Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Izrael chce být lídrem světového trhu kybernetické bezpečnosti aut

Izrael chce být lídrem světového trhu kybernetické bezpečnosti aut

12.01.2016 12:05
Autor: Pavel Daniel

Světový automobilový trh zřejmě velmi brzy opanují dovednosti izraelských firem, které se zabývají kybernetickou bezpečností. Soudí tak alespoň komentář agentury Reuters. Důvodem je to, že většina automobilů ve světě je dnes vybavena určitou úrovni konektivity a koncepty samořiditelných aut procházejí rychlým vývojem. Jenže problematika zajištění bezpečnosti aut před hackerskými útoky dosud stála stranou pozornosti výrobců. A Izrael má tomto segmentu, podobně jako firmy z amerického Sillicon Valey, největší zkušenosti.

Kybernetickou bezpečnost aut zatím nikdo moc neřešil

V návaznosti na své odborné znalosti v oblasti technologií, chce hrát Izrael roli vůdce v globálním světě při zajištění kybernetické bezpečnosti aut a ochraně před hackery. Zjistila to agentura Bloomberg. Ochrana systémů aut přitom nabízí velký byznys. „Trh zajištění bezpečnosti aut před kybernetickými útoky nabídne během příštích pěti let až 10 miliard Amerických dolarů tržních příležitostí," odhadl Daniel Ives, analytik FBR Capital Markets. A jak jsme mohli podle něj vidět z působení firem v segmentu při zajištění kybernetické bezpečnosti počítačů v posledním desetiletí, prim hrály právě společnosti z Izraele a amerického Silicon Valley.

O tom, že hrozba kybernetických útoků může řádně zamíchat s plány automobilek, svědčí i zkušenost značky Fiat Chrysler. Ta totiž musela v roce 2015 nechat instalovat ve více než 1,4 milionech svých aut nový software poté, co kybernetičtí specialisté zjistili, že motory modelu Jeep Cherokee by mohly být vypnuty „na dálku“, třeba při jízdě, právě prostřednictvím hackerského útoku. Na to reagovala společnost Check Point, jedna z největších světových společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností. Svou centrálu má v Tel Avivu a začala ihned více propagovat firewall, který dokáže ochránit auta před podobnými útoky. Zopakovala tak strategii, starou dvě desítky let a věří, že i nynější kampaň, byť v jiném segmentu, jí přinese úspěch.

Propojené automobily potřebují dvojí ochranu

Podle zjištění agentury Reuters můžou kupující aut začít dostávat podobné pokyny, jako lidé, kteří si kupují nový počítač či smartphone. Majitel auta tak může dostat výzvu, aby se vždy ujistil, že do systému automobilu se nedostalo nic „špatného“, jako například virus, který může měnit navigační systém. Auto bude muset udržovat bezpečnou interní komunikaci, aby jeho funkce, jako třeba nastavení a fungování bočních zrcátek, nebyly ovlivněny při jízdě hackerským útokem zvenčí.

Podle Alona Kantora, viceprezidenta pro rozvoj podnikání společnosti Check Point, trvaly diskuze o kybernetické bezpečnosti aut téměř dva roky. „Výrobci automobilů nevěděli přesně, co to je kybernetická bezpečnost. Museli jsme proto nastudovat sítě v různých auto značkách,“ uvedl Kantor. Nyní firma podle něj finalizuje předlohu konceptu pro zajištění kybernetické bezpečnosti aut. Systém Check Point hlídá ale nejen bezpečnost systémů uvnitř aut, ale řeší také zajištění bezpečnosti před „cyber attacks“ přímo u výrobců, především tzv. cloud-based firemních sítí. Ty jsou podrobovány inspekcím v reálném čase a Check Point blokuje jakýkoli malware. „Cílem je, aby se zabránilo ovlivňování dat a zvládnutí všech zabezpečení a aktualizací aplikací přenosem „ze vzduchu“," upřesnil Kantor.

Auto systémy jsou zranitelné

Velká rizika spočívají podle odborníků v tom, že počítačoví hackeři mohou sledovat jízdní režimy, rušit řízení vozového parku nebo falšovat informace předávané elektronicky například do pojišťoven. „Výrobci aut pracují na tom, aby udrželi krok s dynamickou povahou vývoje kybernetických útoků tím, že včlení zásady bezpečnosti do výrobního procesu a budou sledovat pečlivěji vývoj technologických změn, včetně většího propojení se společnostmi, které se specializují na počítačovou ochranu," citovala agentura Reuters prohlášení americké Aliance výrobců automobilů.

Předpoklady říkají, že v roce 2018 by mohlo jen na amerických silnicích brázdit až 420 000 aut s online připojením. Jejich počet se tak v porovnání s rokem 2013 zvýší o 57 procent. A to je příležitost pro technologické společnosti. Podle tvrzení Reuters je to znát i na poli fúzí a akvizic (M&A). Nedávno oznámila jedna z klíčových amerických firem, Harman International Industries, výrobce propojovacích systémů pro automobily, akvizici izraelské společnosti TowerSec, start-upu, zaměřeného na kybernetickou obranu. Hodnota kontraktu prý měla cenu 70 milionů Amerických dolarů. Reuters zjistila, že technologičtí giganti, jako IBM či Cisco aktivovali své týmy v Izraeli k tomu, aby pracovali na vývoji pro služby související s kybernetickou ochranou vozů.

Zdroj: Reuters

 


Čtěte více:

Sankce proti Rusku a německé pokrytectví
12.01.2016 11:00
Angela Merkelová pronesla před několika dny projev před členy její st...
Alcoa odstartovala výsledkovou sezónu, americkou společnost pálí propad cen hliníku
12.01.2016 10:11
Rok 2015 byl pro komodity a průmyslové roky kvůli propadu jejich cen ...
Ropa pokračuje ve volném pádu a rubl také
12.01.2016 10:36
S novým rokem se do Ruska vrátily staré potíže. Obnovený pokles cen r...
Evropa po čtyřech dnech roste, SAP po výsledcích +3 %
12.01.2016 10:49
Evropské akciové trhy od úvodu dnešní obchodní seance rostou a přerušu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data