívám se, že bez příslušného (ale kompetentního zásahu) vlády se to neobejde. Jistě se najde spousta oponentů, kteří řeknou, že trh to vyřeší, obávám se však, že ne.
                KK
      • To ještě nic není .
        29.06.2005 15:38

        Populismus Paroubka je docela mizivý ve srovnání s jistou partají - ODS ( ti jsou v tom machři ) .
        Volič
        • Ach jo
          30.06.2005 9:58

          Nejste vy samotny Paroubek? Priznejte se!
          Monkey
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data