Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Mankiw: Změna klimatu a proč není v demokraciích vybírána optimální ekonomická politika

Mankiw: Změna klimatu a proč není v demokraciích vybírána optimální ekonomická politika

22.12.2021 6:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Známý ekonom a autor učebnic ekonomie Greg Mankiw na svém blogu píše, že již dlouho považuje za nejlepší řešení změn klimatu daň z uhlíku. Ekonom ale podle svých slov zároveň chápe, že političtí vůdci nemají potřebnou kuráž na zavedení takového nástroje. Proto jdou cestou alternativ a Mankiw popisuje, jak se taková cesta může zvrhnout.

Ekonom poukazuje na plán americké vlády, který bývá nazýván Built Back Better, tedy BBB, a který se týká rozsáhlých investic do infrastruktury a řady pobídek souvisejících se změnou energetické struktury. Mankiw píše, že BBB „se nezaměřuje jen na změny klimatu, ale bohužel i na omezení konkurence na trhu práce a omezení mezinárodního obchodu.“ Na základě čeho k takovému názoru dospěl?

Mankiw poukazuje na to, že v rámci celého plánu se počítá i s daňovými úlevami spojenými s nákupem elektromobilů. Konkrétně by měly dosáhnout 8 000 dolarů v případě, že vůz je vyroben v americké továrně, která nemá organizované odbory. Pokud je ale má, úleva by měla dosahovat 12 500 dolarů. A to není vše: Úleva by se snížila o 500 dolarů, jestliže baterie vozu nebude vyrobena ve Spojených státech.

Mankiw k tomu píše, že takový postup v první řadě ignoruje řešení, které je z ekonomického hlediska nejlepší. Tedy environmentální zdanění uhlíku. Je tedy přijato jen druhé nejlepší řešení, které je pak ještě zhoršováno tím, že na něj jsou nalepeny dodatečné podmínky. Jak bylo uvedeno, ty podle Maniwa zhorší konkurenci na trhu práce (provázanost daňových kreditů s odbory) a mezinárodní obchod (preference domácí produkce).

Mankiw již dříve poukazoval na to, že podle průzkumu veřejného mínění od WSJ se většina Američanů domnívá, že je důležité omezit spotřebu paliva v automobilech. Ale jen asi 5 % tázaných podporovalo vyšší zdanění jízdy v automobilech. Naprostá většina hovořila o podpoře alternativních pohonů a zákonných standardů týkajících se spotřeby paliva.

Ekonom k tomu píše, že v demokraciích není ekonomická politika nastavena ekonomy, ale veřejností. A poukazuje na práci Bryana Caplana, který v jedné své knize hovoří o mýtu racionálního voliče a důvodech, proč je v demokraciích vybírána špatná ekonomická politika. Caplan tvrdí, že voliči obvykle podporují politiku, která je horší, než kdyby byla založena na pouhé nevědomosti. Je tedy v průměru horší, než kdyby zhruba polovina rozhodnutí byla dobrá a druhá špatná, protože voliči podle Caplana drží systematicky pomýlené názory ohledně toho, jak ekonomika funguje.

Politici si tak mohou být vědomi toho, jaké je optimální řešení dané situace, ale jelikož jim jde o přízeň voličů, kteří situaci nerozumí, je schválena politika, která má do optima daleko. Podle Mankiwa je příkladem právě snaha o snížení emisí. Politici podle něj možná dobře rozumí argumentům hovořícím pro vyšší zdanění emisí a proti alternativám včetně přímé podpory vybraných odvěví či firem. Nicméně veřejnost smýšlí jinak a politiky zajímá hlavně její přízeň.

Zdroj: Blog Gregoryho Mankiwa




 

Čtěte více:

Bez podpory ekologických zdrojů energie uhlíkově neutrální dopravy nedosáhneme, říká šéf Volkswagenu
07.09.2021 15:27
Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Herbert Diess žádá co...
Odvrácená strana „udržitelného“ investování
16.09.2021 10:52
CNBC si všímá článku na Wall Street Journal, podle kterého se některé ...
Světová poptávka po vodíku stoupne, v Česku bude relativně drahý
13.09.2021 11:04
Celosvětová poptávka po vodíku bude v nejbližších letech postupně a st...
Jak moc eko je vaše elektroauto? Záleží, kde a kdy v Evropě nabíjíte
23.11.2021 5:59
Elektromobily mohou být mocnou zbraní v globálním úsilí zabrzdit otepl...
Konec vytápění budov plynem? EK chce, aby energetika přešla na vodík. Podle developerů to je technicky možné. Otázkou cena
15.12.2021 15:02
Evropská komise (EK) chce do roku 2040 postupně ukončit vytápění budov...

Váš názor
  •  
    22.12.2021 14:27

    Poslední léta zeleného šílenství Bruselu a WH, jasné indikují , ze jde o kšeft. Nikdo z politiku nema gule to říci na hlas, nebot se odrovnal. Jde o moc, držet lidi pod kontrolou a diktovat. Tak to bude vypadat do 5 let…
    Český Čert
    •  
      24.12.2021 6:29

      Tržní mechanismus v demokratickém prostředí neumožňuje zachování zdravého rozumu. Demokracie je pouze "nástroj"...To tvrdil, mimo jiné již Sokrates a dostal, za to trest smrti. Nakonec se údajně sám otrávil, aby unikl lidské bestialitě. Takže pokud tu chceme mluvit o Green-dealu, ..v demokracii (mezi lidma) zhola nemožné.
      synnema
    •  
      22.12.2021 14:50

      A vycucat lidi z peněz…
      Český Čert
  •  
    22.12.2021 11:21

    Byl bych rád, kdyby se v rámci boje proti změně klimatu neprosazovaly úplné nesmysly typu velké těžké hybridní SUV místo malého úsporného auta na benzínový pohon, plug-in auta s chybějící infrastrukturou pro dobíjení a nabíjená el. z uhelných elektráren. Prostě by to chtělo u všeho pořádně spočítat uhlíkovou stopu (tj. nejen pořízení zařízení, ale i i náklady na jeho likvidaci/recyklaci, provoz, infrastrukturu pro jeho provoz ...) a prosazovat opravdu ekologická řešení.
    xls
  •  
    22.12.2021 9:09

    "Mankiw již dříve poukazoval na to, že podle průzkumu veřejného mínění od WSJ se většina Američanů domnívá, že je důležité omezit spotřebu paliva v automobilech." --> "Bidenova vláda stanovila nové limity spotřeby paliva u aut v USA"
    Mudr.c
Aktuální komentáře
18.06.2024
9:01Rozbřesk: O francouzských volbách, udržitelnosti dluhu a roli ECB
8:41Trhy zamíří výše. Londýn vystřídal Paříž na postu největší evropské burzy, Buffett znovu snížil podíl v BYD  
6:41FX Strategie: Dění ve Francii se euru nelíbí. Koruna vyhlíží zasedání ČNB. Jak razantně půjdou sazby dolů?  
17.06.2024
17:56Dvě odmítané kategorie akcií, ale jejich výjimečný průnik?
17:08Pondělí přináší nejasný směr akciím a ztráty dluhopisům  
16:13Hlavní ekonom ECB mírní obavy z dopadů výprodeje na finančních trzích ve Francii
15:58Přijde účet americkým firmám za masívní zpětné odkupy a zkusí je zarazit daně?
14:55Dočká se nositelná elektronika mnohonásobné výdrže baterií? TDK jako dodavatel Applu hlásí průlom
13:52Čína vyšetřuje dovoz vepřového z EU, může jít o odvetu za cla na elektromobily
13:01Týdenní výhled: Americký maloobchod má vylepšit bilanci 2Q. Pro Evropu jsou nadějí data, problémem politika  
11:59Úvodní růst evropských akcií vyprchává, zatímco koruna si polepšila  
11:16Nemilovaná rally: Proč je pro tolik investorů těžké svézt se na vlně nových maxim
11:153M FUND MSI SICAV a.s: Výplata úrokového výnosu
10:57Čínská automobilka Leapmotor zahájila výrobu elektromobilů v Polsku
10:14Ceny v průmyslu a stavebnictví v květnu dál rostly, v zemědělství opět klesly
9:59FT: Globální zbrojovky nabírají nejvíce lidí od konce studené války
9:21Studie: Spojené státy jsou v rozvoji vyspělé jaderné energetiky 15 let za Čínou
9:06Rozbřesk: Proč Euro 2024 německé ekonomice nepomůže?
8:42Politická nejistota v Evropě pokračuje, Fed si může vzít více času na sledování dat a futures jsou v zeleném  
6:13Technická analýza: Uber prolomil důležité linie a těží z vysoké poptávky  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00DE - Index očekávání ZEW
11:00EMU - CPI, y/y
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m