Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

Komentář: Evropský automobilový trh stále u dna

17.03.2021 10:04
Autor: Petr Dufek, ČSOB

Registrace nových osobních automobilů v EU mají za sebou další dvojciferný propad. Za první dva měsíce roku poklesly o téměř 22 %, což znamená, že je na trhu o 414 tisíc vozů méně než za první dva měsíce loňského roku. Korona-krize tak dál drtí prodeje nových vozů, ať už z titulu administrativního omezení prodejů v době pandemie nebo slabší poptávky ze strany firem a domácností. Část této nerealizované poptávky je pravděpodobně jen odložená, nicméně část postihly investiční škrty v podnicích, které v časech korony šetří.

Ještě hůře vyznívají roční výsledky automobilového trhu. Když si shrneme čísla za posledních 12 měsíců, dobereme se zhruba 9,5 milionů registrací, což je číslo velmi blízké historickému dnu trhu dosaženému v roce 2013. Zásadní rozdíl mezi aktuálními výsledky a těmito dávnými je ten, že tehdy trh potřeboval pět let, aby se dostal na dno. S pandemii jen ani ne rok.

Ještě v roce 2019 se v EU registrovalo zhruba 13 mil. vozů, v únoru činí jejich roční kumulace jen 9,5 mil.
Výpadek tedy dosahuje asi 3,5 mil. neprodaných a převážně i nevyrobených vozů, který postihl všechny evropské výrobce. Od maxima je trh dokonce o 3,8 mil. aut níže. Vzhledem k tomu, že většina aut v Evropě prodaných je i v Evropě vyrobených, zasahují negativní prodeje fakticky i do výkonu zemí se silnou pozicí automobilového průmyslu.

Mezi nepříznivými čísly z automobilového trhu však lze najít i nějaké pozitivní signály. Třeba, že tuzemské automobilky i na takto padajícím trhu dokážou zvyšovat svůj tržní podíl. Škodovka se tak už těsně blíží šesti procentům, zatímco v před-koronovém roce 2019 byla pod pěti procenty.

Je pravděpodobné, že s koncem lockdownů v Evropě přijde i vlna oživení prodejů nových vozů, a trh se proto znovu odrazí ode dna.
Jak silné ovšem bude a kdy přesně nastane, lze jen velmi těžko odhadovat. Průzkumy mezi spotřebiteli velký zájem o nákupy aut ani nenaznačují, avšak to je jen část z celkové poptávky po nových vozech. Z pohledu celého automobilového průmyslu bude mnohem významnější poptávka ze strany firem a vývoj na exportních trzích.

auta trh evropa automobilový

 

Čtěte více:

Tesla loni výrazně zvýšila odbyt, jen mírně zaostala za plánem
04.01.2021 8:35
Americký výrobce elektromobilů Tesla loni zvýšil odbyt o 36 procent na...
Fúze Fiatu a PSA navzdory nepřízni osudu dostala zelenou
04.01.2021 14:59
PSA Group i Fiat Chrysler Automobiles dnes získaly podpisy svých akcio...
Čínská internetová firma Baidu a Geely chtějí auto budoucnosti
11.01.2021 9:51
Čínský internetový vyhledávač Baidu, obdoba Googlu, chce ve spolupráci...
Volkswagen čeká oživení, chce zdvojnásobit prodej elektromobilů. Akcie +4 %
16.03.2021 9:49
Německý automobilový koncern Volkswagen očekává, že v nadcházejících l...

Váš názor
  • budíček
    17.03.2021 15:09

    jsem zvědav kdy se přestane blábolit o tom že za to může korona a někdo konečně uzná, že ten průmysl vyrábí něco co zákazníci nechtějí, ten propad bude pokračovat, bo realita je taková, že kdo chce Auto a ne elektroklump tak prostě nemá co koupit
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: budíček
      17.03.2021 19:50

      myslím, že se to kupovat bude, soudruzi z Bruselu na to dají dotace a peníze obstará ECB natištěním....prostě poručíme větru, dešti a čekají nás už pouze světlé zítřky
      abc1
      • stop elektroklumpům
        17.03.2021 21:22

        ale na 1/3 území ten klump prostě nenabiješ, zkus si někde na vesnici požádat o silnější jistič, a to na elektroklump potřebuješ sakra navýšení, min ve 3/4 případů ti nic navýšit nepovolí, protože není kapacita :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
      •  
        17.03.2021 20:45

        A nebo zatíží jiné motory
        Velkamedvědice
Aktuální komentáře
21.05.2025
22:02Z růstu do propadu: Technologické hvězdy Wall Street nestačily na tlak z výnosů  
17:45Ziskové žně a chybějící investiční boom
17:14Merz: Německo bude dávat na armádu 3,5 procenta HDP a na infrastrukturu 1,5 procenta
16:47Moody's zlepšila výhled ratingu společnosti ČEZ z negativního na pozitivní
16:23Americké akcie pokračují v pozvolném poklesu  
15:10Morgan Stanley mění pohled na evropské banky, mají potenciál porazit trh
14:47Cena plynu pro evropský trh vystoupila na šestitýdenní maximum
12:53DoubleLine Capital: Pokles sazeb není namístě
11:42Akcie i dluhopisy pod tlakem, ropa stoupá. Izrael údajně zvažuje úder na Írán  
9:08Rozbřesk: Nižší ceny průmyslových výrobců versus vyšší zemědělské ceny = stabilita sazeb
9:06Korejská KHNP podala kasační stížnost na opatření k Dukovanům
8:51Nová cílovka pro Erste od Morgan Stanley, Evropa zahájí poklesem  
20.05.2025
22:09Začíná korekce na akciích v USA?  
17:21Jak akcie reagují na výsledková překvapení…
16:43Pavel: Šéfka EK bude urychleně a transparentně řešit situaci ohledně Dukovan
16:41Stavba větrných elektráren u New Yorku může pokračovat. Akcie firmy Orsted rostou o 14 procent
15:58Nejvlivnější bankéř světa varuje investory. Nálada na trhu neodráží rizika.
13:55Němečtí ekonomové se neshodnou na hodnocení programu nové vlády
13:37Jižní Korea se stává důležitým hráčem v jaderné energetice, píše Bloomberg
13:11EU schválila sedmnáctý balík sankcí proti Rusku za jeho agresi na Ukrajině

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Prodeje starších domů