Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Izrael chce být lídrem světového trhu kybernetické bezpečnosti aut

Izrael chce být lídrem světového trhu kybernetické bezpečnosti aut

12.1.2016 12:05
Autor: Pavel Daniel

Světový automobilový trh zřejmě velmi brzy opanují dovednosti izraelských firem, které se zabývají kybernetickou bezpečností. Soudí tak alespoň komentář agentury Reuters. Důvodem je to, že většina automobilů ve světě je dnes vybavena určitou úrovni konektivity a koncepty samořiditelných aut procházejí rychlým vývojem. Jenže problematika zajištění bezpečnosti aut před hackerskými útoky dosud stála stranou pozornosti výrobců. A Izrael má tomto segmentu, podobně jako firmy z amerického Sillicon Valey, největší zkušenosti.

Kybernetickou bezpečnost aut zatím nikdo moc neřešil

V návaznosti na své odborné znalosti v oblasti technologií, chce hrát Izrael roli vůdce v globálním světě při zajištění kybernetické bezpečnosti aut a ochraně před hackery. Zjistila to agentura Bloomberg. Ochrana systémů aut přitom nabízí velký byznys. „Trh zajištění bezpečnosti aut před kybernetickými útoky nabídne během příštích pěti let až 10 miliard Amerických dolarů tržních příležitostí," odhadl Daniel Ives, analytik FBR Capital Markets. A jak jsme mohli podle něj vidět z působení firem v segmentu při zajištění kybernetické bezpečnosti počítačů v posledním desetiletí, prim hrály právě společnosti z Izraele a amerického Silicon Valley.

O tom, že hrozba kybernetických útoků může řádně zamíchat s plány automobilek, svědčí i zkušenost značky Fiat Chrysler. Ta totiž musela v roce 2015 nechat instalovat ve více než 1,4 milionech svých aut nový software poté, co kybernetičtí specialisté zjistili, že motory modelu Jeep Cherokee by mohly být vypnuty „na dálku“, třeba při jízdě, právě prostřednictvím hackerského útoku. Na to reagovala společnost Check Point, jedna z největších světových společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností. Svou centrálu má v Tel Avivu a začala ihned více propagovat firewall, který dokáže ochránit auta před podobnými útoky. Zopakovala tak strategii, starou dvě desítky let a věří, že i nynější kampaň, byť v jiném segmentu, jí přinese úspěch.

Propojené automobily potřebují dvojí ochranu

Podle zjištění agentury Reuters můžou kupující aut začít dostávat podobné pokyny, jako lidé, kteří si kupují nový počítač či smartphone. Majitel auta tak může dostat výzvu, aby se vždy ujistil, že do systému automobilu se nedostalo nic „špatného“, jako například virus, který může měnit navigační systém. Auto bude muset udržovat bezpečnou interní komunikaci, aby jeho funkce, jako třeba nastavení a fungování bočních zrcátek, nebyly ovlivněny při jízdě hackerským útokem zvenčí.

Podle Alona Kantora, viceprezidenta pro rozvoj podnikání společnosti Check Point, trvaly diskuze o kybernetické bezpečnosti aut téměř dva roky. „Výrobci automobilů nevěděli přesně, co to je kybernetická bezpečnost. Museli jsme proto nastudovat sítě v různých auto značkách,“ uvedl Kantor. Nyní firma podle něj finalizuje předlohu konceptu pro zajištění kybernetické bezpečnosti aut. Systém Check Point hlídá ale nejen bezpečnost systémů uvnitř aut, ale řeší také zajištění bezpečnosti před „cyber attacks“ přímo u výrobců, především tzv. cloud-based firemních sítí. Ty jsou podrobovány inspekcím v reálném čase a Check Point blokuje jakýkoli malware. „Cílem je, aby se zabránilo ovlivňování dat a zvládnutí všech zabezpečení a aktualizací aplikací přenosem „ze vzduchu“," upřesnil Kantor.

Auto systémy jsou zranitelné

Velká rizika spočívají podle odborníků v tom, že počítačoví hackeři mohou sledovat jízdní režimy, rušit řízení vozového parku nebo falšovat informace předávané elektronicky například do pojišťoven. „Výrobci aut pracují na tom, aby udrželi krok s dynamickou povahou vývoje kybernetických útoků tím, že včlení zásady bezpečnosti do výrobního procesu a budou sledovat pečlivěji vývoj technologických změn, včetně většího propojení se společnostmi, které se specializují na počítačovou ochranu," citovala agentura Reuters prohlášení americké Aliance výrobců automobilů.

Předpoklady říkají, že v roce 2018 by mohlo jen na amerických silnicích brázdit až 420 000 aut s online připojením. Jejich počet se tak v porovnání s rokem 2013 zvýší o 57 procent. A to je příležitost pro technologické společnosti. Podle tvrzení Reuters je to znát i na poli fúzí a akvizic (M&A). Nedávno oznámila jedna z klíčových amerických firem, Harman International Industries, výrobce propojovacích systémů pro automobily, akvizici izraelské společnosti TowerSec, start-upu, zaměřeného na kybernetickou obranu. Hodnota kontraktu prý měla cenu 70 milionů Amerických dolarů. Reuters zjistila, že technologičtí giganti, jako IBM či Cisco aktivovali své týmy v Izraeli k tomu, aby pracovali na vývoji pro služby související s kybernetickou ochranou vozů.

Zdroj: Reuters

 


Čtěte více:

Sankce proti Rusku a německé pokrytectví
12.1.2016 11:00
Angela Merkelová pronesla před několika dny projev před členy její st...
Alcoa odstartovala výsledkovou sezónu, americkou společnost pálí propad cen hliníku
12.1.2016 10:11
Rok 2015 byl pro komodity a průmyslové roky kvůli propadu jejich cen ...
Ropa pokračuje ve volném pádu a rubl také
12.1.2016 10:36
S novým rokem se do Ruska vrátily staré potíže. Obnovený pokles cen r...
Evropa po čtyřech dnech roste, SAP po výsledcích +3 %
12.1.2016 10:49
Evropské akciové trhy od úvodu dnešní obchodní seance rostou a přerušu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.11.2018
22:04Wall Street zakončila v záporu, Macy’s -7 %
17:59Vstává nový marketingový válečník, jeho akcie prudce posilují
17:52MMF: Brexit bez dohody by stál Británii šest procent HDP
17:14Summary: Solidní E.ON, gratulovat si může RWE. Zrychluje Wirecard, očekávání předčila Macy's  
17:11O2 rozbouřila stojaté pražské vody  
17:01Trhy jsou na tom lépe než ráno, ale optimismus nezakořenil. Koruna testuje 26,00  
16:50Studie: ECB nákupem dluhopisů oslabila euro o zhruba 12 procent
16:15Babiš ministrovi USA: ČR chce rozvíjet jadernou energetiku
16:04Wirecard výrazné překvapení nedodal, růst zisku dosáhl očekávaných 40 % (komentář analytika)  
15:52Řím opět předložil komisi návrh rozpočtu 2019, EK jej analyzuje
15:02Může Fed zvedáním sazeb spustit další realitní krizi?
14:54E.ON (+5 %) letos zatím nejvíce roste v obnovitelných zdrojích (komentář analytika)  
13:30Pražská ulice Na Příkopě je 19. nejdražší nákupní ulicí světa
13:15Šéfka MMF: Centrální banky by měly vydávat kryptoměny
11:37Pictet: Eurozóna přechází k fiskální stimulaci. A bude jí třeba
11:07O2 redukuje ztráty kvůli vyloučení z indexu, daří se německým utilitám  
10:43Pozitivnímu obratu na trzích se postavily do cesty data, Itálie i ropa  
10:42Vývojářské náklady jsou nejvýše, prodejní cyklus blízko dna. CD Projekt přesto udržel čistý zisk (komentář analytika)  
10:32Japonská ekonomika ve čtvrtletí klesla o 1,2 procenta
9:42Zisk RWE za tři čtvrtletí klesl, rivalovi E.ON se naopak zvýšil

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Borussia Dortmund GmbH & Co KGaA (09/18 Q1)
Cisco Systems Inc (10/18 Q1, Aft-mkt)
Macy's Inc (10/18 Q3, Bef-mkt)
0:50JP - HDP, q/q
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
7:00Merck KGaA (09/18 Q3)
7:00RWE AG (09/18 Q3)
7:30Alstom SA (09/18 Q2)
7:30E.ON SE (09/18 Q3)
7:30Raiffeisen Bank International AG (09/18 Q3)
7:30Wirecard AG (09/18 Q3)
8:00AP Moller - Maersk A/S (09/18 Q3)
8:00DE - HDP, q/q
9:00CZ - HDP, q/q
10:30UK - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, m/m
14:30USA - CPI, m/m