Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

17.03.2021 10:04
Autor: Petr Dufek, ČSOB

Registrace nových osobních automobilů v EU mají za sebou další dvojciferný propad. Za první dva měsíce roku poklesly o téměř 22 %, což znamená, že je na trhu o 414 tisíc vozů méně než za první dva měsíce loňského roku. Korona-krize tak dál drtí prodeje nových vozů, ať už z titulu administrativního omezení prodejů v době pandemie nebo slabší poptávky ze strany firem a domácností. Část této nerealizované poptávky je pravděpodobně jen odložená, nicméně část postihly investiční škrty v podnicích, které v časech korony šetří.

Ještě hůře vyznívají roční výsledky automobilového trhu. Když si shrneme čísla za posledních 12 měsíců, dobereme se zhruba 9,5 milionů registrací, což je číslo velmi blízké historickému dnu trhu dosaženému v roce 2013. Zásadní rozdíl mezi aktuálními výsledky a těmito dávnými je ten, že tehdy trh potřeboval pět let, aby se dostal na dno. S pandemii jen ani ne rok.

Ještě v roce 2019 se v EU registrovalo zhruba 13 mil. vozů, v únoru činí jejich roční kumulace jen 9,5 mil.
Výpadek tedy dosahuje asi 3,5 mil. neprodaných a převážně i nevyrobených vozů, který postihl všechny evropské výrobce. Od maxima je trh dokonce o 3,8 mil. aut níže. Vzhledem k tomu, že většina aut v Evropě prodaných je i v Evropě vyrobených, zasahují negativní prodeje fakticky i do výkonu zemí se silnou pozicí automobilového průmyslu.

Mezi nepříznivými čísly z automobilového trhu však lze najít i nějaké pozitivní signály. Třeba, že tuzemské automobilky i na takto padajícím trhu dokážou zvyšovat svůj tržní podíl. Škodovka se tak už těsně blíží šesti procentům, zatímco v před-koronovém roce 2019 byla pod pěti procenty.

Je pravděpodobné, že s koncem lockdownů v Evropě přijde i vlna oživení prodejů nových vozů, a trh se proto znovu odrazí ode dna.
Jak silné ovšem bude a kdy přesně nastane, lze jen velmi těžko odhadovat. Průzkumy mezi spotřebiteli velký zájem o nákupy aut ani nenaznačují, avšak to je jen část z celkové poptávky po nových vozech. Z pohledu celého automobilového průmyslu bude mnohem významnější poptávka ze strany firem a vývoj na exportních trzích.

auta trh evropa automobilový

 

Čtěte více:

Tesla loni výrazně zvýšila odbyt, jen mírně zaostala za plánem
04.01.2021 8:35
Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil odbyt o 36 procent na...
Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou
04.01.2021 14:59
PSA Group i Fiat Chrysler Automobiles dnes získaly podpisy svých akcio...
Čínská internetová firma Baidu a Geely chtějí auto budoucnosti
11.01.2021 9:51
Čínský internetový vyhledávač Baidu, obdoba Googlu, chce ve spolupráci...
Volkswagen čeká oživení, chce zdvojnásobit prodej elektromobilů. Akcie +4 %
16.03.2021 9:49
Německý automobilový koncern Volkswagen očekává, že v nadcházejících l...

Váš názor
  • budíček
    17.03.2021 15:09

    jsem zvědav kdy se přestane blábolit o tom že za to může korona a někdo konečně uzná, že ten průmysl vyrábí něco co zákazníci nechtějí, ten propad bude pokračovat, bo realita je taková, že kdo chce Auto a ne elektroklump tak prostě nemá co koupit
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: budíček
      17.03.2021 19:50

      myslím, že se to kupovat bude, soudruzi z Bruselu na to dají dotace a peníze obstará ECB natištěním....prostě poručíme větru, dešti a čekají nás už pouze světlé zítřky
      abc1
      • stop elektroklumpům
        17.03.2021 21:22

        ale na 1/3 území ten klump prostě nenabiješ, zkus si někde na vesnici požádat o silnější jistič, a to na elektroklump potřebuješ sakra navýšení, min ve 3/4 případů ti nic navýšit nepovolí, protože není kapacita :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        17.03.2021 20:45

        A nebo zatíží jiné motory
        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
29.03.2024
8:40Čínská realitní krize se šíří do největších bank. Zatím je 'ještě zvládnutelná'
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m