Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nic neroste do nebe aneb krize nízkonákladových leteckých společností?

Nic neroste do nebe aneb krize nízkonákladových leteckých společností?

07.06.2004 15:35
Autor: 

Akcie nízkonákladové letecké společnosti easyJet jako by potvrzovaly toto staleté pravidlo - nic neroste do nebe a jak říkají naši anglofilní přátelé "what comes up must come down". Přesně to se stalo minulé úterý, kdy firma vydala jedno ze svých více či méně zastřených "profit warnings" - něco, co z tohoto sektoru poslední dobou vychází skoro na týdenní bázi. Bohužel, nic se nemění - pokud by investoři udělali svůj "domácí úkol" pořádně, nemuselo by je toto oznámení easyJetu v podstatě vůbec zajímat. Prostě proto, že by akcie v tu chvíli v portfoliu už dávno neměli. Proč? EasyJet nebyla první firma která varovala poslední dobou investory - byla jedna z posledních.

Reakce ceny akcií však ukázala, že někteří investoři svůj domácí úkol trochu odflákli. Jenom proto, že zisk letošního roku velmi pravděpodobně dosáhne jen tak tak úrovně roku loňského, mnoho akcionářů na firmu zanevřelo. To vše ale ve chvíli, kdy firma - navzdory rostoucí a sílící konkurenci a neúnavně posilujícím cenám ropy a kerosinu - stále zůstává ziskovou a velmi pravděpodobně ziskovou ještě nějakou dobu zůstane. EasyJet má na své bilanci 340 milionů liber v hotovosti - říkat, že poslední "profit-warning" znamená začátek nějakého dlouhodobějšího poklesu, je možná předčasné.

Přehnaný optimismus stranou, poslední vývoj celého segmentu nízkonákladových aeroliní však zavdává živnou půdu pro několik otázek:

* Nestává se segment "levných" aerolinií více než saturovaným? I zde, stejně jako v jakémkoliv jiném oboru lidského konání platí, že největší profit z nové myšlenky má ten, co s ní přišel, možná ještě několik málo dalších. V okamžiku, kdy se do daného segmentu začnou masově vrhat další a další zájemci, obvykle zlaté časy končí - a právě to se děje. Každý nyní hovoří o založení nízkonákladové letecké společnosti (ČSA tyto plány snad na nějakou chvíli uložilo k ledu) - v okamžiku, kdy firmy v tomto segmentu etablované vydávají "profit warning" to asi není ideální strategie.

* Budou cestující i nadále preferovat "levné" aerolinie proti klasickým přepravcům? Zde je jasná odpověď v podstatě nemožná a skoro se chce říci ano i ne. Jistá část cestujících bude jistě i nadále tuto formu přepravy preferovat - mladí lidé, svobodní, studenti atd. Charterová přeprava - jedna z nejrozšířenějších forem přepravy na dovolenou - vykazuje jisté známky "nízkonákladovosti" a jistě si své klienty také najde. Klasičtí přepravci však budou mít nesnadou pozici - vždy budou dražší než jejich konkurence, fixní náklady jsou v jejich případě vyšší a diverzifikovaný letecký park znamená větší náklady na údržbu. Jejich výhodou však může být jistá forma komfortu a pohodlí, kterou si bohužel u nízkonákladových přepravců neužijeme. Navíc - s příchodem modelů Airbus A380 resp. Boeing 7E7 (byť toto není model pro dlouhé tratě) - se jim může podařit získat větší porci koláče transatlantických letů.

Petr Žabža, Patria Direct


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
28.09.2022
7:09Probíhají strukturální změny, které ještě nejsou plně odraženy v cenách akcií, tvrdí investor Jensen
27.09.2022
22:01Wall Street uzavírá smíšeně. S&P 500 ukázal nová minima  
17:38Děravý Nord Stream, příprava na akci BoE a klesající ceny domů  
17:32Poloměkké, nebo polotvrdé přistání?
16:54Wall Street se snaží o obrat, rostoucí ropa pomáhá energetikám  
16:54Spotřebitelská důvěra v USA v září opět vzrostla, přispěl k tomu levnější benzin
16:22Podíl Londýna na primárních nabídkách akcií v Evropě klesl nejníže za 12 let
15:40Cílené útoky na plynovody Nord Stream 1 i Nord Stream 2? Úniky na více místech, potvrzeny silné podmořské výbuchy
15:36UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Pololetní zpráva k 30.6.2022
13:46Akcie mohou jít nahoru i přes korekce ziskových očekávání, domnívá se ekonomka. Probíhají strukturální změny
12:09Summers: Postup Fedu je vítaný, Velká Británie začíná připomínat rozvíjející se zemi
11:54Nálada německých exportérů v září znovu klesla, je nejníže od května 2020
11:38EPH Financing CZ, a.s.: Oprava výroční zprávy společnosti za rok 2021
11:31RMS Mezzanine, a.s.: Konsolidovaná pololetní zpráva společnosti za 1. pololetí roku 2022
11:14Světová banka kvůli zpomalení růstu v Číně zhoršila výhled růstu východní Asie
11:07Po negativní sérii si trhy vybírají oddechový čas, akcie a dluhopisy opatrně rostou  
11:02NET4GAS, s.r.o.: Sdělení skupiny NET4GAS a jejích společníků k současné situaci na trhu
11:00Evropské trhy se nadechují nad vodou, ale sentiment zůstává nejistý  
9:05Rozbřesk: Fiskální experimenty nové britské vlády se nelíbí libře, koruna vyhlíží zasedání ČNB
8:51Vláda schválila návrh rozpočtu se schodkem 295 miliard korun. Navýšil se o výdaje na zastropování cen energií

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    Jefferies Financial Group Inc (08/22 Q3, Aft-mkt)
    Thor Industries Inc (07/22 Q4, Bef-mkt)