Stocks online

NameBest
buy
Best
sell
Change
(%)
COLTCZ--0.00sentiment_arrow
ČEZ--0.00sentiment_arrow
Doosan--0.00sentiment_arrow
ERSTE--0.00sentiment_arrow
Gevorkyan--0.00sentiment_arrow
Kofola--0.00sentiment_arrow
KB--0.00sentiment_arrow
MONETA--0.00sentiment_arrow
PM--0.00sentiment_arrow
Pilulka--0.00sentiment_arrow
Primoco--0.00sentiment_arrow
VIG--0.00sentiment_arrow
18/07/2025 17:00:04

Indices online

FOREX ONLINE

Currency
pair
 Best
buy
Best
sell
Change
(%)
EUR/CZK24.626724.68020.00sentiment_arrow
EUR/HUF398.8721399.44170.02sentiment_arrow
EUR/PLN4.24004.25560.02sentiment_arrow
EUR/RON5.07005.0805-0.01sentiment_arrow
USD/CZK21.179021.22000.00sentiment_arrow
USD/HUF343.0300343.44000.02sentiment_arrow
USD/PLN3.64643.65900.02sentiment_arrow
USD/RON4.36024.3682-0.01sentiment_arrow
19/07/2025 07:17:07
Delayed data, Real-time data info

Detail - articles
Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

14/10/2023 08:20
Author: Redakce, Patria.cz

DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodává přibližně za 32 tisíc dolarů, zatímco v Číně zhruba za poloviční cenu. Co je důvodem takového rozdílu? Podle DW News se Volkswagen v Číně pustil do cenové války, a to ve snaze udržet svůj podíl na tomto trhu. Konkurence v této zemi totiž přituhuje a jsou to zejména zahraniční automobilky, kdo ztrácí na prodejích a podílu na trhu.

Podle DW News má ID.3 v Číně také velmi negativní recenze a čínské automobilky přicházejí na trh se svými novými modely. A to nejen pro Čínu samotnou, ale i pro trhy globální. To vše pak má za sebou dlouholetý vývoj, který DW News popisuje od počátku sedmdesátých let. Tehdy Čína nutně potřebovala rozvinout svůj automobilový průmysl a otočila se tudíž právě k Německu. Konkrétně tak, že „jednou se v továrně Volkswagenu prostě objevil předem neohlášený člen jedné čínské delegace“.

„Čína chtěla tehdy hlavně nákladní vozy a autobusy, lidé si automobily nemohli dovolit“ a VW se spoluprací souhlasil kvůli tomu, o jak velký trh se potenciálně jednalo. Jedinou další společností ze zahraničí, která začala s Čínou spolupracovat, byl Jeep, ale ten na rozdíl od VW neuspěl. Jeho model Santana se stal dominantní u taxíků, které byly v popředí rozvoje trhu s osobními vozy v této zemi. Následně pak přišel její celkový prudký ekonomický rozvoj, se kterým se zvyšovaly i prodeje aut.

Po Volkswagenu se do Číny postupně vydaly automobilky jako Ford či Toyota, ale podle DW News nedosahovaly takového úspěchu jako německá firma. Ta měla i po roce 2000 stále přibližně 50% podíl na domácím trhu a těžila z pozice, kterou si tu vybudovala. Řada lidí se dokonce kvůli počtu těchto vozů na silnicích domnívala, že jde o domácí společnost. I finanční výsledky VW se stále více odvíjely od toho, jak si firma vede v Číně, což zase záviselo na úspěšnosti jeho modelů na tomto trhu. Až donedávna přitom šlo v absolutní většině o auta se spalovacími motory.

Čína také chtěla mít vždy vlastní automobilky a auta, ale na poli spalovacích motorů se jí nedařilo. Až v roce 2001 přišla se změnou své strategie a začala financovat výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů a baterií. Situace nabrala na obrátkách tímto směrem po roce 2008, mimo jiné díky vládní podpoře při nákupu elektromobilu a díky provázání výroby těchto vozů s taxislužbami. Trh začal rychleji růst a získávat na kritické velikosti, kdy mohly vznikat celé výrobní vertikály začínající od těžby potřebných surovin.

Na elektromobily se tak začala zaměřovat řada firem včetně BYD, která předtím vyráběla baterie do mobilních telefonů. To vše za mohutné podpory vlády, která zahrnovala dotace, nákupy elektromobilů či lehčí přístup k externímu financování. Ani levný kapitál ale nějakou dobu nestačil na to, aby domácí produkce dosáhla takové kvality, aby byla schopná globální konkurence, tedy například konkurovat vozům od Tesly. To se ale začalo měnit ve chvíli, kdy čínská vláda povolila americké automobilce, aby postavila v zemi svou vlastní továrnu.

Tesla podle DW News zvedla konkurenční standard na čínském trhu a přinesla do této země značku, kterou domácí spotřebitel považuje za americkou ikonu. K tomu se zvedl i standard pro domácí dodavatele, kteří tak nyní dodávají kvalitnější komponenty i pro čínské automobilky. Posunuli se tak od výroby levných komponentů směrem k vyšší kvalitě a prémiovosti.

Zdroj: DW News

 

Čtěte více:

Víkendář: Sny o renesanci výroby v USA a globální konkurenceschopnost amerických automobilek
01/10/2023 08:16
Mzdy a odměny běžných zaměstnanců v amerických automobilkách dlouho za...
Perly týdne: Čína v exportu aut předhání Německo a velké technologické firmy požadují po vládě regulaci umělé inteligence
06/10/2023 12:59
Čína se během relativně krátké doby dostala v expertech automobilů pře...
Víkendář: JPMorgan na akciích „poněkud negativní“
07/10/2023 08:37
Marko Kolanovic z JPMorgan je podle CNBC jedním z nejlepších stratégů,...
Víkendář: Pokud nepřijde recese, nahoru půjde podle Kolanovice zejména to, co doposud zaostávalo
08/10/2023 08:18
Americké akcie nemusí nutně oslabovat, ale jejich současná atraktivita...
Evropa po opatrném pondělí touží zamířit výše. Futures naznačují solidní úvodní zisky. Country Garden nesplatí dluhy
10/10/2023 08:55
Akciové trhy v Evropě po velmi opatrném pondělku v souvislosti útoku H...
Tržby luxusního koncernu LVMH stouply o devět procent, po pandemii růst zpomalil
11/10/2023 08:22
Tržby luxusního koncernu LVMH ve třetím čtvrtletí meziročně stouply o ...
Perly týdne: Globální kvantitativní utahování v plném proudu, vyšší sazby po delší dobu a nezájem o elektromobily
13/10/2023 11:59
Yahoo Finance informuje o svém novém průzkumu, podle kterého 57 % dotá...

Your opinion
You can start the on-line discussion here. So far there has been no opinion added to the discussion. All users must be signed in (Přihlásit). If you do not have an account where you could sign in, please register zde.

CEEATX Austrian Traded Index
18/07/2025 17:50Budapest SE Index
18/07/2025 17:20CROBEX Index
18/07/2025 13:26DAX Index
18/07/2025Ljubljana Stock Exchange SBI TOP Index
18/07/2025 13:31OMX Copenhagen PI
18/07/2025OMX Tallinn GI
18/07/2025 13:47OMX Vilnius GI
18/07/2025 13:46PX Index
18/07/2025SAX Index
18/07/2025Warsaw SE WIG-20 Single Market Index
18/07/2025
Real-time indicationValueChange (%)
ASX All Ordinaries Index 9,006.80 1.30sentiment_arrow
ATX Austrian Traded Index 4,485.47 -0.02sentiment_arrow
CAC 40 Index 7,822.67 0.01sentiment_arrow
FTSE Eurotop 100 Index 4,198.75 -0.16sentiment_arrow
Budapest SE Index 101,262.87 0.60sentiment_arrow
CECE Index 3,076.89 1.63sentiment_arrow
DAX Index 24,289.51 -0.33sentiment_arrow
Warsaw SE WIG-20 Single Market Index 2,964.25 2.01sentiment_arrow
S&P 500 indication 3,585.62 -1.51sentiment_arrow
PX Index 2,188.67 0.10sentiment_arrow
NASDAQ 100 Index 23,065.47 -0.07sentiment_arrow
NASDAQ Composite Index 20,895.66 0.05sentiment_arrow
RTS Index 1,138.08 0.47sentiment_arrow
FTSE MIB Index 40,272.35 0.36sentiment_arrow
Swiss Market Index 11,982.91 0.18sentiment_arrow
X-DAX Index PR 24,191.01 -0.79sentiment_arrow
Hang Seng Index 24,825.66 1.33sentiment_arrow
Toronto SE 300 Composite Index 27,396.18 0.90sentiment_arrow
XETRA Tecdax Performance index 3,941.05 -0.42sentiment_arrow
Shanghai SE Composite Index 3,534.48 0.50sentiment_arrow