Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

28.8.2009 14:55

Výhrad proti šrotovnému je mnoho, nechci tady proto opakovat to, co již bylo několikrát řečeno. Nutno dodat, že marně – i v USA, kde bych čekal, že budou proti sociálně-ekonomickému inženýrství imunní (i když dnes asi už ne), se program ujal. V rámci amerického programu "hotovost za rachotiny" (tedy obdoba našeho šrotovného) jsou řidičům věnovány miliardy dolarů na nákup nových vozidel a sešrotování starých automobilů. Výrobci vozidel slaví, protože roste poptávka po jejich výrobcích (Detroit i Japonsko zaznamenaly zvýšení prodejů). Někteří ekologové tleskají díky očekávání snížené spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů. Bílý dům tvrdí, že tento motivační program bude stimulovat i dlouhodobou poptávku díky multiplikačnímu efektu.

Program funguje tak, že když se majitel použitého vozidla rozhodne pro účast na něm, dostane peníze a odevzdá své staré vozidlo. To by mělo být sešrotováno a recyklováno. Teoretickou – nevyužitou alternativou je samozřejmě to, že vozidla mohla být prodána jinému řidiči v USA nebo v jiné zemi. Nebo vozidlo mohlo být dokonce bezplatně převedeno těm, kdo ho potřebují a na žádné nemají. Zejména v rozvojových zemích existuje významná poptávka po podobných „rachotinách“ – tedy vozech z nichž mnohé sice nesplňují standardy zpohodlnělé společnosti západních ekonomik, ale jsou ekvivalentem mercedesů v chudých ekonomikách.

Lucas W. Davis a Matthew E. Kahn například ve své studii „International trade in used vehicles as an “alternative” cash for clunkers programme: Evidence from NAFTA“ tvrdí, že během posledních dvou desetiletí nastal nebývalý nárůst soukromého vlastnictví vozidel právě v rozvojovém světě. Celkový počet registrovaných vozidel v zemích mimo OECD se zvýšil z 110 milionů na 210 milionů mezi lety 1990 a 2005 a podle některých odhadů se dojde ke zvýšení tohoto počtu na 1,2 miliardy v roce 2030. Prostor pro rozvoj obchodu s ojetinami je tak obrovský - například v roce 2007 bylo v USA 768 vozidel na 1000 obyvatel, v Číně to bylo pouze 30 a 12 v Indii.

Samozřejmě, že zvýšený obchod s ojetými vozidly vyvolává otázky ohledně celosvětového úsilí o zmírnění produkce skleníkových plynů, respektive ekologie obecně. Je např. otázka zda takto dávat k dispozici ojetiny ostatním a tím zvyšovat počet vozidel ve světě – je to ale stejný pohled, jako když USA, či Evropa po desetiletích ekologického rabování chtějí po rozvíjejících se ekonomikách, aby se zaměřily na ekologii. Pokud pak jsou vyvážená vozidla špinavější než průměrné vozidlo registrované ve vyvážející zemi, ale jsou čistší než průměrné vozidlo registrované v dovážející zemi, obchod s ojetými vozidly sníží (alespoň) průměrné emise vozidel v obou zemích. A myslím, že to není založeno na nerealistických předpokladech.

To, co by mi na šrotovném tedy vadilo nejvíce, je, že jde o plýtvání se zdroji a další zbytečné znečišťování našeho prostředí (doslova i přeneseně). Nejenže zdaleka není jasné, zda celkový náklad výroby nového vozidla nepřevyšuje náklad provozu ojetiny až do jejího rozpadu. Navíc se tyto ojetiny likvidují, přestože pro ně existuje všem prospívající užití někde jinde. Jinak řečeno, je to jako bych si na dotaci koupil traktor a starý bych radši spálil, než abych ho dal sousedovi, který oře s volem. 

Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Euro-Atlantic-Crash-Test
    28.8.2009 15:34

    Tak trochu mě mrzí, když v roce 2009 tj. v době tzv. vědomostní ekonomiky, se musíme vůbec bavit, diskutovat či psát k takovým evidentním ptákovinám, jako je šrotovné a jeho různé variace... Argumenty docela rozumně shrnul už únoru Mach ve svém blogu na ihned.cz: http://blog.ihned.cz/c3-33941320-YMachP_d-srotovne-ne-ne-ne ...a přesto je potřeba se k tomu tématu dokola vracet... chjo... chjo... chjo... Ta euro-atlantická civilizace, se svým sociálně-inženýrským přístupem (premisa: "my víme lépe, co je pro vás, obyčejné občany dobré") asi fakt potřebuje pořádně vyshortovat, než se vrátí k přirozenému a racionálnímu myšlení, nemáte někdo tip na nějaký vhodný "put" certifikát???
    First Knight
Aktuální komentáře
13.12.2017
22:03Wall Street zakončila po Fedu nerozhodně, Caterpillar +4 %
20:23Janet Yellenová se loučí zvýšením sazeb Fedu. Dolar nad 1,1800 EURUSD
18:05Goldman prudce zvyšuje doporučení u učebnicového propadáku. Co se děje?
17:12Polský plán s Unipetrolem vytahoval Prahu do zeleného
17:07O2 odsouhlasila další dva roky zpětného odkupu vlastních akcií
16:24Dolaru pokazila vyčkávání na Fed nižší inflace  
15:21Unipetrol u historických maxim. Je správný čas na nabídku PKN a prodej akcií?  
14:47Jádrová inflace slábne. Zvýší pochybnosti Fedu?
14:32Prezident jmenoval menšinovou vládu Andreje Babiše
14:18STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:36Google je v Číně blokován. Centrum umělé inteligence tam ale otevře
11:47Jak nespravovat a neinvestovat státní peníze
11:16Rekordní měsíc Škody Auto táhly prodeje v Číně a východní Evropě
10:33Yellenová naposledy - dolar se připravuje na vyšší sazby  
9:15Rozbřesk: Čeká se na další růst sazeb Fedu a poslední vystoupení Janet Yellenové
8:58Evropské futures nerozhodné, čeká se na výsledek jednání Fedu  
8:33PKN Orlen chce získat nejméně 90 % v Unipetrolu. Nabízí 380 korun za akcii
6:31Fed, sazby a očekávání trhů. Situace se opakuje, říká Fidelity
12.12.2017
22:02Technologickému sektoru se dnes nedařilo
18:18Evropa má skrytého technologického šampiona, vydělává až moc

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
8:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, m/m
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba