Levná ropa a silné prodeje aut jsou doslova hnací silou růstu poptávky po benzinu v celé Asii. A kvůli tomu prý regionu hrozí, poprvé za více než 15 let, nedostatek pohonných hmot. Tvrdí to alespoň poradenská společnost Facts Global Energy (FGE). I přes tyto vyhlídky má ale Asie zatím velký nadbytek zásob benzínu.
Statistiky říkají, že prodeje automobilů v Číně a Indii dosahují kombinovaného výsledku 3 milionů nových automobilů, které přicházejí na trh každý měsíc. Zatímco objem produkce rafinérií v Austrálii a Tchaj-wanu se omezuje. Kvůli tomu bude za rok 2016 činit průměrný roční schodek benzínu v Asii 10 000 barelů denně (bpd). Do roku 2017 by se pak schodek mohl zvýšit až na 90 000 barelů denně. FGE očekává, že v roce 2018 dosáhne nedostatek ropy až 160 000 barelů denně. K poněkud menším číslům došla poradenská společnost JBC Energy, která odhaduje objem schodku na trhu s benzínem v Asii ve výši 107 000 barelů denně v roce 2018. A na příští rok odhaduje JBC Energy schodek ve výši 71 000 barelů.
Spotřeba benzínu by se měla pohybovat na hodnotě 6,8 milionů barelů denně v roce 2017 a na téměř 7 milionech bpd v následujícím roce. Růst poptávky po benzínu odpovídá podle analytiků ratingové agentury Moody ´s vývoji prodejů aut. „Očekáváme, že prodej automobilů v Číně dosáhne v roce 2016 růstu 6,5 procenta, po růstu ve výši 4,6 procenta v roce 2015," citovala agentura Reuters vyjádření Yasmin Serghiniové z Moody´s. Za nákupy aut v Číně může podle ní být i podpora v podobě poloviční nákupní daně na osobní auta s malými motory, dosud deseti procentní, a podpora měnové politiky Číny.
Zatímco analytici počítají s tím, že čísla čínských prodejů aut začnou zpomalovat v roce 2017, kdy vyprší podpůrná „auto daň“, rostoucí prodeje z minulých let a silné prodeje aut v Indii, budou i nadále podporovat poptávku po benzínu a ziskové marže z paliva. „Benzín zůstane i nadále jedním z nejvíce ziskových produktů, který bude dosahovat robustního růstu ve všech či většině zemí Asie," upřesnil Sri Paravaikkarasu, senior konzultant a specialista na Asii společnosti FGE. Benzínové marže klesly pod hodnotu 6 USD za barel na téměř 13měsíční minimum minulý měsíc poté, co čínský vývoz vzrostl na 880 000 tun (7,5 milionu barelů) v prosinci 2015. Hodnota vývozu tak představovala téměř dvojnásobek průměrné měsíční dodávky za leden až listopad 2015.
Aktuální statistiky ale ukazují, že čínský vývoz benzínu klesá, tak jak čínská domácí poptávka po benzínu narůstá. Za leden 2016 klesl vývoz benzínu z Číny na dvouměsíční minimum s hodnotou kolem 593 tisíc tun (o něco více než 5 milionů barelů). Ekonomové navíc připomínají, že předpoklady o růstu poptávky po benzínu v Asii může narušit hospodářské zpomalení Číny. Podle zprávy až 70 procent růstu globální spotřeby benzínu v roce 2015 zajistila Čína. Podle některých názorů je proto zatím velmi brzo činit závěry o tom, jaké budou v roce 2016 trendy ve spotřebě benzínu v regionu, ovšem uvedl, že čísla o prosincové poptávce po benzínu byla „silně znepokojující".