Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Český rozpočet je v rekordním přebytku

Český rozpočet je v rekordním přebytku

03.01.2017 14:17, aktualizováno: 3.1. 15:38
Autor: Jan Bureš, Patria Finance

Aktualizováno

Český rozpočet v roce 2016 hospodařil s rekordním přebytkem 61,8 miliard korun. Celkově se dá tedy říci, že dobrý výsledek hospodaření odráží primárně dobrý výkon ekonomiky (vyšší daňové příjmy) a nižší vládní investice (nižší výdaje).  

Rychlejší růst daňových příjmů táhly především daně z příjmu právnických  a fyzických osob (obě vzrostly skoro 12 %). Překvapivě méně se naopak dařilo vybírat daň z přidané hodnoty, kde byl meziroční nárůst o poznání nižší. Na výdajové straně pomohla rozpočtu do přebytku slabé kapitálové výdaje vlády (-51,2 %), které odráží pomalý rozjezd nových investic financovaných z veřejných zdrojů. 

Přebytek rozpočtu je 61,8 miliardy ?? Je to nejlepší rozpočet v historii ČR.


Státu také pomáhá prostředí super-nízkých výnosů, které vedlo k výrazným úsporám při obsluze veřejného dluhu (skoro o 25 %). Státní dluh pravděpodobně ve finále klesne o něco méně, než je přebytek státního rozpočtu. Ministerstvu se zatím vyplatilo využívat záporných výnosů (v tuto chvíli jsou na dluhopisech se splatností do 6 let) k předfinancování za záporný úrok a uložení prostředků za kladný úrok na účtech u ČNB.

V roce 2016 také výrazně narostl zájem o české dluhopisy v zahraničí. Více jak 30 % českých dluhopisů je nyní v držbě zahraničních hráčů (na konci roku 2015 to bylo lehce přes 20 %). A jediným důvodem zvýšeného zájmu není dobré hospodaření českého státu. Na českém trhu je s blížícím se koncem intervencí čím dál složitější půjčit si eura k zajištění se proti eventuálním budoucím ziskům koruny. Pro zahraniční hráče je zase vzhledem k limitům na řadu finančních institucí složité na českém trhu uložit koruny ve chvíli, kdy chtějí spekulovat na její post-intervenční zisky. Na derivátových trzích (cross currency swapy) jsou proto koruny relativně hodně levné. Řadě zahraničních hráčů se pak vyplatí obstarat si na těchto trzích koruny a investovat je do stále výhodněji úročených českých dluhopisů. Předpokládáme, že než ČNB koruně dovolí výrazněji posílit, solidní zájem o české dluhopisy ze zahraničí přetrvá.


Ve světle loňského hospodaření rozpočtu také těžko věřit, že se státu i přes plánovaný předvolební nárůst běžných výdajů (především transferů domácnostem) podaří letos hospodařit s deficitem 60 miliard korun. To by vyžadovalo výraznější resuscitaci vládních investic, která nevypadá moc pravděpodobně. Skutečná bilance veřejných financí tak pravděpodobně bude opět výrazně lepší.


Váš názor
  • Kdo bude dělat v investicích Mexičani ?
    06.01.2017 19:51

    pravice žádá investice, ale koho zaměstnají nejsou lidi ? Syřany, Mexičany, Ukrajince, myslím, že tu nejsou žádáni lepší je zvednout rating, a investovat za krize čistej Keynes, všichni to ví, ale všichni nesouhlasí protože nic nevydělají, jenom stát :) investice v cizině nám taky nejdou, ČEZ a další zoufalci, nechte investice soukromníkům stát může být banka a ne záplata na díry investorů a dálnic, z tohoto pohledu je pravice vlastně veklice
    robelix
  • Paráda!
    04.01.2017 11:49

    A Teď snížit daně a začít taky něco stavět vždyť Praha stále nemá dostavěný ani jeden okruh... Krnda má na účtech 9 mld. hotovosti. Proč? Protože kdo nic nedělá, nic nezkazí. Vybírají dobře, ale je třeba taky něco dělat.
    Hanc
  • Jak to vidím já
    04.01.2017 11:15

    tak po neskutečně dlouhé době máme přebytkový rozpočet a to slušně přebytkový (přes 60 mld). Za mě parádní Babišova vizitka. A oceňuji to hlavně proto, že pod Sobotkou, který je schopný rozházet peníze kamkoliv a zacokoliv - pokud z toho něco kápne - to muselo být obzvlášť těžké. Ale kritici se hned našli - rozpočet je prý přebytkový jenom proto, že výrazně klesly objemy investic:-) A já tvrdím - pr*lajz. Žádný pokles investic nenastal. Přestalo se pouze utrácet za nesmyslné projekty, jejichž smyslem bylo pouze jedno - utratit peníze (a mít z toho provize do stranických pokladniček!! Konečně (a opravdu konečně) našel někdo odvahu se postavit té do nebe volající de****tě, že hospodaření státu začíná 1.ledna a končí 31. prosince a co bude následující 1 leden je už úplně jiná věc... nevyčerpání rozpočtovaných peněz v daném roce se považovalo za odpornou neschopnost , ale utracení peněz v závěru roku zacokoliv, co se do 31.12 dalo zrealizovat bez ohledu na smysluplnost bylo považováno za vrchol managerského řízení státu. PEVNĚ DOUFÁM, ŽE S TÍMHLE JE UŽ KONEC (JO, JSEM NAIVISTA :-)) Ale fakt že poprvé se snížil státní dluh (byť o směšných 60 mld) je prostě pozitivní zpráva ! Poznámka- všechny minulé vlády presentovaly jako snižování dluhu i to, že schodek státního rozpočtu byl menší než plán, což byla pochopitelně lež jako věž - protože každé navýšení dluhu, byť o menší částku než bylo plánované, pořád zůstává navýšením dluhu a rozhodně ne snížením. Do budoucna by mělo platit: 1. Než investovat do špatných projektů (a ty špatné máme už proto, že se musí přizpůsobovat potřebám EU a ne potřebám ČR), tak je lepší peníze zašetřit a počkat si na smysluplné projekty. 2. Přebytkové rozpočty v době ekonomického růstu musí být povinností a povinností by mělo i být z těchto přebytků naplňovat rozpočtovou rezervu pro období, kdy v Evropě a ve světě bude recese (bez ohledu na to zda zrovna bude u kormidla pravice, levice či marťani).
    Jesse
    • Re: Jak to vidím já
      06.01.2017 22:53

      Jessiku chapu že tomu nerozumiš ten rozpočet je blabol 1. pokud nekdo planuje minus 70 a je PLUS 62 tak je to rozdil 132 a je to k plači ... 2. Pokud jsou přispěvky z EU ve vyši 62 miliard a nejsou predikovatelne pak to má být z rozpočtu odděleno pak je tedy rozpočet na 0 a žadný přebytek neni. 3.Pořád rozdil 70 miliard a ted zni otazka znamená to že se tech 70 miliard mělo prostavět na lepši dalnice a železnice nebo se vybralo vic Dani (DPH,korporatni, benzin atd ) nebo se nemusel platit urok z dluhu ale pujčujem si za minus a to pak je spiš zasluha světových dejin než toho kdo je u kormidla ... ? 4. Dalši přiběh je letočni rozpočet a opět s minusem 60 miliard. bude ???? nebude ???? pokud nebude to neuměji počitat když je letos plus bude nespiše i přišti rok nebo je v tom spiš zaměr řict hele jak jsem dobry Váš Babiško :-) lepši než chemik než dluhoš než hubeny než narcis než kočarek než mnoho dalšich.
      martík
    • Re: Jak to vidím já
      05.01.2017 9:36

      Jesse naprostý souhlas, český národ ale bude furt remcat i když mu budou padat pečení holubi do huby. Takže teď si všichni užijte té komedie jak se budou strany o ty prašule hádat co s nimi. Páč otázka zní Jak je vytunelovat ? :-)
      Bentley
      •  
        05.01.2017 15:12

        Pozor, Bentley, abys u Jesseho nenarazil, sám je remcal. Volil stranu Kristýny Kočí, pak Úsvit a teď asi Okamurovu SPD, čili je to antibabišovec.
        Špaček
        •  
          07.01.2017 10:39

          Jo, jinak ještě, mě tahle komunita hodně baví, takže díky všem co tady píšou nějaké názory.
          Bentley
        •  
          07.01.2017 10:36

          Mám tady vysledovaných pár lidí s jejiž názory (na svět, nemyslím teď akcie) v podstatě vždy souhlasím. Jesse patří mezi ně, takže palec nahoru. Volit Okamuru je OK, princip posílení přímé demokracie = lidi nejsou tupci, ten beru.
          Bentley
          • Bentley
            07.01.2017 15:30

            Referendum lze snadno zmanipulovat samotnou otázkou. Nebo jej udělat nezávazné. Nebo jej vypisovat jen někdy. Nebo jeho výsledek řádně nenaplnit atd. Krom toho mnoho problémů má mnoho řešení a je třeba najít vhodný kompromis. V referendu se lze zeptat tak akorát na jedno řešení a očekávat odpověď ano-ne. To rozděluje. Např. nedávno bylo referendum v Maďarsku o kvótách. Jak dopadlo, všichni víme. Otázka v referendu nezněla, zda Maďarsko má přijmout kvóty, jak by se dalo očekávat, ale zda o jejich přijetí má rozhodnout maďarský parlament. Tedy v pozadí referenda šlo především o jakousi legalitu přístupu ke kvótám v duchu mocenského boje mezi parlamentem domácím a evropským. A jaké další pro tebe příznivé názory má Okamura?
            kadanfm
            • kadanfm
              07.01.2017 20:46

              Mě se prostě líbí švýcarský model. Přímá demokracie a selský rozum. Projdi si o čem švýcaři rozhodovali poslední dobou a jak to dopadlo. Všichni dnes straší jakousi manipulovatelností lidí. Rusáci zmanipulovali americké volby a podobné nesmysly. A co skrz naskrz zlobovaní a zkorumpovaní poslanci ?? I na maďarském referendu, jak píšeš, se ukázala moudrost lidí a stupidita politiků. A proč naši politici referenda nechtějí ?? Pithart a jeho prohlášení, že přímá volba prezidenta byla chyba...atd. a proč potřebují Chovancovo CTHH ?? To je přece hnus velebnosti, jen další tunel a ministerstvo pravdy. Ale pravda neexistuje protože každý má svoji. Protože existují tři zpravodajské moudrosti. První říká: Nikdy nikomu nevěř. Druhá: Nikdy nevíš všechno. A třetí: Všechno je stejně jinak. Okamura je OK s přímou demokracií a postojem k imigrantům. Nejsme povinni jim pomáhat. Další strany si tam národ už poskládá. Jen říkám a napsal jsem tu už jednou, volit tu stranu Která dokáže čelit tlakům oligarchie, neziskovkám a všem, kteří financují podobné projekty pro imigranty. Nebude tady zavádět cenzuru médií, internetu, strašit Ruskem a Čínou, lhát, krást, chtít tolerovat neplacení daní jistými skupinámi a ani říkat, že přímá volba prezidenta byla chyba neb lid je hloupé stádo, které vždy vybere špatně. Když si to politické spektrum proškrtáš, tak pokud nemáš krátkou paměť, tak ti tam těch stran moc nezůstane.
              Bentley
              • Re: kadanfm
                08.01.2017 3:41

                Švýcarsko je z hlediska geopolitiky pomyslný out, kam lze schovávat peníze. Proto se jejich společnost politicky vyvíjí odlišně. Srovnej to s námi. K nám jezdily tanky zleva, zprava, změny režimu, vyhrožování, R-U, RVHP, VS, EU, NATO. A z toho všeho máme komplexy i přesto, že některé události jsou již poměrně vzdálené. Švýcaři mají dlouhou kontinuitu, prošli evolucí, svou politiku ukotvili. My ne. U nás to nebude fungovat, protože naše politika je značně ovlivněna zvnějšku. Příklad: EU odhlasuje směrnici. O čem chceš referendovat, když z členství vyplývá povinnost implementace? Vrátím se ještě k maďarskému referendu o kvótách. Píšeš, že se ukázala stupidita politiků. No, já si to nemyslím. Oni otázku zmrvili úmyslně tak, aby se stalo referendum neatraktivním, tedy neplatným. Hlavní motivací bylo a je zůstat v EU a přerozdělovat dotace především v župách podobně jako u nás v krajích. Zmrvené referendum jim umožnilo hodit případnou vinu za povinné kvóty na voliče a navíc dalo příležitost se chvástat vysokým stupněm demokratičnosti či hledění si národních zájmů. Nežli o stupiditě, raději bych mluvil více o sprosťárně. U nás to nebude jiné. Přeci jen vazby na východ máme silnější než Švýcaři a mentalita se nezapře... Proto jsem se ptal, co dalšího očekáváš od Okamury? PS: Orbán se nedávno chlubil, jak zachraňoval Evropu před uprchlíky. Akorát neřekl, že je volně pouštěl dál, přistavoval jim vlaky, aby jim nešmatlali po dálnicích a na celou Dublinskou dohodu se vykašlal. Plot postavili, bo bylo jasné, že zejména Bavoři se začnou při té záplavě cukat.
                kadanfm
                • RE:kadanfm
                  08.01.2017 12:04

                  Jo, měli bychom si historii pamatovat, ale ne že nás bude donekonečna ovlivňovat a přibržďovat. To je to s čím se neumí vyrovnat dodnes Ruml, Pithart a další, kteří ztratili svého dávného nepřítele a navíc mají pocit že si nová generace dostatečně neodnesla odkaz z jejich záslužné tehdejší práce :-)) Strašně rádi by udělali nějakou další revoluci a opět by chtěli být tou mravní konstantou, ale nepochopili, že už je rok 2017 a nikdo o ně a jejich předpotopní názory nestojí. Pryč s komplexy z historie. Další témata jako je Orbán, EU, to je na dlouho. Okamura, jak jsem psal, očekávám posílení přímé demokracie a realistický přístup k imigrantům a islámu, tzn. sem pustit jen ty které ČR potřebuje a chce a to jen na pracovní nebo turistické vízum.
                  Bentley
                  • Bentley
                    08.01.2017 14:10

                    K tvému prvnímu souvětí bych dodal, že je pravdivé, ale nesmíme zapomínat, že lidský život má nějakou délku a v ní přežívá paměť a emoce (a ty se částečně dědí). Zní to možná cynicky, ale evoluce společnosti znamená také umřít a narodit se. Chce to více trpělivosti. Za chvilku to bude 100 let od vzniku samostatného ČS. Spočítej si pro zajímavost, kolik let z těch 100 jsme měli jakous takous samostatnou demokracii a jaká je kontinuita. Já zkrátka na přímou demokracii u nás nevěřím, páč na to nejsme z hlediska kulturně-historického, ale i politického (míra nezávislosti), připraveni. Jak jsem již předeslal, vidím v tom mnoho principiálních nedostatků, což pěkně předvedli Maďaři. Ty jsi obeznámen detailněji o fungování švýcarského modelu?
                    kadanfm
                    • Re: Bentley
                      08.01.2017 17:13

                      Jen částečně, referenda na státní úrovni, na úrovni kantonů, 50tis.podpisů atd. Ale hlavně když si vezmeš co řešili v poslední době a jak moudře se rozhodli v oblasti jaderné energetiky, garantovaného přijmu, omezení migrace, pak nějaký tunel tuším řešili, odmítli 2 týdny dovolené navíc, držení zbraní doma naopak zachovali tzn. jak mají řešenu celou obranu, rozhodli o nevstupu do EU,...v podstatě vždy hlasovali tak jak bych hlasoval i já.
                      Bentley
                      • re Bentley
                        08.01.2017 19:13

                        My si EU odhlasovali sami... Referenda tak nemají už potřebný význam a ani nám nebudou nabídnuta, protože politici jsou zaujatí a zajatí dotacemi z EU. Nebudou riskovat, že by se konalo referendum, které by jakkoliv rozhněvalo EU. Zatím jsme se nevyléčili z lezení do zadnic.
                        kadanfm
    • Re: Jak to vidím já, i já to tak vidím
      05.01.2017 1:23

      jako skvělý výsledek vynikajícího komunisty (někomu se může zdát, že bývalého), původem z tradiční komunistické rodiny. Čím víc bude v čele státu našich prověřených lidí, tím lépe se povede občanům této země, to je zřejmé.
      Špaček
    • Re: Jak to vidím já
      05.01.2017 0:11

      tak to vidím i já, tentokrát bez výhrad. Co to tu mele někdo o plánovanání jako o měřítku akceptace přebytku. Nic méně chytrého jsem tu snad nečetl. Papír a plán přece zvládne všechno, kromě reality.
      lime
      •  
        05.01.2017 13:25

        Mozna bys videl lepe, kdybys vytahl svuj kvetak ze sestupneho tracniku sveho abbe. Ten papir, o kterem tu meles, se jmenuje zakon o statnim rozpoctu a pripravuje ho MFCR. Tvuj abbe mam primou (spolu)zodpovednost za navrhy deficitu, a to v agregovane vysi pres 200 mld. CZK za posledni tri roky. V dobe konjunktury je to tedy vykon. Tleskam.
        Hruškovec přelahodný
    • Re: Jak to vidím já
      04.01.2017 11:34

      K oceneni by to bylo leda tehdy, pokud by se jednalo o planovany prebytkovy (ci alespon vyrovnany) rozpocet. Takto je zcela jedno, je-li tam bures ci jiny zivocich.
      Hruškovec přelahodný
  • Burešovi stačí smést pár drobků se stolu
    04.01.2017 11:07

    A Čechouni co ho posadili ke stolu, prohýbajícím se pod nákladem věcí které mu naservírovali, zobají hezky ty zbytky z podlahy a mohou se přetrhnout samou chválou jak o ně stará. Nakonec mu nabídnou na stříbrném tácu svůj hrad a budou ho opěvovat jako spasitele a zachránce zemí českých. Potom, co strana a system ze kterých vzešel zašlapaly do země nebo vyhnaly opravdové Čechy, kteří se postarali aby reputace made in Czechoslovakia si vybudovala ve světě pověst kvality a spolehlivosti. Dnes už jen málo lidí zná jména jako BATA, JAWA, PRAGA, ČKD a ostatní zprofanovaných a zničených právě takovými komunisty a stbáky jako Bureš, který tak rychle pohádkově a záhadně přes noc zbohatl a o jehož minulosti nikdo nic neví. Takový vzestup mají jen lidé kteří vyhráli v loterii nebo našli poklad. Kde se dají vyhledat dokumenty jak ke svému bohatství přišel. Všechno skartováno a ztraceno.
    bh
  • Co je zisk rozpočtu
    04.01.2017 7:41

    Zisk rozpočtu plyne z oslabené měny a vývozu potravinových šuntů pod cenou,které neprodali do embargovaného Ruska.Takže uvidíme jak to nakonec s těmi zisky a ztrátami bude.
    mc
    • Re: Co je zisk rozpočtu
      04.01.2017 7:55

      Je sice teprve začátek ledna, ale tenhle příspěvek úspěšně kandiduje na žvást roku.
      ..
      • Klídek
        04.01.2017 10:14

        Měna není samoúčelná,ale její síla či slabost bezpochyby ovlivňuje vývoz a dovoz.Tím i stabilitu rozpočtu.
        mc
        • Re: Klídek
          04.01.2017 10:19

          Jak konkrétně profituje rozpočet z vývozu potravin. Stát je snad nějaký obří výrobce potravin? Nebo za potravinový šunt považujete pivo Budvar? Vývoz ani dovoz žádný přímý vliv na státní rozpočet nemají. Jenže vy si asi pletete bilanci běžného účtu se státním rozpočtem.
          ..
          • Dvě tečky
            05.01.2017 12:48

            Cožpak kurz nemá vliv na hospodářství a následně výběr daní?
            kadanfm
            • Re: Dvě tečky
              05.01.2017 13:08

              Má, ale není to jednoznačné. Na intervencích vydělávají exportéři a prodělávají importéři. Žádná přímá závislost, čím slabší měna, tím lepší výběr daní (nebo méně státních výdajů) prostě neexistuje.
              ..
              • Takže vliv
                05.01.2017 13:18

                má a o to jde.
                kadanfm
                • Re: Takže vliv
                  05.01.2017 13:42

                  Vliv na rozpočet má i počasí, výsledky fotbalové Slavie, facebookový profil Ládi Hrušky a v neposlední řadě i frekvence stolice mojí malé dcery.
                  ..
                  • Dvě tečky
                    05.01.2017 13:55

                    Rozumný člověk přijde na to, že kurz měny má větší vliv na st. rozpočet než vyměšování tvé dcerky. Snad to víš i ty a tak tvůj předchozí příspěvek považuji za úspěšného kandidáta na žvást roku, i když je rok teprve na začátku.
                    kadanfm
Aktuální komentáře
29.03.2024
8:40Čínská realitní krize se šíří do největších bank. Zatím je 'ještě zvládnutelná'
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m