Ministerstvo financí dnes přineslo předběžné informace o plnění státního rozpočtu v prosinci. Díky tomu máme k dispozici údaje o celoročních příjmech, výdajích a schodku státního rozpočtu. Příjmy dosáhly hodnoty 626,2 mld. Kč, výdaje činily 693,9 mld. Kč. Schodek za celý rok tak překvapivě činí pouze 67,7 mld. Kč. Poslední prognóza Ministerstva financí předpokládala schodek ve výši 95 mld. Kč. V samotném prosinci hospodařila státní pokladna se schodkem 7,9 mld. Kč, což je nejnižší schodek za poslední čtyři roky.
Proč je celoroční schodek o 30 mld. Kč nižší, než se očekávalo? Jak interpretovat dnešní údaje? Podrobnější informace o příjmech a výdajích nám pomohu odpovědět. Nejvýraznějších úspor bylo dosaženo na straně výdajů. Původně schválený návrh rozpočtu počítal s příjmy v celkové hodnotě 685 mld. Kč. Dodatečně schválené zákony vedly ke zvýšení plánovaných výdajů na 720 mld. Kč, tj. 35 mld. Kč více. Skutečné výdaje pak dosáhly hodnoty pouze 694 mld. Kč, když hlavními úsporami byla nižší než očekávaná ztráta Konsolidační banky v roce 2000 a odsun úhrady části ztráty KoB z roku 1999. Rozpočet počítal se ztrátou KoB v roce 2000 ve výši 18,8 mld. Kč. Podle účetních výkazů KoB však ztráta za rok 2000 činila pouze 12,7 mld. Kč a ze státního rozpočtu bylo uhrazeno pouze 3,6 mld. Kč. Zbytek ztráty, který byl uhrazen
mimorozpočtovými prostředky (FNM), tak představuje skrytou dotaci státnímu rozpočtu. Ušetřilo se tak 15,2 mld. Kč. V loňském roce měla být uhrazena celá ztráta KoB z roku 1999 ve výši 36,1 mld. Kč. Uhrazeno však bylo pouze 24 mld. Zbývajících 12,1 mld. Kč bude uhrazeno až z letošního rozpočtu. Při operacích se ztrátami dřívější KoB se tak "ušetřilo" více než 17 mld. Kč.
Na straně výdajů se podařilo ušetřit také díky poklesu úrokových sazeb, který vedl ke snížení úroků z dluhové služby o 3,7 mld. Kč. Stát dále ušetřil 1,9 mld. Kč na mzdách a díky poklesu nezaměstnanosti také na dávkách placených nezaměstnaným (0,5 mld. Kč). Naopak nereformovaný penzijní systém neustále generuje schodky. Rozpočet počítal se schodkem důchodového účtu 15,4 mld. Kč, ten však činil ještě o 3,3 mld. Kč více. V jistém smyslu tak lze říci, že stát šetří na platech ve státní správě ve prospěch důchodců.
Lépe čitelná je strana příjmů státního rozpočtu. Podle očekávání se nepodařilo získat plánovaných 20 mld. Kč z prodeje licencí UMTS. Nezájem zahraničních telekomunikačních firem a tvrdé vyjednávání s domácími mobilními operátory vedlo k zisku pouze 1,8 mld. Kč v loňském roce. Zbytek bude uhrazen v následujících letech. Jako nadsazené se ukázaly také odhady daňových příjmů (bez pojistného sociálního pojištění). Oproti předpokladům se vybralo o 3,5 mld. Kč méně, ač se zvýšilo tempo hospodářského růstu. Nejhůře se dařilo vybírat daň z přidané hodnoty, kde výpadek činí téměř 15 mld. Kč. Naopak lépe si stát vedl při výběru pojistného sociálního pojištění, kde bylo vybráno o 7,9 mld. Kč více, než se čekalo.
Jak zhodnotit výsledný schodek státního rozpočtu? Původní návrh počítal se schodkem 49 mld. Kč. Pokud odhlédneme od operací se ztrátami dřívější Konsolidační banky, rozdílu mezi skutečnou a očekávanou ztrátou KoB v roce 2000 a dodatečně schválených výdajových programů, činil by skutečný schodek zhruba 48 mld. Kč.
Dnešní údaje o rozpočtu tedy nepředstavují ani pozitivní ani negativní překvapení. Problémem jsou inherentní tendence k setrvačnosti či dokonce prohlubování schodku státního rozpočtu. Dalším problémem je nízká transparence veřejných rozpočtů, kde často dochází k mimořádným převodům ve formě více či méně zřejmých dotací státního rozpočtu. Bohužel ani v rozpočtu pro rok 2002 se zlepšení nedočkáme.
(David Marek)