Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost

Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost

25.11.2017 11:34
Autor: Pavel Daniel

Lídři světového trhu s nealkoholickými „cola“ nápoji, společnosti PepsiCo a Coca-Cola, mají problém. Už několik čtvrtletí po sobě jim hlavní zdroj příjmů, totiž tržby z prodeje limonád, neroste. Ba naopak klesá. Statistiky říkají, že osm čtvrtletí po sobě se těmto dvěma společnostem nedaří zlomit popisovaný trend. Jaká je z toho cesta ven a existuje vůbec?

Čísla to říkají jasně: Za fiskální rok 2016 klesly tržby Coca-Coly a PepsiCo o 5,5 %, respektive o 0,4 %. Ještě v roce 2015 se ale PepsiCo potýkala s podobným propadem příjmů jako její největší konkurent, neboť propad tržeb u ní za fiskální rok 2015 dosáhl čísla 5,4 procenta. Coca-Cola vykázala za stejné období propad tržeb ve výši 3,7 %.

Poptávka, finance a konkurence sráží tržby colovým nápojům

Analytici se shodují v tom, že příčin, kvůli kterým se světovým limonádovým králům v navyšování příjmů z prodeje limonád nedaří, je několik. Dají se ale shrnout do tří zásadních položek, které spolu navzájem souvisí: Tou první jsou změny v poptávce po limonádách, vyvolané přáními zákazníků konzumovat zdravé nápoje bez cukru a chemických přísad, touhou po přírodních produktech se zdravými přísadami, důraz na lokální původ surovin a využívání místní provenience, dále ekonomicko-finančními důvody a třetím faktorem je nemilosrdná konkurence, která i podle studie, zveřejněné na serveru Market Realist, nedovoluje firmám rychle navyšovat výrobní objemy colových limonád. Zajímavým doporučením je podle serveru Market Watch postřeh některých analytiků: firmy nedostatečně komunikují své hlavní výrobní značky. Důvodem může být to, že PepsiCo i Coca-Cola mají ve svých portfoliích desítky až stovky značek.

Problém změny poptávky není pro největší výrobce colových nápojů snadno k vyřešení. Statistiky ukazují, že Američané nyní pijí nejméně „coly“ od 80. let minulého století a řada analytiků varuje, že trend se v nebližší době nezmění. Nižší poptávka po nápojích z coly pak ovlivňuje produkci a podíl limonád ve výrobních portfoliích producentů. Ten se tak meziročně snižuje o jednotky procent už několik let. Ve druhé skupině příčin nepříznivých statistik růstu příjmů nápojových firem je klíčovým problémem se kterým se firmy perou, započítávání kurzových výkyvů měn vůči americkému dolaru.

Jak ven z problémů?

Mnohem důležitější než čísla o klesajících příjmech je ale podle komentátorů zajímavější sledovat to, jaké cesty volí největší světoví limonádoví producenti k odstranění negativních trendů. Zatímco Coca-Cola se od roku 2016 snaží vylepšit své hospodaření hlavně úpravami cenového mixu výrobků, PepsiCo vsadila na pestřejší výrobní portfolio, s orientací na nové segmenty, zejména občerstvení. Do výčtu opatření je nutné podle agentury Reuters započítat samozřejmě i vnitřní opatření firem k úspoře nákladů. Mezi ta patří razantní zefektivňování provozů a zvyšování produktivity práce.

Je nutné také říct, že díky zmíněným úsporám a opatřením se nápojovým firmám povedlo ve fiskálním roce 2016 navýšit firemní marže. A i když zatím není zcela reálné, že by se na dominantním postavení Coca-Coly a PepsiCo v segmentu nealkoholických colových nápojů v nejbližší době něco změnilo, měly by obě společnosti podle hodnocení analytiků pokračovat v aktivitách, které změní vývoj jejich hospodaření.

Mezi doporučeními je nejen propojování byznysu s „nelimonádovými“ segmenty, jako je například spolupráce s producenty či prodejci kávy a kávovými řetězci, ale i upevňování postavení v segmentech výroby občerstvení či vyhledávání nových příležitostí, kde se dá využít základní sortiment produkce limonád. A hlavně – nezaspat vývoj. Není proto divu, že stále větší roli a slovo v nápadech, kam se s byznysem vydat, hraje u globálních výrobců colových nápojů oddělení Výzkum a vývoj. A s tím spojené investice.

(Zdroj: CNBC, Business Insider, Market Watch, Reuters, Market Realist)

 
 
 

Čtěte více:

Drahé máslo - schyluje se v Evropě k
08.08.2017 15:37
Z Evropy zaznívají další varování před nedostatkem másla. Tentokrát s ...
Naděje na levnější potraviny je v nedohlednu
16.08.2017 10:22
I v červenci pokračoval růst cen zemědělských výrobců, takže uvažovat...
Sladká revoluce, na kterou příliš nedošlo
16.08.2017 17:09
O stévii se často tvrdilo, že by mohla ohrozit celosvětovou nadvládu c...
Jak drahé je máslo u sousedů?
05.10.2017 11:05
S prudkým růstem cen másla se nyní potýkají spotřebitelé nejen v České...
Spotřebitelské ceny v ČR: Růst dále zrychluje
09.10.2017 9:33
Meziroční inflace se minulý měsíc podle očekávání dostala na nejvyšší...
Geneticky modifikovaná jablka se objeví v amerických prodejnách. V lednici nezhnědnou
31.10.2017 18:46
Společnost Okanagan Specialty Fruits, zaměřující se na GMO potraviny, ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:50JP - HDP, q/q