Poslanecká sněmovna schválila ve třetím čtení dlouhodobý investiční produkt (DIP), který umožní investovat do akcií, dluhopisů a dalších cenných papírů s cílem zajištění se ve stáří a s daňovým zvýhodněním. Ve třetím čtení byla schválena podoba s několika pozměňovacími návrhy. Jednou rovinou je zpřísnění okruhu poskytovatelů DIP a jejich registrace, další některé daňové parametry. DIP budou od ledna moci nabízet banky, kampeličky, obchodníci s cennými papíry včetně čelního brokera Patria Finance, investiční společnosti a fondy.
„Tyto účty jsme připraveni nabízet hned jak to bude možné a to se všemi investičními produkty, které finálně povolí zákon. Očekáváme tedy od úvodu roku 2024. V Patria Finance spravujeme investice přesahující 70 miliard korun pro více než 50 tisíc českých investorů a investorek a pozornost tomuto tématu roste. DIP jednoznačně vnímáme jako cestu, která posiluje a oceňuje vlastní zodpovědnost a investování staví na roveň stávajících spořících cest, pokud jde o zajištění se ve stáří. Zásadní je, že DIP umožní rozložit peníze určené na stáří s daňovou výhodou mezi mnohem více různých aktiv, čímž skrze diverzifikaci na jedné straně snižuje riziko, souběžně umožní investice do výkonnějších aktiv, především akcií a tím otevře cestu dlouhodobě atraktivnějšímu zhodnocení,“ reaguje bezprostředně na posun schvalovacího procesu generální ředitel Patria Finance Richard Podpiera. „Věříme, že DIP bude inspirovat k aktivnějšímu budování zdrojů pro období po skončení produktivního věku a tyto zdroje nasměruje do kapitálového trhu,“ dodává Richard Podpiera s tím, že tyto spravované zdroje prospějí i českému kapitálovému trhu jako celku.
V rámci schvalování ve Sněmovně DIP doznal určitých úprav proti původnímu záměru. Prvním pozměňovacím návrhem, který prošel i třetím čtením, je požadavek, aby poskytovatele DIP evidovala Česká národní banka a publikovala jejich seznam na webu. „Povinná registrace poskytovatele DIP u ČNB je velmi dobrým návrhem. Poskytovatelem DIP může být jenom licencovaný subjekt, ale takováto dodatečná registrace poskytne lepší přehled jak pro orgány veřejné správy, tak i pro investory,“ reaguje Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR, asociace pro kapitálový trh.
Částečným zpřísněním pak prošel okruh investičních nástrojů, které mohou být součástí DIP. Z jejich palety byly vyloučeny firemní dluhopisy a jiné cenné papíry, které nejsou obchodované na regulovaných trzích. Další změnou a určitým omezením je vyloučení portfoliového přístupu. Původní varianta DIP pracovala s možností neuplatnění standardního tříletého časového testu při prodeji cenných papírů z DIP, jinak řečeno při obměnách portfolia v něm. Nakonec bude zdanění v DIP probíhat v souladu s obecným postupem zdanění investic jak co do změn v portfoliu, dividend nebo úroků. Všechny změny dle navrhovatelů směřují k vyšší bezpečnosti DIP v souladu s jeho hlavním cílem a tím je dlouhodobé investování za účelem bohatšího stáří.
„Demografická situace se vůbec nevyvíjí pozitivně. Nelze očekávat, že státní penze z prvního pilíře bude dostatečná pro zajištění důstojného života, a tak DIP představuje novou možnost pro všechny, kdo mají možnost a vůli si na penzi spořit, si lépe vybrat produkty, jejichž prostřednictvím tak budou činit,“ dodává Brodani.
Změny nic nemění na tom, že daňové zvýhodnění v DIP bude výrazné. První rovinou zvýhodnění investic s DIP je sleva na dani, konkrétně možnost odpočtu ze základu daně do výše 48 tisíc korun ročně. Tato částka je vztažena ke všem podobám spoření či investování na stáří, tedy včetně penzijka či životního pojištění. U DIP ale neexistuje spodní hranice pro daňové zvýhodnění (která je ve stávajícím penzijku 1 000 Kč měsíčně a nově by měla být 1 700 Kč) a uplatnit tak půjde celá investice. Z limitu daňové podpory vyplývá, že pokud bude mít investor pouze DIP, při investici 4 tisíce korun měsíčně na dani ušetří ročně cca 7,2 tisíce korun.
Další atraktivní složkou DIP je dle návrhu možnost příspěvku zaměstnavatele. Motivací pro něj je oproštění od platby sociálního a zdravotního pojištění až do výše 50 tisíc korun a to stejně jako u daňového zvýhodnění účastníka za všechny produkty investování či spoření na stáři dohromady. Pokud tedy svému zaměstnanci dá ročně zaměstnavatel 50 tisíc korun bez daní či odvodů na investování v DIP, získá zaměstnanec bezmála dvojnásobek částky, kterou by po zdanění a odvodech dostal v čisté mzdě. Jde tak o značný roční rozdíl investic a potenciálních výnosů při dlouhodobém investování na stáří.
Podmínkou, která souvisí s dlouhodobostí cíle, je investovat nejméně 10 let a investice v jak v DIP tak v novém penzijku nevybrat před 60. rokem života. Pokud ano, investor o daňové výhody zpětně přijde.