13.5. by měl svá 1Q čísla zveřejnit T-Mobile ČR, pro posouzení situace tohoto operátora připomeňme, jak si vedl v roce 2003, to včetně srovnání s Eurotelem, ke kterému se někdy sám vymezuje, co se týče operačně-finančních výsledků a cílů.
Nárůst celkových tržeb T-Mobile ČR loni v podstatě kopíroval přírůstek klientů, když tržby vzrostly o 12,6 % na 24,44 miliardy korun a počet klientů o 12,5 % na 3,95 milionu zákazníků. Stále se přitom zvyšuje podíl jeho tarifních klientů, kterých bylo na konci roku 22,5 %. Během roku jejich počet stoupl o 32,3 %, zatímco počet majitelů předplacených karet vzrostl o 7,8 %. Celkový počet provolaných minut byl o 14,9 % vyšší a počet odeslaných SMS vzrostl o 16,2 %. Podíl služeb s přidanou hodnotou na celkových příjmech společnosti dosahuje 20,5 % - společnost uvedla, že podle zprávy analytické agentury EMC je tak v tomto měřítku druhým nejúspěšnějším evropským operátorem.
T-Mobile ČR nedávno prezentoval poměrně ambiciózní cíle co se týče jeho podílů na trhu. Co se týče vývoje celkového počtu uživatelů (SIM karet) v ČR, respektive jejich přírůstků během roku, rok 2003 byl charakterizován klasickým U-průběhem, jak je patrné z následujícího prvního grafu. Z pohledu celkové míry penetrace je možno hodnotit nárůst během celého roku a zejména v 4Q jako překvapivě silný.
Co do počtu nových zákazníků se T-Mobile skutečně stal v loňském roce, stejně jako v roce 2002, nejúspěšnějším operátorem - uvidíme, jak mu v dosažení uvedených cílů pomohlo první čtvrtletí tohoto roku. Druhý graf ukazuje podíl na počtu nových uživatelů u jednotlivých operátorů.
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Počet uživatelů dané společnosti zajímá (měl by zajímat) pouze do té míry, jak působí na jejich výnosy a náklady, tvorbu volného cash flow a následně na jejich hodnotu pro společnost. Následující graf ukazuje, kolik průměrně za čtvrtletí vytěží T-Mobile ČR z jednoho zákazníka na úrovni výnosů a EBITDA (CZK/m), prezentováno je porovnání s Eurotelem.
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Zajímavý je mírně rozdílný průběh v sezónnosti u obou operátorů, patrný je ale hlavně rozdíl mezi oběma operátory v obou ukazatelích, kdy se nedá říci, že by docházelo k jednoznačnému uzavírání mezery ze strany T-Mobile ČR, to ani po zveřejnění 4Q 2003 čísel. Pokud ano, pak spíše díky vývoji u Eurotelu, jak ukazují lineární trendy.
Vývoj jeho počtu klientů a výše uvedené ukazatele implikují následující absolutní velikost výnosů a EBITDA (marže):
Zdroj: Operátoři, Patria Finance
Stejně jako u EBITDA/klient je patrná mezera mezi domácím 1. a 2. operátorem i v EBITDA marži (včetně po dva roky hlubšího poklesu v 4Q u T-Mobile ČR). Jednoduchý lineární trend za posledních 8 čtvrtletí napoví, že k uzavírání této mezery, alespoň prozatím, také nedochází.
Absolutní velikost EBITDA je přitom obecně dána průměrnou cenou (přesněji výnosem na) jednotky produktu (služby), velikostí průměrných operačních nákladů na její produkci a počtem vyprodukovaných (obsloužených) jednotek. V případě mobilních operátorů můžeme za množství považovat např. počet provolaných minut, či počet uživatelů (tj. počet „obsloužených“ zákazníků za období – zde se pak BLARPU stává jednotkovou "cenou - výnosem" této služby). Pohledů na „vyprodukované“ množství ovšem v případě tohoto odvětví může být více.
EBITDA marže pak poměrem průměrného výnosu a průměrného nákladu. Rozdíl mezi T-Mobile ČR a Eurotelem na úrovni EBITDA marže je tak možno připsat na úkor vyššího průměrného výnosu Eurotelu (např. možný vyšší efektivní tarif, vyšší objem služeb a/nebo provolaných minut na zákazníka) a/nebo nižšího průměrného nákladu.
Detailnější analýza je však bez přístupu k relevantním datům v podstatě nemožná. Podotkněme jen, že:
- významnou roli při určování průměrného výnosu na zákazníka a následně EBITDA marže má podíl firemní klientely, zde se zdá, že má stále navrch Eurotel.
- velikost zákaznické základny má dopad na velikost jednotkových a celkových nákladů společnosti tak, jak jsou využívány úspory z rozsahu. Ty jsou u tohoto kapitálově poměrně náročného odvětví s velkým podílem fixních (a semi-variabilních) nákladů poměrně veliké. Přes dotahování počtu zákazníků má Eurotel stále o zhruba 270,000 zákazníků více, což může určitou roli hrát. Nicméně, Eurotel měl zhruba takový počet zákazníků jako má nyní T-Mobile ČR v 1Q 2003, kdy operoval s marží 51,7 % - to i po úpravě o sezónnost překračuje marži T-Mobile ČR. Podíl tarifních klientů T-Mobile ČR, kterých bylo na konci roku 22,5 %, je ale přitom zhruba o 2 % vyšší než u Eurotelu.
Jiří Soustružník