Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ekonomická cestovní mapa pro Indii

Ekonomická cestovní mapa pro Indii

16.05.2014 11:56

Nastupující indický premiér Nárendra Modi slíbil, že postaví na nohy loudavou ekonomiku své země. Když byl nedávno dotázán na své reformní plány, odpověděl, že jeho „cestovní mapa“ vypadá jednoduše: „Náš HDP by měl růst.“ Tento cíl se jeví jako evidentní, avšak Indie jako by ho v posledních letech ztratila ze zřetele.

Co bude potřeba k tomu, aby se indická ekonomika vrátila na trvale udržitelnou dráhu? Domníváme se, že klíčem je následujících pět prostých faktů o indické ekonomice.

Za prvé je Indie „mladý“ rozvíjející se trh. To znamená, že udržení vysokého tempa hospodářského růstu v následujících pěti letech je možné i bez dramatických změn indických institucí. Výkon země závisí na jejích vstupech, jmenovitě na pracovní síle a kapitálu, ale i na efektivitě jejich využívání. Když je základní kapitál – včetně infrastruktury – nedostatečný, představují investice do něj jeden z nejrychlejších způsobů, jak generovat růst (pokud jsou dostupné finance). Je to nízko rostoucí ovoce, které by měl Modi okamžitě očesat. Mnohem obtížnějším a pozvolnějším procesem je zvyšování efektivity využívání zdrojů a úrovně kvalifikace pracovní síly.

Za druhé je hlavní hnací silou hospodářského růstu v posledních několika desetiletích sektor služeb. Podíl průmyslu na přidané hodnotě se zasekl na 25%, přičemž podíl mikropodniků a malých podniků na zaměstnanosti ve výrobě dosahuje v Indii 84%, oproti 25% v Číně. Pro zemi na takové úrovni rozvoje, jakou vykazuje Indie, je to anachronismus. Skutečnost, že se Indie proměnila ze zemědělské ekonomiky v ekonomiku taženou službami a s téměř nulovým růstem průmyslového sektoru, není žádná přednost; je to výsledek politiky, která brzdí výrobu a těžbu surovin.

Vzhledem k růstu výrobních nákladů v Číně se mezinárodní zákazníci poohlížejí po alternativních destinacích zadávání výrobních zakázek. Má-li Indie se svým početným trhem práce této příležitosti využít, musí podporovat svůj průmyslový sektor.

Za třetí Indie klesla na žebříčku „indexu snadnosti podnikání“ Světové banky z 116. místa ze 189 zemí v roce 2006 na 134. místo v roce 2013 – to je jednoznačný důkaz, že reformy uvízly na mrtvém bodě. Nová vláda potřebuje tento trend obrátit a zlepšit podnikatelské prostředí. Existuje početná skupina domácích i zahraničních investorů, kteří pozitivně a rychle zareagují na jakékoliv trvalé zkvalitňování indického institucionálního prostředí, k němuž by mělo docházet průběžně.

Ani v tomto případě nejsou nutné rozsáhlé a hluboké reformy. Značného zlepšení by se dalo dosáhnout takovými změnami pravidel, které by urychlily vydávání licencí k podnikání a ekologických povolení, zjednodušily regulace trhu práce a zaplnily neobsazená místa v soudnictví. To vše je dobře známo; nyní je zapotřebí vůle takové reformy podniknout a mechanismus dohledu a zodpovědnosti, který by zajistil, že úředníci budou tyto reformy rychle a efektivně zavádět.

Za čtvrté přišla indickou ekonomiku v posledních letech draho absence fiskální disciplíny, neboť nadměrná poptávka vyplývající z vysokých schodků se přetavila v tvrdošíjně vysokou inflaci a byla částečně zodpovědná za velké deficity běžného účtu. Fiskální disciplína by měla být prioritou, nikoliv dodatečně zaváděným plánem. Rozvíjející se trh vyžaduje silný závazek k udržování fiskálních deficitů na uzdě. Je třeba uzákonit novou rozpočtovou legislativu – zhruba na způsob zákona o fiskální zodpovědnosti z roku 2003, ale méně bezzubou.

A konečně platí, že pro udržení růstu za rámec příštích pěti let je nezbytné zlepšování kvantity i kvality vzdělání a zdravotní péče prostřednictvím partnerství se soukromým a neziskovým sektorem a vědci. Nová vláda by měla podporovat partnerství vědců a politiků s cílem vytvářet a vyhodnocovat inovační programy, které vyřeší složité politické úkoly, jako jsou zlepšování studijních výsledků a rozšiřování preventivní lékařské péče.

Indie má štěstí, že téměř ve všech sektorech disponuje myšlenkovými lídry, kteří mohou takové inovace v partnerství se státní správou pomoci zavádět. Stejně jako na ministerstvu financí působí hlavní ekonomický poradce, proč nemít i technokratického hlavního poradce pro otázky vzdělání nebo hlavního zdravotnického poradce, kteří by spolupracovali s ministry školství a zdravotnictví?

Dokáže Modiho vláda zaznamenat na těchto frontách výsledky? Modi rozhodně prosazuje hospodářský růst a neustále poukazuje na své úspěchy při budování silnic a zajišťování dodávek energie, když působil jako premiér svého domovského státu Gudžarát. Program strany BJP navrhuje usilovat o „minimální vládu a maximální vládnutí“.

Je osvěžující setkat se s uznáním, že vláda může někdy být problémem. Zopakování Modiho gudžarátského úspěchu na celostátní úrovni a vyřešení dalších problémů rozvoje však bude vyžadovat spolupráci státních vlád, která je přinejlepším nejistá. Například jakákoliv snaha změnit pravidla a zákony (uveďme třeba zákoník práce), z nichž mají prospěch zájmové skupiny, okamžitě naráží na odpor. Co indická ekonomika potřebuje, je už léta zjevné; úkolem pro novou vládu je nalézt způsob, jak toho dosáhnout.

Gita Gopinathová je profesorkou ekonomie na Harvardově univerzitě. Iqbal Dhaliwal je zástupcem ředitele Laboratoře akce proti chudobě Abdula Latifa Jameela (J-PAL) při Ekonomické fakultě Massachusettského technologického institutu (MIT).


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.05.2025
11:16Evropa obchoduje smíšeně i přes nadějné politické zprávy. ČNB sníží sazby, večer se do hry vloží Fed  
11:00Průmysl v březnu meziročně vzrostl o 1,4 %, stavebnictví stouplo o 12,1 %
10:58Šéf ČEZ Beneš: Nabídku EDF bychom nikdy nepodepsali, nebyla výhodná. Škody půjdou do stamilionů
9:12Gen představil rekordní výsledky a očekává další růst příjmů
9:01Rozbřesk: ČNB dnes zřejmě sníží sazby na 3,50 %, komentář však zůstane jestřábí
8:52Evropské trhy budou v úvodu mírně ztrácet, ekonomickým tématem dne, zda ČNB sníží sazby a rozhodnutí Fedu  
6:29Vláda (ne)hospodařící jako rodina a americké snahy o snížení obchodních deficitů
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00DE - Průmyslové objednávky, m/m
9:00CZ - Obchodní bilance - nár. pojetí, mld. Kč
9:00CZ - Průmyslová výroba, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, m/m
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba