Americký trh si donedávna držel reputaci nejefektivnějšího místa na propojení mezi společností a investory za pomoci prvotního veřejného úpisu akcií (IPO). Jako by se však Evropa rozhodla svého většího kolegu o primát připravit.
Americká IPO vtrhla do letošního roku jako uragán s debuty několika atraktivních společností jako online restaurantu GrubHub či King Digital, tvůrce video hry Candy Crush. Od začátku roku byly skrze prvotní úpisy prodány akcie v souhrnné hodnotě okolo 20 mld. USD, což je nárůst více než 80 % oproti stejnému období loňského roku. Ohromující číslo tak pouze mírně zastiňuje fakt, že v Evropě za stejné období proběhly IPO za 22,5 mld. USD, což je 4x! více, než tomu bylo za první měsíce roku 2013. Pokud starý kontinent udrží nastolené tempo, může se snadno stát, že poprvé od roku 2007 překoná USA v peněžním objemu uskutečněných IPO ze celý rok.
Jak se Evropa dostala do čela? Roli sehrála extrémní volatilita na amerických trzích, především pak v technologickém sektoru.
V USA tvořily 15 % nových emisí tituly společností z health-care sektoru a 21 % z technologického. To jsou výrazně vyšší čísla než 7 % a 3 % v Evropě. A právě proto je celkový peněžní objem amerických IPO nižší. Extrémní volatilita na Wall Street, především pak v technologickém sektoru, snížila úpisem získané prostředky. Dokumentuje to i veřejný vstup Weibo na burzu ze středy tohoto týdne. „Čínský Twitter“ prodal méně akcií a za nižší cenu, než se všeobecně očekávalo. Výhodou Evropy tedy je, že její IPO tvoří spíše společnosti z tradičních odvětví jako je maloobchod – celkem 19 %.
Extrémní volatilita na americkém trhu navíc vedla k přesměrování investiční poptávky z USA do Evropy. Dle za posledních 12 měsíců přiteklo v tomto směru 120 mld. USD. Pokud se navíc Evropě podaří rozhýbat ekonomické oživení, může nastalý trend pokračovat.
I přes nárůst evropských IPO zůstává jejich návratnost poměrně nízká. Průměrně akcie obchodují o 3 % výše od úpisu. Z dlouhodobého hlediska je pak současná přednost (méně technologických IPO) spíše nevýhodou. Právě tyto úpisy totiž tvoří srdce burzovních obchodů a jsou nejvyhledávanějšími typy růstových akcií.
(Zdroje: cnbc, cnnmoney)