Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

28.08.2009 14:55

Výhrad proti šrotovnému je mnoho, nechci tady proto opakovat to, co již bylo několikrát řečeno. Nutno dodat, že marně – i v USA, kde bych čekal, že budou proti sociálně-ekonomickému inženýrství imunní (i když dnes asi už ne), se program ujal. V rámci amerického programu "hotovost za rachotiny" (tedy obdoba našeho šrotovného) jsou řidičům věnovány miliardy dolarů na nákup nových vozidel a sešrotování starých automobilů. Výrobci vozidel slaví, protože roste poptávka po jejich výrobcích (Detroit i Japonsko zaznamenaly zvýšení prodejů). Někteří ekologové tleskají díky očekávání snížené spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů. Bílý dům tvrdí, že tento motivační program bude stimulovat i dlouhodobou poptávku díky multiplikačnímu efektu.

Program funguje tak, že když se majitel použitého vozidla rozhodne pro účast na něm, dostane peníze a odevzdá své staré vozidlo. To by mělo být sešrotováno a recyklováno. Teoretickou – nevyužitou alternativou je samozřejmě to, že vozidla mohla být prodána jinému řidiči v USA nebo v jiné zemi. Nebo vozidlo mohlo být dokonce bezplatně převedeno těm, kdo ho potřebují a na žádné nemají. Zejména v rozvojových zemích existuje významná poptávka po podobných „rachotinách“ – tedy vozech z nichž mnohé sice nesplňují standardy zpohodlnělé společnosti západních ekonomik, ale jsou ekvivalentem mercedesů v chudých ekonomikách.

Lucas W. Davis a Matthew E. Kahn například ve své studii „International trade in used vehicles as an “alternative” cash for clunkers programme: Evidence from NAFTA“ tvrdí, že během posledních dvou desetiletí nastal nebývalý nárůst soukromého vlastnictví vozidel právě v rozvojovém světě. Celkový počet registrovaných vozidel v zemích mimo OECD se zvýšil z 110 milionů na 210 milionů mezi lety 1990 a 2005 a podle některých odhadů se dojde ke zvýšení tohoto počtu na 1,2 miliardy v roce 2030. Prostor pro rozvoj obchodu s ojetinami je tak obrovský - například v roce 2007 bylo v USA 768 vozidel na 1000 obyvatel, v Číně to bylo pouze 30 a 12 v Indii.

Samozřejmě, že zvýšený obchod s ojetými vozidly vyvolává otázky ohledně celosvětového úsilí o zmírnění produkce skleníkových plynů, respektive ekologie obecně. Je např. otázka zda takto dávat k dispozici ojetiny ostatním a tím zvyšovat počet vozidel ve světě – je to ale stejný pohled, jako když USA, či Evropa po desetiletích ekologického rabování chtějí po rozvíjejících se ekonomikách, aby se zaměřily na ekologii. Pokud pak jsou vyvážená vozidla špinavější než průměrné vozidlo registrované ve vyvážející zemi, ale jsou čistší než průměrné vozidlo registrované v dovážející zemi, obchod s ojetými vozidly sníží (alespoň) průměrné emise vozidel v obou zemích. A myslím, že to není založeno na nerealistických předpokladech.

To, co by mi na šrotovném tedy vadilo nejvíce, je, že jde o plýtvání se zdroji a další zbytečné znečišťování našeho prostředí (doslova i přeneseně). Nejenže zdaleka není jasné, zda celkový náklad výroby nového vozidla nepřevyšuje náklad provozu ojetiny až do jejího rozpadu. Navíc se tyto ojetiny likvidují, přestože pro ně existuje všem prospívající užití někde jinde. Jinak řečeno, je to jako bych si na dotaci koupil traktor a starý bych radši spálil, než abych ho dal sousedovi, který oře s volem. 

Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Euro-Atlantic-Crash-Test
    28.08.2009 15:34

    Tak trochu mě mrzí, když v roce 2009 tj. v době tzv. vědomostní ekonomiky, se musíme vůbec bavit, diskutovat či psát k takovým evidentním ptákovinám, jako je šrotovné a jeho různé variace... Argumenty docela rozumně shrnul už únoru Mach ve svém blogu na ihned.cz: http://blog.ihned.cz/c3-33941320-YMachP_d-srotovne-ne-ne-ne ...a přesto je potřeba se k tomu tématu dokola vracet... chjo... chjo... chjo... Ta euro-atlantická civilizace, se svým sociálně-inženýrským přístupem (premisa: "my víme lépe, co je pro vás, obyčejné občany dobré") asi fakt potřebuje pořádně vyshortovat, než se vrátí k přirozenému a racionálnímu myšlení, nemáte někdo tip na nějaký vhodný "put" certifikát???
    First Knight
Aktuální komentáře
17.09.2025
11:22Stopka pro Nvidii. Čína zakázala svým společnostem nakupovat její čipy
11:07Před Fedem je na trzích klid. Co večer sledovat především?  
10:37Comeback čínského techu: společnosti těží z důvěry v AI
10:34Evropské firmy se chystají na další výpadky dodávek kovů vzácných zemin z Číny
10:11Japonský vývoz v srpnu opět klesl, export do USA zůstává pod tlakem kvůli clům
9:25GEVORKYAN hlásí za první letošní pololetí dvouciferný růst a ambiciózní výhled do roku 2030
9:02Rozbřesk: Odliv z amerických aktiv po nástupu Trumpa zatím nebyl výrazný
8:47GEVORKYAN expanduje, Dukovany mohou mít problém najít odborníky a EU zaostává  
6:06Cohen: Americké hospodářství stále světovou jedničkou, USA si ale mohou některé věci pokazit
16.09.2025
17:14Ředění v eurozóně a francouzské dluhy
15:28Čipová omezení Čínu nebrzdí. UBS sází na dva lídry v monetizaci AI
14:09ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:54EU neschopností rázně jednat ohrožuje vlastní suverenitu, varuje Draghi
13:44Zlato se před rozhodnutím Fedu znovu dostalo na nový rekord
12:04Fidelity: Americké small caps jsou nejlevnější za 35 let. Cyklus se může obrátit v jejich prospěch
11:46ZEW: Důvěra investorů v německou ekonomiku v září nečekaně vzrostla
11:28Jan Bureš: V průmyslu ceny dál padají, v zemědělství rostou
11:11Zatímco Amerika jede, evropským akciím se dnes opět nedaří  
10:39Ceny v průmyslu v srpnu meziročně opět klesly
10:32Trumpův návrh na pololetní výsledky rozděluje Wall Street. U SEC má podporu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba