Velmi rozdílnými směry se v uplynulém kvartále vydaly výsledky hospodaření dvou velkých světových automobilek. Zatímco německá automobilka ve druhém čtvrtletí více než zdvojnásobila čistý zisk na 1,81 miliardy eur díky růstu prodeje v Asii. Největší japonská i světová automobilka Motor v prvním finančním čtvrtletí japonského fiskálního roku na provozní úrovni prodělala 108 miliard jenů (24 miliard Kč) po zisku 212 miliard jenů před rokem.
Automobilka , která je největším výrobcem luxusních vozů na světě, ve druhém kvartále dosáhla na provozní úrovni zisku 2,86 miliard eur a překonala tak konsensuální odhad agentury Bloomberg. Celkové tržby společnosti stouply o 16,5 procenta na 17,9 miliardy eur, a mírně tak naopak nedosáhly na konsensuální očekávání na úrovni 18,2 miliard eur. V Asii se tržby zvýšily o 43 procent a ve Spojených státech o 18 procent.
Automobilka minulý měsíc zlepšila výhled pro celý letošní rok a příští rok. Firma letos počítá s nárůstem prodeje o deset procent na 1,6 milionu vozů. Z pohledu provozní marže firma potvrdila cíl v rozmezí 8-10 procent pro samotnou automobilovou divizi, skupina jako celek však má nově letos mít marže nad úrovní deseti procent, když v samotném druhém kvartále vykázala 14,4% (odhad byl 12,5 %) provozní marže proti 11,5% v 1Q.
vykázala první provozní ztrátu za dva roky kvůli negativním důsledkům březnového zemětřesení a silné domácí měny. Výsledek byl nicméně lepší, než očekávali analytici. Ti podle agentury Reuters počítali s provozní ztrátou 190 miliard jenů. Automobilka navíc zvýšila odhad celoročního provozního zisku na 450 miliard jenů z dříve předpokládaných 300 miliard. Toyota rovněž uvedla, že její výroba, která byla zasažena zemětřesením, by se měla vrátit na běžnou úroveň již v září. Dosud přitom počítala s obnovením plné produkce až v listopadu či prosinci.
Čistý zisk se ve čtvrtletí končícím v červnu propadl na 1,2 miliardy jenů ze 190,5 miliardy před rokem. Tržby klesly téměř o 30 procent na 3,44 bilionu jenů.
"Vliv zemětřesení se blíží ke konci, na zisky Toyoty však bude mít i nadále negativní dopad silnější jen. Pokud zůstane americký dolar slabý, bude Toyota stejně jako ostatní japonští exportéři pod tlakem," uvedla analytička Cathy Wuová ze společnost ING Funds. Podle některých analytiků by dokonce Toyotu letos mohli kvůli výrobním problémům připravit o vedoucí pozici v odvětví konkurenti a .
(Zdroj: AP, Bloomberg, čtk)