Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Schopnost managementu a firemní strategie - pouze druhé housle? (opak.)

29.11.2004 14:01
Autor: 

Přijmeme-li dualismus vnějšího a vnitřního prostředí společnosti, okamžitě se dostaneme k úvahám o jejich relativním významu při určení její hodnoty, výkonnosti, vyhlídkách atd. - otázka, nakolik je důležitá schopnost managementu a ostatních pracovníků, reflektovaná ve vnitřním chodu společnosti, jejích systémech a ostatních charakteristikách vs. "přívětivost" odvětví a "makro" charakteristik (včetně těch technicko-sociálních).

Vnější prostředí

Zaměříme-li se na význam odvětví, můžeme pro ten nejobecnější pohled použít SCP schéma. To postuluje, že je to struktura odvětví (Structure), která determinuje chování jeho účastníků (Conduct) a následně jejich výkony (Performance). Co se týče struktury, její charakteristika zahrnuje vyjednávací sílu dodavatelů a odběratelů, to spolu s intenzitou konkurence, substituce a možný vstup nových hráčů do odvětví; význam a stav uvedených pěti hlavních faktorů se většinou mění během hlavních fází vývoje daného odvětví, většinou popisovaných jako fáze iniciační (vznik odvětví), růstová, saturace a stagnace, či pokles (zánik odvětví, či jeho transformace do odvětví nového - zde samozřejmě záleží na definici).

Co ukazuje detailnější pohled na význam jednotlivých skupin odvětvových faktorů (tj. těch které nejsou pod vlivem strategické volby managementu) založený na strategicko/marketingových studiích a zkušenostech lidí v oboru? Použijeme-li jako ukazatel kondice firmy její marže a (následně) návratnost kapitálu (ROIC; jako ukazatel její hodnoty pak slouží jeho poměr k nákladu kapitálu WACC, upravený o růst), vystupují do popředí následující faktory (nutno brát na zřetel specifika jednotlivých odvětví ekonomiky):

A. čím vyšší, tím větší marže a ROIC:

- reálný růst odvětví a fáze, v jaké se toto nachází
- míra růstu prodejních cen v odvětví
- koncentrace nákupů s několika málo dodavateli
- exporty
- standardizace produktů

B. čím vyšší, tím menší marže a ROIC:

- typické množství nakupované zákazníkem
- význam nákupu pro zákazníka
- aktivita odborů
- importy

Z pohledu uvedeného obecného rozdělení se zdá, že nejvýznamnější roli hraje právě odvětvová fáze/jeho růst (s dopadem na výstupní ceny a míru konkurence v odvětví) a vyjednávací síly dodavatelů a odběratelů:

Zdroj: Patria Finance

Vnitřní prostředí Při pohledu na význam vnitřní charakteristiky firmy je dobré začít např. u jejího hodnotového řetězce:

- primární aktivity v závislosti na typu produkce/služby rozdělené na logistiku vstupů, výrobu, logistiku výstupů, marketing a prodej, servis a doprovodné služby;

- sekundární (podpůrné) aktivita rozdělené na firemní systémy a infrastrukturu, HR, technologie a ostatní zdroje.

Pokud se detailněji podíváme na strategické faktory, které jsou, alespoň z části pod kontrolou managementu, zkušenosti a studie ukazují zejména na následující:

A. čím vyšší, tím větší marže a ROIC:

- podíl na trhu
- kvalita produktu
- přidaná hodnota jako podíl na tržbách
- modernizace strojů, vybavení, systémů
- produktivita práce
- využití kapacit

B. čím vyšší, tím manší marže a ROIC:

- podíl nových produktů na tržbách
- výzkum a vývoj jako podíl na tržbách
- marketingové výdaje jako podíl na tržbách
- podíl fixních aktiv k tržbám - kapitálová intenzita
- zásoby relativně k tržbám

Shrneme-li opět do třídimenzionálního grafu, dostaneme následující:

Zdroj: Patria Finance

Více než u externích podmínek je zde nutno si uvědomit vzájemnou provázanost mezi jednotlivými faktory. Vyvstvává zejména silný vztah mezi kvalitou - efektivitou vnitřních procesů (produktivita, využití kapacit, velikosti zásob, výše přidané hodnoty) a kvalitou - podílem na trhu; obě závislosti následně promítnuté do marží a návratnosti kapitálu.

Detailněji se této problematice budeme nadále věnovat, na závěr tohoto příspěvku poukažme na význam charakteristiky odvětví pro marže v odvětvích v ČR (ovšem bez přehnaně silných závěrů díky členění odvětví a délce sledování):

Zdroj: Patria Finance, MPO

Jiří Soustružník


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.6.2018
6:35ČEZ po nejdelší valné hromadě v historii vyplatí dividendu 33 korun na akcii. Obměna dozorčí rady
22.6.2018
22:03Trump přidusil dnešní rally další hrozbou cel
18:15Ropný cyklus se bude točit dál, trend je v rukou nových technologií
17:29Více ropy a nová cla. Závěr týdne není nudný, euro klesá  
17:26Pegas s Kofolou PX do zeleného nevytáhly, výhružka Trumpa posílá automobilky níže  
17:20Co říká Pax Romana o dnešním světě
17:20Technická analýza: Eurodolar otestoval významný support, eurokoruna rezistenci
17:05Nová Trumpova hrozba: Zavedeme 20 % clo na všechna auta z EU
16:53ÚOHS schválil vstup čínské Citic Group do CEFC Group Europe
15:34TOMA, a.s. - zpráva z Valné hromady červen 2018
14:54Dohoda OPEC: Produkce ropy stoupne jen mírně. Cena roste svižně už teď
14:40Technická analýza: Bod zlomu: V hlavní roli OPEC+
14:15Obuvnická firma Prabos rozšiřuje svou výrobu na Ukrajinu
13:32Perly týdne: Čínský útok na americké akcie, záhada německé kriminality a z ČR Itálie
13:30Do vlády míří Malá a Nováková, obranu převezme Metnar
12:09Fed: Přední americké banky by dokázaly přestát silnou recesi
11:46Přistoupí OPEC+ k navýšení těžby?  
11:00HubVentures, mířící na burzu, po čerstvé coworkingové akvizici ovládá přes 40 procent trhu
10:56Dopoledne se daří euru i koruně. OPEC jedná o produkci, cla zůstávají hrozbou  
10:23Roste Praha i Německo. Kofola dál sbírá ztráty, automobilky ustupují  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data