Dva roky poté, co opustil svou pozici viceprezidenta pro inženýrství v , se Brian Acton ucházel o místo ve společnosti . Neuspěl. Rozhodl se proto společně s Janem Koumem založit vlastní projekt a přišel s mobilní aplikací umožňující výměnu zpráv a multimediálních souborů. Před dvěma týdny svojí společnost prodal právě za 19 mld. USD. Hoolywoodský příběh aplikace WhatsApp, která se stala nejdražší technologickou akvizicí poslední dekády, by podobně jako většina inovativních projektů nemohla napsat svůj scénář bez pomoci venture kapitalisty. Ten obvykle v raném stádiu poskytne společnosti potřebný kapitál, kterému se vzhledem k nejistotě investice vžil přídomek „rizikový“.
A právě nedávná převzetí WhatsApp či Nest Labs (Google zaplatil 3,2 mld. USD) přitahují pozornost ke společnostem podporovaným rizikovým kapitálem. Existuje mezi nimi další, potenciálně multimiliardový cíl?
Čistě teoreticky by společnosti s největším objemem prostředků od venture kapitalisty měly reflektovat vysokou hodnotu a potenciál daného projektů. Proto by při plánovaném exitu, který se u VC obvykle pohybuje v rozmezí 3-5 let, měly být pravděpodobným akvizičním cílem velkých firem. Data Bloomberg a BloombergBriefs však ukazují, že to zdaleka není pravidlem. Z 50 společností, které získaly největší objem rizikového kapitálu od roku 2011, nebyla převzata ani jediná! Jak WhatsApp tak Nest Labs se vrcholkům seznamu ani nepřiblížily. SequoiaCapital, původní investor do WhatsApp, údajně poskytl „pouze“ 58 mil. USD. To společnost neřadí ani do první tisícovky seznamu. Net Labs by díky investici 130 mil. USD skončila v žebříčku na 85. místě.
Největší investice VC od roku 2011 dle Bloomberg:
Beijing Jingdong Trading Co | Mail.ru Group Ltd, Battery Ventures, Technology Crossover Ventures | 1900 |
LivingSocial Inc | .com Inc, T Rowe Price, LightSpeed Venture Partners | 715 |
Fisker Automotive Inc. | Eco-Drive Capital Partners, Kleiner Perkins, New Enterprise Associates et al | 665 |
Palantir Inc | Founders Fund Management LLC et al | 650 |
Pinterest Inc | Fidelity National Financial Inc, Valiant Capital Management LP, Deer Management Co LLC | 582 |
Dropbox Inc | Inc. et al | 575 |
Bloom Energy Corp | , Mobius Venture Capital, New Enterprise Associates, Kleiner Perkins et al | 530 |
Flipkart Online Services Pvt Ltd | Naspers Ltd, Tiger Global Management LLC | 510 |
American Energy - Woodford LLC | Energy & Minerals Group | 500 |
Zayo Group LLC | Centennial Ventures, Charlesbank Capital Partners LLC, Battery Ventures | 472 |
Nabízí se několik vysvětlení, proč společnosti s velkými objemy rizikového kapitálu neoslovují dostatečné množství zájemců. Prvním z nich je touha původních zakladatelů a VC maximalizovat zisk, což je motivuje prodlužovat dobu exitu. Dalším je snížený investiční apetit. Reuters uvádí, že v minulém roce byly v sektoru M&A uskutečněny transakce v souhrnné hodnotě 2,3 bilionu
USD. To je ve srovnání s předchozím obdobím o 2 % méně. Pokles v počtu obchodů pak meziročně dosáhl dokonce 8 %, tedy na nejnižší hodnotu od roku 2005. Jako třetí důvod lze uvést nenaplnění očekávání a s ním spojené snížení atraktivity pro potenciálního investora. Ten při maximalizaci zisku vyhlíží především růstový potenciál, a proto i společnosti generující zisk ale bez dodatečného prostoru pro expanzi zůstávají mimo akviziční poptávku. Opačným případem je naopak třeba česká společnost Socialbakers, která prodala nespecifikovaný podíl investorům Index Ventures a Earlybird. Přestože operuje se záporným hospodářským výsledkem, vysoký expanzní potenciál přesvědčil obě společnosti k únorové investici v hodnotě 26 mil.
USD.
Další variantou výstupu VC je uvedení na akciový trh (IPO). Pouze u 4 z 50 společností, které získaly největší objem rizikového kapitálu od roku 2011, byla realizována tato verze exitu. Nízký počet lze přičítat nedostatečné rozvinutosti samotných společností. Veřejné uvedení na trh je vhodné u známých firem, které mohou snadněji přilákat nové akcionáře. V posledních letech to byl příběh či Twitteru, které těžily ze své oblíbenosti a přestože nedisponovali hmotnými aktivy, staly se oblíbenou investicí díky své brandové síle. Z první desítky seznamu sestaveného Bloombergem je firmou s podobným potenciál pravděpodobně pouze Dropbox specializující se na virtuální úložiště dat. V rámci případných IPO roku 2014 je proto vhodné sledovat spíše jiné společnosti. Mezi jinými třeba Alibaba (analytici v The Economist odhadli hodnotu IPO na 55 – 120 mld. USD) či GoPro.
(Zdroje: Bloomberg, 247Wallst, The Economist, Reuters)