Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zlatý pronájem, dům bych si nikdy nekoupil...

Zlatý pronájem, dům bych si nikdy nekoupil...

05.02.2014 7:58
Autor: Redakce, Patria.cz

Částečně žiji v Dorsetu, tedy daleko na západě Anglie. Nikdo tam svůj dům nevlastní, všichni si jej pronajímají. Je to vesnice s asi 30 chalupami a farmami a krásným okolím. Sousedé pracují většinou v zemědělství, je tu truhlář, automechanik, několik rodin pracuje v nedalekém městě. My tam žijeme už několik desetiletí a cítíme se tam dobře. Možná je to i tím, že nikdo z nás svůj dům nevlastní, a to je na západě posedlém cenami domů velmi osvěžující výjimka. I v Londýně žiji v pronajatém bytě. Když jsem se sem přestěhoval, podepsal jsem dlouhodobý pronájem, který mi umožňoval udělat určité změny, které jsem požadoval.

Lidé se mě často ptají, proč nevlastním svůj dům. Žijeme ve světě, kde se zdá, že v oživení ekonomiky můžeme doufat jen na základě dalšího boomu na trhu s nemovitostmi. Ten by měl mimo jiné za následek udušení života na mnoha místech a zároveň udušení výhledu mladých lidí. Můj problém spočívá hlavně v tom, že jsem nikdy nedovedl uspořit hodně hotovosti, namísto toho rád kupuji obrazy nebo třeba starožitnosti. Navíc se takto cítím naprosto spokojen. Ve skutečnosti si dokonce myslím, že jsem jedním z mála z těch, kteří se v mém věku vážně zaobírají spořením na důchod. Pouze nespořím v hotovosti a neberu si velkou hypotéku.

Hodně z mých přátel má dnes velké dluhy, které si vzali proto, aby si postavili domy v podivných lokalitách. Ty jsou na míle vzdáleny všemu, co je pro žití atraktivní. Všichni doufají, že špatné sousedství, služby a doprava jsou jen přechodným jevem. Doufají, že jejich dům má cenu 1,6 milionu liber jen proto, že se někde v sousedství za tuto cenu prodal nějaký jiný dům. Kupují si tak drahé vybavení a z jejich domů čiší následující vzkaz: „My jsme tu první a doufáme, že jednou se to tady všechno zlepší.“ Když ale někdy tyto čtvrti navštívím, je to tam stejné jako před deseti či dvaceti lety.

Pronájem může přinášet svobodu i peníze současně. Nejsem otrokem dluhu a žiju si na dvou krásných místech, které bych si koupit nikdy nemohl. Každé je přesně takové, jaké jsem si přál. Do práce to mám pět minut chůzí, ne hodinu vlakem. Často se mě ptají, co bude, až zestárnu. Až budu hodně starý, určitě chci žít v pronájmu, kde se nebudu muset starat o údržbu domu. Chtěl bych velmi malý byt v centru, abych mohl svá vnoučata brát na zajímavá místa. Když se něco rozbije, moje starost to nebude. Rád se ale starám i o pronajaté domy a přátelé mi říkají, že jsem blázen, když do nich cpu vlastní peníze. Já se dívám na jejich nesmyslně předražené kuchyně a další vybavení, které jsou financovány dluhem, a nebude trvat dlouho, než budou prodány někomu jinému. A říkám si, kdo je blázen a kdo si žije spokojeným životem?

Autorem je architekt Ben Pentreath. 

(Zdroj: FT)


Váš názor
  • ruphej si opět plete
    07.02.2014 14:29

    nájemní bydlení v obecním bytě (státním...) a nájmem u soukromé osoby - majitele bytu, domku. Té strašný, diskutovat s někým, kdo spadl z měsíce :-)))
    Jesse
  • Kde domov můj ...?
    07.02.2014 12:21

    http://www.finacnik.cz/komodity/fin_home/petr-JAR.html
    Pound
  • já bych zase
    07.02.2014 10:02

    NIKDY nevzal do mého volného bytu podnájemníka a do domku už vůbec ne. Lidi jsou prasata a první den máte s nimi problémy a díky imbecilnímu NZO z vás podnájemník udělá otroka, který se devastaci svého majetku neubrání !! Nemáte prostě žádná práva a nemůžete ho jen tak vyhodit... děs běs. Taky už na to lidi přišli a raději si své byty nechávají prázdné. Vyjde to levněji.
    Jesse
  • Pekne ste si to tu zmodelovali..
    05.02.2014 14:34

    Dovody preco som si ja zatial nic na hypoteku nekupil su nasledujuce: 1. Rad sa cas od casu stahujem do novych krajin, a barak sa proste previezt neda. 2. Kupit a zas predat barak je vacsi vopruz, nez kupovat a predavat ine aktiva/pasiva. 3. Cena baraku az prilis casto zavisi od toho, ako daleko je nablizsia romska osada ci povodnova ci ina zona.
    Eco
  •  
    05.02.2014 12:44

    pre mudrlantov tu mam modely priklad : Mam 600tis , kupim byt za 2.2 miliona tj. hypo bude 9 tis. mesacne pri 3% uroku.( 20 rokov ) prenajmem byt za 9 tis mesacne , moje dodatocne naklady budu 5 tis mesacne. po 20 rokoch mam byt. keby som bol v opacnej situacii a mal 600 tis , platil mesacne najom 9 tis plus si odkladal 5 tis. mam po 20 rokoch pri 2% uroceni. z pociatocnej ciastky 900 tis. z pravidelnych vkladov 1.4 mil. tj. vo vysledku mam 2.3 miliona , ale hodnota bytu bude niekde cez 3 miliony ked ratam ze cena rastla 2% rocne tj. s inflaciou.
    adipro
    • Máš zcela jasno,
      07.02.2014 12:57

      kdyby bylo takových ochotných hloupých nájemníků, kteří můžou platit 9 000Kč + energie nekonečně mnoho, pak nebude problém. Když má na takový nájem, pak si určitě rychle spočítá, že stejnou operaci může udělat on a za pár roků má zaplacený byt nájemníky.
      Medium2
      • Re: Máš zcela jasno,
        07.02.2014 13:21

        Přesně. Mé rodině zrekonstruoval podle jejího přání majitel byt na rohu Pařížské. Za milion komplet nová kuchyně, záchod, skříně ve zdi, samozřejmě natřená okna a dveře, dlaždice na balkoně. Jen proto, aby se k nim nastěhovali. Mají v domě další tři byty, které nemůžou a nemůžou pronajmout. Zkusí je teď rozdělit na malé byty...
        Kalka.
        • K
          07.02.2014 13:42

          Jak přesně. Vždyť píše, že kdo má na nájem si radši koupí dům. Žádný normální majitel, i když investuje, to nikomu nepronajmě méně jako 5%. Byl by magor. Pokus si ovšem někdo naslepo koupí nemovitost k pronájmu v nevhodné lokalitě, je to podnikatelská chyba jako každá jiná. Jestli budu platit 10000 měsíčně po dobu 70 let vyhodí z okna 8400000 Kč.
          Velkamedvědice
          • Re: K
            07.02.2014 14:05

            Haha. Ty nečteš - jako obvykle. "Kdyby bylo takových ochotných hloupých nájemníků nekonečně mnoho." A podle tebe je? Na pronajímání jsou třeba dvě strany.
            Kalka.
            • K
              07.02.2014 14:10

              Jsou to movití lidé, kteří uvažují jako Pete, jasně Ti psal, že mu to přijde výhodnější, plus lidi, co na svůj domek nemohou pomyslet zer sociálních důvodů. U nás není tolik opuštěných nesmyslně postavených domů jako v komunistické číně. Krize v nemovitostech je cyklická jako ekonomika. Bavímě se o dlouhodobé držbě. Občas jsme nemovitost pronajímal, nemám s tím problém.
              Velkamedvědice
              • Re: K
                07.02.2014 14:21

                A kde máš to nekonečný množství nájemníků. kterým to budou ti, co koupí nemovitost na pronajímání, pronajímat? Už teď se velmi těžko pronajme domek v Praze - tedy ne reprezentativní vila - pokud ji pronajímatelé nepředělají třeba na školku nebo pod.
                Kalka.
                •  
                  07.02.2014 14:28

                  Psal jsem. Neexistuje nekonečné množství, Jde o cyklický pohyb v poptávce, jako v celé ekonomice.
                  Velkamedvědice
  •  
    05.02.2014 12:03

    Když někdo koupí dům či byt za účelem pronájmu, asi to nedělá se záměrem sponzorovat nájemníka. Každá investice musí mít svou návratnost, takže pokud si někdo myslí, že když platí nájem, že se vlastníkovi z toho nájmu investice nikdy nevrátí, je naivní.
    Jura
    •  
      05.02.2014 13:31

      Nikdo si nekupuje dum nebo byt za ucelem najmu, najem nikdy nevydelava na vsechny naklady, najima se jen kdyz je byt zrovna nevyuzivany, pak je najem lepsi nez nic, takovy prispevek.
      Syndi
      •  
        05.02.2014 14:17

        takže podle vás pan architekt má asi to štěstí, že žije ve čtvrti, kde všichni majitelé pronajímají své jinak nevyužívané domy.
        Jura
  •  
    05.02.2014 12:00

    Nemít na splátku hypotéky znamená nemít ani na spláktu nájmu. 90 metrový panelák, min 7000 měsíčně. 90 metrový dům kousek od města, daň stokoruny ročně. Ročně 84 00 je za 50 let je 4200000. Spravuju pro sebe. Nikdo mně nediktuje jak se chovat. Co řešit....A ve finale má člověk skrze hypotéku slušný majetek, který může dotyčný prodat a jít s pár miliony do důchodu a nájmu.. o))
    Velkamedvědice
  • Fajn, mne to teda pobavilo.
    05.02.2014 11:45

    Takove odlehceni pro ty co chteji porad vydelavat, coz jsme asi vsichni. Je mozne, ze starozitnostmi vydela vic nez hodnotu domu. I kdyz s velkym rizikem (ztrata, zniceni..) Samozrejme se neda aplikovat názor tohoto anglicana na CR, to je jako aplikovat nazor africana, eskymaka, indiana, nebo martana. V kazde zemi plati uplne jina situace. A ja vim, ze v Anglii ma hypopteku uplne kazdy, svedci to i hospodarskemu rozkvetu, k nam to teprve prichazi. Ale s hypotekou je to jako s jinym podnikanim, budto vydrzis splacet az do konce, pak vydelas spoustu penez, nebo nevydrzis splacet a prodelas nebo nevydelas. Cim vetsi hypoteka, tim vetsi riziko ci zisk, zalezi jak vysokou miru si kdo vybere.
    Syndi
  •  
    05.02.2014 11:26

    to Peté. Odpovědět si můžete sám. Zapomeňte na to že za deset-dvacet-třicet let budete stále platit nájem 7.500,- a co růst cen nemovitostí spolu s inflací ?
    akamicek
    •  
      05.02.2014 12:59

      S inflací roste krom nájmu i příjem. A za 30 let máte byt totálně vybydlený - o stárnutí bytového domu ani nemluvě - podívejte se na cenu bytů v panelácích z 80-tých let. V baráku musíte možná po 30 letech dát novou střechu, kdoví co fasáda či stav zateplení atd.
      Peté
      •  
        05.02.2014 13:24

        a co ked rastie prijem..? ked budu rast pekne podla inflacie , budes platit celych 20 rokov napr. 20% platu za najom... ale splatka na hypo ti zostane konstantna..ludia naucte sa pocitat
        adipro
    •  
      05.02.2014 11:32

      Jj, tohle si v Americe před ne tak dlouhou dobou taky mysleli. Každoročně refinancovali své hypotéky a z rozdílu spláceli kreditky...
      Kalka.
      •  
        05.02.2014 11:40

        vidiet ze tomu rozumies..;)..cena nehnutelnosti sa da odvodit od toho za kolko postavis novu nehnutelnost..pretoze starsie nehnutelnosti nikdy nestoja povedzme 1/2 ceny novych ale viac...pokial ti inflacia navysuje vstupy na postavenie noveho domu , rastie aj hodnota starsich ... samozrejme musis v danej dobe kupovat rozumne a nie nieco predrazene kde platis za luxus..:)
        adipro
        •  
          05.02.2014 11:54

          :-) Je vidět, že jsi moc mladý (nebo starý ;-) a nemůžeš si pamatovat ani to, co bylo před nějakými čtyřmi,pěti lety.
          Kalka.
          •  
            05.02.2014 12:05

            ja si to pamatam velmi dobre..;)..pri nehnutelnostiach , ktorych cena nebola nafuknuta bol pokles zanedbatelny...;).. ked sa bojis nech sa paci plat najom , ale musis brat do uvahy ze ho platis niekomu kto ma spocitane ci sa mu to oplati alebo nie..;)..
            adipro
  •  
    05.02.2014 11:23

    Ked som rovnaku myslienku postuloval pred svojimi rodicmi par rokov dozadu (ako odpoved na otazku, kedy a kde sa konecne usadim), ani vo sne ma nenapadlo, ze je to dobry namet na clanok :)
    Eco
  • Co tam zapomněli kolegové dopsat...!
    05.02.2014 11:23

    Vaše reakce jsou poprávu plné otazníků, ale o to vlastně jde. Kdyby se tak dopsalo, že pan architekt vlastně v rámci své profese udržuje staletý dům coby letní sídlo, které má doškovou střechu a měděné nádobí a platí pouze vodu s elekřinou, asi byste, to lehce přešli. A s Londýnem je to to samé. Zdravím všechny mudrlanty a přeji více práce, více peněz, ať se alespoň jednou podíváte do té Anglie.
    Zdenek
  • Pěkný článek
    05.02.2014 10:39

    I u nás si mnoho finančně negramotných myslí, že platba hypotéky je stejně vysoká jako nájem cetetris paribus, a že při stejných výdajích jim po 30 letech zbude jaksi dům navíc. Většinou totiž zapomínají (nebo nechtějí vidět) výdaje, které nájemník neplatí, na rozdíl od vlastníka (fond oprav, ale i další poplatky a výdaje). Když tyto peníze budu pravidelně investovat, budu mít po 30 ti letech srovnatelnou nemovitost také..
    Ali
    • Re: Pěkný článek
      05.02.2014 11:28

      zatímco ty, finančně gramotný, (a Kalka) si myslíte, že existují mecenáši, kteří si koupí dům či byt a 30let ho budou pronajímat, aniž by se jim z nájmu investice alespoň za těch 30let vrátila a aniž by tu nemovitost alespoň mohli sami využívat.
    • Re: Pěkný článek
      05.02.2014 10:56

      Přesně. A bez nervů...
      Kalka.
  • V Anglii je to asi jinak....?
    05.02.2014 10:18

    Z toho názoru architekta vyplývá jedno, a to že u nich asi bude měsíční platba za hypo vyšší než nájem. Bohužel tyto relace neznám, ale mohl by je možná osvětlit nějaký místní rozumbrada ...
    Fosil
Aktuální komentáře
26.04.2024
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university