Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

Sýrii dochází diesel a topný olej. Sankce EU komplikují dodávky z Ruska a Íránu

09.05.2012 11:53
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Sýrie čelí dramatickému poklesu importu dieselu a dalších paliv nutných pro provoz těžké techniky, včetně tanků, jelikož dodávky z Ruska a jiných destinací v posledních čtyřech týdnech zcela ustaly. Podle zdrojů agentury Reuters do syrských přístavů od poloviny dubna nedorazil jediný tanker s topným olejem nebo dieselem. Ještě v březnu přitom terminály Baniyas a Tartus odbavily devět lodí naplněných palivem z Ruska a Íránu.

V Sýrii, která disponuje vlastními ložisky ropy, fungují dvě rafinerie, avšak ty vyrábí hlavně benzín pro osobní auta. Země tak každoročně dováží desítky tisíc tun jiných typů zpracovaných ropných produktů využívaných jako topivo a v dopravě.

Kvůli sankcím uvaleným na režim Bašára Asada Evropskou unií a Spojenými státy se zásobování palivy stává v Sýrii čím dál víc komplikované. Embargo vyhlášené před několika měsíci kvůli brutálnímu postupu vládních sil proti opozici evropským a americkým firmám zakazuje nákup syrské ropy nebo styk se syrskými společnosti, které obchodují s ropou a ropnými produkty. Poslední náklad zemi zajistil zprostředkovatel se sídlem v Monaku, podle něhož mu zpřísnění sankcí schválené v březnu znemožňuje pokračovat v dodávkách. K přerušení obchodních aktivit byla také nucena řecká společnost Naftomar, která do země ve velkém dovážela topné oleje a propan butan.

Krom západních koncernů jako Royal Dutch Shell v Sýrii také působí chorvatská společnost INA kontrolovaná maďarským ropným a plynárenským koncernem MOL, jehož významným akcionářem je s víc jak 7% podílem tuzemský ČEZ. INA stejně jako její konkurenti ze západní Evropy kvůli sankcím v zemi přerušila aktivity a pro letošek zde počítá s nulovou těžbou. Celkovou pozici MOL v Sýrii analytici KBC Securities ocenili na 1600 HUF/akcie. Titul včera uzavíral na 16 800 HUF za akcii.

Dodávky v Sýrii nedostupných paliv dosud převážně zajišťovali íránští a ruští obchodníci, na něž se sankce nevztahují (jejich mateřské vlády se k nim nepřipojily), ale kteří při prodeji často využívají služeb evropských zprostředkovatelů. Zostření sankčního režimu transakce značně komplikuje, což potvrzuje absence importů v posledních týdnech. Ještě v březnu do Sýrie dorazil íránský tanker Alvan plný topného oleje, který za několik dní odplul s nákladem benzínu. Jednalo se patrně o vzájemně výhodný obchod mezi spojenci, jelikož na Írán bylo taktéž uvaleno rozsáhlé ropné embargo a země kvůli nedostatečným rafinérským kapacitám trpí chronickým nedostatkem lehčích paliv, hlavně benzínu. V únoru Asadovi na pomoc přispěchal venezuelský prezident Hugo Chávez, když do terminálu v Tartu poslal dva tankery. Od té doby ale další náklady z Venezuely nedorazily.

Poslední tanker s topným olejem, který do Sýrie dorazil, vyplul z ruského černomořského přístavu Novorossijsk pod liberijskou vlajkou. Dodávku prý zajistila ruská společnost za asistence monackého zprostředkovatele. Rusko, které krom paliv Asadovi ve velkém prodává i zbraně, se v Radě bezpečnosti OSN postavilo proti dvěma rezolucím odsuzujícím postup vládních sil proti demonstrantům. Podle odhadů OSN si násilnosti, během nichž byly ve městech nasazeny tanky a bombardéry, od loňského března vyžádaly přes 9000 lidských životů.

Při obcházení ropného embarga musí být ruští i íránští obchodníci stále vynalézavější, což dokládá příběh tankeru Alvan, který ze Sýrie do Íránu dovezl 33 000 tun benzínu. Stejně jako mnoho dalších plavidel spojovaných s íránskými firmami Alvan za poslední rok několikrát změnil jméno a majitele, aby se vyhnul sankcím. Do února jej vlastnila společnost registrovaná v EU nastrčená íránskou státní přepravní korporací. Ta se ale octla v režimu sankcí, a tak byla loď převedena do ruského námořního registru, kde figuruje pod jiným vlastníkem.

Ve srovnání s jinými blízkovýchodními státy Sýrie nevyváží velké množství ropy a zpracované produkce, exportní příjmy jsou však pro izolovaný režim důležitými zdrojem zahraniční měny. Írán se podle všeho snaží Sýrii s odbytem vypomáhat, ale nyní má potíže s nalezením odběratelů pro vlastní exportéry.

Dvě plavidla napojená na Írán, MT Tour a Amin, převážející dohromady před 200 000 tun syrské ropy měla původně zamířit do Singapuru, ale musela změnit kurz a prozatím kotví v íránském Bandar Abbásu. Jelikož i asijští zákazníci omezují sankcionované dovozy, Irán skladuje miliony barelů své vlastní produkce v tankerech a hledá způsob jak ropu prodat. Amin i MT Tour nedávno změnily vlajku a místo Malty jsou teď registrované v Bolívii. Malta i Kypr, dosud oblíbené volby pro lodě íránských státních korporací, kvůli tlaku EU odmítají registrace dále poskytovat, a tak íránské lodě začínají houfně vyplouvat pod vlajkou vnitrozemské Bolivie. Ta ztratila přístup k pobřeží Tichého oceánu po prohrané válce s Chile v roce 1879.

(Zdroje: Reuters, Moscow Times, KBC Securities)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data