Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Řídíte Audi nebo BMW?

Řídíte Audi nebo BMW?

17.1.2013 17:48

Když jsem začala psát tento sloupek, editor mi radil, ať to ‘držím krátké’, zvláště v našem věku sloganů a elektronických médií. Věřte mi, snažím se. Ale umění zkratky mi stále uniká, takže i tento článek vyjde ve dvou dílech…

V 80. a 90. letech 20. století došlo tam, kde tomu rádi říkáme “západní svět”, k nástupu nové ortodoxní ideologie. Ve Spojených státech demokratický president zavrhl “velkou vládní administrativu”, dříve to ústřední ideologickou myšlenku, kterou se demokraté lišili od republikánů. Ve Velké Británii se labouristická strana obdobně zřekla svého letitého příslibu stát na straně sociálně slabých a stala se stranou “New Labour”. Trhy zkrátka vládly světu. Základní vzorec zněl asi takto: Privatizace + Deregulace + Globalizace = Turbo-kapitalismus = Prosperita. Jak různí komentátoři od té doby zaznamenali, vývoj směrem k deregulaci pod heslem 'nechme trhy působit tržně', který tenkrát tak dominoval politické rétorice, byl bohužel chybný. Co se stalo?

Kromě zřejmé neschopnosti nově deregulovaných trhů se samoregulovat, obzvlášť v globálním měřítku, zapříčinila ekonomická globalizace velmi vyhraněnou specializaci práce. Zejména ve Spojených státech to vykrystalizovalo v úzké zaměření pouze na kreativní procesy, inovace a know-how. Skutečná výroba prakticky všech výrobků byla odsunuta do rozvojových zemí, především samozřejmě do Číiny. Toto nové globální aranžmá, ve kterém se nápady staly tou nejlukrativnější komoditou, pak vedlo ke vzniku mnoha komplexních nerovnováh. Jako příklad slouží nerovnováha mezi spotřebujícími a produkujícími zeměmi, mezi dlužnickými a kreditorskými zeměmi, mezi vzdělanými a nekvalifikovanými lidmi. To poslední rozdělení platí na globální úrovni stejně jako uvnitř jednotlivých zemí.

Globalizace je pevně spjata se vzestupem nadnárodních korporací. Podle britského politologa a filozofa Johna Graye se nadnárodní firmy podílely již v roce 1999 více než 33 procenty na světové výrobě a 66 procenty na světovém obchodu. Tato koncentrace od té doby jistě jen vzrostla. Nadnárodní společnosti se pochopitelně snaží každý rok zvyšovat tržby, často tak, že se snaží vytvářet nové trhy a spotřebitele. Jeden příklad je jejich nástup v rozvojových zemích. Další je zaměření na děti a mladistvé. Existuje, mimochodem, stále větší množství důkazů, že tento vývoj má hluboký vliv na formování dětí. Že dětské představy v 'rozvinutých' zemích jsou stále více spíše produktem spotřebitelské kultury šířené médii než čehokoliv jiného. Také jste od svých dětí slyšeli o Santa Clausovi? Kromě toho jsme svědky vzestupu a globalizace 'značek'. Astronomický růst bohatství a kulturního vlivu nadnárodních společností za posledních patnáct let je ve skutečnosti neoddělitelný od růstu značek. Vlastníte i-Phone? Nebo i-Pad? Peněženku Louis Vuitton? Řídíte Audi (591,29 EUR, 1,10%) nebo dáváte přednost BMW (73,75 EUR, 0,89%)?

Přes to, že dosah a moc nadnárodních společností tak významně narostl, ani tyto firmy ani jednotlivé národní vlády však nedosáhly takového stupně kontroly nad makroekonomickým děním, jaké by potřebovaly. Ekologická a technologická rizika ve stejné době exponenciálně narostla. Přestože globalizace snižuje běžnou volatilitu a vytváří zdání stability, jako vedlejší produkt vytváří bohužel také naprostou systemickou křehkost. Nebo jinými slovy, vytváří hrozbu – a jak jsme viděli v roce 2008, velmi reálnou hrozbu – globálního kolapsu.

Vezměme třeba finanční instituce. Současné velké finanční instituce nejsou velké, jsou gigantické. A také jsou jedním nebo druhým způsobem všechny vzájemně propojené. Takže když se jedna dostane do vážných potíží, ohrozí to mnohé další jako domino. A to tady nemluvíme jen o starém dobrém runu na banku. Na první pohled by se zdálo, že koncentrovaný bankovní sector by měl snížit pravděpodobnost krize, má přece kvalitnější řízení rizik a velké finanční rozvahy také více unesou. Ale když pak dojde ke krizi, je taková krize o to hlubší a má globální dopad. V prostředí malých bank s různorodou kreditní politikou určitě mnohé nebyly tak sofistikované a možná byly příliš závislé na lokální ekonomice nebo na určitém sektoru. Ale když jedna z nich vyhlásila bankrot, zas tak moc se toho nestalo. Dneska? Jen se podívejte na Lehman Brothers. V roce 2008 se mi lidé v Praze, Varšavě a Ljubljani smáli, když jsem jim říkala, že v Londýně zuří obrovská globální krize. Krize? Jaká krize? To se nás netýká. Ale týká. Jen o trochu později.

Otevírání trhů, podmínka to nutná pro nástup globalizace, šlo ruku v ruce s privatizací státních firem. To dalo nadnárodním společnostem příležitost rozšířit své aktivity do nových oblastí. Ať jste přívržencem nebo odpůrcem globalizace a privatizace jako takové (poznámka autora: pokuď jste stoupencem jednoho, jste určitě stoupencem i druhého, to platí obecně), z nedávné zkušenosti zemí Nové Evropy vidíme, že zatímco okamžité dopady byly vesměs kladné, dlouhodobější efekt je vice diskutabilní. Jednou z prvních věcí, kterou měly vlády ve východní Evropě za úkol po roce 1989 bylo privatizovat sektor finančních služeb. Jejich velké banky, zněla teorie, jsou špatně řízené, dávají špatné půjčky firmám, které jsou již technicky na bankrot a vůbec, reforma finančního sektoru je nezbytná k započetí reformy ekonomiky jako takové. Privatizace sama o sobě však nestačí, musí to být prodej kontrolního podílu zahraniční finanční instituci, která má všechny potřebné systémy řízení rizik a manažerský know-how, který tady tak chybí. Toliko teorie. Česká vláda přijala tuto tezi za svou vlastní a řádně prodala Českou spořitelnu, ČSOB a Komerční banku zahraničním bankám.

Ze začátku to všechno fungovalo moc pěkně. Ale ti z nás, kdo vidí do zákulisí a vnitřností těchto velkých institucí by zde mohli vyprávět dlouhé a nepěkné příběhy o tom, co následovalo poté, co byla mateřská instituce sama zasažena finanční krizí roku 2008. A čí zájmy se, pochopitelně, snažila chránit především. Pak tady byla také privatizace velkého českého průmyslu, ať už mluvíme o Transgasu, Škodě Holding, Chemapolu, Unipetrolu nebo dalších. Před deseti lety se dělala různá srovnání s Polskem, které nebylo jaksi schopné se dát dohromady. natahovalo privatizaci celou věčnost, pak přišlo s jakousi směšnou variantou privatizace přes místní kapitálové trhy a nakonec úplně selhalo v tom prodat někomu kontrolní balíky v největších státních společnostech. Nebo také můžete porovnat situaci v Polsku z jiného úhlu a říci, že Polsko si zachovalo strategickou kontrolu nad svými největšími společnostmi a nad všemi svými nerostnými surovinami. Rovněž můžete tvrdit, že tato strategie se Polsku vyplatila v době po krizi roku 2008, kdy se zisky okrajových dceřinných společností ve střední Evropě kvapně a naveliko stahovaly do mateřských firem a kde se nepotřebné dceřinné firmy začaly prodávat na volném trhu tomu, kdo nabídne nejvyšší cenu, bez ohledu na strategické zájmy země, ve které se nacházejí.

Co si myslíte Vy?

Pokračování příště...


Čtěte více:

Věříte na Ježíška a na hypotézu efektivních trhů?
28.11.2012 17:01
Každý, kdo někdy studoval základní ekonomickou teorii, většinou jako s...
Nedávej si to do rámečku!
5.12.2012 16:17
Jednou z nejznámějších prací Noama Chomského, amerického filosofa, pol...
“Budoucnost už není, co bývala” *
12.12.2012 17:08
Nassim Nicholas Taleb byl chlapec, který vyrůstal v privilegované rodi...
Labutí píseň Jeroma Kerviela
19.12.2012 17:43
Pro ty, kteří nečetli můj článek minulý týden, podle Nassima Taleba, d...

Váš názor
  • Answers ?
    21.1.2013 11:55

    What are the US States that border the Pacific Ocean? There are five US States that border the Pacific Ocean: Oregon, Alaska, Washington, California, and Hawaii.
    Pound
  • vsem zucastnenym ...
    21.1.2013 10:35

    Diky za pozornost a pokec. Loucim se a budu se muset zase zastavit az tu bude hejrup. Zacinam zapominat ceska sprosta slova :o))
    saki
  • jeste k tomu tempomatu - cruise control.
    21.1.2013 10:31

    Pouzivat tempomat na D1 je asi stejne blahove jako se prochazet ve skafandru po Sahare. Nezkousel jsem ani jedno, ale umim si to dobre predstavit. Jinak na D1 se u automaticke prevodovky nejvic pouziva posice "P" :o)).
    saki
  • Tichý oceán
    21.1.2013 10:18

    hovorově Pacifik omývající západní část Kalifornie.
    Pound
    • Re: Tichý oceán
      21.1.2013 10:24

      slusne se rika "severni cast" to tvoje zadni by jako "backside" v americtine moc nevyznelo. Jinak Pacific omyva predni cast kalifornie a zadni cast Mexica.
      saki
      • slušně se říká
        21.1.2013 10:57

        ,,western border,, California.
        Pound
    • Re: Tichý oceán
      21.1.2013 10:20

      Tichý oceán používá jen čeština. Pacific je správně.
      Jesse
  • Kalifornie
    21.1.2013 9:28

    má sice Tichý oceán ...buhužel má jedny nejvyšších corporation taxis. Vzhledem ke skutečnosti společné hranice s Nevadou kde jsou 0 daně z fyzických i právnických osob zůstává mnoho peněz na jiné maličkosti.
    Pound
    • Re: Kalifornie
      21.1.2013 9:48

      sice Tichy ocean nema ale tesi se jeho bezprostredni blizkosti. Tudiz mirne zimy a prijemne tepla leta. Ma i sve nevyhody a problemy, ale secteno a podskrtnuto je stale ve velkem plusu. Nemenil bych. Davam prednost divoke prirode pred divadlem nebo koncertni sini i kdyz i tam obcas zajdu. Mne i ta "Novosvetska" od Dvoraka zni daleko lepe nahore v Sierra Nevada, pod hvezdamii nez v Rudolfinu. No kazdy nejsme makovy.
      saki
      •  
        21.1.2013 9:56

        Pound myslel asi Pacific :-)) S tou přírodou ti závidím. Tady už pomalu všechny přírodní krásy zmizely.
        Jesse
        • jesse
          21.1.2013 10:15

          Nezavid - ja bych taky mohl zavidet - vam zae to pivo. Urquell je tu sice k dostani, ale jen lahvac. To vis jako na Letne U Sojku to neni nebo Budvar z Masnych Kramu. Ale uz jsem se naucil graciosne opoustet zaliby a zvyky mladi a ted se ucim provozovat veci kterym jsem se jeste pred par lety posmival. Vice si uzivam pohode nez adrenalinovych sportu (jako treba jizdu po D1) Uz se tam vice bojim nezli me to vzrusuje. My tady mame ale take sve nedostatky napr. zmetkove kondomy. Ty co kupuju v posledni dobe nejak nedrzi a ohybaji se. Asi si necham posilat ty z ceska co jsem pouzival za mlada ty vzdycky drzely!!!
          saki
          • Re: jesse
            21.1.2013 10:18

            Nj, ale vy tam nemáte komunisty a fašouny. Tady se to těmi prasaty hemží jako potkany v metru :-))
            Jesse
  • Saki
    21.1.2013 8:01

    Z tvého působení v automobilovém průmyslu máš takový názor? Tak to hochu jsi velice slabý a rozhodně tomu vůbec nerozumíš a být tebou změním zaměření.Zapomněl jsi na to nejpodstatnější co v tomto průmyslu je nejduležitější a to je bezpečnost.Co se asi stane až třeba tvůj veterán dostane smyk a srazi se s mou q7?Ja bych ti to řekl ale ty by jsi zareagoval že jsem mistr světa .A nezastávám se Trpišovského ale najezdím zhruba 50tis km ročně a na ty hajzly kamionářske jsem taky vysazeny je pravda že já nevybržduju ale někteří by zasloužili pár facek a jen díky kameře v mém autě jsem z posledního problému vyšel v pohodě protože přesně takoví jako ty neumí nic víc než jen odsuzovat jen diky autu a to je ubohost.Bohužel pravda je ta že to je jen závist co některé sere.
    pb
    • Re: Saki
      21.1.2013 9:11

      rozdil mezi tebou a mnou je ze ja jezdim po silnicich Kalifornie. Kdybys to taky zkusil videl bys ten rozdil. Jak mezi mentalitou ridicu tak i povrchove upravy silnice. Oboji se tezko vysvetluje nekomu kdo to nezazil. Take vzpominam jak kdyz jsem sem prisel, tak tu byli vsichni americky blbci, kteri zrali jen hambace a ani nevedeli, kde nejaka Praha je. Ted kdyz prijedu na navstevu do Prahy nedokazu pochopit proc tam mate posrany parky od psu, lidi na dalnicich jezdi jak prasata a srazeji na prechodech matky s kocarky nebo pomalejsi chodce a duchodce o berlich. Ja se citim ve svem starem "brouku" na americke dalnici daleko bezpecneji nez ty v tanku v Cesku. Jen to co vy nazyvate dalnice je uz vtip. Uz jen to jak vsichni machri se neumi, po predjeti ani zase zaradit zase do praveho pruhu :o)) Hezke pojezdeni.
      saki
      • Ano přesně
        21.1.2013 9:31

        ted jsi na to kápnul jezdím v tanku právě proto aby se mi nic nestalo protože většina lidi jezdit neumí.Rozdíl mezi jízdou z Linze do Vidně a z Brna do Olomouce je neuvěřitelný at už mentalitou řidičů nebo dálnici.Je to jen o lidech.V Rakousku si nikdo nedovolí porušit pravidla až na pár vyjímek a u nás pár vyjímek jede podle pravidel na dálnici.Osobně veterání se mi líbi ale do Alp na lyže se svou rodinou nebo na obchodní schuzkutřeba do Itálie bych s ním nejel a ty taky asi né je to o tom kde a za jakým učelem jezdíš a né jakým autem.a v tom je ten podstatný rozdíl.
        pb
        • Re: Ano přesně
          21.1.2013 10:00

          Mas pravdu - vsechno chce sve - jak v autech, tak na lyzich. Taky bych si nevzal na probehnuti se v prirode skokanske lyze stejne jako ne bezky na skokansky mustek. Na cestach po Britske Columbii take pouzivam 4x4 Nissana i kdyz se mi kamaradi z Nemecka smeji ze jezdim v "rice bombe" :o)). Ale radi si ho na navsteve pujcuji.
          saki
        • Re: Ano přesně
          21.1.2013 9:34

          já si myslim, že amíci se svou na tempomatu nastavenou 60 (mph) jsou opravdu super řidiči. Sakiho si navíc mezi nima představuju jako Mr. Beana....))
          db
          •  
            21.1.2013 9:40

            On ten tempomat má svůj význam (plynulost jízdy). Ale hafo českých řidičů neví, kde to tlačítko na palubovce je:-))) Osobně po českých dálnicích nejezdím. Vlastnosti civiku využiji plně pouze na "klikatých" a s rovnějším povrchem silnic 1 a 2 třídy:-)
            Jesse
            • Jesse
              21.1.2013 9:59

              Když zapneš u nás na dálnici tempomat tak se stavá zvykem že trefíš řidiče který jede skoro stejnou rychlostí jako ty a tak díky tomu že on třeba tempomat nemá ho předjedeš několikrát za sebou a on tebe ,po pátém předjetí když tě předjíždí ukazuje většina že jsi debil a klepe si na čelo a přitom si ani neuvědomuje že je to on kdo tu rychlost změnil protože ty máš zapnutý tempomat a takovýchto situací je několik kdy si rádoby mistři volantu myslí že chybuje ten druhý.
              pb
              • Re: Jesse
                21.1.2013 10:08

                Popsal jsi přesně to, proč bych na dálnici tempomat nikdy nezapnul. Ve městě je jeho funkce spolehlivější.
                Jesse
  • Jesse - stejne s temi zbranemi...
    21.1.2013 7:25

    V tom mas 100% pravdu. Zbrane nezabijeji - zabijeji manzele, kteri se vratili o par dni driv ze sluzebni cesty a s tim zadne omezeni prodeje nebo zakon nic neudela :o)).
    saki
  • Audi - Beamer :o))
    20.1.2013 21:35

    jak zajimave a usmevave tady cist nazory ceskych svetaku "odborniku" na svetove znacky automobilu, jako BMW - Mercedes - Volvo a dalsich, kdyz se cela jejich generace vozila v trabantech, Mb 1000 nebo Moskvicich. Jako ve vsem ostatnim jsou zase mistri sveta a predhaneji se ve svych rozumech. Za sveho pusobeni v autoprumyslu jsem nepoznal vetsi snoby nebo namyslenejsi egoisty ridice nez ridice prave Audi nebo BMW. A to jak v Nemecku nebo v USA, kde jsem mel tu cest se s temito ridici setkavat. Namysleni a nafoukani blbecci, kteri si mysli ze sezrali to prislovecne salamounovo..... Neni nahodou ze i pan Trbisovsky patri do teto skupiny, nebo se hezkych par zdejsich diskutujicich hlasi k teto skupine. Ja osobne jsem velice spokojen se svym VW Beatlem 1979 na kterem mam najeto pres 500 000km. Dekuju za pozornost.
    Saki
    • Re: Audi - Beamer :o))
      20.1.2013 21:53

      no i kdybys jezdil na trakaři tak je to fér a tvoje volba...zajímalo by mě jak se přepravuješ na ten tvůj tenis...to tě pustěj na hajvéj ve víc jak třicet let starým plechu ??
      db
      • bufiku
        21.1.2013 7:04

        bavit se o autech s nekym, kdo neslysel o veteranech a jejich hodnote, nebo kdo je nazyva starym plechem, je ztrata casu. Ja pouzivam sve auto k jezdeni a ne aby mi ostatno blbci zavideli na co mam. To je je pro plechove stare ceske mozky a jinde se nenosi. Jinde znaji jine hodnoty nez AUDI nebo BMW. Mimochodem v Nemecku maji specialni autosluzby jen pro blbce majitele BMW jak jsou poruchove - ted je vyrabeji dokonce v Cine - opravdu top technologie. To je pro machry tve mentality. Mne staci VW. Jinak dekuji za pobaveni me tvymi nazory.
        saki
  • tak já si odpustím
    18.1.2013 12:29

    takový ty řeči, že dacia je daleko férovější...a říkám, že v devadesátkám jsem více hlasoval pro audi. teď pro bmw. bmw je prostě pěkný, kromě celý x-kový řady, ta se mi nelíbí, tam je MB daleko lepší. Jako druhý auto ke svýmu nastávajícímu bych preferoval M3 nebo to nový 4-kový kupé. 5 kombík je nejhezčí na trhu z kombíků. Sociálně politický komentáře si odpustím.
    db
    • Re: tak já si odpustím
      18.1.2013 12:32

      ... a nakonec japonec !! Bufe, japonci jsou ve všech ohledech nejvyváženější káry. Miluji japonce:-))
      Jesse
      •  
        18.1.2013 12:53

        Jedině Toyota. Avensis držák jako prase od první generace a Sienna se svým 3,5 litr benzínem a automatem se kterým se dá jezdit za 8 litrů.
        ..
        • Džordžo
          18.1.2013 13:05

          Míval jsem Mazdu i Suzuki, spokojenost..
          Velkamedvědice
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data