Akcie nízkonákladové letecké společnosti easyJet jako by potvrzovaly toto staleté pravidlo - nic neroste do nebe a jak říkají naši anglofilní přátelé "what comes up must come down". Přesně to se stalo minulé úterý, kdy firma vydala jedno ze svých více či méně zastřených "profit warnings" - něco, co z tohoto sektoru poslední dobou vychází skoro na týdenní bázi. Bohužel, nic se nemění - pokud by investoři udělali svůj "domácí úkol" pořádně, nemuselo by je toto oznámení easyJetu v podstatě vůbec zajímat. Prostě proto, že by akcie v tu chvíli v portfoliu už dávno neměli. Proč? EasyJet nebyla první firma která varovala poslední dobou investory - byla jedna z posledních.
Reakce ceny akcií však ukázala, že někteří investoři svůj domácí úkol trochu odflákli. Jenom proto, že zisk letošního roku velmi pravděpodobně dosáhne jen tak tak úrovně roku loňského, mnoho akcionářů na firmu zanevřelo. To vše ale ve chvíli, kdy firma - navzdory rostoucí a sílící konkurenci a neúnavně posilujícím cenám ropy a kerosinu - stále zůstává ziskovou a velmi pravděpodobně ziskovou ještě nějakou dobu zůstane. EasyJet má na své bilanci 340 milionů liber v hotovosti - říkat, že poslední "profit-warning" znamená začátek nějakého dlouhodobějšího poklesu, je možná předčasné.
Přehnaný optimismus stranou, poslední vývoj celého segmentu nízkonákladových aeroliní však zavdává živnou půdu pro několik otázek:
* Nestává se segment "levných" aerolinií více než saturovaným? I zde, stejně jako v jakémkoliv jiném oboru lidského konání platí, že největší profit z nové myšlenky má ten, co s ní přišel, možná ještě několik málo dalších. V okamžiku, kdy se do daného segmentu začnou masově vrhat další a další zájemci, obvykle zlaté časy končí - a právě to se děje. Každý nyní hovoří o založení nízkonákladové letecké společnosti (ČSA tyto plány snad na nějakou chvíli uložilo k ledu) - v okamžiku, kdy firmy v tomto segmentu etablované vydávají "profit warning" to asi není ideální strategie.
* Budou cestující i nadále preferovat "levné" aerolinie proti klasickým přepravcům? Zde je jasná odpověď v podstatě nemožná a skoro se chce říci ano i ne. Jistá část cestujících bude jistě i nadále tuto formu přepravy preferovat - mladí lidé, svobodní, studenti atd. Charterová přeprava - jedna z nejrozšířenějších forem přepravy na dovolenou - vykazuje jisté známky "nízkonákladovosti" a jistě si své klienty také najde. Klasičtí přepravci však budou mít nesnadou pozici - vždy budou dražší než jejich konkurence, fixní náklady jsou v jejich případě vyšší a diverzifikovaný letecký park znamená větší náklady na údržbu. Jejich výhodou však může být jistá forma komfortu a pohodlí, kterou si bohužel u nízkonákladových přepravců neužijeme. Navíc - s příchodem modelů Airbus A380 resp. Boeing 7E7 (byť toto není model pro dlouhé tratě) - se jim může podařit získat větší porci koláče transatlantických letů.
Petr Žabža, Patria Direct