Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Veřejné zakázky nanovo: Bude mít ÚOHS snadnější život a k čemu jsou vyšší pokuty?

Veřejné zakázky nanovo: Bude mít ÚOHS snadnější život a k čemu jsou vyšší pokuty?

15.5.2012 5:30

Nově je stěžovatel povinen u zjednodušeného podlimitního řízení doručit své námitky zadavateli do 10 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o domnělém porušení zákona, respektive od doručení oznámení o výběru nejvhodnější nabídky. Dosud tato lhůta činila 15 dnů.

Pro jiné typy zadávacího řízení se patnáctidenní lhůta pro podání námitek nemění. U námitek proti záměru uzavřít smlouvu bez uveřejnění oznámení o zahájení zadávacího řízení, tak jak to zákon v některých případech umožňuje, se naopak lhůta ze stávajících 15 dnů prodlužuje na dvojnásobek.

Do letošního dubna byl zadavatel -  v případě, že nevyhověl námitkám stěžovatele - povinen poučit jej jen o možnosti podat v zákonné lhůtě návrh k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Od dubna musí zadavatel stěžovatele informovat rovněž o tom, že ve stejné lhůtě, v jaké se může obrátit na ÚOHS, je povinen doručit i stejnopis návrhu zadavateli. Pokud to stěžovatel neudělá, má to stejné následky, jako kdyby nepodal návrh v zákonné lhůtě, tj. ÚOHS návrh zamítne.

Nepodáš námitky, nesmíš podat podnět

Novela se také pokusila ulehčit ÚOHS, který dříve nespokojení uchazeči zahlcovali řadou podnětů. V mnoha případech ovšem zbytečně a neoprávněně. Nově tak může podat podnět dle správního řádu jen ten, kdo v dané věci podal námitky. Podněty jsou v praxi velmi často využívány především tehdy, když stěžovatel z různých důvodů nechce podat návrh, s nímž je spojeno složení kauce. Ta v případě neúspěchu ve věci propadá státu. Řada stěžovatelů toto pravidlo obcházela tím, že rozhodl-li ÚOHS nepravomocně o zamítnutí návrhu, vzali návrh zpět a kauce jim byla vrácena. To už není možné: kauce se nově při zpětvzetí návrhu po nepravomocném zamítnutí nevrací.

V minulosti také vznikaly nejasnosti, kdy přesně pozbývá platnosti předběžné opatření vydané ÚOHS. Byť se dle mého názoru jedná o jednoznačnou věc, zákonodárce se pro jistotu rozhodl stanovit to nově přímo v zákoně. Doplnil, že předběžné opatření mimo jiné pozbývá platnosti dnem, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o ukončení správního řízení, v němž bylo předběžné opatření nařízeno.

Novela zákona o veřejných zakázkách také zdvojnásobila pokuty za správní delikty. Těžko ale říct, jestli to v praxi bude mít nějaký smysl - ÚOHS totiž ani v minulosti zdaleka nevyužíval možnost ukládat pokuty v jejich horní hranici.

Předchozí články seriálu:
1. Veřejné zakázky nanovo: Jaké změny přinese dubnová novela
2. Veřejné zakázky nanovo: Nové limity a významné zakázky
3. Veřejné zakázky nanovo: Jakou oběť přinesou zadavatelé s dodavateli?
4. Veřejné zakázky nanovo: Co se od dubna změnilo v zadávacích podmínkách a lhůtách
5. Veřejné zakázky nanovo: Zadavatelé už nesmí požadovat certifikáty kvality
6. Veřejné zakázky nanovo: Filozofická otázka, co znamená „ihned“
7. Veřejné zakázky nanovo: Ani konci tendrů se úpravy nevyhnuly 

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data