Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Lež má krátké nohy

Lež má krátké nohy

06.11.2015 12:30
Autor: Finanční trhy ČSOB, ČSOB

Ve chvíli, kdy se už už zdálo, že atmosféra zjitřená falšováním měření emisí NO2 při homolagaci dieselových vozů VW se začíná uklidňovat a automobilka i zainteresovaná veřejnost začínají klidněji dýchat, vynořila se nová Jobova zpráva, která znovu oslabila cenu akcií VW i důvěru trhů ve schopnost firmy vypořádat se promptně a srdnatě s příčinami i důsledky ostudného přešlapu. Americká agentura EPA nově obvinila wolfsburskou automobilku z manipulace nejen výsledků měření emisí oxidu dusíku u dieselů s obsahem 1.2, 1.6 a 2.0 litru, ale i u vozů s třílitrovým motorem značek VW, Audi a Porsche. Jako reakci na tato obvinění se Porsche rozhodlo zastavit prodej dieselové verze SUV Cayenne na americkém trhu.

To ale není vše. Následník Martina Winterkorna v čele koncernu VW, Matthias Müller, deklaroval při nástupu do funkce, že se „od začátku zasazuje o nelítostné a úplné objasnění toho, k čemu došlo. "…Je to bolestný proces, který však pro nás nemá alternativu. …Tím jediným, co u nás platí, je pravda,“ řekl Müller. Ať už to byla touha po pravdě, nebo pochopení, že šídlo v pytli neutajíš, mluvčí koncernu VW čerstvě vystoupil s přiznáním, že při homologacích vozidel nedošlo k „neregulérnostem“ pouze při zjišťování obsahu oxidů dusíku, ale i při měření emisí CO2. Manipulace se údajně týká zhruba 800 tisíc automobilů vybavených převážně - nikoliv ovšem výlučně - dieselovým motorem.

Negativní dopad této skutečnosti do hospodaření odhaduje automobilka na 2 mld. euro. Počet osobních vozů VW s podhodnocenými emisemi (a spotřebou) oproti dosud odhadovaným 11 milionům tak dále narůstá. Vyšší emise skleníkového plynu se údajně týkají i Škody Octavia TDI. Mezi benzinovými modely koncernu vykazují podezřelé výsledky při měření automobily s motorem vybaveným technologií vypínání válců.

Náklady, které koncern VW ponese v souvislosti s řešením emisní aféry, nemají pouze charakter sníženého objemu výnosů z prodejů automobilů (v první řadě dieselových a na americkém trhu). Žilou koncernu pustí též uvedení problémových motorů v již prodaných autech do bezvadného stavu, finanční plnění v důsledku prohraných soudních sporů, ale třeba i náhrada újmy kupcům koncernových aut v Německu, kteří v mylné víře v deklarovaný objem emisí CO2 odvedli fiskálu příliš nízké daně. A spekulovat lze i o zvýšených nákladech financování prodeje nových automobilů prostřednictvím banky VW, pokud by tato banka v důsledku další eskalace aféry měla přijít o část své bonity.

Příští pondělí bude ve Wolfsburgu dozorčí rada VW diskutovat o možných dopadech emisní aféry do hospodaření koncernu. V zájmu zachování tempa hospodářského růstu i tisíců pracovních míst v Evropě si nelze než přát, aby tyto dopady nebyly drtivé a aby z tovární skříně už nevypadl žádný další kostlivec. Jako důkaz oprávněnosti lidového rčení „Lügen haben kurze Beine“ bude snad současná lekce vedení VW dlouhou dobu postačovat.

 

Martin Kupka

Pozice: hlavní ekonom ČSOB

Martin Kupka je od roku 2002 ředitelem investičního výzkumu a hlavním ekonomem ČSOB. Vystudoval obor ekonomicko-matematické výpočty na pražské VŠE, postgraduální studium absolvoval na PgÚ ČSAV v Praze a GIIS v Ženevě. V první polovině 90. let přednášel makroekonomii na Fakultě sociálních věd UK, byl ekonomickým poradcem ministra na MHPR ČR a působil jako makroekonomický analytik pro středoevropský region v NRI ve Vídni. Od roku 1995 do roku 2002 pracoval Martin Kupka jako vedoucí ekonomického výzkumu ve skupině Patria Finance, s výjimkou období 1999-2001, kdy řídil strategii a výzkum v pražské Raiffeisenbank.

Témata: přijetí eura, ekonomická transformace, hospodářská politika ČR a EU.





Čtěte více:

I ekonomie má zajímavé žebříčky
23.10.2015 14:30
Porovnávání výkonnosti je oblíbenou kratochvílí, jíž zůstane ušetřena ...

Váš názor
  • hmmm
    06.11.2015 13:55

    Dane, tak to mi vubec nedoslo.
    sazkar
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data