Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Tesla začala dodávat své tahače. Ale není všechno zlato, co je elektrické

Tesla začala dodávat své tahače. Ale není všechno zlato, co je elektrické

26.02.2023 15:25
Autor: Redakce, Patria.cz

Jak informuje CNBC, v Kalifornii je na silnicích možné vidět stále více nákladních vozů a tahačů od firmy Tesla. Pepsi si již v roce 2017 objednala 100 těchto vozů a od té doby se přidala řada dalších firem. Jaký může být další vývoj v tomto segmentu automobilového trhu a aktivit Tesly?

CNBC poukazuje na to, že nákladní automobilová doprava má výrazně větší podíl na emisích, než by odpovídalo počtu nákladních vozů relativně k celkovému množství aut na silnicích. I proto prudce roste poptávka po alternativních pohonech u nákladní dopravy. Musk přitom na počátku sliboval, že nákladní vozy od Tesly se začnou vyrábět už v roce 2019 a že ekonomika jejich provozu bude konkurenceschopná v porovnání s tahači se spalovacími motory i železniční dopravou.



První vůz od Tesly byl do Pepsi dodán v prosinci minulého roku, podle CNBC je na něj garance 1 milion kilometrů a obsahuje prvky autonomního řízení, které ale nebyly zatím aktivovány. K tomu by mělo dojít až později. V této souvislosti CNBC ukazuje, co se během posledních let stalo s akciemi Tesly:
02
Zdroj: CNBC, Youtube

Tahače od Tesly by podle Muska měly mít dojezd 500 mil, a to při plném naložení a dálniční rychlosti. Podle CNBC se ale čeká, jaká bude realita. Přitom stanice informuje, že Pepsi v USA používá tahače na vzdálenosti až 450 mil, náklady přitom jdou od lehkých čipsů až po těžké plechovky s nápoji. Následující schéma ukazuje odhady Tesly z konce roku 2017, které porovnávají náklady na jednu ujetou míli u tradičního tahače a u tahače od Tesly. Ten by po započítání všech nákladů měl být podle tehdejších odhadů asi o 20 % levnější:
03
Zdroj: CNBC, Youtube

CNBC poukázala na to, že konkurence přichází se svými vlastními elektrickými tahači. Tradiční výrobci tu mohou mít výhodu v tom, že dobře znají trh, potřeby firem a preference řidičů. K tomu mají vybudované servisní sítě. Posun k elektrifikaci v oblasti silniční nákladní dopravy by pak samozřejmě vyžadoval obrovské investice do nové infrastruktury, včetně výkonných nabíjecích stanic.

U nákladních vozů je pak tématem i celková hmotnost vozu či soupravy. Ta je totiž omezená. A jelikož elektrické vozy váží výrazně více než vozy se spalovacím motorem, může být ve výsledku omezena jejich schopnost převážet těžší náklady. Nakonec tak podle některých názorů může dojít k větší diverzifikaci pohonů a vedle elektromobilů může být v nákladní dopravě ve větší míře používán například vodík.

Zdroj: CNBC



 

Čtěte více:

Tesla dosáhla ve čtvrtém čtvrtletí rekordního zisku, její tržby vzrostly o 37 procent
26.01.2023 8:29
Čistý zisk amerického výrobce elektrických aut Tesla ve čtvrtém čtvrtl...
Analytik k výsledkům Tesly: Žádná katastrofa se zatím nekoná
26.01.2023 12:20
Včerejší výsledky Tesly vyvolaly tradičně velké vášně na obou stranách...
Tesla má náskok v autonomii. Ta by mohla generovat 60 % její celkové hodnoty, říká investiční ředitelka ARK
05.02.2023 15:14
ARK Invest dlouhodobě věří akciím Tesly, které tvoří významnou část po...
Víkendář: Elektromobily ještě nejsou připraveny. Alternativa?
04.02.2023 8:05
Na Yahoo Finance si všímají snižování cen vozů Tesla, k němu se přidáv...
Víkendář: Tři oblasti, které by se měly změnit v Tesle
19.02.2023 8:47
Ross Gerber, který stojí v čele Gerber Kawasaki Wealth & Investment Ma...

Váš názor
  •  
    11.03.2023 21:25

    https://youtu.be/1sIOPKvBQy4
    štíreček
  • Jo jo
    26.02.2023 17:47

    Já jsem se podivoval že nikde nevidím kvanta videí o úžasných el tahačích jak je zvykem u všeho co z Tesly vypadne. Když ani nedovolili aby dali řeč s řidiči, tak to bude pořádný průser. Jak se předpokládalo. Hlupaně z EU už mají naplánovaný zákaz spalovacích motorů u nákladních aut v EU.
    HenryFord
    • Re: Jo jo
      27.02.2023 13:13

      ... ale až nám EU zakáže spalovací motory, tak stále se ještě můžeme vrátit k potahovým vozidlům. I tak se dá ušetřit za kremaci (https://fb.watch/iYlZsE7od5/)
      Kočičák
      • Kočičák
        11.03.2023 19:57

        Tak to mám ještě s prodejem chalup počkat? mají chlív, může tam být koník nebo kravka jak je libo.
        kočák
    • Re: Jo jo
      27.02.2023 13:03

      To ukáže čas. Ale průser to asi takový nebude, jinak by PEPSI ten kontrakt vyvázala. Což může. Baterie má 1000V architekturu, tedy proudy mohou být nižší. Váha vozidla je sice o něco vyšší než u spalovacích trucků, ale elktro má povolenou vyšší celkovou hmotnost. nevím přesně o kolik, ale údajně to ve výsledku dává srovnatelnou hmotnost nákladu. Výkon elktra je samozřejmě daleko vyšší ( zejména kroutící moment ). Takže hlavní bude spotřeba a životnost baterie.
      Skladník
      •  
        22.05.2023 14:02

        "Váha vozidla je sice o něco vyšší" - takže při stejném užitečném zatížení by musely elektrotrucky jezdit lidově řečeno přetížené v porovnání s dieselem. Myslím ve vztahu k silnici, která podle toho bude taky vypadat.
        Berounskej
      •  
        11.03.2023 19:41

        Kapacita baterie bude postupně klesat. Za 10 let bude dojezd o 30% nižší.
        Chichi43
      •  
        27.02.2023 16:31

        Rozvázat kontrakt s emisní modlou? To by je wopruzníci uklovali nehledě že vedení Pepsi je taky postižené spasitelstvím, tak budou dál cálovat ve jménu klimatické spásy.
        HenryFord
Aktuální komentáře
06.05.2025
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:24Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem. Druhý pokus ještě dnes
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy
05.05.2025
17:41Setkání s analytikem a makléřem Patrie již zítra v Českých Budějovicích
17:32Firmy se cel nebojí? Průzkumy ISM za duben nedopadly špatně  
16:38Burza v USA otevírá v červeném. V Evropě roste DAX a z titulů Erste po oznámení akvizice  
14:53Obchodní chaos. Trumpovo eso v rukávu, Powellova noční můra
13:07Týdenní výhled: Fed sazby nezmění, ČNB nejspíš ano. Z našich tipů reportují AMD, PLTR, UBER nebo MELI  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y