Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zvyšování hodnoty akcií jako nejhloupější nápad na světě

Zvyšování hodnoty akcií jako nejhloupější nápad na světě

12.04.2010 18:03

Šéf Unileveru Paul Polman před několika dny v rozhovoru pro Financial Times sdělil, že nepracuje pro akcionáře, ale pro spotřebitele a zákazníka; vytváření hodnoty pro vlastníky společnosti pro něho není tím, co by určovalo jeho práci. Jack Welch, bývalý generální ředitel General Electric, zase před časem řekl, že "vytváření hodnoty pro akcionáře je při zběžném pohledu ten nejhloupější nápad na světě."

Vlastním firmu a na její vedení si najmu ředitele. Chci aby maximalizoval její hodnotu a hodnotu jejího vlastního jmění (není to samé). Jak jí bude maximalizovat? Bude maximalizovat současnou hodnotu cash flow, které firma vygeneruje - tedy co největší cash flow při co nejmenším riziku. Tuto suchou definici pak můžeme rozvést do myriády pouček a úvah, ale jejich centrem bude vždy následující: Firma bude efektivně produkovat kvalitní a trhem poptávané produkty a služby. Na této úrovni tedy nenalezneme konflikt mezi vytvářením hodnoty pro akcionáře a službou zákazníkovi – jedno nerozlučně vyžaduje a ústí v druhé.

Onen konflikt vyvstává, pokud se přesuneme ze světa selského rozumu do sofistikovaného světa chytráků. V něm se nepřemýšlí směrem spokojený zákazník – spokojený vlastník, ale stylem rychle vydělat. Imunní proti tomuto viru zřejmě není ani (možná již padlá) ikona kvality Toyota; podle některých úvah je jádrem jejích současných problémů s kvalitou postupná změna ve vedení společnosti, které se odchýlilo od těch, kteří přemýšlejí o zákaznících, k těm, kteří přemýšlejí (jen) o akciích.

Důraz finančních trhů na rychlé zisky a krátké období je široce rozšířený. Plošně ho odsoudit nelze, protože za dlouhodobý rozvoj se dá také schovat spousta pochybných kroků. Ale své škody napáchat dovede – jinak se rozhoduje manager ve společnosti, kde cítí jednoznačnou podporu pro (skutečný) dlouhodobý rozvoj společnosti a jinak ve společnosti, kde všichni rituálně tančí kolem čtvrtletních čísel. Ono hlasování nohama – prodej akcií špatně vedené firmy a pád jejich ceny jádro problému zdaleka neřeší. Větší naděje se upírají k akcionářskému aktivismu a institucionálním investorům, kteří drží větší objem akcií v daných společnostech. Logika je jasná – takoví investoři mají větší motivaci k dlouhodobému rozvoji společnosti, než rozptýlení individuální investoři, mají větší možnost dohnat vedení k zodpovědnosti za rozhodnutí, které nejsou v souladu s rozvojem společnosti, apod.

Ve skutečnosti ale aktivismus institucionálních investorů není a nemůže být všelékem na negativní jevy v oblasti corporate governance. Aktivisté někdy nesdílí zájmy pasivních investorů, někdy dokonce nadělají více škody než užitku. Obecně rozšířené pozitivní hodnocení aktivismu se tak pojí s ne tak pozitivními závěry hlubších analýz jeho vlivu. Ty povětšinou bohužel ukazují, že aktivismus má malý nebo žádný vliv na výkon dané společnosti. Pokud nějaký vliv má, pak v oblasti malých změn v řízení firem, ale ne na jejich hodnotu a dlouhodobé zisky*.

Žádné jednoduché magické řešení tedy neexistuje. Ač to může znít absurdně, osobně výše uvedené vnímám jako příznaky ranné fáze vývoje finančních trhů, ve které i po několika staletích jejich existence stále jsme. V této finanční době kamenné tak lze stále vážně hovořit i o tom, že zákazník a akcionář jsou v protikladu.


*Viz například Less Is More: Making Shareholder Activism A Valued Mechanism Of Corporate Governance, Roberta Romano, Yale Law School; National Bureau of Economic Research (NBER); European Corporate Governance Institute (ECGI), 2000; The Impact of Shareholder Activism on Target (55,67 USD, 0,05%) Companies: A Survey of Empirical Findings, Jonathan M. Karpoff, University of Washington - Michael G. Foster School of Business, 2001.
 
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  •  
    17.04.2010 12:34

    Vyjádření pana Polmana asi nejde brát příliš vážně, jedná se spíše o klasické marketingové tlachy. Ve skutečnosti o jeho bonusech eventuelně setrvání ve firmě zákazníci zcela jistě nerozhodují. Zásadním problémem současného postmoderního kapitalismu je postupná sublimace role dlouhodobného vlastníka se zájmem danou firmu rozvíjet. Pokud Vaši nadnárodní megaspolečnost prinicipielně vlastní 10 důchodových megafondů, které se nedohodnout vůbec na ničem a v podstatě kromě dividend nic nechtějí a podnikání firmy vůbec nerozumí (každého půl roku Vás má na starosti jiný "analytik"), pak máte jako CEO dvě možnosti - pracovat pro firmu a zákazníky (v podstatě čirý altruismus) a nebo pro sebe (což dělá většina). Výsledky jsou vidět všude kolem.
    Skeptik
  • Ve firmě musí být obojí
    12.04.2010 21:59

    Nemohu nevzpomenout knihu The Search of Excellence, která na tento problém částečně odpovídá. V nízkých patrech firmy je zaměření na zákazníka nejdůležitější prioritou. Ve vyšší patech je to opět zákazník, trh, produkt, efektivita. A zisk se najednou objevuje syntetický ukazatel, jako vedlejší produkt celého podnikání. Když vedení firmy myslí jen na zisk, hodnotu akcií - firma jde do háje. Musí myslet na obojí.
    Ales Muller
  • Moc hezky řečeno
    12.04.2010 19:15

    Šéf Unilever je zaměstnancem majitelů, tedy akcionářů. Za tento názor by měl být okamžitě propuštěn. Nicméně se zdá jednodušší zvyšovat hodnotu spoluprací s vládami. Jako třeba s českou. Naberou se pobídky a po jejich vypršení se firma přestěhuje a zase se naberou pobídky jinde. (Viz PTZ Unilever Nelahozeves.) Okrádání daňového poplatníka je jistě lehčí než vytváření hodnot pro akcionáře starými nudnými metodami jako např. prací.
    Dan
    • Re: Moc hezky řečeno
      13.04.2010 11:23

      Šéf Unileveru podľa môjho názoru veľmi správne prezentuje pre verejnosť orientáciu na zákazníka. To čo v tejto chvíli nevidíme, sú jeho rozhodnutia, ktoré určite korešpondujú so záujmami akcionárov.. :)
    • Re: Moc hezky řečeno
      13.04.2010 9:52

      To jsou ale nepěkná slůvka a ošklivé věty:-)
      Charón
Aktuální komentáře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou
16:11Když si soused dá k obědu kuře a vy nic…
15:36Pepsi (+6 %) potěšila a akcie postupně dohání letošní ztráty  
14:56ČEZ a Rolls-Royce SMR začnou připravovat první modulární reaktor v Česku
14:16Firmě PepsiCo ve čtvrtletí klesl zisk o 59 procent, tržby se ale mírně zvýšily
13:17Blíží se další raketový růst? Co od výsledků Netflixu očekávat
11:55Eurostat: Inflace v EU v červnu zrychlila na 2,3 procenta, v ČR na 2,8 procenta
11:52Kryptotýden pokračuje: Trump chce z USA kryptoměnovou velmoc. Digitální dolar ale odmítá
11:04Trump zvyšuje tlak na Fed a zvedá hrozbu pro dolar. Včerejšek byl další test  
10:39TSMC: dvouciferný růst zisku pátý kvartál v řadě a silný výhled na třetí čtvrtletí
10:18Volvo předčilo očekávaní, v Americe mění strategii. Akcie poskočily o 10 %
9:12Rozbřesk: Jaké Trumpově celní sazbě čelí Česko? A proč je na tom Slovensko nejhůře?
8:53Trump se blíží dohodě s EU, Německo odmítlo rozpočet EU a Coca-Cola přejde na třtinový cukr  
6:16Jsou namístě mírnější odhady přínosů umělé inteligence?
16.07.2025
22:00Wall Street si přes Trumpovo zastrašování Powella připsala další zisky  
18:23Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/25 Q2, Bef-mkt)
General Electric Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Novartis AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
PepsiCo Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
US Bancorp (06/25 Q2, Bef-mkt)
6:30Nordea Bank Abp (06/25 Q2)
7:00ABB Ltd (06/25 Q2)
7:00EQT AB (03/25 Q1)
7:00Volvo Car AB (06/25 Q2)
7:20Volvo AB (06/25 Q2)
7:30Evolution AB (06/25 Q2)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Interactive Brokers Group Inc (06/25 Q2)
22:01Netflix Inc (06/25 Q2)