Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

T-Mobile ČR v roce 2004 - stále "pouze" dvojkou?

11.5.2004 11:46
Autor: 

13.5. by měl svá 1Q čísla zveřejnit T-Mobile ČR, pro posouzení situace tohoto operátora připomeňme, jak si vedl v roce 2003, to včetně srovnání s Eurotelem, ke kterému se někdy sám vymezuje, co se týče operačně-finančních výsledků a cílů.

Nárůst celkových tržeb T-Mobile ČR loni v podstatě kopíroval přírůstek klientů, když tržby vzrostly o 12,6 % na 24,44 miliardy korun a počet klientů o 12,5 % na 3,95 milionu zákazníků. Stále se přitom zvyšuje podíl jeho tarifních klientů, kterých bylo na konci roku 22,5 %. Během roku jejich počet stoupl o 32,3 %, zatímco počet majitelů předplacených karet vzrostl o 7,8 %. Celkový počet provolaných minut byl o 14,9 % vyšší a počet odeslaných SMS vzrostl o 16,2 %. Podíl služeb s přidanou hodnotou na celkových příjmech společnosti dosahuje 20,5 % - společnost uvedla, že podle zprávy analytické agentury EMC je tak v tomto měřítku druhým nejúspěšnějším evropským operátorem.

T-Mobile ČR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet) v ČR, respektive jejich přírůstků během roku, rok 2003 byl charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího prvního grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v 4Q jako překvapivě silný.

Co do počtu nových zákazníků se T-Mobile skutečně stal v loňském roce, stejně jako v roce 2002, nejúspěšnějším operátorem - uvidíme, jak mu v dosažení uvedených cílů pomohlo první čtvrtletí tohoto roku. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů.

Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Počet uživatelů dané společnosti zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost. Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA (CZK/m), prezentováno je porovnání s Eurotelem.

Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile ČR, to ani po zveřejnění 4Q 2003 čísel. Pokud ano, pak spíše díky vývoji u Eurotelu, jak ukazují lineární trendy.

Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA (marže):

Zdroj: Operátoři, Patria Finance

Stejně jako u EBITDA/klient je patrná mezera mezi domácím 1. a 2. operátorem i v EBITDA marži (včetně po dva roky hlubšího poklesu v 4Q u T-Mobile ČR). Jednoduchý lineární trend za posledních 8 čtvrtletí napoví, že k uzavírání této mezery, alespoň prozatím, také nedochází. Absolutní velikost EBITDA je přitom obecně dána průměrnou cenou (přesněji výnosem na) jednotky produktu (služby), velikostí průměrných operačních nákladů na její produkci a počtem vyprodukovaných (obsloužených) jednotek. V případě mobilních operátorů můžeme za množství považovat např. počet provolaných minut, či počet uživatelů (tj. počet „obsloužených“ zákazníků za období – zde se pak BLARPU stává jednotkovou "cenou - výnosem" této služby). Pohledů na „vyprodukované“ množství ovšem v případě tohoto odvětví může být více.

EBITDA marže pak poměrem průměrného výnosu a průměrného nákladu. Rozdíl mezi T-Mobile ČR a Eurotelem na úrovni EBITDA marže je tak možno připsat na úkor vyššího průměrného výnosu Eurotelu (např. možný vyšší efektivní tarif, vyšší objem služeb a/nebo provolaných minut na zákazníka) a/nebo nižšího průměrného nákladu.

Detailnější analýza je však bez přístupu k relevantním datům v podstatě nemožná. Podotkněme jen, že:

- významnou roli při určování průměrného výnosu na zákazníka a následně EBITDA marže má podíl firemní klientely, zde se zdá, že má stále navrch Eurotel.

- velikost zákaznické základny má dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Přes dotahování počtu zákazníků má Eurotel stále o zhruba 270,000 zákazníků více, což může určitou roli hrát. Nicméně, Eurotel měl zhruba takový počet zákazníků jako má nyní T-Mobile ČR v 1Q 2003, kdy operoval s marží 51,7 % - to i po úpravě o sezónnost překračuje marži T-Mobile ČR. Podíl tarifních klientů T-Mobile ČR, kterých bylo na konci roku 22,5 %, je ale přitom zhruba o 2 % vyšší než u Eurotelu.

Jiří Soustružník


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data