Tak nám schválili státní rozpočet… Tentokrát bez rozpočtového provizoria a včas a návrh dokonce obsahuje i odhad ztráty Konsolidační banky, i když vláda ještě před půl rokem jako jeden muž tvrdila, že je to nemožné. Předpokládaný schodek 49 miliard korun je ovšem nejvyšší v historii České republiky…
Je tedy rozpočet na rok 2001 lepší nebo horší než byl rozpočet na rok 2000? Každý veřejný rozpočet plní tři hlavní funkce. První a rozhodující funkcí rozpočtu je rozdělení veřejných výdajů pokud možno podle názorů společnosti na to, co je důležité a co by se mělo z daní platit. V této funkci svoji roli rozpočet plní jen částečně: největší část výdajů jde na sociální dávky, které většina lidí považuje za příliš štědré a na financování státní byrokracie, o jejíž užitečnosti pochybuje prakticky každý. Velkou část deficitu "způsobuje" Konsolidační banka financováním nevymahatelných úvěrů od českých bank. Podle všech výzkumů se zdá, že lidé by byli ochotni dávat více peněz na vzdělávání (výdaje stagnují, loni klesaly), na bezpečnost (obdobná situace) a na zdravotnictví (není financováno z rozpočtu).
Druhou funkcí rozpočtu by měla být kontrola veřejnosti nad tím, jak a kdo utrácí peníze získané z daní. Zde se situace rozhodně zlepšila: státní rozpočet obsahuje i odhad ztráty Konsolidační banky, od příštího roku nebude možné vydávat státní záruky bez souhlasu Parlamentu a především obsahuje střednědobý výhled veřejných rozpočtů, který poslancům jasně ukazuje, že situace nebude již dlouho udržitelná a že rozpočty se řítí do obrovských schodků. Poslanci se nad tím rozhorlili a pak pokračovali ve své schůzi… Ani vláda se však nebrání používat veřejné prostředky svérázným způsobem: do příjmů započítává jednoznačně jednorázové příjmy, jako jsou například očekávané výnosy z prodeje telekomunikačních licencí UMTS, o kterých vláda ještě ani neví, jak je bude prodávat. Ze státního rozpočtu byla také vyjmuta část výdajů na bydlení, které má financovat "nezávislý" Fond bydlení, ten však zatím nemá žádné příjmy, ale příští rok půjčí na opravy vad panelových bytů vládě.
Třetí funkcí rozpočtu, o které ovšem vláda mluví nejčastěji, je makroekonomická stabilizace: v době ekonomické recese si stát může půjčovat peníze, utrácet je a stimulovat tak domácí poptávku, v době ekonomického boomu by měl naopak poptávku tlumit přebytky. Hezká teorie, ale ve skutečnosti se vládám daří lépe první fáze (zadlužování) a na splácení mají vždy dost času. To je i situace České republiky, kde se schodky rychle zvyšují bez ohledu na to, že ekonomika v recesi není - naopak se zvyšuje schodek na běžném účtu platební bilance. Z hlediska "makroekonomického" by tedy rozpočty měly být spíše restriktivní, jsou však expanzivní. Volby se blíží...
Po schválení rozpočtu na rok 2001 nelze než zopakovat náš rok starý komentář: rozměr rozpočtového problému přesahuje horizont a zřejmě i odvahu českých politiků.
(Ondřej Schneider)