A je to tady zase – stojíme na počátku měsíce května a mnoho investorů si klade každoroční otázku, zda to otřepané pravidlo „Sell in May and go away“ stále ještě platí. Než se pokusíme odpovědět, musíme ještě mírně poupravit terminologii – v londýnské City totiž uvedené pořekadlo zahrnuje úplně jinou časovou periodu, než na Wall Street. Anglická verze zní „Sell in May and go away, don´t come back till St. Leger Day“ a váže se k období, kdy City of London byla jakýmsi „klubem gentlemanů“, kteří se přes léto spíše než obchodování na burze věnovali návštěvám sportovních zápasů. Výsledkem byla nižší likvidita na trhu, vyšší volatilita, zmatečné pohyby cen jednotlivých akcií a fixní idea investorů, že v tomto období je lepší burzu míjet obloukem. Posledním takovým společensko-sportovním podnikem obvykle býval dostih na St. Leger Day, který se pravidelně koná 14. září. Poté se makléři vrátili zpátky do práce a situace na trhu se stabilizovala. Americká verze zase hovoří o tzv. „Halloween indicator“, podle kterého by měli investoři opustit burzy počátkem května a nevracet se dříve než 31. října.
Dr. Ben Jacobsen z Massey University na Novém Zélandu v této souvislosti provedl několik dlouhodobých testů a výsledky jsou – mírně řečeno – diskutabilní:
• Efekt „Sell in May and go away“ byl identifikován a potvrzen ve 36 z 37 zkoumaných zemí
• Jeho dopad je nejvíce patrný v evropských státech, jeho vliv s prodlužující se délkou zkoumaného období roste
• Ve Velké Británii se první známky tohoto jevu objevily již v roce 1694
Zmíněná problematičnost nastává v okamžiku, kdy by měly provedené testy a experimenty dospět k vysvětlení tohoto jevu. Zde byl totiž Dr. Jacobsen nucen přiznat, že ačkoliv podrobil zkoumání obchodní objemy, změny úrokových sazeb či denní volatilitu, jasnou příčinu tohoto jevu prostě ne a ne najít.
Podobně jsou na tom však i někteří ostatní, pro zajímavost jmenujme portfolio-manažery ze společnosti Hargreaves Lansdown, která se zabývá investicemi do podílových fondů. Jejich výzkum na horizontu 12 let ukazuje, že „květnový efekt“ fungoval v pouhé polovině případů a proto je velmi složité najít přesvědčivý argument pro to, aby člověk výše zmíněnému pravidlu slepě věřil. Podpůrným argumentem je pro tento „skeptický“ názor i negativní vliv případných transakčních poplatků a hlavně psychologie investorů. Pokud jste totiž na počátku května své portfolio opravdu celé prodali (nebo alespoň zredukovali) a trhy šly přes letní měsíce výše, jen velmi nesnadno se do opuštěných pozic budete jako investoři vracet. Kdesi vzadu v hlavě vám totiž bude hryzat červ pochybností, zda nekupujete „na vršku“, akcie zpět nekoupíte a pokud budou trhy i nadále posilovat, přijdete o zajímavý výnos.
Jak z toho ven? Na jedné straně víme, že pořekadlo funguje, ale současně si nejsme jistí, zda zrovna letos nebude jeden z těch roků, kdy by bylo lepší na trhu setrvat a akcie neprodávat. Zapeklitá situace, ale stejně jako u jakékoliv jiné burzovní pověry platí jedno pravidlo – „pokud nevíte, kam jdete, je úplně jedno, jakou cestou se vydáte“. Jinými slovy – nemáte-li jasně definovanou obchodní či investiční strategii a spoléháte se na „osvědčená pravidla“, koledujete si o malér. Bez ohledu na to, zda „Sell in May and go away“ letos bude nebo nebude fungovat.