Německá automobilka (DIP) dnes představila více než solidní sadu čísel za druhé čtvrtletí letošního roku. Celkové prodeje vozů vyšplhaly na 714,8 tis. (y/y +14 %). Příznivým zjištěním je také struktura růstu, pod nímž je dominantně podepsána divize Mercedes-Benz Cars vyrábějící osobní automobily. Ta ve čtvrtletí hlásí růst prodejů o 20 % na 500,7 tis. kusů. Geograficky stojí za zmínku rostoucí prodeje na trzích západní Evropy (+24 %) a především Číny (+34 %), která představuje klíčový region co do velikosti (budoucí) poptávky. Zdejší úspěch navíc kontrastuje s nedávnými zhoršeními výhledů ze strany konkurenčních a . Příspěvek divize k tržbám tak činí 21,14 mld. EUR (y/y +19 %).
Výkonnost divize osobních vozů pak v sobě skrývá jeden zcela klíčový (a velice pozitivní) prvek – je s ním spjat tlak na zvýšení provozní marže. Ta v rámci divize stoupla meziročně o 260 bps na 10,5 %. Přehoupla se tak dokonce přes střednědobý cíl (10 %) a zdůraznila tak příznivý produktový mix spjatý s přesunem zákazníků k dražším modelům. Ten navíc skupina hodlá podpořit v letošním roce uvedením nových modelů SUV. Produktový cyklus tak dále nahrává stabilizaci marže v blízkosti vytyčeného cíle.
Úspěch ve 2Q však nestojí pouze na divizi osobních vozů. Solidní čísla hlásí také divize trucků. Jak jsme v iteraci krátkodobých investičních příležitostí předestřeli (více ZDE), stabilizující se poptávka, které nahrávala objednávková kniha, začíná nést své ovoce. Tržby divize stouply meziročně o 19 % (v 1Q 4 %) a provozní zisk dokonce o 50 %. Třetího tahouna tržeb/provozního zisku nalezneme v divizi finančních služeb (poskytuje např. leasingy).
Úspěch druhého čtvrtletí je tak z agregovaných čísel více než patrný. Růst prodejů vozů dosáhl 14 %, tržby stouply o 19 %, z čehož je patrný přesun k dražším modelům. Provozní zisk vzrostl o 20 % na 3,72 mld. EUR a bezpečně tak překonal očekávání na hladině 3,31 mld. EUR.
Celkově čísla za 2Q vnímáme pozitivně a potvrzujeme naše doporučení na stupni „koupit“. úspěšně implementuje svou růstovou strategii, což se promítá nejen v ukrajování tržního podílu v segmentu luxusních vozů, ale především v růstu marže. Jinými slovy je tak expanze řízená směrem k profitabilitě a okamžitě nese své plody. Automobilka by navíc měla být čistým beneficientem slabšího eura snižujícího náklady a podporujícího exportní aktivitu.