Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stiglitz: Přístup Evropy je „zcela špatný“, bez solidarity může euro zaniknout

Stiglitz: Přístup Evropy je „zcela špatný“, bez solidarity může euro zaniknout

06.01.2011 17:57

Strategie eurozóny spočívající v omezení výdajů a snížení dluhu je „zcela chybná“ a co se týče ekonomického růstu v regionu, bude pravděpodobně kontraproduktivní, uvedl ekonom a držitel Nobelovy ceny Joseph Stiglitz. Pokud nebude dodatečnými kroky zajištěna dlouhodobá stabilita měnové unie, může podle něj nakonec zaniknout. „Co je nepochybně špatné, je důraz na úspornost. Evropské ekonomiky jsou stále slabé a nezaměstnanost je stále okolo 10 procent, přitom dosavadní postupy jsou spíše na škodu.“ Záchranné fondy EU podle Stiglitze poskytují pouze „dočasnou úlevu malým zemím“, přičemž fiskální situace větších zemí, včetně Španělska a Itálie, zůstává nejistá.

Problémem není to, že by země byly marnotratné, ale celý systém, který není adekvátní a neobsahuje solidární opatření, které jsou nezbytné k takové dohodě o spolupráci, jakým je koncept eura, upozorňuje profesor Kolumbijské univerzity v New Yorku. Vlády napříč Evropou šly cestou drsného snižování výdajů ve snaze snížit míru svých dluhů, omezováním pracovních míst a sociálních služeb ovšem způsobily znepokojení veřejnosti. Mezitím ratingové agentury snižovaly dluhové hodnocení několika okrajových zemí a výrazně tak snížily jejich schopnost vypořádat se s dluhovými problémy, uvádí Stiglitz.

Problémy, jimž eurozóna čelí, mají podle ekonoma svůj původ již při samotném vzniku měnové unie. „Když bylo vytvořeno euro, mnoho z nás ekonomů si uvědomovalo, že jde o projekt nedotažený do konce. Ubral dva z důležitých nástrojů přizpůsobování – mechanismus směnných kurzů a úrokových sazeb, ale ničím zpět nepřispěl.“ Namísto masivních úspor navrhuje Stiglitz program opatření založených na solidaritě s cílem stabilizovat euro a investicích s cílem podpořit ekonomický růst. Za jeden z pozitivních prvků, který by potřebnou solidaritu podpořil, považuje emise společných evropských dluhopisů. Zotavení eurozóny si podle Stiglitze vyžádá roky a jeho rychlost bude záviset na chování vlád.

 

(Zdroj: CNBC, Bloomberg)


Váš názor
  •  
    07.01.2011 13:02

    Souhlasím. Úspory nevedou k oddlužení, ale naopak k poklesu výkonu ekonomiky a tedy větší míře zadlužení. Je možné pouze neefektivní výdaje nahradit efektivnějšími investicemi, ale fiskální restrikce v dnešní době je blbost. Jediný způsob pro oddlužení je ekonomický růst.
    M
    •  
      07.01.2011 15:42

      To je jako říci, že jediný způsob, jak vyřešit dluhy Vaší rodiny vznikající tím, že jednoduše víc utrácíte než vyděláte je, že Vám v práci přidají a nebo vyhrajete v loterii, protože šetřit prostě odmítáte, no a když Vám nepřidají, tak co... Problém je v žití nad poměry, to nejde vyřešit dalším utrácením. Ano, je tu kladná zpětná vazba a úspory do určité míry vyvolají potřebu dalších úspor, ale jiná cesta dlouhodobě prostě neexistuje. Jednoho dne se ucho musí utrhnout, buď řízeně teď, nebo formou státního bankrotu v budoucnosti.
      Skeptik
      •  
        12.01.2011 9:20

        Není možné srovnávat finance rodiny a veřejné finance. Ale budiš. Jsme v situaci rodiny, která přišla o jeden příjem a druhý nestačí na pokrytí všech výdajů. Pokud budu šetřit na jídle tak, že nebudu půl roku jíst, možná vyrovnám deficit, ale nepřežiju to. Když prodám auto, ušetřím na benzínu, ale nedostanu se do práce a příjdu i o druhý příjem. Není lepší zaměřit se na alespoň částečné obnovení druhého příjmu a na prohloubení vzdělání, abych měl větší šanci na růst platu?
        M
  •  
    07.01.2011 10:13

    Tohoto důstojného pána ekonoma musel nějaký Milouš Jakeš nebo někdo jiný vyhrabat na své socialistické zahrádce. Úspornost je podle něho ach tak špatná věc. Naopak zrychleným zadlužováním a během směrem k propasti se Evropa zachrání. ;-) Stiglitzův text kombinuje chybné myšlení víceméně o všech důležitých partiích ekonomiky - role dluhu; neschopnost státu investovat peníze než jednotlivci (to je bohužel dnes úzce spojené s tím prvním, protože státy už nerozhazují jen peníze vykradené od lidí dnes, ale prostřednictvím dluhů i od lidí v budoucnosti). Navíc je úplně špatný názor, že eurozóna se musí zachránit solidaritou. Naopak. Čím více budou někteří doplácet na jiné, tím větší tendenci budou mít ti první nějakým způsobem od této zodpovědnosti utéct. Tomu lze zabránit jen tak, že se stane normou, že ti bordeláři zodpovídají za své nezodpovědné chování. Když evropské státy sdílejí měnu, tak to ještě nemusí znamenat, že musejí sdílet i peněženku a rozpočet. Znepřátelené národy minulosti i současnosti také platili tímtéž zlatem, aniž by to znamenalo, že byli miláčci.
    •  
      07.01.2011 12:32

      Souhlas do puntíku. Opět dochází na slova staré dobré Margarety: Základní problém socialismu spočívá v tom, že peníze druhých lidí vám nakonec vždycky dojdou. Teď jsme o krok dále a lidi je potřeba nahradit státy. Jinak je to stále o tom samém. Přeloženo do češtiny: pokud bordelář ví, že nakonec bude zachráněn na úkor ostatních, nic ho nenutí, aby se choval rozumě. To je základní problém takzvané solidarity.
      Skeptik
  • To tu ještě nebylo
    06.01.2011 18:20

    Za problém můžou ratingovky, které snížením ratingu podkopaly důvěryhodnost vlád. Tak to je vtip měsíce :))) Ty ratingovky už přece trh dávno nebere vážně. CDS většiny Evropských zemí ukazují na úplně jiný rating, než je ten oficiální. Stačí se podívat na Portugalsko, které je fakticky těsně před defaultem a má stále vynikající investiční rating, to je naprosto skandální. Nechápu, kdo tomu Stiglitzovi tu nobelovku dal, podle jeho vyjadřování to mohl udělat jen ústřední výbor KSČ.
    Skeptik
    • Re: To tu ještě nebylo
      07.01.2011 11:22

      Já ten tvůj vtip měsíce nevidím. Čisté konstatování. S jakým cílem ty downgradingy byly provedeny je ovšem jiná. Někdo si napakoval kapsu a problémy s dluhy se tím zhoršily. Tečka. Chmura je, že omladina vychovávaná rodiči a učiteli, kteří už nezažili válku, má naprosto nesolidární myšlení, které je cestou do pekel. http://www.cnbc.com/id/40943120
      Kalka.
      • Kalka
        07.01.2011 13:34

        Podle mně naopak dříve agentury vydávali lživé pozitivní hvězdičky,teď se jen vrátily k realitě,o kostlivcích se přece vědělo dávno.Za druhé.Koncept na papíře neobsahoval žádné restrikce,i když některá země nedodržela rozpočet a podobně,nic se nestalo.Za třetí.Čísla si země cucala z prstu.viz. Řecko,žádný kontrolní mechanismus. Za další.Solidarita je složitá věc.Chudý slovák má platit dluhy za bohatšího rozežraného kolegu s EU?
        Velkamedvědice
        • Re: Kalka
          07.01.2011 16:28

          No ale kdo byl někdy v Řecku na dovče, tak dávno (před €) věděl, jak se věci mají. Samozřejmě to věděla i silná trojka. A schovali si to na dobu, kdy se to jim a jim spřízněnému finančnímu kapitálu daleko víc vyplatí. Řekové (démos) do Eurolandu s Germány nechtěli. Prostě pořád stejně: kapitalizace zisků, socializace ztrát. Pro fin. oligarchii win-win situation - na úkor dému ;-)
          Kalka.
        • Re: Kalka
          07.01.2011 15:46

          Problém je v tom, že oni se k žádné realitě nevrátili, jinak by 80 % zemí nemohlo mít ty ratingy, co mají. Nebo tu má snad někdo pocit, že například Velká Británie je na AAA? To je k smíchu nebo k pláči, podle toho, z jakého úhlu se na to díváme.
          Skeptik
      • chmura
        07.01.2011 11:43

        vsem se do hlav kybluje, ze se musi spolehat jen na sebe a musi hodne moc sporit, ovsem soucasne se zvysuji dane, rostou ceny, atd.. na ulicich a silnicich nas sleduji kamery, telefonni operatori monitoruji nas pohyb skrz mobilni telefony a z vesmiru nas sleduji desitky spionaznich satelitu. nemuzes se pomalu podivat na peknou mladou holku, aby te nekdo neudal za pedofilii. vlady nejsou z lidu, nybrz jsou prodlouzenou rukou sponzoru. clovek je chapan ciste jako ekonomicka vykonna jednotka odsouzena k vecne konkurenci. jak chces byt v nepratelskem prostredi solidarni?
        Azb
        • Re: chmura
          07.01.2011 13:41

          NECHÁPU, proč by ses měl koukat po mladejch pěknej holkách
          Zuzka
        • Re: chmura
          07.01.2011 12:00

          No to právě vyplývá z uvedeného. Ne že bych chtěla válku - za Lebensraum se dneska bojuje penězi, ale někdy bude muset přijít nějaký zvrat, který zas přehodí výhybku ;-)
          Kalka.
          • Re: chmura
            07.01.2011 13:07

            vyhybkovani je soucast oscilacniho procesu dynamickeho systemu, kterym se lidstvo stalo a ktery prozatim netrpi nedostatkem energie, jiz se snazi vsemozne spotrebovat a pretvorit. je to souboj dilcich rovnovah, z nichz kazda ma sanci stat se stavebnim zakladem pro rovnovahy z ni odvozene, kterym kdyz se da dost casu, tak na jejim zaklade rozbuji zajimave rovnovazne struktury, ovsem jen do okamziku, kdy dynamicky system prestane tu zakladovou rovnovahu pouzivat. pak se zborti vetsina toho, co je nad ni vykrystalizovano. a to je prave ta vyhybka, ktera nasmeruje system na novou trajektorii ovsem s neustalym opakovanim predchoziho principu, dokud je systemu dodavana energie, kterou nejak umi zuzitkovat. (a zde by si lidstvo melo ve vlastnim zajmu uvedomovat, ktere procesy umoznily lidstvu se rozvinout a chranit je pred kolapsem). jelikoz se to cele ridi pravidly chaosu, tak nelze predpovidat jak to dopadne nez nastane jina vyhybka, aspon prozatim. pokud ovsem nevznikne nejaky stabilizujici prvek jakym je treba mesic pro nasi planetu. bez nej by se osa natacela uplne nepredvidatelne a neexistovalo by ctvero rocnich dob jak je zname, nic periodickeho. otazka zni, co muze byt mesicem nasi spolecnosti. doufam jen, ze to bude spojeno s lidskou soudnosti. tak dlouho lidstvo touzi po bohu, az ho nakonec muze samo stvorit a muze to byt nakonec peknej hajzl. meli bysme uz ted dbat na to, aby to nebyl odraz toho, co si porad delame navzajem negativniho. ale jak toho doasahnout? redukci populace a plosnym vzdelavanim populace. oboji je dost velky problem, ovsem to bych se zas dostal k devastujici kritice neefektivniho kapitalismu.
            Azb
          • Jak "nějaký" ?
            07.01.2011 12:35

            Vždyť Ty víš velmi dobře jaký. Proto jsi se dala na sinologii, dřív než my všichni ostatní, ne ?
            /eye/
            • Re: Jak "nějaký" ?
              07.01.2011 12:52

              :-) Viz můj pohled do roku 2050 ;-) Uvidíme, jestli to bude stačit...
              Kalka.
    • Re: To tu ještě nebylo
      07.01.2011 8:35

      Tak to se mi otevírá kudla v kapse: "Co je nepochybně špatné, je důraz na úspornost"....Tak tenhle pán nám říká, že záchrana spočívá v podpoře už tak katastrofické rozežranosti naší dokonalé civilizace....kupujte, žerte, spotřebovávejte, musíte pořád kupovat naše výrobky, protože tím zachraňujete hospodářskou situaci. A my pak nebudeme muset přemejšlet, jak vyrábět levnější a trvanlivější věci. Vzal bych ho na vidle a hnal polem. Odmítám kupovat to co nepotřebuju, zahazovat věci, který fungujou, jen proto abych byl trendy a podporoval svojí spotřebou zisky nenažranců - howgh. naše babičky šetřily od halíře a starej českej sedlák se nikdy nedal nachytat na krámy, který nepotřeboval - možná sem staromódní, ale jdu touhle cestou i sám. Zvyšování poptávky a spotřeby je cesta do pekla - krásná, ale jistá.
      marrtt
      • Skanska, Strabag
        07.01.2011 10:38

        Takových jako Stiglitz je víc : "Stavbaři nabízejí Bártovi: Faktury neřešte, silnice postavíme na dluh".
        /eye/
      • Těch významů může být i více
        07.01.2011 9:29

        Ekonomický růst přece nemusí být za všech okolností tažen "jen" spotřebou domácností a tedy "konzumem". Z tohoto pohledu se domnívám, že kontraproduktivnost EU-opatření spatřuje spíše v omezení INVESTIC. Aby na ně bylo = solidarita v rámci EUR monetární unie = například společné bondy. Jak Stiglitz zmiňuje, je fiskální situace jednotlivých zemí v EUR velmi odlišná (rozuměj někteří jsou těsně před odchodem do kytek) zatímco jednotná monetární ne toto může jen obtížně reagovat...(ale s tím už si lámali hlavu i jiní)
        moem
Aktuální komentáře
25.04.2024
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku
11:46Obrovský zájem investorů o technologické IPO: Na trh jde Rubrik s Microsoftem v zádech
11:45Braňo Soták: ASM International překonala očekávání na všech úrovních a dává polovodičům tolik potřebnou vzpruhu  
11:34Muskovy plány zlepšily sentiment na trzích, další na řadě Meta  
11:09Jakub Blaha: Otřesné výsledky Tesly zažehnány zprávami o autonomii a cenově dostupném modelu  
10:37Komentář: Spotřebitelská nálada na vzestupu
9:18Komentář analytika: Spotify se "prošetřilo" k rekordnímu zisku  
9:11Rozbřesk: Proč Čína prudce zvyšuje zásoby kritických komodit?
9:06Evropa zahájí zeleně, akcionáři KB rozhodnou o dividendě  
8:29Tržby Tesly (+13 %) poprvé za čtyři roky klesly, zisk se snížil o 55 procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.