Sluzba investorum pro zpresneni zavadejicich informaci: "1) Akcie výrobce elektromobilů 2) jsou letos pod tlakem kvůli klesajícím tržbám. Ty částečně souvisely s Muskovými politickými aktivitami, které poškodily značku, 3) společně s ukončením některých pobídek pro elektromobily ze strany administrativy amerického prezidenta Donalda Trumpa." 1) Ackoliv momentalne souvisi vetsina trzeb Tesly s prodejem elektromobilu, Tesla neni automobilka, Tesla vyrabi automobily, prumyslova bateriova uloziste energie, software pro spotove obchodovani s energii, domaci uloziste energie, jeji energy byznys je nejrychleji rostouci casti firmy, dale vyrabi fotovoltaicke panely pro solarni strechy, rafinuje Lithium pro baterie, vyviji a prodava system autonomniho rizeni vozidel, provozuje a rozsiruje vlastni sit robotickych taxiku, vyviji humanoidniho robota, stavi kapacity pro vyrobu Robotaxi, vyrabi elektricke tahace, vyrabi rychlodobijeci stanice a vlastni nejspolehlivejsi sit rychlodobijecich stanic na svete,... je toho moc. Psat porad o Tesle jako "vyrobci elektromobilu" je stejne jako kdybyste za kazdou zminkou o Amazonu psali "firma Amazon, americky prodejce knizek po internetu". 2) Klesajici trzby sice jsou a nejaka mala cast jiste souvisi s hysterickou reakci na Americkou politiku ale proc uvadet zrovna cast ktera ma nejmensi vliv kdyz ten zasadni rozdil je zpusobeny mnohem prozaictejsi pricinou: Tesla od Q1/2025 nabiha vyrobu noveho modelu Y ktery predstavuje 60% z jejich trzeb. Pokles trzeb prakticky presne odpovida poklesu vyroby behem nabehu noveho modelu a Tesla je ve vyrobe dnes presne tam kde podle krivky nabehu ocekavame ze bude. Pockejte na deliveries 2.rijna, to uz bude vyroba zpatky na puvodni kapacite linek tovaren v USA, Cine a v Nemecku. Par "trestacu Elonovych" se najde hlavne v Evrope ale ta predstavuje jen 12-15% objemu prodeju Tesly, hlavni trhy jsou USA a Cina kde je zakaznik rozumejsi a misto politiky vybira znacku vozu podle parametru kde Tesla a zvlaste Model Y naprosto dominuje: spolehlivost, bezpecnost, zivotnost, celkove naklady na vlastnictvi a udrzbu, stabilita, schopnosti a upgrady software, uzitkovost za danou cenu a schopnosti autonomiho rizeni vozidla (v EU zakazane). 3) Pobidky pro elektromobily jsou ukonceny ke konci zari tohoto roku, takze s poklesem prodeju znovu nijak nesouvisi, prave naopak - zakaznici se snazi jeste co nejrychleji koupit elektromobily dokud mohou dostat $7.5k rebate. Ten pokles zajmu bych spise cekal v Q4 az tato pobidka skutecne vyprsi. To ale bude problem hlavne pro konkurenci ktera vyrabi elektromobily se ztratou a nemuze si dovolit dalsi snizovani cen ktere lze ocekavat aby jel nejvetsi vyrobce tedy Tesla na optimalni vykon vyrobnich linek tovaren.
Jedny_LEAPS_kdyz_to_vyjde
