Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

09.05.2012 11:53
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Sýrie čelí dramatickému poklesu importu dieselu a dalších paliv nutných pro provoz těžké techniky, včetně tanků, jelikož dodávky z Ruska a jiných destinací v posledních čtyřech týdnech zcela ustaly. Podle zdrojů agentury Reuters do syrských přístavů od poloviny dubna nedorazil jediný tanker s topným olejem nebo dieselem. Ještě v březnu přitom terminály Baniyas a Tartus odbavily devět lodí naplněných palivem z Ruska a Íránu.

V Sýrii, která disponuje vlastními ložisky ropy, fungují dvě rafinerie, avšak ty vyrábí hlavně benzín pro osobní auta. Země tak každoročně dováží desítky tisíc tun jiných typů zpracovaných ropných produktů využívaných jako topivo a v dopravě.

Kvůli sankcím uvaleným na režim Bašára Asada Evropskou unií a Spojenými státy se zásobování palivy stává v Sýrii čím dál víc komplikované. Embargo vyhlášené před několika měsíci kvůli brutálnímu postupu vládních sil proti opozici evropským a americkým firmám zakazuje nákup syrské ropy nebo styk se syrskými společnosti, které obchodují s ropou a ropnými produkty. Poslední náklad zemi zajistil zprostředkovatel se sídlem v Monaku, podle něhož mu zpřísnění sankcí schválené v březnu znemožňuje pokračovat v dodávkách. K přerušení obchodních aktivit byla také nucena řecká společnost Naftomar, která do země ve velkém dovážela topné oleje a propan butan.

Krom západních koncernů jako Royal Dutch Shell v Sýrii také působí chorvatská společnost INA kontrolovaná maďarským ropným a plynárenským koncernem MOL, jehož významným akcionářem je s víc jak 7% podílem tuzemský ČEZ. INA stejně jako její konkurenti ze západní Evropy kvůli sankcím v zemi přerušila aktivity a pro letošek zde počítá s nulovou těžbou. Celkovou pozici MOL v Sýrii analytici KBC Securities ocenili na 1600 HUF/akcie. Titul včera uzavíral na 16 800 HUF za akcii.

Dodávky v Sýrii nedostupných paliv dosud převážně zajišťovali íránští a ruští obchodníci, na něž se sankce nevztahují (jejich mateřské vlády se k nim nepřipojily), ale kteří při prodeji často využívají služeb evropských zprostředkovatelů. Zostření sankčního režimu transakce značně komplikuje, což potvrzuje absence importů v posledních týdnech. Ještě v březnu do Sýrie dorazil íránský tanker Alvan plný topného oleje, který za několik dní odplul s nákladem benzínu. Jednalo se patrně o vzájemně výhodný obchod mezi spojenci, jelikož na Írán bylo taktéž uvaleno rozsáhlé ropné embargo a země kvůli nedostatečným rafinérským kapacitám trpí chronickým nedostatkem lehčích paliv, hlavně benzínu. V únoru Asadovi na pomoc přispěchal venezuelský prezident Hugo Chávez, když do terminálu v Tartu poslal dva tankery. Od té doby ale další náklady z Venezuely nedorazily.

Poslední tanker s topným olejem, který do Sýrie dorazil, vyplul z ruského černomořského přístavu Novorossijsk pod liberijskou vlajkou. Dodávku prý zajistila ruská společnost za asistence monackého zprostředkovatele. Rusko, které krom paliv Asadovi ve velkém prodává i zbraně, se v Radě bezpečnosti OSN postavilo proti dvěma rezolucím odsuzujícím postup vládních sil proti demonstrantům. Podle odhadů OSN si násilnosti, během nichž byly ve městech nasazeny tanky a bombardéry, od loňského března vyžádaly přes 9000 lidských životů.

Při obcházení ropného embarga musí být ruští i íránští obchodníci stále vynalézavější, což dokládá příběh tankeru Alvan, který ze Sýrie do Íránu dovezl 33 000 tun benzínu. Stejně jako mnoho dalších plavidel spojovaných s íránskými firmami Alvan za poslední rok několikrát změnil jméno a majitele, aby se vyhnul sankcím. Do února jej vlastnila společnost registrovaná v EU nastrčená íránskou státní přepravní korporací. Ta se ale octla v režimu sankcí, a tak byla loď převedena do ruského námořního registru, kde figuruje pod jiným vlastníkem.

Ve srovnání s jinými blízkovýchodními státy Sýrie nevyváží velké množství ropy a zpracované produkce, exportní příjmy jsou však pro izolovaný režim důležitými zdrojem zahraniční měny. Írán se podle všeho snaží Sýrii s odbytem vypomáhat, ale nyní má potíže s nalezením odběratelů pro vlastní exportéry.

Dvě plavidla napojená na Írán, MT Tour a Amin, převážející dohromady před 200 000 tun syrské ropy měla původně zamířit do Singapuru, ale musela změnit kurz a prozatím kotví v íránském Bandar Abbásu. Jelikož i asijští zákazníci omezují sankcionované dovozy, Irán skladuje miliony barelů své vlastní produkce v tankerech a hledá způsob jak ropu prodat. Amin i MT Tour nedávno změnily vlajku a místo Malty jsou teď registrované v Bolívii. Malta i Kypr, dosud oblíbené volby pro lodě íránských státních korporací, kvůli tlaku EU odmítají registrace dále poskytovat, a tak íránské lodě začínají houfně vyplouvat pod vlajkou vnitrozemské Bolivie. Ta ztratila přístup k pobřeží Tichého oceánu po prohrané válce s Chile v roce 1879.

(Zdroje: Reuters, Moscow Times, KBC Securities)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.04.2024
6:15Invesco: Neobvyklé pravdy – Německá želva a americký zajíc
23.04.2024
22:02Wall Street má za sebou druhou rally v řadě; je to již definitivní návrat k růstu?  
17:56Akciová korekce, prudký obrat finančních podmínek a dopad akciového trhu na celou ekonomiku
17:36Vrací se důvěra ve výsledky? Techy vedou Wall Street vzhůru  
16:43Korekce na amerických akciích ještě neskončila, varují stratégové
14:19WEBINÁŘ za okamžik: Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? 23. dubna od 16:00
14:07Moneta vyplatí z loňského zisku dividendy 4,6 miliardy, tedy devět korun na akcii
13:52Komentář analytika: Slabší prodeje Pepsico v Severní Americe byly kompenzovány silným růstem na mezinárodních trzích  
13:43Sázky na akcie staré ekonomiky pomohly fondu překonat benchmark
13:38MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění informace z valné hromady 23. 4. 2024
12:36Prodej iPhonů v Číně v prvním čtvrtletí klesl nejvíce od roku 2020
11:28Česká národní banka příští týden podle Michla možná ještě sníží úrokové sazby
11:13České firmy by většinou uvítaly zavedení eura, ukázal průzkum Deloitte
10:55Světové ceny potravin by letos podle ekonomů z Oxford Economics měly klesnout
10:49Koruna nehledí na podpůrné komentáře, zatímco akcie ve světě se dál zvedají  
10:35Robustní ceny elektromobilů od Renaultu a nižší náklady kompenzují pomalejší poptávku na trhu
9:06Rozbřesk: Česko v pasti NIMBYsmu. Holub z ČNB preferuje snížení sazeb o 50bps
8:50ČNB nemusí se snižováním sazeb spěchat, v USA údajně hrozí prohloubení výprodejů a futures jsou zelené  
6:38FX Strategie: Fed zpomalí tempo kvantitativního utahování, a to přibrzdí dolar v krasojízdě. Přijde smršť důležitých makro-dat  
22.04.2024
17:32Téměř rekordní relativní nezájem o dluhopisy, akcie tančí na hudbu budoucnosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m