Aktualizováno Vlastníci České rafinerské – společnosti (170,5 CZK, 0,00%), (25,5 EUR, -1,32%) a ENI – se nedokážou dohodnout s provozovatelem ropovodu, státem ovládanou společností MERO, na novém kontraktu na přepravu ropy, která po 15 letech končí. Jablkem sváru se staly ceny. Podle informací dnešních Hospodářských novin rafinerie tvrdě tlačí na zlevnění příliš drahého tarifu, což MERO se stejnou vehemencí odmítá.
MERO si podle informací HN účtuje za přepravu v ropovodech Družba a IKL z německého Ingolstadtu sumu, která je nad průměrem podobných poplatků v Evropě. A na tom nechce nic měnit. Rafinerie přitom nemají jinou alternativu a loni zaplatily za dopravu své klíčové suroviny do České republiky víc než miliardu korun.
Dle původní smlouvy z roku 1996 mají vyšší poplatky za dopravu zčásti kompenzovat náklady na stavbu ropovodu IKL, který se stal rezervou pro případ nejistých dodávek ruské ropy z Východu ropovodem Družba. V tehdejší době měli vlastníci České rafinerské – tehdy čítající navíc i společnost (54,1 USD, -1,11%) – na zprovoznění IKL sami zájem.
Dnes ale společnosti při vyjednávání s provozovatelem ropovodu tvrdí, že k navyšování základních tarifů není důvod. Česká rafinerská proto 15letou smlouvu z roku 1996 vypověděla již s předstihem, v roce 2009.
Výší poplatků podle HN netrpí sama Česká rafinerská, jelikož od svých vlastníků dostává stabilní poplatky za zpracované tuny ropy. Sama společnost nechce důvody vypovězení smlouvy komentovat, ale jsou zřejmě na straně akcionářů, včetně koncernu . Ti totiž sami ropu nakupují a s produkty pak obchodují.
„Unipetrol se snaží využít všech možných cest vedoucích k snížení svých nákladů, jelikož společnost bojuje s kombinací relativně vysokých cen ropy a slabé domácí poptávky po pohonných hmotách, což vedlo k sérii kvartálních ztrát společnosti v rafinačním segmentu. Navíc je v posledních měsících společnost více odkázána právě na dražší cestu IKL, poté co se objevily problémy s dodávkami z Ruska. “ zhodnotil situaci Tomáš Sýkora, analytik Patria Finance.
Průběh jednání bedlivě sleduje i ministerstvo financí, které by v případě snížení cen za přepravu ropy mohlo přijít o značnou část příspěvku do státního rozpočtu od společnosti MERO. Příjmy z těchto poplatků totiž tvoří až dvě třetiny celkových tržeb. Do doby, než se MERO a vlastníci České rafinerské dohodnou, bude platit stávající, tedy pro stát výhodná smlouva.
Čeští a ruští obchodníci se nyní dohadují o cenách ropy pro Česko a výpadek Družby je tak nahrazován západním ropovodem IKL. Hlavní dovozce má nasmlouvanou většinu požadovaného množství ropy na červen. Snaží se však na nových cenách dohodnout, protože doprava ropy Družbou je pro preferované řešení.
Obchodní rada Ruska v ČR Alexander Turov na setkání s novináři minulý týden uvedl, že by se situace mohla vyřešit v řádu několika týdnů. Upozornil, že ceny ropy na světových trzích nyní prudce klesají a obchodníci budou mít zájem nakupovat. "Jde však o komerční jednání, do kterých nemůžeme zasahovat," dodal.
Loni Družbou přiteklo zhruba 57 procent dovážené ropy, v předchozích letech to bylo často kolem 70 procent. Každoročně naopak rostou dodávky ropovodem IKL z Ingolstadtu, letos by poprvé mohl tvořit většinu importu. Podle odborníků má IKL kapacitu, která dodávky ropovodem Družba plně nahradí.
(Zdroj: HN, ČTK, MediaFax)