Světový automobilový trh zřejmě velmi brzy opanují dovednosti izraelských firem, které se zabývají kybernetickou bezpečností. Soudí tak alespoň komentář agentury Reuters. Důvodem je to, že většina automobilů ve světě je dnes vybavena určitou úrovni konektivity a koncepty samořiditelných aut procházejí rychlým vývojem. Jenže problematika zajištění bezpečnosti aut před hackerskými útoky dosud stála stranou pozornosti výrobců. A Izrael má tomto segmentu, podobně jako firmy z amerického Sillicon Valey, největší zkušenosti.
Kybernetickou bezpečnost aut zatím nikdo moc neřešil
V návaznosti na své odborné znalosti v oblasti technologií, chce hrát Izrael roli vůdce v globálním světě při zajištění kybernetické bezpečnosti aut a ochraně před hackery. Zjistila to agentura Bloomberg. Ochrana systémů aut přitom nabízí velký byznys. „Trh zajištění bezpečnosti aut před kybernetickými útoky nabídne během příštích pěti let až 10 miliard Amerických dolarů tržních příležitostí," odhadl Daniel Ives, analytik FBR Capital Markets. A jak jsme mohli podle něj vidět z působení firem v segmentu při zajištění kybernetické bezpečnosti počítačů v posledním desetiletí, prim hrály právě společnosti z Izraele a amerického Silicon Valley.
O tom, že hrozba kybernetických útoků může řádně zamíchat s plány automobilek, svědčí i zkušenost značky Fiat . Ta totiž musela v roce 2015 nechat instalovat ve více než 1,4 milionech svých aut nový software poté, co kybernetičtí specialisté zjistili, že motory modelu Jeep Cherokee by mohly být vypnuty „na dálku“, třeba při jízdě, právě prostřednictvím hackerského útoku. Na to reagovala společnost Check Point, jedna z největších světových společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností. Svou centrálu má v Tel a začala ihned více propagovat firewall, který dokáže ochránit auta před podobnými útoky. Zopakovala tak strategii, starou dvě desítky let a věří, že i nynější kampaň, byť v jiném segmentu, jí přinese úspěch.
Propojené automobily potřebují dvojí ochranu
Podle zjištění agentury Reuters můžou kupující aut začít dostávat podobné pokyny, jako lidé, kteří si kupují nový počítač či smartphone. Majitel auta tak může dostat výzvu, aby se vždy ujistil, že do systému automobilu se nedostalo nic „špatného“, jako například virus, který může měnit navigační systém. Auto bude muset udržovat bezpečnou interní komunikaci, aby jeho funkce, jako třeba nastavení a fungování bočních zrcátek, nebyly ovlivněny při jízdě hackerským útokem zvenčí.
Podle Alona Kantora, viceprezidenta pro rozvoj podnikání společnosti Check Point, trvaly diskuze o kybernetické bezpečnosti aut téměř dva roky. „Výrobci automobilů nevěděli přesně, co to je kybernetická bezpečnost. Museli jsme proto nastudovat sítě v různých auto značkách,“ uvedl Kantor. Nyní firma podle něj finalizuje předlohu konceptu pro zajištění kybernetické bezpečnosti aut. Systém Check Point hlídá ale nejen bezpečnost systémů uvnitř aut, ale řeší také zajištění bezpečnosti před „cyber attacks“ přímo u výrobců, především tzv. cloud-based firemních sítí. Ty jsou podrobovány inspekcím v reálném čase a Check Point blokuje jakýkoli malware. „Cílem je, aby se zabránilo ovlivňování dat a zvládnutí všech zabezpečení a aktualizací aplikací přenosem „ze vzduchu“," upřesnil Kantor.
Auto systémy jsou zranitelné
Velká rizika spočívají podle odborníků v tom, že počítačoví hackeři mohou sledovat jízdní režimy, rušit řízení vozového parku nebo falšovat informace předávané elektronicky například do pojišťoven. „Výrobci aut pracují na tom, aby udrželi krok s dynamickou povahou vývoje kybernetických útoků tím, že včlení zásady bezpečnosti do výrobního procesu a budou sledovat pečlivěji vývoj technologických změn, včetně většího propojení se společnostmi, které se specializují na počítačovou ochranu," citovala agentura Reuters prohlášení americké Aliance výrobců automobilů.
Předpoklady říkají, že v roce 2018 by mohlo jen na amerických silnicích brázdit až 420 000 aut s online připojením. Jejich počet se tak v porovnání s rokem 2013 zvýší o 57 procent. A to je příležitost pro technologické společnosti. Podle tvrzení Reuters je to znát i na poli fúzí a akvizic (M&A). Nedávno oznámila jedna z klíčových amerických firem, Harman International Industries, výrobce propojovacích systémů pro automobily, akvizici izraelské společnosti TowerSec, start-upu, zaměřeného na kybernetickou obranu. Hodnota kontraktu prý měla cenu 70 milionů Amerických dolarů. Reuters zjistila, že technologičtí giganti, jako či aktivovali své týmy v Izraeli k tomu, aby pracovali na vývoji pro služby související s kybernetickou ochranou vozů.
Zdroj: Reuters