Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak dopadne boj automobilek s technologickými predátory?

Jak dopadne boj automobilek s technologickými predátory?

16.03.2015 13:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Pokud někdo přemýšlí nad tím, zda se tradiční automobilky obávají hrozby ze strany nových konkurentů jako Google či Apple, stačí se podívat na Audi R8. Automobilka tento sportovní elektromobil představila první den autosalónu v Ženevě a díky němu je jasné, že tradiční výrobce si v boji s útočníky ze Silicon Valley věří. R8 využívá materiály jako hliník a uhlíková vlákna a také řadu nových technologií. Má ukázat, že automobilky jsou už nyní schopné vyrobit to, co Google teprve plánuje.

Automobilky bojují s ekonomickým útlumem v Evropě, kolapsem ruské ekonomiky, volatilními měnovými trhy a politickou nestabilitou v některých částech světa. K tomu se nově přidává zmíněná hrozba ze strany technologických firem. Ředitel Daimleru Dieter Zetsche k tomu říká: „Existuje obrovská příležitost pro konvergenci mezi novými technologiemi a automobilovým průmyslem. Nebojíme se toho, věříme v naši sílu.“

Google ani Apple své vozy v Ženevě nepředstavují, jejich přítomnost je ale patrná na setkáních za zavřenými dveřmi a na konferencích s vedením automobilek. Google vyvinul prototyp automobilu, který je schopný řídit sám sebe a podle současných plánů by měl vyrazit na silnice do pěti let. Carlos Ghosn, který stojí v čele Renaultu, má ale o této technologii pochybnosti. Podle jeho názoru se spíš bavíme o časovém horizontu delším deseti let. V cestě nové technologii stojí i vládní regulace. Apple podle informací WSJ pracuje na konceptu Titan. Ten prý už pokročil tak daleko, že lidé z této společnosti již jednají s výrobci automobilových součástek. Rozjetí výroby ale stále zůstává otázkou vzdálené budoucnosti, pokud k němu vůbec kdy dojde.

Tradiční automobilky mohou být ohroženy proto, že technologické firmy mají obrovské finanční prostředky. Apple disponuje hotovostí ve výši 178 miliard dolarů a jeho kapitalizace leží na více než dvojnásobku součtu kapitalizace Volkswagenu, Renaultu, PSA Peugeot Citroënu, Daimleru a Fiatu. Tato výzva přitom přichází v době složité globální situace. Evropské oživení prodejů aut je slabé, prodeje rostou rychleji USA a Číně.

Vše může nakonec skončit tak, že Google a Apple budou mít pod kontrolou klíčové technologie, které budou automobily budoucnosti využívat. Martin Winterkorn z Volkswagenu k tomu říká, že jeho firma se o tyto technologie zajímá a „je schopná skloubit dohromady svět automobilů a svět digitální“. Řada odborníků pochybuje o tom, že Apple a Google skutečně chtějí vyrábět automobily. Jde jim o následování jejich zákazníků všude, kam se během dne pohnou. Auta tak vnímají jako místo, kde lidé tráví hodně času, tvrdí řada lidí z tradičních automobilek.

Není pravděpodobné, že by technologické firmy byly v dohledné době schopné vyrobit tak sofistikovaný automobil jako Audi R8. Jisté ale je, že celé odvětví prochází velkými změnami právě díky novým technologiím. Odpověď na otázku, kdo se nakonec stane vítězem a kdo poraženým, zůstává zatím nejistá.

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Němci už házet perly sviním něchtějí; přes 52 % jich Řecko v Eurozóně už nechce
16.03.2015 8:52
Podle dotazování německé stanice ZDF publikovaného 13. tohoto měsíce s...
Technická analýza - Dolar akceleruje pohyb směrem dolů, dnes otestuje sílu rezistence denního pivotu
16.03.2015 9:15
EURUSD: Měnový pár se dnes pohybuje pod hladinou denního pivotu na 1,...
Kam až padne eurodolar?
16.03.2015 12:30
Jedním z nejzajímavějších pohybů na světových trzích v posledních týdn...

Váš názor
  •  
    16.03.2015 14:11

    Mám fakt pocit, že si AUDI potažmo VW platí celej českej mediální prostor :D Má tento článek být reklamou na R8?? Kopie Huracánu od 4 kruhů mi jako technologickej zázrak opravdu nepřijde..... to když už tak AMG GT, SLS AMG, BMW i8, Tesla..... rozhodně ne "náskok díky marketingu"...
    Chudas
Aktuální komentáře
03.06.2025
17:36AI, výnosy dluhopisů nad 6 % a akcie v boomu?
16:33Uklidnění situace ohledně celní politiky posílá trhy výše  
14:48Jefferies: Alarmující úvahy o dluhopisech lépe ignorovat, Fed bude směrem ke snižování sazeb tvrdohlavější
13:08Wall Street hledá strategie, jak vydělat na volatilitě způsobené Trumpovými cly
12:13Mohou akcionáři Tesly otevírat šampaňské?
12:07Nizozemský premiér oznámil rezignaci po Wildersově odchodu z vlády
11:58Eurostat: Inflace v eurozóně se v květnu vrátila pod dvouprocentní cíl ECB
11:23Kofola kupuje kávové plantáže v panamském Boquete,posílí kontrolu nad surovinami
11:19OECD přibrzdila očekávání růstu pro českou i světovou ekonomiku
11:16Ifo: Nálada v německé automobilovém průmyslu se dál zhoršuje, i kvůli clům
11:14Pád vlády drží evropské akcie lehce v červeném, slabá data trhy dokáží překonávat  
9:05Rozbřesk: Průmysl v květnu znovu zaškobrtnul. Deprese z Trumpových cel se ale nekoná
9:00Aktivita čínského zpracovatelského průmyslu poprvé za osm měsíců klesla zřejmě vlivem amerických cel
8:47Americká cla doléhají na Čínu, Apple se brání regulaci EU a futures jsou smíšené  
02.06.2025
17:59Měly by akcie vynášet více, než dluhopisy? A klesla relativní atraktivita akcií?
16:54Tomáš Vlk: ISM překvapivě horší, index stáhlo níž vyprazdňování skladů  
16:17Muskův velký návrat?
14:45Trumpova nová cla a vzájemné obviňování, napětí mezi USA a Čínou opět graduje
13:27Týdenní výhled: Trump slibuje vyšší cla, roste napětí ve vztahu s Čínou. Zůstal americký trh práce odolný i v květnu?  
13:25Evropská komise pokutovala firmy Delivery Hero a Glovo za kartel 329 miliony eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - Inflace, předběžný odhad, y/y
16:00USA - Nově otevřená prac. místa
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m