Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

14.10.2023 8:20
Autor: Redakce, Patria.cz

DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodává přibližně za 32 tisíc dolarů, zatímco v Číně zhruba za poloviční cenu. Co je důvodem takového rozdílu? Podle DW News se Volkswagen v Číně pustil do cenové války, a to ve snaze udržet svůj podíl na tomto trhu. Konkurence v této zemi totiž přituhuje a jsou to zejména zahraniční automobilky, kdo ztrácí na prodejích a podílu na trhu.

Podle DW News má ID.3 v Číně také velmi negativní recenze a čínské automobilky přicházejí na trh se svými novými modely. A to nejen pro Čínu samotnou, ale i pro trhy globální. To vše pak má za sebou dlouholetý vývoj, který DW News popisuje od počátku sedmdesátých let. Tehdy Čína nutně potřebovala rozvinout svůj automobilový průmysl a otočila se tudíž právě k Německu. Konkrétně tak, že „jednou se v továrně Volkswagenu prostě objevil předem neohlášený člen jedné čínské delegace“.

„Čína chtěla tehdy hlavně nákladní vozy a autobusy, lidé si automobily nemohli dovolit“ a VW se spoluprací souhlasil kvůli tomu, o jak velký trh se potenciálně jednalo. Jedinou další společností ze zahraničí, která začala s Čínou spolupracovat, byl Jeep, ale ten na rozdíl od VW neuspěl. Jeho model Santana se stal dominantní u taxíků, které byly v popředí rozvoje trhu s osobními vozy v této zemi. Následně pak přišel její celkový prudký ekonomický rozvoj, se kterým se zvyšovaly i prodeje aut.

Po Volkswagenu se do Číny postupně vydaly automobilky jako Ford či Toyota, ale podle DW News nedosahovaly takového úspěchu jako německá firma. Ta měla i po roce 2000 stále přibližně 50% podíl na domácím trhu a těžila z pozice, kterou si tu vybudovala. Řada lidí se dokonce kvůli počtu těchto vozů na silnicích domnívala, že jde o domácí společnost. I finanční výsledky VW se stále více odvíjely od toho, jak si firma vede v Číně, což zase záviselo na úspěšnosti jeho modelů na tomto trhu. Až donedávna přitom šlo v absolutní většině o auta se spalovacími motory.

Čína také chtěla mít vždy vlastní automobilky a auta, ale na poli spalovacích motorů se jí nedařilo. Až v roce 2001 přišla se změnou své strategie a začala financovat výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů a baterií. Situace nabrala na obrátkách tímto směrem po roce 2008, mimo jiné díky vládní podpoře při nákupu elektromobilu a díky provázání výroby těchto vozů s taxislužbami. Trh začal rychleji růst a získávat na kritické velikosti, kdy mohly vznikat celé výrobní vertikály začínající od těžby potřebných surovin.

Na elektromobily se tak začala zaměřovat řada firem včetně BYD, která předtím vyráběla baterie do mobilních telefonů. To vše za mohutné podpory vlády, která zahrnovala dotace, nákupy elektromobilů či lehčí přístup k externímu financování. Ani levný kapitál ale nějakou dobu nestačil na to, aby domácí produkce dosáhla takové kvality, aby byla schopná globální konkurence, tedy například konkurovat vozům od Tesly. To se ale začalo měnit ve chvíli, kdy čínská vláda povolila americké automobilce, aby postavila v zemi svou vlastní továrnu.

Tesla podle DW News zvedla konkurenční standard na čínském trhu a přinesla do této země značku, kterou domácí spotřebitel považuje za americkou ikonu. K tomu se zvedl i standard pro domácí dodavatele, kteří tak nyní dodávají kvalitnější komponenty i pro čínské automobilky. Posunuli se tak od výroby levných komponentů směrem k vyšší kvalitě a prémiovosti.

Zdroj: DW News

 

Čtěte více:

Víkendář: Sny o renesanci výroby v USA a globální konkurenceschopnost amerických automobilek
01.10.2023 8:16
Mzdy a odměny běžných zaměstnanců v amerických automobilkách dlouho za...
Perly týdne: Čína v exportu aut předhání Německo a velké technologické firmy požadují po vládě regulaci umělé inteligence
06.10.2023 12:59
Čína se během relativně krátké doby dostala v expertech automobilů pře...
Víkendář: JPMorgan na akciích „poněkud negativní“
07.10.2023 8:37
Marko Kolanovic z JPMorgan je podle CNBC jedním z nejlepších stratégů,...
Víkendář: Pokud nepřijde recese, nahoru půjde podle Kolanovice zejména to, co doposud zaostávalo
08.10.2023 8:18
Americké akcie nemusí nutně oslabovat, ale jejich současná atraktivita...
Evropa po opatrném pondělí touží zamířit výše. Futures naznačují solidní úvodní zisky. Country Garden nesplatí dluhy
10.10.2023 8:55
Akciové trhy v Evropě po velmi opatrném pondělku v souvislosti útoku H...
Tržby luxusního koncernu LVMH stouply o devět procent, po pandemii růst zpomalil
11.10.2023 8:22
Tržby luxusního koncernu LVMH ve třetím čtvrtletí meziročně stouply o ...
Perly týdne: Globální kvantitativní utahování v plném proudu, vyšší sazby po delší dobu a nezájem o elektromobily
13.10.2023 11:59
Yahoo Finance informuje o svém novém průzkumu, podle kterého 57 % dotá...

Váš názor
  • typicky evropské svinstvo
    16.10.2023 5:59

    vzala VW zní takto: "Čína je dobrý trh a nám se vyplatí prodávat ten předražený krám za půlku." V EU nám ty elektroauta naříděj, takže zákazník má výběr buď mezi drahým a nebo ještě dražším autem, tudíž si s evropským klientem může VW vytřít zadek. Jako zákazník už nemám důvod být loajální žádné evropské značce. Když je pro vás čínský klient důležitější, prodávejte svoje krámy tam a my budeme kupovat ty lepší čínský elektromobily. nazdar.
    Vilém
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 12:13

      Já bych řekl že jako menšinový podílník v čínské firmě tam o ničem nerozhodují. Měli dodat znalosti a výrobní technologie střádané v Evropě 100 let a to je vše. Sbohem
      HenryFord
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 8:01

      Zákazník nemá důvod být věrný žádné značce. To není žádný objev.
      Orangutan
      • orangutan
        16.10.2023 8:43

        A to těm zákazníkům přikážes, nebo jsi přesvědčen, že všichni uvažuji jako ty?
        kat
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 6:49

      Takhle v praxi fungují tzv. "evropské hodnoty".
      kat
Aktuální komentáře
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji
10:50Po euforii přichází korekce: Broadcom hlásí silné tržby a vyšší dividendu, ale AI výhled zůstává nejasný
9:55Nová cílová cena Patrie pro Komerční banku: Prostor pro růst se zmenšuje  
8:58Nová cílovka pro Komerční banku, renesance evropských dluhopisů a úspěch Eli Lilly  
8:52Rozbřesk: Odloží Evropská komise zákaz hybridních automobilů? Automobilky by tento krok uvítaly
6:10Investiční výhled 2026: Kondice ekonomik, inflace a blížící se volby  
11.12.2025
22:00Oracle po výsledcích propadá, ostatním se ale daří  
17:03Tři akciové fáze posledního čtvrt století a poučení pro dnešek
16:58EK zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
16:28WSJ:Trump po válce plánuje americké investice v Rusku včetně těžby vzácných kovů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data