Trocha historie
Již v roce 1907 teprve devítiletý Salvatore Ferragamo sledoval v italském Bonitu místního ševce při práci s kůží. Jen o pár let později si za peníze vypůjčené od strýce v Bonitu otevřel vlastní obchod v době, kdy v Itálii i zbytku Evropy lidé jen málo přemýšleli o botách. Jak se první světová válka šířila Evropou, v USA se rozvíjela masová produkce a z obuvnictví se stalo odvětví na vzestupu. Najednou byly boty levnější a ženy si mohly dovolit vlastnit více párů. Navíc jak se zkracovala délka sukní, bylo najednou vidět, co na nohou ženy nosí. Začalo se objevovat i více různých barev a stylů.
Z Itálie až za velkou louži a zase zpět
V italském Bonitu však zůstalo všechno při starém až do doby, kdy na návštěvu přijel z USA jeho starší bratr a vyprávěl o tom, jak v Americe už nikdo nevyrábí nic ručně. Salvatore se tak odstěhoval do Spojených států s vidinou lepších výdělků za obuv šitou na míru. V Kalifornii začal šestnáctiletý Salvatore šít boty pro filmová studia a jeho specialitou se staly krásné a pohodlné kovbojské holínky. Z Ferragama se stal pohledný a úspěšný umělec se silným a přitažlivým italským přízvukem. Aby dokázal maximálně vylepšit pohodlí zákazníků a jejich dobrý pocit při nošení jeho originální obuvi, přihlásil se dokonce na univerzitu ke studiu anatomie. A právě studia rozložení váhy a lidské kostry vedla k jasnému závěru, že lidská chodidla potřebují oporu oblouku. V Los Angeles si Ferragamo otevřel butik, který se brzy stal cílem hollywoodských hvězd a kde mohl skloubit vášeň pro umění, podiatrii a obchod.
Aby mohl aplikovat postupy spojené s tovární výrobou, ale zároveň zachovat kvalitu ruční výroby, vrátil se do Itálie za levnější pracovní silou a navrhl kolekci, kterou posléze nabídl nákupčím velkých obchodních domů v New Yorku. A u nákupčího od Sakse na Páté avenue slavil úspěch, boty od Ferragama se staly prvními italskými botami, které byly vyváženy a mezinárodně prodávány. I na Ferragama dopadla Velká deprese, následovaly sankce proti Itálii potom, co Mussolini obsadil Etiopii v roce 1935. Obuvnictví těžce poznamenala i druhá světová válka. Kvůli nedostatku materiálu se musel Salvatore uchýlit k inovacím a z jeho bot na korkovém klínu se stal hit. V Itálii se luxusní zboží vyrábí dodnes, luxusní skupina Salvatore Ferragamo ovšem již nevyrábí jen obuv, ale i další kožené a hedvábné zboží, doplňky nebo parfémy a je obchodována na burze.
První čtvrtletí 2015 ve znamení růstu zisku
Včera večer po uzavření trhu skupina Ferragamo zveřejnila výsledky za první čtvrtletá tohoto roku a společnosti se dařilo. Vykázala 16 % nárůst jádrového zisku v prvním kvartále potom, co efekt pohybu měnových kurzů nastartoval její tržby v Severní Americe a Asii. Zisk EBITDA ve výši 61 milionů eur výrazně překonal očekávání ve výši 58 milionů eur. Tržby skupiny luxusního zboží vystoupaly v prvním čtvrtletí o 10 % na 327 milionů eur. V přepočtu stálým měnovým kurzem byl nárůst dvouprocentní. Silný dolar pozvedl o 16 % tržby v Severní Americe a dopad měn pozitivně ovlivnil i tržby v přímo vlastněných prodejnách v Číně o 22 %. Zatímco tržby za luxusní kožené zboží s vysokou marží vzrostly o 8 %, nedařilo se parfémům. Tržby za vůně v prvním čtvrtletí klesly o 11 %.

Akcie Ferragamo dnes na italské burze odepisují více než 4 %.
Zdroj: BBG, Reuters, Ferragamo