Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ojetá záhada – trhy hýbou emoce

Ojetá záhada – trhy hýbou emoce

22.2.2012 17:53

Poté, co jsem přispěl svou troškou do mlýna k populární diskusi benzín vs. nafta (Jak prodávat a kupovat ojetinu: Diesel is not dead!), bych se tentokrát krátce věnoval další zajímavosti: oblíbenost domácích vozů Škoda. Graf podobně jako v předchozím ojetinovém výletu ukazuje na reálných čísel modelovaný vztah mezi stářím/najetými kilometry a cenou auta. Porovnání ukazuje kombíky Ford Focus 1.6 TDCi a Octavii 1.9 TDi (viz foto serveru Auto):

01

Při 30.000 najetých kilometrech začíná i nejstarší Oktávka (2007) cenově nad nejmladším Fordem (2009). Pro rok 2009 je pak cenový rozdíl asi 25 tisíc , čím je auto starší, tím je rozdíl vyšší. Cenové nůžky se pak navíc poměrně znatelně rozevírají v závislosti na ujetých kilometrech. U Octavie je tedy citlivost na kilometry mnohem menší: u Fordu stojí každých dalších 10.000 ujetých km 2.100 , zatímco u Oktávky jen 760 .

Přerušovaně jsem do grafu ještě doplnil vztah mezi kilometry a cenou u dieselového Fordu Fusion 2008. Možná trochu překvapivě zhruba kopíruje (ze začátku dokonce převyšuje) Focus, který by měl být o kategorii výše. Jeden je tedy spíše předražený, nebo druhý přelevněný, ale tento oříšek nechme nyní stranou.

Tedy zpět k Octavii a Focusu. Uvedený graf má v principu dvojí vysvětlení. Buď je česká produkce znatelně lepší, nebo má cenová prémie spíše emocionální důvod. A nebyly by to jen tak ledajaké emoce, vždyť například u roku 2008 je cenová prémie v závislosti na kilometrech 23 – 39 %. Nyní můžeme začít s nekončící diskusí: „Oktávka má větší kufr, Ford lepší podvozek ...“. Nebo se podíváme na to, co je zejména u ojetin u relativně porovnatelných aut asi nejdůležitější: na spolehlivost. Podívejme se tedy na TÜV testy spolehlivosti shrnuté v následující tabulce. V prvním sloupci jsou celkové výsledky testů v daném roce – průměrná poruchovost aut, v druhém poruchovost a následné pořadí Focusu a ve třetím stejná data u Octavie:

02

Hledám, hledám, ale důvod pro 40 % prémii nevidím. Trhy možná hýbou emoce více, než si přiznáváme.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Pro autora
    24.2.2012 8:42

    A co úplně prostý fakt, že "domácí" auta (Škoda) mají levnější povinné ručení i havarijní pojistku?
    oh171
  • Ochcávka f dehtu , tdi červený i
    23.2.2012 10:50

    sen každýho českýho burana., obchodníčka a prasitele silnic...:-D
    db
  • FORD vs. Octavia ????
    23.2.2012 10:44

    1)Vážím si vašich příspěvků, ale skoro se divím že se vám chce toto téma takhle rozpitvávat 2)Tři moji blízcí známí z toho dva bývalí majitelé Mondea s TDCI si už Forda nikdy nekoupí, protože to co dali do oprav a někdy zbytečně, protože se nevědělo čím to je, byly částky určitě přes 100 tis. za tři roky provozu-to není normální u běžně používaného auta starého max. 6 let. Jeden si tedy koupil KIU Ceed v naftě(max. spokojenost) a druhý Octavii taky v naftě a lituje toho, že už to neudělal dávno. Tak si myslím, že to asi psychologie nebude. Ten třetí se statečně bránil prodeji i když zvuk motoru na volnoběh byl katastrofální. 3)Podvozek nepodvozek, člověk chce nastartovat a v klidu dojet a v tom je Ford u spousty lidí na dně žebříčku. Ne nadarmo se říká "Fordem tam a vlakem zpátky" 4)Jezdím 10 let v Octavii 1.6i na LPG a už dva roky si říkám co nového koupit, abych jezdil za levno a bez problémů jako do teď. Podotýkám že nejsem finančně limitován, jen se bojím abych si nepohoršil, tak čekám na vhodnou příležitost a rád uvolním své prostředky do ekonomiky, která je potřebuje. Myslím že TRH mi takovou variantu zatím nenabídl, tak vyhlížím a s příchodem motorů TSI mi to ještě víc komplikuje, protože ty není vhodné a ekonomické na LPG předělávat.
    erko1
  •  
    23.2.2012 7:55

    Každý šetřílek ví, že na Škodovku sežene nejlevnější náhradní díly. U ojetin je to docela podstatné. Kdo není šetřílek, nekupuje ojetiny.
    Spořílek
  •  
    22.2.2012 22:08

    Neřekl bych, že je to záhada. Emoce tam patří, auto není pro všechny jen dopravní prostředek. Stejně jako u oblečení, dost lidí preferuje nějakou značku. Češi jsou dost konzervativní, někdo má i vlastenecké důvody. TDI má i skutečně lepší pověst, než TDCI. Ať jsou důvody jakékoliv, faktem je, že vyšší poptávka po ojeté Škodě, než po konkurenci způsobuje tu prémii o které píšete v článku. Pro lidi je i tento fakt dalším důvodem proč koupit Škodu, neztrácí tak rychle hodnotu. TÜV nemá podle mě žádnou vypovídací hodnotu o spolehlivosti aut. Vypovídá to jen o tom, kdo se jak stará a udržuje jakou značku vozu, nic víc. Nevypovídá to o tom, jak často je auto v servisu, jakou mají výdrž různé součástky, ale pouze o tom, v jakém stavu kdo přijel s jakým autem na prohlídku.
    Head
    •  
      23.2.2012 7:47

      Jen s druhou půlkou bych nesouhlasil. Pak by to znamenalo, že se lidé a servisy systematicky lépe starají o Toyoty a další japonce, z najakého důvodu zase zanedbávají například francouze. Podle mého jsou prostě některá auta hůře udělaná, z horších součástek, nebo horší technické řešení. Důvodem je buď neschopnost, nebo snaha o snižování nákladů za každou cenu - a jsme u dalšího průsečíku s finančními trhy.
      JS
      •  
        23.2.2012 14:01

        Máte pravdu, rozdíly v kvalitě a výdrži dílů jsou, ale až na vyjímky nebudou výrazné.Mnoho dílů, elektroniky,nebo i celých motorů mají různé značky shodné.Např. Německý Opel a Italská ALfa Romeo mají shodný 1.9 Diesel. Já jsem přesvědčený, že auto je v takovém stavu, jaký je jeho majitel. Je tam mnoho faktorů. Dražší vozy jezdí asi častěji do servisů. U levnějších se na údržbě může více šetřit. Já jsem jel například na předraženou garanci s novým autem 2x, dále si dělám údržbu a výměnu oleje sám. Ve značkovém servise mě neodhalili vůli v zavěšení. Odhalil jsem to sám a dal následně vyměnit. Na STK tak bylo vše v pořádku. Kdybych nebyl tak vnímavý, tak by na TUV měli další záznam o závadě. Pokud vím, tak se na TUV zaznamenávají i vadné žárovky, to je přeci typický příklad chování spotřebitele a ne kvality auta. TUV nesleduje kvalitu a výdrž důležitých součástek, elektorniky, motoru, spojky a mnoho dalšího. Sledují se tam běžné spotřební díly,tedy brzdy, zavěšení, atd. Jistě jste byl u nás na STK. To přeci nevypovídá o kvalitě a spolehlivosti, tedy alespoň pro mě, vůbec nic. I nekvalitní auto můžu mít v pořádku, když jedu na TUV, stejně tak tam můžu jet s kvalitním, ale zanedbaným. ;-) Ze své zkušenosti obecně souhlasím s výsledkem TUV, tedy že Německé a Japonské vozy jsou lepší, než např. Francouzské, ale je to jen shoda náhod. K tomu správnému výsledku TUV ( obecně ) tedy došlo pochybným způsobem a proto bych se tím neřídil, ani neargumentoval v jinak hezkém článku. Ten rozdíl Škoda - Ford je stejně malý a podle obecně známých zkušeností lidí bych řekl, že to bude s kvalitou v tomto případě naopak.
        Head
Aktuální komentáře
23.2.2017
14:04FT: Záchranu Monte dei Paschi komplikují neshody Bruselu a ECB
13:07Německo čeká díky soukromé spotřebě další rozmach ekonomiky
12:44Obrat k lepšímu v hospodaření evropských energetik?
11:57Peugeot s rekordní ziskovostí: Chceme se "chopit příležitostí"
11:03Šéf Henkelu přilévá do ohně Kraft versus Unilever: Akvizice jsou zásadní i v naší strategii
10:45Fed sázky na březen nezvýšil a strach z Francie polevuje. Eurodolar toho využívá
10:25ČEZ na tříměsíčních maximech, pražská burza maže zisky z úvodu týdne
10:09Šéf ČEZ Beneš: Kvůli Dukovanům zažalujeme Škodu JS. Nový uhelný zdroj se nevyplatí
9:27Technická analýza: Dolar dnes opět může zaútočit na hodnotu 1,05 EURUSD
9:11Rozbřesk: Strach z Marine Le Penové drží euro a výnosy na uzdě
8:56Na akciových trzích se silnější korekce opět nečeká. Posune se ČEZ blíž k 450 Kč?  
8:38Fortuna kupuje sázkové kanceláře v Rumunsku, Chorvatsku a Španělsku
7:16Nové Země? Součástí zlomového objevu jsou tři hypoteticky obyvatelné planety
6:43Vysoký vládní dluh Japonska je jen mýtem. Tak proč se centrální banka snaží zvýšit inflaci?
22.2.2017
22:49Rekordně objednávek na Model S i Model X. Tesla překvapila tržbami i hlubší ztrátou
22:00Wall Street ignorovala hrozbu rostoucích sazeb a dál lámala rekordy
18:46Tak vypadá korporátní pád v přímém přenosu…
17:43Lepší zprávy z Francie a nervozita před Fedem... euro se odpoledne zvedá  
17:31Mercedesy by se mohly poprvé vyrábět v Rusku. Daimler větří zotavení
17:01Praha klesala, před větším propadem ji však zachránil ČEZ a Unipetrol

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Baidu Inc (12/16 Q4, Aft-mkt)
British American Tobacco PLC (03/16 Q1)
Centrica PLC
Herbalife Ltd (12/16 Q4, Aft-mkt)
Hewlett Packard Enterprise Co (01/17 Q1, Aft-mkt)
Chesapeake Energy Corp (12/16 Q4, Bef-mkt)
Intuit Inc (01/17 Q2, Aft-mkt)
ISS A/S (12/16 Q4)
Lloyds Banking Group PLC (12/16 Q4)
Newmont Mining Corp (12/16 Q4)
Orange SA (12/16 Q4)
Peugeot SA (12/16 Q4)
ProSiebenSat.1 Media SE (12/16 Q4)
Range Resources Corp (12/16 Q4)
Repsol SA (12/16 Q4, Bef-mkt)
Seadrill Ltd (12/16 Q4)
Swiss Re AG (12/16 Q4)
Telefonica Deutschland Holding AG (12/16 Q4)
Universal Health Services Inc (12/16 Q4)
Veolia Environnement SA (12/16 Q4)
Vivendi SA (12/16 Q4, Aft-mkt)
7:00AXA SA (12/16 Q4)
7:30Bouygues SA (12/16 Q4)
7:30Henkel AG & Co KGaA (12/16 Q4)
7:30Telefonica SA (12/16 Q4)
8:00Barclays PLC (12/16 Q4)
8:00Glencore PLC (09/15 Q3)
11:00Vale SA (12/16 Q4)
13:30Apache Corp (12/16 Q4)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
17:30Endesa SA (12/16 Q4)
17:45Saipem SpA (12/16 Q4)
22:15Gap Inc/The (01/17 Q4)