Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ojetá záhada – trhy hýbou emoce

Ojetá záhada – trhy hýbou emoce

22.2.2012 17:53

Poté, co jsem přispěl svou troškou do mlýna k populární diskusi benzín vs. nafta (Jak prodávat a kupovat ojetinu: Diesel is not dead!), bych se tentokrát krátce věnoval další zajímavosti: oblíbenost domácích vozů Škoda. Graf podobně jako v předchozím ojetinovém výletu ukazuje na reálných čísel modelovaný vztah mezi stářím/najetými kilometry a cenou auta. Porovnání ukazuje kombíky Ford Focus 1.6 TDCi a Octavii 1.9 TDi (viz foto serveru Auto):

01

Při 30.000 najetých kilometrech začíná i nejstarší Oktávka (2007) cenově nad nejmladším Fordem (2009). Pro rok 2009 je pak cenový rozdíl asi 25 tisíc , čím je auto starší, tím je rozdíl vyšší. Cenové nůžky se pak navíc poměrně znatelně rozevírají v závislosti na ujetých kilometrech. U Octavie je tedy citlivost na kilometry mnohem menší: u Fordu stojí každých dalších 10.000 ujetých km 2.100 , zatímco u Oktávky jen 760 .

Přerušovaně jsem do grafu ještě doplnil vztah mezi kilometry a cenou u dieselového Fordu Fusion 2008. Možná trochu překvapivě zhruba kopíruje (ze začátku dokonce převyšuje) Focus, který by měl být o kategorii výše. Jeden je tedy spíše předražený, nebo druhý přelevněný, ale tento oříšek nechme nyní stranou.

Tedy zpět k Octavii a Focusu. Uvedený graf má v principu dvojí vysvětlení. Buď je česká produkce znatelně lepší, nebo má cenová prémie spíše emocionální důvod. A nebyly by to jen tak ledajaké emoce, vždyť například u roku 2008 je cenová prémie v závislosti na kilometrech 23 – 39 %. Nyní můžeme začít s nekončící diskusí: „Oktávka má větší kufr, Ford lepší podvozek ...“. Nebo se podíváme na to, co je zejména u ojetin u relativně porovnatelných aut asi nejdůležitější: na spolehlivost. Podívejme se tedy na TÜV testy spolehlivosti shrnuté v následující tabulce. V prvním sloupci jsou celkové výsledky testů v daném roce – průměrná poruchovost aut, v druhém poruchovost a následné pořadí Focusu a ve třetím stejná data u Octavie:

02

Hledám, hledám, ale důvod pro 40 % prémii nevidím. Trhy možná hýbou emoce více, než si přiznáváme.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
  • Pro autora
    24.2.2012 8:42

    A co úplně prostý fakt, že "domácí" auta (Škoda) mají levnější povinné ručení i havarijní pojistku?
    oh171
  • Ochcávka f dehtu , tdi červený i
    23.2.2012 10:50

    sen každýho českýho burana., obchodníčka a prasitele silnic...:-D
    db
  • FORD vs. Octavia ????
    23.2.2012 10:44

    1)Vážím si vašich příspěvků, ale skoro se divím že se vám chce toto téma takhle rozpitvávat 2)Tři moji blízcí známí z toho dva bývalí majitelé Mondea s TDCI si už Forda nikdy nekoupí, protože to co dali do oprav a někdy zbytečně, protože se nevědělo čím to je, byly částky určitě přes 100 tis. za tři roky provozu-to není normální u běžně používaného auta starého max. 6 let. Jeden si tedy koupil KIU Ceed v naftě(max. spokojenost) a druhý Octavii taky v naftě a lituje toho, že už to neudělal dávno. Tak si myslím, že to asi psychologie nebude. Ten třetí se statečně bránil prodeji i když zvuk motoru na volnoběh byl katastrofální. 3)Podvozek nepodvozek, člověk chce nastartovat a v klidu dojet a v tom je Ford u spousty lidí na dně žebříčku. Ne nadarmo se říká "Fordem tam a vlakem zpátky" 4)Jezdím 10 let v Octavii 1.6i na LPG a už dva roky si říkám co nového koupit, abych jezdil za levno a bez problémů jako do teď. Podotýkám že nejsem finančně limitován, jen se bojím abych si nepohoršil, tak čekám na vhodnou příležitost a rád uvolním své prostředky do ekonomiky, která je potřebuje. Myslím že TRH mi takovou variantu zatím nenabídl, tak vyhlížím a s příchodem motorů TSI mi to ještě víc komplikuje, protože ty není vhodné a ekonomické na LPG předělávat.
    erko1
  •  
    23.2.2012 7:55

    Každý šetřílek ví, že na Škodovku sežene nejlevnější náhradní díly. U ojetin je to docela podstatné. Kdo není šetřílek, nekupuje ojetiny.
    Spořílek
  •  
    22.2.2012 22:08

    Neřekl bych, že je to záhada. Emoce tam patří, auto není pro všechny jen dopravní prostředek. Stejně jako u oblečení, dost lidí preferuje nějakou značku. Češi jsou dost konzervativní, někdo má i vlastenecké důvody. TDI má i skutečně lepší pověst, než TDCI. Ať jsou důvody jakékoliv, faktem je, že vyšší poptávka po ojeté Škodě, než po konkurenci způsobuje tu prémii o které píšete v článku. Pro lidi je i tento fakt dalším důvodem proč koupit Škodu, neztrácí tak rychle hodnotu. TÜV nemá podle mě žádnou vypovídací hodnotu o spolehlivosti aut. Vypovídá to jen o tom, kdo se jak stará a udržuje jakou značku vozu, nic víc. Nevypovídá to o tom, jak často je auto v servisu, jakou mají výdrž různé součástky, ale pouze o tom, v jakém stavu kdo přijel s jakým autem na prohlídku.
    Head
    •  
      23.2.2012 7:47

      Jen s druhou půlkou bych nesouhlasil. Pak by to znamenalo, že se lidé a servisy systematicky lépe starají o Toyoty a další japonce, z najakého důvodu zase zanedbávají například francouze. Podle mého jsou prostě některá auta hůře udělaná, z horších součástek, nebo horší technické řešení. Důvodem je buď neschopnost, nebo snaha o snižování nákladů za každou cenu - a jsme u dalšího průsečíku s finančními trhy.
      JS
      •  
        23.2.2012 14:01

        Máte pravdu, rozdíly v kvalitě a výdrži dílů jsou, ale až na vyjímky nebudou výrazné.Mnoho dílů, elektroniky,nebo i celých motorů mají různé značky shodné.Např. Německý Opel a Italská ALfa Romeo mají shodný 1.9 Diesel. Já jsem přesvědčený, že auto je v takovém stavu, jaký je jeho majitel. Je tam mnoho faktorů. Dražší vozy jezdí asi častěji do servisů. U levnějších se na údržbě může více šetřit. Já jsem jel například na předraženou garanci s novým autem 2x, dále si dělám údržbu a výměnu oleje sám. Ve značkovém servise mě neodhalili vůli v zavěšení. Odhalil jsem to sám a dal následně vyměnit. Na STK tak bylo vše v pořádku. Kdybych nebyl tak vnímavý, tak by na TUV měli další záznam o závadě. Pokud vím, tak se na TUV zaznamenávají i vadné žárovky, to je přeci typický příklad chování spotřebitele a ne kvality auta. TUV nesleduje kvalitu a výdrž důležitých součástek, elektorniky, motoru, spojky a mnoho dalšího. Sledují se tam běžné spotřební díly,tedy brzdy, zavěšení, atd. Jistě jste byl u nás na STK. To přeci nevypovídá o kvalitě a spolehlivosti, tedy alespoň pro mě, vůbec nic. I nekvalitní auto můžu mít v pořádku, když jedu na TUV, stejně tak tam můžu jet s kvalitním, ale zanedbaným. ;-) Ze své zkušenosti obecně souhlasím s výsledkem TUV, tedy že Německé a Japonské vozy jsou lepší, než např. Francouzské, ale je to jen shoda náhod. K tomu správnému výsledku TUV ( obecně ) tedy došlo pochybným způsobem a proto bych se tím neřídil, ani neargumentoval v jinak hezkém článku. Ten rozdíl Škoda - Ford je stejně malý a podle obecně známých zkušeností lidí bych řekl, že to bude s kvalitou v tomto případě naopak.
        Head
Aktuální komentáře
30.4.2017
14:11Project Syndicate: Nebezpečnost nerovnosti?
8:04Víkendář: Pomýlený obdiv supermanů
29.4.2017
16:57Evropské banky by neměly čekat na spásu od ECB. Musí si vzít příklad z Wall Street
8:56Víkendář: Rebel proti carovi nové ruské říše
28.4.2017
22:47Wall Street zakončila duben nevýraznou seancí
19:26Zisky obchodovaných firem jsou mimořádně vysoko. Srovná je korekce?
17:53Summary: Intel zlepšil profitabilitu, Microsoft má silnou marži v cloudových službách
17:52UNICAPITAL ENERGY a.s.: Výroční zpráva za hospodářský rok 2016
17:44Pražská burza uzavřela týden dalším růstem
17:37STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Oprava Pololetní zprávy k 30. 6. 2016
17:33Světové akcie: Nejistá koncovka úspěšného měsíce
17:17Pozitivní závěr týdne pro korunu. Euro neudrželo zisky z inflace  
17:08UNICAPITAL a.s.: Ukazatel Equity ratio za hospodářský rok 2016
16:59Home Credit B.V. - zveřejňuje výroční zprávu společnosti
16:52FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Výroční zprávu
16:51Týden na měnách: Euforie z voleb  
16:45Zisku General Motors se dařilo. Automobilka chce dál šetřit a prodávat za vyšší ceny
16:15Trump za sebou má prvních sto dní. Trhy si ho oblíbily, Američané spíše ne
16:03APS FUND ALPHA uzavřený investiční fond, a.s. zveřejňuje Výroční zprávu fondu za rok 2016
16:03LUCROS investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Konsolidovaná výroční zpráva za období 1. 1. 2016 do 31. 12. 2016

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data