Pokud někdo přemýšlí nad tím, zda se tradiční automobilky obávají hrozby ze strany nových konkurentů jako či , stačí se podívat na R8. Automobilka tento sportovní elektromobil představila první den autosalónu v Ženevě a díky němu je jasné, že tradiční výrobce si v boji s útočníky ze Silicon Valley věří. R8 využívá materiály jako hliník a uhlíková vlákna a také řadu nových technologií. Má ukázat, že automobilky jsou už nyní schopné vyrobit to, co teprve plánuje.
Automobilky bojují s ekonomickým útlumem v Evropě, kolapsem ruské ekonomiky, volatilními měnovými trhy a politickou nestabilitou v některých částech světa. K tomu se nově přidává zmíněná hrozba ze strany technologických firem. Ředitel Dieter Zetsche k tomu říká: „Existuje obrovská příležitost pro konvergenci mezi novými technologiemi a automobilovým průmyslem. Nebojíme se toho, věříme v naši sílu.“
ani své vozy v Ženevě nepředstavují, jejich přítomnost je ale patrná na setkáních za zavřenými dveřmi a na konferencích s vedením automobilek. vyvinul prototyp automobilu, který je schopný řídit sám sebe a podle současných plánů by měl vyrazit na silnice do pěti let. Carlos Ghosn, který stojí v čele Renaultu, má ale o této technologii pochybnosti. Podle jeho názoru se spíš bavíme o časovém horizontu delším deseti let. V cestě nové technologii stojí i vládní regulace. podle informací WSJ pracuje na konceptu Titan. Ten prý už pokročil tak daleko, že lidé z této společnosti již jednají s výrobci automobilových součástek. Rozjetí výroby ale stále zůstává otázkou vzdálené budoucnosti, pokud k němu vůbec kdy dojde.
Tradiční automobilky mohou být ohroženy proto, že technologické firmy mají obrovské finanční prostředky. disponuje hotovostí ve výši 178 miliard dolarů a jeho kapitalizace leží na více než dvojnásobku součtu kapitalizace , Renaultu, PSA Citroënu, a Fiatu. Tato výzva přitom přichází v době složité globální situace. Evropské oživení prodejů aut je slabé, prodeje rostou rychleji USA a Číně.
Vše může nakonec skončit tak, že a budou mít pod kontrolou klíčové technologie, které budou automobily budoucnosti využívat. Martin Winterkorn z k tomu říká, že jeho firma se o tyto technologie zajímá a „je schopná skloubit dohromady svět automobilů a svět digitální“. Řada odborníků pochybuje o tom, že a skutečně chtějí vyrábět automobily. Jde jim o následování jejich zákazníků všude, kam se během dne pohnou. Auta tak vnímají jako místo, kde lidé tráví hodně času, tvrdí řada lidí z tradičních automobilek.
Není pravděpodobné, že by technologické firmy byly v dohledné době schopné vyrobit tak sofistikovaný automobil jako R8. Jisté ale je, že celé odvětví prochází velkými změnami právě díky novým technologiím. Odpověď na otázku, kdo se nakonec stane vítězem a kdo poraženým, zůstává zatím nejistá.
Zdroj: WSJ