Švýcarskému vývozu hodinek se nedaří a nedaří. Ránu exportu ze země hodinek a čokolády již vloni v lednu zasadila švýcarská centrální banka, když uvolnila kurz franku a ten od té doby výrazně posílil. Přidal se však i razantní propad zájmu o švýcarskou hodinářskou práci na nejdůležitějších asijských trzích. Hongkong, který byl v poslední dekádě jednoznačnou baštou luxusních hodinek, klesl v pomyslném žebříčku dle velikosti trhu na druhé místo až za Spojené státy.
Dodávky hodinek švýcarské provenience v červenci klesly již 13. měsíc v řadě. Hongkong, který byl tradičně považován za skutečně největší trh luxusních hodinek na světě, zaznamenal takový pokles poptávky, že se poprvé za posledních téměř deset let propadl až na druhou příčku za USA. Vývoz minulý měsíc spadl podle Federace švýcarského hodinářského průmyslu o dalších 14 procent na 1,6 miliardy franků. Dodávky do samotného Hongkongu se propadly o 33 procent na 175 milionů franků.
Hongkong versus USA
Vedoucí postavení Hongkongu jako největšího světového trhu z pohledu měsíčního vývozu švýcarských hodinek v milionech franků od počátku roku pomalu ale jistě slábne.
Oslabení poptávky v Asii se přitom nedotýká pouze luxusních hodinářů, ale spíše luxusního odvětví jako celku. Menší poptávka po exkluzivních produktech vedla mnoho značek z luxusního sektoru již v loňském roce k vyjednávání o výši nájemného či uzavírání některých butiků. Někteří hodináři ve snaze vypořádat se s tímto propadem obracejí svou pozornost k expanzi ve Spojených státech. Byl to právě americký trh, který vytlačil Hongkong z pomyslné první příčky. Kupříkladu značka Roger Dubuis z portfolia luxusní skupiny Richemont, jejíž hodinky se v průměru prodávají za zhruba 60000 dolarů, v listopadu prozřetelně otevřela svůj první obchod v New Yorku a poohlíží se i po dalších možných lokalitách.
Příjemným překvapením se však pro švýcarské mistry hodináře stal v prvním měsíci po rozhodnutí o Brexitu britský trh. Dodávky do Spojeného království díky prudkému oslabení britské libry, které pro turisty hodinky na tamním trhu zlevnilo, vzrostly o 13 procent. Jak se již v červenci vyjádřil generální ředitel Group Nick Hayek, slabší libra vedla doslova k boomu v britských obchodech skupiny. Vedle Británie zaznamenal v červenci z předních deseti odběratelů švýcarských hodinek růst pouze trh italský a to o bezmála 10 procent.
Akcie švýcarských hodinářských holdingů a Richemont sice nejprve na zprávu reagovaly poklesem až o téměř 2, respektive více než 1, procento, většinu ztrát však do oběda stihly odmazat.
Zdroj: BBG