Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

Klapky na oči a hotovost za sešrotované „rachotiny“ …

28.08.2009 14:55

Výhrad proti šrotovnému je mnoho, nechci tady proto opakovat to, co již bylo několikrát řečeno. Nutno dodat, že marně – i v USA, kde bych čekal, že budou proti sociálně-ekonomickému inženýrství imunní (i když dnes asi už ne), se program ujal. V rámci amerického programu "hotovost za rachotiny" (tedy obdoba našeho šrotovného) jsou řidičům věnovány miliardy dolarů na nákup nových vozidel a sešrotování starých automobilů. Výrobci vozidel slaví, protože roste poptávka po jejich výrobcích (Detroit i Japonsko zaznamenaly zvýšení prodejů). Někteří ekologové tleskají díky očekávání snížené spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů. Bílý dům tvrdí, že tento motivační program bude stimulovat i dlouhodobou poptávku díky multiplikačnímu efektu.

Program funguje tak, že když se majitel použitého vozidla rozhodne pro účast na něm, dostane peníze a odevzdá své staré vozidlo. To by mělo být sešrotováno a recyklováno. Teoretickou – nevyužitou alternativou je samozřejmě to, že vozidla mohla být prodána jinému řidiči v USA nebo v jiné zemi. Nebo vozidlo mohlo být dokonce bezplatně převedeno těm, kdo ho potřebují a na žádné nemají. Zejména v rozvojových zemích existuje významná poptávka po podobných „rachotinách“ – tedy vozech z nichž mnohé sice nesplňují standardy zpohodlnělé společnosti západních ekonomik, ale jsou ekvivalentem mercedesů v chudých ekonomikách.

Lucas W. Davis a Matthew E. Kahn například ve své studii „International trade in used vehicles as an “alternative” cash for clunkers programme: Evidence from NAFTA“ tvrdí, že během posledních dvou desetiletí nastal nebývalý nárůst soukromého vlastnictví vozidel právě v rozvojovém světě. Celkový počet registrovaných vozidel v zemích mimo OECD se zvýšil z 110 milionů na 210 milionů mezi lety 1990 a 2005 a podle některých odhadů se dojde ke zvýšení tohoto počtu na 1,2 miliardy v roce 2030. Prostor pro rozvoj obchodu s ojetinami je tak obrovský - například v roce 2007 bylo v USA 768 vozidel na 1000 obyvatel, v Číně to bylo pouze 30 a 12 v Indii.

Samozřejmě, že zvýšený obchod s ojetými vozidly vyvolává otázky ohledně celosvětového úsilí o zmírnění produkce skleníkových plynů, respektive ekologie obecně. Je např. otázka zda takto dávat k dispozici ojetiny ostatním a tím zvyšovat počet vozidel ve světě – je to ale stejný pohled, jako když USA, či Evropa po desetiletích ekologického rabování chtějí po rozvíjejících se ekonomikách, aby se zaměřily na ekologii. Pokud pak jsou vyvážená vozidla špinavější než průměrné vozidlo registrované ve vyvážející zemi, ale jsou čistší než průměrné vozidlo registrované v dovážející zemi, obchod s ojetými vozidly sníží (alespoň) průměrné emise vozidel v obou zemích. A myslím, že to není založeno na nerealistických předpokladech.

To, co by mi na šrotovném tedy vadilo nejvíce, je, že jde o plýtvání se zdroji a další zbytečné znečišťování našeho prostředí (doslova i přeneseně). Nejenže zdaleka není jasné, zda celkový náklad výroby nového vozidla nepřevyšuje náklad provozu ojetiny až do jejího rozpadu. Navíc se tyto ojetiny likvidují, přestože pro ně existuje všem prospívající užití někde jinde. Jinak řečeno, je to jako bych si na dotaci koupil traktor a starý bych radši spálil, než abych ho dal sousedovi, který oře s volem. 

Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Euro-Atlantic-Crash-Test
    28.08.2009 15:34

    Tak trochu mě mrzí, když v roce 2009 tj. v době tzv. vědomostní ekonomiky, se musíme vůbec bavit, diskutovat či psát k takovým evidentním ptákovinám, jako je šrotovné a jeho různé variace... Argumenty docela rozumně shrnul už únoru Mach ve svém blogu na ihned.cz: http://blog.ihned.cz/c3-33941320-YMachP_d-srotovne-ne-ne-ne ...a přesto je potřeba se k tomu tématu dokola vracet... chjo... chjo... chjo... Ta euro-atlantická civilizace, se svým sociálně-inženýrským přístupem (premisa: "my víme lépe, co je pro vás, obyčejné občany dobré") asi fakt potřebuje pořádně vyshortovat, než se vrátí k přirozenému a racionálnímu myšlení, nemáte někdo tip na nějaký vhodný "put" certifikát???
    First Knight
Aktuální komentáře
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.