Akcie Universal Music Group při svém debutu na akciovém trhu prudce vyskočily. Investoři se chopili šance vlastnit část tohoto dominantní hráče hudebního průmyslu a akcie v Amsterdamu po otevření trhu vyskočily z referenční ceny 18,50 eur o 39 % na 25,80 eura.
UMG, odštěpená od francouzské mediální společnosti , má na amsterdamském akciovém trhu hodnotu 33,5 miliardy eur. Úpis přichází v době, kdy americký hudební sektor zaznamenal během pandemie silný růst tržeb díky streamovaní na platformách jako Spotify a Music.
Přestože se zdá, že streamování na některých trzích vykazuje známky vrcholu (a v době, kdy se mnozí umělci stále potýkají s dopadem zrušených tour během pandemie), analytici valuaci této firmy, která stojí za Taylor Swift, Eltonem Johnem a Beatles, postupně navyšují a zohledňují nové toky příjmů z elektronického obchodování, videoher a fitness aplikací. UMG považují za drtivého vítěze na těchto nových trzích - produkuje více hvězd a hitů než její nejbližší konkurenti Music Entertainment a Warner Music Group.
UMG ovládá asi 40 % průmyslu a tento úspěch jí pomáhá přilákat další generace talentů. Podle celosvětového orgánu IFPI bylo v loňském roce devět z 10 nejprodávanějších hudebníků na celém světě z UMG.
Výzvou je ale udržet si tuto pozici. Nová generace menších, digitálně zaměřených konkurentů se snaží odlákat umělce z velkých společností tím, že jim dává větší kontrolu a větší výběr služeb hudebních vydavatelství, které mohou využívat. UMG v tomto konkurenčním prostředí navýšilo v uplynulých dvou letech své výdaje na nové hudebníky a skladatele.
"S tím, jak tržní hodnota hitové hudby stoupá spirálovitě nahoru, jsou velcí hráči čím dál tím soutěživější mezi sebou navzájem, a to i díky nováčkům v odvětví, jako je Hipgnosis, aby podepsali a vlastnili práva," uvedl Tim Ingham, zakladatel zpravodajského a analytického webu z hudebního průmyslu Music Business Worldwide.
Společnosti UMG, a Warner reagují na hrozbu konkurence tím, že nechávají hudebníky vybrat si služby hudebních vydavatelství, které chtějí, a zároveň jim umožňují těžit ze silného globálního marketingu a distribuce. „Poslední dny na kapitálových trzích podtrhly silnou pozici [UMG] v tomto odvětví a zdůraznily silné současné růstové trendy,“ napsali tento měsíc analytici ve výzkumné zprávě. Právě firma radila při divestici UMG.
oddělila 60 % UMG pro akcionáře a ponechává si 10% podíl. Hedgeový fond Pershing Square Capital Management LP koupil v posledních měsících 10 % UMG od a zbývajících 20 % vlastní konsorcium vedené čínskou společností Tencent Holdings.
Společnost a její kontrolní akcionář, miliardář Vincent Bollore, dali od vedení ruce pryč a přenechali hlavní rozhodování generálnímu řediteli UMG Lucianovi Graingeovi a jeho výkonnému týmu. Z tohoto důvodu analytici neočekávají, že by přechod UMG na veřejně obchodovanou firmu vedl k jakékoli okamžité změně strategie nebo způsobu, jakým Grainge vede firmu.
Hudba zaznamenala od začátku století, kdy internet zarazil trh s CD, dramatické oživení. Vydavatelství mají před sebou ale ještě spoustu práce, aby přiměla technologické start-upy a sociální média licencovat hudbu a odstraňovat skladby, za které nezaplatily. Díky streamování je však podnikání předvídatelnější, a to i díky sadě dat o vkusu posluchačů ze sociálních médií a platforem jako Spotify a Music.
"Případy, kdy by velká vydavatelství riskovala zálohu ve výši 10 milionů dolarů na umělce, jehož deska se nevydaří, a který poté od smlouvy odejde a nechá vydavatelství dluhy za miliony dolarů, jsou mnohem vzácnější," doplnil Ingham.
Zdroj: Bloomberg