Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Zvyšování hodnoty akcií jako nejhloupější nápad na světě

Zvyšování hodnoty akcií jako nejhloupější nápad na světě

12.04.2010 18:03

Šéf Unileveru Paul Polman před několika dny v rozhovoru pro Financial Times sdělil, že nepracuje pro akcionáře, ale pro spotřebitele a zákazníka; vytváření hodnoty pro vlastníky společnosti pro něho není tím, co by určovalo jeho práci. Jack Welch, bývalý generální ředitel General Electric, zase před časem řekl, že "vytváření hodnoty pro akcionáře je při zběžném pohledu ten nejhloupější nápad na světě."

Vlastním firmu a na její vedení si najmu ředitele. Chci aby maximalizoval její hodnotu a hodnotu jejího vlastního jmění (není to samé). Jak jí bude maximalizovat? Bude maximalizovat současnou hodnotu cash flow, které firma vygeneruje - tedy co největší cash flow při co nejmenším riziku. Tuto suchou definici pak můžeme rozvést do myriády pouček a úvah, ale jejich centrem bude vždy následující: Firma bude efektivně produkovat kvalitní a trhem poptávané produkty a služby. Na této úrovni tedy nenalezneme konflikt mezi vytvářením hodnoty pro akcionáře a službou zákazníkovi – jedno nerozlučně vyžaduje a ústí v druhé.

Onen konflikt vyvstává, pokud se přesuneme ze světa selského rozumu do sofistikovaného světa chytráků. V něm se nepřemýšlí směrem spokojený zákazník – spokojený vlastník, ale stylem rychle vydělat. Imunní proti tomuto viru zřejmě není ani (možná již padlá) ikona kvality Toyota; podle některých úvah je jádrem jejích současných problémů s kvalitou postupná změna ve vedení společnosti, které se odchýlilo od těch, kteří přemýšlejí o zákaznících, k těm, kteří přemýšlejí (jen) o akciích.

Důraz finančních trhů na rychlé zisky a krátké období je široce rozšířený. Plošně ho odsoudit nelze, protože za dlouhodobý rozvoj se dá také schovat spousta pochybných kroků. Ale své škody napáchat dovede – jinak se rozhoduje manager ve společnosti, kde cítí jednoznačnou podporu pro (skutečný) dlouhodobý rozvoj společnosti a jinak ve společnosti, kde všichni rituálně tančí kolem čtvrtletních čísel. Ono hlasování nohama – prodej akcií špatně vedené firmy a pád jejich ceny jádro problému zdaleka neřeší. Větší naděje se upírají k akcionářskému aktivismu a institucionálním investorům, kteří drží větší objem akcií v daných společnostech. Logika je jasná – takoví investoři mají větší motivaci k dlouhodobému rozvoji společnosti, než rozptýlení individuální investoři, mají větší možnost dohnat vedení k zodpovědnosti za rozhodnutí, které nejsou v souladu s rozvojem společnosti, apod.

Ve skutečnosti ale aktivismus institucionálních investorů není a nemůže být všelékem na negativní jevy v oblasti corporate governance. Aktivisté někdy nesdílí zájmy pasivních investorů, někdy dokonce nadělají více škody než užitku. Obecně rozšířené pozitivní hodnocení aktivismu se tak pojí s ne tak pozitivními závěry hlubších analýz jeho vlivu. Ty povětšinou bohužel ukazují, že aktivismus má malý nebo žádný vliv na výkon dané společnosti. Pokud nějaký vliv má, pak v oblasti malých změn v řízení firem, ale ne na jejich hodnotu a dlouhodobé zisky*.

Žádné jednoduché magické řešení tedy neexistuje. Ač to může znít absurdně, osobně výše uvedené vnímám jako příznaky ranné fáze vývoje finančních trhů, ve které i po několika staletích jejich existence stále jsme. V této finanční době kamenné tak lze stále vážně hovořit i o tom, že zákazník a akcionář jsou v protikladu.


*Viz například Less Is More: Making Shareholder Activism A Valued Mechanism Of Corporate Governance, Roberta Romano, Yale Law School; National Bureau of Economic Research (NBER); European Corporate Governance Institute (ECGI), 2000; The Impact of Shareholder Activism on Target (55,67 USD, 0,05%) Companies: A Survey of Empirical Findings, Jonathan M. Karpoff, University of Washington - Michael G. Foster School of Business, 2001.
 
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  •  
    17.04.2010 12:34

    Vyjádření pana Polmana asi nejde brát příliš vážně, jedná se spíše o klasické marketingové tlachy. Ve skutečnosti o jeho bonusech eventuelně setrvání ve firmě zákazníci zcela jistě nerozhodují. Zásadním problémem současného postmoderního kapitalismu je postupná sublimace role dlouhodobného vlastníka se zájmem danou firmu rozvíjet. Pokud Vaši nadnárodní megaspolečnost prinicipielně vlastní 10 důchodových megafondů, které se nedohodnout vůbec na ničem a v podstatě kromě dividend nic nechtějí a podnikání firmy vůbec nerozumí (každého půl roku Vás má na starosti jiný "analytik"), pak máte jako CEO dvě možnosti - pracovat pro firmu a zákazníky (v podstatě čirý altruismus) a nebo pro sebe (což dělá většina). Výsledky jsou vidět všude kolem.
    Skeptik
  • Ve firmě musí být obojí
    12.04.2010 21:59

    Nemohu nevzpomenout knihu The Search of Excellence, která na tento problém částečně odpovídá. V nízkých patrech firmy je zaměření na zákazníka nejdůležitější prioritou. Ve vyšší patech je to opět zákazník, trh, produkt, efektivita. A zisk se najednou objevuje syntetický ukazatel, jako vedlejší produkt celého podnikání. Když vedení firmy myslí jen na zisk, hodnotu akcií - firma jde do háje. Musí myslet na obojí.
    Ales Muller
  • Moc hezky řečeno
    12.04.2010 19:15

    Šéf Unilever je zaměstnancem majitelů, tedy akcionářů. Za tento názor by měl být okamžitě propuštěn. Nicméně se zdá jednodušší zvyšovat hodnotu spoluprací s vládami. Jako třeba s českou. Naberou se pobídky a po jejich vypršení se firma přestěhuje a zase se naberou pobídky jinde. (Viz PTZ Unilever Nelahozeves.) Okrádání daňového poplatníka je jistě lehčí než vytváření hodnot pro akcionáře starými nudnými metodami jako např. prací.
    Dan
    • Re: Moc hezky řečeno
      13.04.2010 11:23

      Šéf Unileveru podľa môjho názoru veľmi správne prezentuje pre verejnosť orientáciu na zákazníka. To čo v tejto chvíli nevidíme, sú jeho rozhodnutia, ktoré určite korešpondujú so záujmami akcionárov.. :)
    • Re: Moc hezky řečeno
      13.04.2010 9:52

      To jsou ale nepěkná slůvka a ošklivé věty:-)
      Charón
Aktuální komentáře
09.12.2025
16:09Bitcoinové ETF od BlackRocku má vysoký roční výnos, většina investorů ale na něj zatím nedosáhla
14:30Goldman Sachs: Optimismus ustupuje, investoři hledají příležitosti mimo AI
13:41Colt CZ získal povolení k převzetí Synthesie za více než 23 miliard Kč
12:50Ford a Renault spojují síly. Dostupné elektromobily jako nová strategie
12:04Rostoucí výnosy přibrzdily akcie v rozletu  
10:52Nová cílová cena a doporučení Patrie: Silná rozvaha a dividendy Philip Morris ČR drží atraktivitu i přes vyšší náklady  
10:07Rozbřesk: Stojí před eurodolarem nejen Fed, ale znovu i děravý francouzský rozpočet?
9:36Vítězství pro Nvidii: Trump jí povolil vývoz do Číny, analytici ale varují před ztrátou výhody
9:04Německý export v říjnu držel tempo, dovoz se propadl o více než procento
8:50J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Vnitřní informace
8:40Nepřátelská nabídka Paramountu, restrukturalizace PepsiCo a spojení Ford-Renault  
6:44Investiční výhled Patria Finance: Pět klíčových témat pro rok 2026  
08.12.2025
17:43Jedno americké dluhové finance fiction
15:59PODCAST Týdenní výhled: Fed míří ke snížení sazeb, ECB u nich dosáhla dna a Netflix pod tlakem  
15:29Paramount neskládá zbraně. Učinil nepřátelskou nabídku na koupi Warner Bros. za 30 dolarů za akcii
13:11Magnum Ice Cream se odštěpila od Unileveru a debutuje na amsterdamské burze
12:23Schnabelová: Další krok ECB bude zvýšení sazeb, ale ne brzy
11:54Začátek týdne je pomalý a změnu směru trhům nepřináší  
11:18Odešel Hans-Jörg Rudloff. Osobnost investičního světa stála i u začátků Patria Finance
11:13Čína přehodnocuje ekonomické priority. Domácí poptávka hlavním motorem růstu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AutoZone Inc (11/25 Q1, Bef-mkt)
GameStop Corp (10/25 Q3, Aft-mkt)
thyssenkrupp AG (09/25 Q4, Bef-mkt)
16:00USA - Nově otevřená prac. místa