Aktualizováno Dnes ráno představila svoje výsledky jedna z nejvýznamnějších evropských automobilek Daimler. Zveřejněné výsledky se týkají 3. čtvrtletí roku 2014 ve kterém společnost ohlásila výrazně zlepšené prodeje svých vozů, když dosáhly hodnoty 720 tisíc prodaných vozů. To představuje meziroční nárůst prodejů o 13 %.
Prodeje nahoru táhly zejména prodeje vozů Mercedes-Benz, které vzrostly o 18 % na 508 400 kusů. Takového výsledku dosáhla značka hlavně díky trhům v Evropě, které rostly i v dvojciferných číslech - např. Španělsko +38 %. Prakticky všechny divize Daimleru zaznamenaly meziroční růst prodejů vozů kromě divize autobusů. Za propadem stály hlavně regiony v Latinské Americe kromě Mexika.
Tržby také rostly a to o 13 % yoy na 37,3 mld. EUR a byly tak v souladu s očekáváním. Očistěno o měnové efekty rostly o 7 % yoy. Tržby divize Mercedes-Benz Cars dosáhly 20,7 mld. EUR a rostou meziročně o 11 %. EBIT skupiny se vyšplhal na 3,66 mld. EUR, když trhy očekávaly 3,51 mld. EUR. Meziročně se jedná o mírně nižší číslo, když ve 3Q14 automobilka vykázala EBIT 3,73 mld. EUR.
Čistý zisk společnosti dosáhl 2,415 mld. EUR a mírně tak meziročně klesá z 2,82 mld. EUR ve 3Q14. Zisk na jednu akcii dosáhl výše 2,23 EUR na jednu akcii a klesá tak proti stejnému období roku 2014 o 13 % z 2,56 EUR.
Daimler uvádí, že nadále panuje v automobilovém odvětví nejisté období. Třetí kvartál byl navíc zatížen obavami z klesajícího výkonu čínské ekonomiky a tak klesající poptávky domácností. Druhou proměnnou bylo rozhodnutí FED, které šponovalo nervy investorů na maxima. Odezva zejména na čínské obavy na sebe nenechala dlouho čekat a i akcie Daimleru postihl solidní výplach získaných pozic v roce 2015.
Daimler říká, že poptávka po automobilech ve světě prakticky stagnuje. Nejvíce oslabovala v rozvíjejících se ekonomikách, v Číně, Rusku a Brazílii. V menších zemích rozvíjejících se zemí byla poptávka decimovaná prakticky poloviční cenou ropy proti 3Q14 a také propadem cen dalších komodit a surových materiálů ze kterých řada zemí z EM žije. Druhým faktorem bylo oslabování měn z EM, což zdražovalo zahraniční zboží a tak prodražovalo i vozy Daimleru.
Naštěstí v USA a v Evropě pokračoval růst poptávky, kdy zejména Evropa rostla o 9 % a tak plně nahrazovala upadající poptávku jiných regionů.
Cashflow z operativní činnosti dosáhlo za prvních devět měsíců roku 2015 1,5 mld. EUR a proti 3Q14 tak klesá o více jak polovinu. Nutno dodat, že bylo silně ovlivněno implementací růstové strategie firmy. Taktéž klesl objem hotovosti a jejich ekvivalentů v 9M 2015 proti minulému roku o 1,38 mld. EUR.
Co se týče výhledu na tento rok a také na další rok, Daimler očekává spíše mírný růst poptávky hlavně kvůli Číně, kde očekává růst poptávky jen mírný. Proti tomu Amerika a Evropa budou regiony, které budou primárně táhnout poptávku po vozech vzhůru.
Tento rok Daimler očekává, že celoroční výsledky společnosti solidně porostou - jak tržby, tak zisk. Navzdory tomu divize těžkých vozů bude nadále čelit problémům spojeným se zpomalením v Brazílii a tak čeká i do budoucna růst tržeb v tomto segmentu spíše menší.
Akcie společnosti po otevření odepisuje cca 2,5 % proti včerejšímu závěru.
Zdroj: BBG, firemní data