Sazby se pohybují blízko nuly a riziko budoucích ztrát na dluhopisech roste. Přesto však retailoví investoři vložili minulý rok do dluhopisových fondů 375 miliard dolarů a tento rok k tomu doposud přidali 230 miliard dolarů. Přestože akciový trh v roce 2010 posílil o 4 %, tito investoři z něj naopak stáhli asi 70 miliard dolarů.
Podle profesionálních investorů se tak drobní investoři vydali opět špatným směrem. Jejich chování, co se týče masového nakupování dluhopisových fondů v minulosti, skutečně nebylo optimální. Napumpovali do nich miliardy dolarů na počátku roku 1987, těsně předtím, než sazby vystřelily nahoru. To samé se stalo v roce 1994. Tentokrát ale neměli jinou možnost, pokud chtěli vydělat nějaký příjem. Masivní nákupy ze strany Fedu stlačily výnosy blízko historických minim. Silná je i poptávka ze strany zahraničních investorů. Pokud někdo může za bublinu na trhu s dluhopisy, retailoví investoři to nejsou.
I přes hromadné investice do dluhopisových fondů zůstává překvapivě mnoho domácností jen málo vystavených rizikům ztrát vyvolaných růstem sazeb. Podle Investment Company Institute představovaly investice do dluhopisových fondů na konci minulého roku jen 20 % aktiv vzájemných fondů, ke konci srpna tento poměr vzrostl na 24 %. Retailoví investoři navíc nesázejí na dlouhodobé dluhopisy, které by v případě růstu sazeb ztratily nejvíce. Kevin McDevitt, analytik z Morningstar Inc., uvedl, že tento rok šla jen jedna miliarda retailových investic do dlouhodobých dluhopisových fondů. Do krátkodobých fondů přiteklo 33 miliard a do střednědobých 59 miliard dolarů. Přestože dlouhodobé dluhopisy generovaly dobrou návratnost, investory to k investicím do nich nezlákalo.
Celkově se tedy zdá, že lidé neprodávají akciové fondy, aby investovali do fondů zaměřených na dlouhodobé dluhopisy. Zdá se, že namísto toho stahují peníze z peněžních fondů a dávají je do fondů investujících do krátkodobých a střednědobých dluhopisů. Typický fond zaměřený na krátkodobé dluhopisy přitom ztratí asi 3 % hodnoty, pokud sazby vzrostou o jeden procentní bod.
(Zdroj: WSJ)