Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

09.05.2012 11:53
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Sýrie čelí dramatickému poklesu importu dieselu a dalších paliv nutných pro provoz těžké techniky, včetně tanků, jelikož dodávky z Ruska a jiných destinací v posledních čtyřech týdnech zcela ustaly. Podle zdrojů agentury Reuters do syrských přístavů od poloviny dubna nedorazil jediný tanker s topným olejem nebo dieselem. Ještě v březnu přitom terminály Baniyas a Tartus odbavily devět lodí naplněných palivem z Ruska a Íránu.

V Sýrii, která disponuje vlastními ložisky ropy, fungují dvě rafinerie, avšak ty vyrábí hlavně benzín pro osobní auta. Země tak každoročně dováží desítky tisíc tun jiných typů zpracovaných ropných produktů využívaných jako topivo a v dopravě.

Kvůli sankcím uvaleným na režim Bašára Asada Evropskou unií a Spojenými státy se zásobování palivy stává v Sýrii čím dál víc komplikované. Embargo vyhlášené před několika měsíci kvůli brutálnímu postupu vládních sil proti opozici evropským a americkým firmám zakazuje nákup syrské ropy nebo styk se syrskými společnosti, které obchodují s ropou a ropnými produkty. Poslední náklad zemi zajistil zprostředkovatel se sídlem v Monaku, podle něhož mu zpřísnění sankcí schválené v březnu znemožňuje pokračovat v dodávkách. K přerušení obchodních aktivit byla také nucena řecká společnost Naftomar, která do země ve velkém dovážela topné oleje a propan butan.

Krom západních koncernů jako Royal Dutch Shell v Sýrii také působí chorvatská společnost INA kontrolovaná maďarským ropným a plynárenským koncernem MOL, jehož významným akcionářem je s víc jak 7% podílem tuzemský ČEZ. INA stejně jako její konkurenti ze západní Evropy kvůli sankcím v zemi přerušila aktivity a pro letošek zde počítá s nulovou těžbou. Celkovou pozici MOL v Sýrii analytici KBC Securities ocenili na 1600 HUF/akcie. Titul včera uzavíral na 16 800 HUF za akcii.

Dodávky v Sýrii nedostupných paliv dosud převážně zajišťovali íránští a ruští obchodníci, na něž se sankce nevztahují (jejich mateřské vlády se k nim nepřipojily), ale kteří při prodeji často využívají služeb evropských zprostředkovatelů. Zostření sankčního režimu transakce značně komplikuje, což potvrzuje absence importů v posledních týdnech. Ještě v březnu do Sýrie dorazil íránský tanker Alvan plný topného oleje, který za několik dní odplul s nákladem benzínu. Jednalo se patrně o vzájemně výhodný obchod mezi spojenci, jelikož na Írán bylo taktéž uvaleno rozsáhlé ropné embargo a země kvůli nedostatečným rafinérským kapacitám trpí chronickým nedostatkem lehčích paliv, hlavně benzínu. V únoru Asadovi na pomoc přispěchal venezuelský prezident Hugo Chávez, když do terminálu v Tartu poslal dva tankery. Od té doby ale další náklady z Venezuely nedorazily.

Poslední tanker s topným olejem, který do Sýrie dorazil, vyplul z ruského černomořského přístavu Novorossijsk pod liberijskou vlajkou. Dodávku prý zajistila ruská společnost za asistence monackého zprostředkovatele. Rusko, které krom paliv Asadovi ve velkém prodává i zbraně, se v Radě bezpečnosti OSN postavilo proti dvěma rezolucím odsuzujícím postup vládních sil proti demonstrantům. Podle odhadů OSN si násilnosti, během nichž byly ve městech nasazeny tanky a bombardéry, od loňského března vyžádaly přes 9000 lidských životů.

Při obcházení ropného embarga musí být ruští i íránští obchodníci stále vynalézavější, což dokládá příběh tankeru Alvan, který ze Sýrie do Íránu dovezl 33 000 tun benzínu. Stejně jako mnoho dalších plavidel spojovaných s íránskými firmami Alvan za poslední rok několikrát změnil jméno a majitele, aby se vyhnul sankcím. Do února jej vlastnila společnost registrovaná v EU nastrčená íránskou státní přepravní korporací. Ta se ale octla v režimu sankcí, a tak byla loď převedena do ruského námořního registru, kde figuruje pod jiným vlastníkem.

Ve srovnání s jinými blízkovýchodními státy Sýrie nevyváží velké množství ropy a zpracované produkce, exportní příjmy jsou však pro izolovaný režim důležitými zdrojem zahraniční měny. Írán se podle všeho snaží Sýrii s odbytem vypomáhat, ale nyní má potíže s nalezením odběratelů pro vlastní exportéry.

Dvě plavidla napojená na Írán, MT Tour a Amin, převážející dohromady před 200 000 tun syrské ropy měla původně zamířit do Singapuru, ale musela změnit kurz a prozatím kotví v íránském Bandar Abbásu. Jelikož i asijští zákazníci omezují sankcionované dovozy, Irán skladuje miliony barelů své vlastní produkce v tankerech a hledá způsob jak ropu prodat. Amin i MT Tour nedávno změnily vlajku a místo Malty jsou teď registrované v Bolívii. Malta i Kypr, dosud oblíbené volby pro lodě íránských státních korporací, kvůli tlaku EU odmítají registrace dále poskytovat, a tak íránské lodě začínají houfně vyplouvat pod vlajkou vnitrozemské Bolivie. Ta ztratila přístup k pobřeží Tichého oceánu po prohrané válce s Chile v roce 1879.

(Zdroje: Reuters, Moscow Times, KBC Securities)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y