Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Vyšší ceny baterií zájem o elektromobily neochlazují. Podle Elona Muska jsou čísla o inflaci podceněná

Vyšší ceny baterií zájem o elektromobily neochlazují. Podle Elona Muska jsou čísla o inflaci podceněná

24.04.2022 15:58
Autor: Redakce, Patria.cz

Elektromobily po celém světě půjdou letos na dračku, přestože ceny baterií prudce rostou. Zásadně se tím převrací více než desetiletý scénář konvenčního automobilového průmyslu, který hlásá, že prodeje elektromobilů vypuknou až poté, co se náklady na baterie dostatečně sníží.

V letošním roce zůstává poptávka po elektrických vozidlech silná, i když průměrné náklady na lithium-iontové baterie v prvním čtvrtletí vyletěly až na odhadovaných 160 USD za kilowatthodinu z 105 USD v loňském roce. Náklady rostly kvůli narušení dodavatelského řetězce, sankcím na ruské kovy a spekulacím investorů. Například u nejprodávanějšího elektromobilu v Číně (menší vozidlo Hongguang Mini) navyšují rostoucí náklady na baterie základní cenu vozidla o téměř 1 500 USD, což dělá 30 % základní ceny.

Šéf Tesly Elon Musk při hovoru s analytiky uvedl, že stále chce, aby Tesla byla co nejdostupnější, ale stěžoval si právě na rostoucí ceny. „Myslím, že oficiální čísla ve skutečnosti podceňují skutečnou velikost inflace. A zdá se, že inflace bude pravděpodobně pokračovat alespoň po zbytek tohoto roku.“ V některých případech, řekl Musk, letos požadují dodavatelé Tesly 20% až 30% zvýšení nákladů na díly oproti roku 2021. „Co udržuje náklady alespoň krátkodobě nízké, je to, že jsme uzavřeli smlouvy s dodavateli. Ale až tyto modulární smlouvy vyprší, začneme pozorovat potenciálně významný nárůst nákladů,“ varoval Musk.

Na druhou stranu také ceny benzínu a nafty raketově vzrostly od doby, co Rusko napadlo Ukrajinu. A experti poznamenali, že stále více kupujících tlačí k výběru elektromobilů obavy o životní prostředí, i přes nestabilní ekonomiku.

Andy Palmer, předseda slovenského výrobce baterií do elektromobilů InoBat, říká, že marže v průmyslu baterií jsou již nyní velice úzké, takže „rostoucí náklady budou muset být přeneseny na výrobce automobilů“. A výrobci od Tesly až po SAIC-GM-Wuling, který vyrábí zmíněný Hongguang Mini, už přenesli vyšší náklady na spotřebitele dvouciferným zvýšením cen elektromobilů. A další je možná přijdou.

Tesla nicméně podle Muska další zdražování zatím neplánuje, protože v aktuálních cenách je již odraženo očekávání budoucího vývoje nákladů. „Současné ceny jsou za vozidlo dodané v budoucnu za šest až 12 měsíců, takže toto je náš nejlepší odhad," uvedl Musk.

Také další výrobci vozidel, jako je Mercedes-Benz, pravděpodobně přesunou zvýšení na zákazníky, pokud budou ceny jejich surovin nadále růst. "Musíme zachovat marže," řekl agentuře Reuters technologický ředitel Markus Schaefer.

Ale nakupující se zatím nenechávají odradit. Celosvětový prodej elektromobilů v prvním čtvrtletí podle odhadů EV-volumes.com vyskočil téměř o 120 %. Čínské společnosti Nio, Xpeng a Li Auto dosáhly v březnu rekordních prodejů. A Tesla dodala v prvním čtvrtletí rekordních 310 000 elektromobilů.

01

Jiný typ zlomového bodu


„Zdá se, že jsme narazili na jiný zlomový bod – emocionální nebo psychologický bod zlomu mezi spotřebiteli,“ uvedl Venkat Srinivasan, ředitel Centra pro kolaborativní výzkum ukládání energie americké vlády při Argonne National Laboratory v Chicagu. Řekl, že "stále více lidí" si bude elektromobily kupovat "bez ohledu na cenu baterie a vozidla".

Tento prudký nárůst nákladů na baterie by mohl být odklonem od dlouhodobého trendu, kdy rostoucí výroba posledních 30 let stlačovala náklady technologická vylepšení. Data z průmyslu ukázala, že průměrné náklady 105 USD za kilowatthodinu v roce 2021 byly téměř o 99 % nižší oproti 7 500 USD v roce 1991.

02

Podle odborníků ale zůstanou náklady na baterie vyšší i příští rok, pak je ale pravděpodobně na místě další velký pokles s tím, jak velké investice automobilek a dodavatelů do těžby, rafinace, výroby i diverzifikace zdrojů na výrobu bateriových článků překlopí tržní nerovnováhu z nedostatku na přebytek. "Je to jako bublina - a aby se tato bublina ustálila, bude to trvat minimálně do konce roku 2023," řekl konzultant Prabhakar Patil, bývalý výkonný ředitel LG Chem.

Britská společnost zabývající se výrobou baterií Britishvolt má v roce 2024 zahájit výrobu ve 45-gigawatthodinové továrně v severovýchodní Anglii. Hlavní ředitelka pro strategii Isobel Sheldon uvedla, že od dodavatelů surovin dostává radu, aby „neupravovala své ceny hned, ale počkala na dalších 12 měsíců, a pak ceny upravila, protože vše bude na vyrovnanější úrovni“. "Toto nadměrné zabezpečování zdrojů by mělo být do té doby za námi," dodala.

Poptávka přebíjí nabídku


Průmysl dlouho čekal na zlomovou cenu bateriových článků ve výši 100 USD za kilowatthodinu, protože při ní dosahuje elektromobil cenové parity s ekvivalenty na fosilní paliva. Ale s rostoucími cenami benzínu a měnícími se preferencemi spotřebitelů na tom už nemusí tolik záležet, doplňují analytici. 

Poptávka po bateriích v Číně a na dalších trzích „roste rychleji, než si lidé mysleli – rychleji než nabídka materiálů“, řekl Stan Whittingham, spoluvynálezce lithium-iontových baterií a laureát Nobelovy ceny za rok 2019.

Obavy o životní prostředí a klima také motivovaly kupující, zejména mladší lidi, aby dali přednost elektromobilům před konvenčními auty na fosilní paliva, řekl Chris Burns, generální ředitel společnosti Novonix, dodavatele materiálů pro baterie se sídlem v Halifaxu. 

„Mnoho mladších lidí, kteří vstupují na trh, činí nákupní rozhodnutí nad rámec jednoduché ekonomiky a říkají, že chtějí řídit pouze elektromobil, protože je to lepší pro planetu,“ říká Burns. "Ti dělají ten nárůst, i když by bylo levnější" řídit benzinové auto. "Nemyslím si, že přestanou vycházet zprávy, které se snaží dokázat, že trend cen baterií klesá k 60 nebo 80 USD za kilowatthodinu, ale je možné, že se tyto cíle nikdy nepodaří splnit," řekl. "Nicméně to neznamená, že přijetí elektromobilů neporoste."

Zdroj: Reuters, CNBC

 
 
 

Čtěte více:

Čtvrtletní odbyt Tesly na novém rekordu. Továrna v Šanghaji zůstává zavřená kvůli covidu
04.04.2022 11:56
Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla dosáhl rekordní hodnoty z...
Jak Musk podílem v Twitteru naředil největší bohatství na světě
05.04.2022 15:51
Celé roky dominoval majetku Elona Muska jediný akciový titul: Tesla. P...
Bude Tesla těžit lithium? A jak na její akcie dolehne uzavřená výroba v Šanghaji?
12.04.2022 15:49
Elon Musk na Twitteru psal, že ceny lithia se dostaly na „šílené“ úrov...
Vytvořit kult Tesly a Elona Muska pomohli twitterovští roboti. Neví se ale, kdo vytvořil je
17.04.2022 14:43
Na začátku listopadu 2013 to pro Teslu nevypadalo dobře. V řadě článků...
Zisk i tržby automobilky Tesla v letošním prvním čtvrtletí překonaly odhady
21.04.2022 8:25
Zisk i tržby automobilky Tesla v letošním prvním čtvrtletí překonaly ...

Váš názor
  • Common baby lit my fire
    25.04.2022 3:02

    Zas v rusku něco doutná. Tentokráte Bryansk. Že by nácvik ohňostrojů na toho slavného 9. mája? Co nám vlastně Pycko ukáže za úspěch? Že by ztrátu Khersonu? Splachovací záchody pro zbývajících 20 procent Ruského Impéria? https://twitter.com/Osinttechnical/status/1518379523284348928
    Gyroskop
  • Jo jo
    24.04.2022 18:23

    Místo ruské smyčky si uvázat těsnější čínskou. Elektřina zdražila víc než ropa. Uvidíme příští rok, když trendy čínský trh bude bez dotací. Ono jestli nenakupovali do zásoby, protože teď někdy se měla dotace krátit.
    HenryFord
  •  
    24.04.2022 17:16

    :D Tak ses vyblil a muzes byt s dnesnim dnem spokojeny :D.
    Gyroskop
  •  
    24.04.2022 16:45

    poptávka jako prase a taková ECB dál tiskne aby stimulovala ekonomiku.....a možná na konci roku zvýší sazby o závratných 0,25 % a bude to zpráva dne jak se drasticky utahuje měnová politika
    abc1
Aktuální komentáře
02.07.2022
12:24Víkendář: Hledá se alternativa k plošné stimulaci
01.07.2022
22:06Pozitivní závěr chmurného týdne, Meta -0,76 %  
18:38Vstup Coloseum na burzu: Odpovídá CEO Jan Mužátko a Q&A. Zhlédněte záznam webináře!
17:33Ani závěr týdne kvůli datům není zelený  
17:01Index ISM podpořil sázky na recesi a pokles sazeb  
16:56Atlanta věští pokles, akcie jsou naladěny trochu jinak
16:20Newsweek: Ruská ekonomika se hroutí, ukazují nová statistická data
15:32Schodek státního rozpočtu ke konci června klesl na 183 miliard Kč
15:16Jak se Meta přemístila z růstových do hodnotových ETF
14:55UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o provedení zápisu fúze ve veřejném rejstříku
13:38Recese straší trhy. Investoři prchají jak z akcií, tak z dluhopisů
12:21Děkujeme za přízeň! Patria opět mezi oceněnými brokery soutěže Zlatá koruna 2022
11:43Akcie se snaží zvedat, ale evropská inflace byla vyšší a rizikem je americké ISM  
11:23Inflace v eurozóně v červnu opět překonala rekord, zrychlila na 8,6 procenta
11:10Perly týdne: Medvědí trhy nekončí učebnicově, naše reality mezi nejnafouknutějšími na světě
10:53Podmínky v průmyslu se v červnu poprvé od srpna 2020 zhoršily
9:37Evropská unie v červnu poprvé dovezla více plynu ve formě LNG z USA než skrze plynovody z Ruska
9:14Rozbřesk: Technická stagflace je oč tu teď běží. Dlouhé úrokové sazby kolabují
8:52Evropa načne nové pololetí negativně, ČEZ bez nároku na dividendu  
8:40Bloomberg: Ukrajina uvažuje o možnosti restrukturalizace dluhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data