Schodek státního rozpočtu se na konci dubna prohloubil na 41,9 mld. Kč. Zatímco na konci března činil 15,7 mld. Kč. Výdaje dosáhly hodnoty 238,2 mld. Kč, tj. 32% celoročně plánované hodnoty. Příjmy prozatím dosahují 196,3 mld. Kč, tj. 28% celoročního plnění. Připomeňme, že na letošní rok byl parlamentem schválen rozpočet se schodkem 46,2 mld. Kč. Letmý pohled tedy ukazuje, že k naplnění schodku celoročně plánovaného schodku již mnoho nezbývá, ač jsme teprve v první třetině roku.
V následujících měsících by se skutečně mohlo stát, že schodek státního rozpočtu překročí celoroční plán. A co je příčinou? Příčiny lze hledat na straně příjmů i výdajů. Co se týče příjmů, vláda se přepočítala v otázce mimořádných příjmů. Problémem není jejich výše, ale možnost použití. Prostředky z deblokace ruského dluhu již byly získány, ale problémy s posilováním koruny, donutily vládu uzavřít dohodu s ČNB ohledně konverze privatizačních a jiných mimořádných devizových příjmů a vláda nyní čeká na postupnou konverzi do korun a převod na účet státních finančních aktiv. Z pohledu transparence státních financí je však toto zdržení výhodné, neboť umožňuje podívat se na státní rozpočet nepřikrášlený mimořádnými příjmy. V letošním rozpočtu si totiž chce vláda vypomoci 20,4 mld. Kč z deblokace ruského dluhu a 20,6 mld. Kč dotací od FNM z privatizace státního majetku.
Výdaje naopak rostou rychleji než se předpokládalo. Mohlo by se zdát, že pokud výdaje činí méně než třetinu celoročně plánovaných výdajů po prvních čtyřech měsících, že je vše v pořádku. Ale není. Těžiště výdajů je totiž výrazně posunuto směrem ke konci roku. Výrazně vyšší jsou prozatím převody prostředků krajům a obcím. Důležité však je, že neočekávaně vysoké jsou výdaje na sociální dávky. Oproti očekávání musel státní rozpočet vyplatit na sociálních dávkách o 3,2 mld. Kč více, než bylo plánováno. Detailnější informace prozatím nejsou k dispozici. Ministerstvo financí obvykle zveřejňuje kromě textu také základní tabulky výdajů a příjmů. Dnes tak ještě neučinilo.
Dosavadní vývoj státního rozpočtu potvrzuje naše obavy po představení návrhu rozpočtu na letošní rok. Rozpočet byl sestaven za optimistických předpokladů jako velmi "těsný", tj. příjmy byly stanoveny spíše na hranici svých možností a výdaje byly navrženy nižší než pravděpodobné. Navíc do letošního roku byla převedena úhrada části ztráty KoB z roku 1999. Zatímco rozumné vedení firmy svým akcionářům předkládá raději skromnější plány, než aby své chlebodárce zklamalo horšími výsledky, vlády se ke svým voličům občas chovají opačně. Plánované schodky jsou spíše přáním a skutečnou rozpočtovou situaci zahalí mlhou netransparentnosti, mimořádných příjmů a výdajů a složitostí systému veřejných rozpočtů.
David Marek