Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Bude globální směr v elektromobilitě ukazovat Čína?

Víkendář: Bude globální směr v elektromobilitě ukazovat Čína?

15.10.2023 10:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Německá automobilka Volkswagen si před řadou desetiletí vybudovala velmi silnou pozici na čínském trhu. Ještě po roce 2000 tu měla asi 50% podíl, ale čínská vláda začala následněmohutně investovat do vývoje a výzkumu elektromobilů a hybridů – viz první část v odkazech pod článkem. Nová strategie a změny na čínském trhu pak přinesly rozvoj nového odvětví v této zemi, který začíná být patrný i na globální úrovni a mění chování řady tradičních automobilek.

Čínské elektromobily tak podle DW News nyní disponují porovnatelnými parametry na straně kvality a jsou levnější než vozy od zahraniční konkurence. Společnosti jako VW, Toyota či Honda ale stále neměly obavy z dalšího vývoje na světových trzích, protože se spoléhaly na rozsah své výroby, který jim měl zajišťovat konkurenční výhodu. Jenže podle DW News se ukazuje, že pokud má nějaká společnost dobré inženýry a techniky, ještě to neznamená, že bude dobrá v oblasti softwaru. Právě ten se spolu s bateriemi přitom stává jedním z hlavních nástrojů konkurence v tomto odvětví.

Vše se jasně ukázalo ve chvíli, kdy Volkswagen začal na čínském trhu prodávat ID.3. Tento model měl podle DW News slabý software a jeho aktualizace se musely provádět u dealerů. Čínské elektromobily byly v této oblasti napřed i proto, že aktualizace byly prováděny online. A spotřebitel si těchto rozdílů rychle všiml. Svolávací akce musely spustit také automobilky jako Mercedes, Toyota a dokonce i Tesla. K tomu DW News tvrdí, že jejich vozy celkově po softwarové stránce zaostávají, elektromobily jsou přitom v Číně vnímány jako „software na kolech“. Tamní spotřebitel naopak nepotřebuje velký výkon, protože tyto vozy jsou prodávány zejména ve velkých městech. Záleží mu spíše na tom, kolik zábavy dokáže vůz nabídnout včetně toho, zda nabízí karaoke.

Nyní je trh v Číně velmi konkurenční a existuje velký tlak na pokles cen, kterémuse zahraniční firmy poddávají ve snaze udržet si podíl na trhu. Ten i přesto v řadě příkladů klesá a BYD už nahradila Volkswagen jako jednička na celém trhu. Německá firma se tak nyní snaží investovat do čínských technologických firem a dohnat ztrátu. Podle DW News je jeho snaha intenzivnější než u jiných zahraničních automobilek. Čínský spotřebitel může být přitom indikací toho, co budou nakonec preferovat i zákazníci v zahraničí. Tedy „digitálně propojenější auta“.

Gavekal Research v následujícím grafu poukazuje na to, že Čína se po roce 2020 stala největším vývozcem automobilů na světě:

jjj

   

Zdroj: X, DW News

 
 
 

Čtěte více:

Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?
14.10.2023 8:20
DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodáv...

Váš názor
  • Bože bože
    15.10.2023 12:57

    Jak můžete investovat do něčeho co nevlastníte? Jako menšinový podílník budete fakticky investovat do čínské konkurence. To je příčina čínského vzestupu. Položme si otázku proč číňani jako většinový vlastník nedávají tu supr čupr techniku do těch se zahraniční účastí? Oni nechtějí vydělávat? Ne. Co potřebovali získat od cizích firem získali a už je nepotřebují.
    HenryFord
    • Re: Bože bože
      15.10.2023 15:42

      Jj, ale co takhle položit si otázku, co vedlo volvo a pak i všechny ostatní včetně vw k investici s podílem 49% minus? Nutil je snad někdo? Jaká byla jejich motivace? /// Pokud jsou dohady o slepici a vejci co bylo dřív, tak u aut v číně je zcela evidentní, co z čeho. Pak jde jen rozlousknout pohnutky, proč evropský automotive tolik stál o průnik na čínský trh. (Dozorčí rada měla jasno, stačí přečíst annual reports té doby; "...riziko kopírování know-how je sice veliké, ale čínský trh za to stojí...".) /// Co projde dozorčí radou je svaté, vše ostatní jsou jen oči pro pláč po hrachu na zdi.
      Mudr.c
      •  
        16.10.2023 12:22

        Těžko říct. Naivita, očekávání že v budoucnosti se to změní, třeba vstupem do WTO. Možná jim to dokonce slibovali. Ti co tam jsou dnes nejsou ti stejní z minulosti. Nebo klasicky po čínsky vzali za to úplatek.
        HenryFord
      •  
        15.10.2023 15:54

        Patří se dodat, že čína má zájem v evropě investovat. No ale brání tomu, pochopitelně, bezpečnostní opatření. Nikdo, ani nato ani čína, už vůbec nikdo, ani sa, uae, norsko atd. kdo má reálné statky vyšší těch reálných s pofiderními (goodwill, značka, tradice..) /// čína pokud nebude mít kontrolu nad kontejnerovým přístavem (svrchovaným územím jako ambasáda, vojenská základny), nemůže posunout investice hlouběji. čína jen kopíruje šablonu g7 a srovnává, zda se to dlouhodobě vyplatí (jako s těmi auty) a všichni ostatní posuzují mají-li již nůž na krku skrz triádu měnový kurz-inflace-bankrot
        Mudr.c
Aktuální komentáře
01.05.2025
6:05Trhy se po turbulencí usadí, myslí si šéf Goldman Sachs
30.04.2025
22:08Silný závěr obchodování znamenal nepřerušení zelené šňůry na Wall Street  
18:02Nejhorších 100 dní prezidentského úřadu od Nixona. Které akcie z S&P 500 si vedly nejlépe a které nejhůře?
17:26Dolarový omyl a akciová iluze
16:52Data o poklesu HDP v USA sráží americké indexy dolů  
16:52J&T Global Finance XVI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:48J&T Global Finance XI., s.r.o: Výroční zpráva za rok 2024
16:47Německá SPD schválila koaliční smlouvu a podpořila Merze
16:39ENERGO-PRO Green Finance s.r.o.: Výroční zpráva emitenta za rok 2024
16:31ČEZ, a.s.: ČEZ prodává státu 80% podíl ve společnosti Elektrárna Dukovany II
16:30Stát převezme většinový podíl v projektu stavby dukovanských reaktorů, smlouvu s KHNP podepíše 7. května
15:56Ukrajina je podle Bloombergu připravena dnes podepsat s USA smlouvu o nerostech
15:56Tomáš Vlk: Americké HDP kleslo. Masivní dovozy v 1Q plnily sklady  
15:30Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2024
14:56Růst cen v Německu v dubnu opět zpomalil, míra inflace klesla na 2,1 procenta
14:46Traders Talk: Výsledky Komerčky a Erste, dead cross v Americe a kde hledat příležitosti
14:25EPH Financing CZ, a.s.: Výroční finanční zpráva za rok 2024
13:56Rohan financing s.r.o.: Výroční finanční zprava za rok 2024
13:39Savills: Růst investic do evropských nemovitostí by mohl pomoci i českému trhu
13:38ČD Cargo, a.s.: ČD Cargo v roce 2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
CVS Health Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
Dominion Energy Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
Estee Lauder Cos Inc/The (03/25 Q3, Bef-mkt)
Hershey Co/The (03/25 Q1, Bef-mkt)
Intercontinental Exchange Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
JP - Základní O/N úroková sazba
KKR & Co Inc (03/25 Q1, Bef-mkt)
ROBLOX Corp (03/25 Q1, Bef-mkt)
12:00Linde PLC (03/25 Q1)
12:30Xerox Holdings Corp (03/25 Q1)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Index ISM v průmyslu