(10,02 EUR, 1,73%) a International Airlines Group (IAG) – holding, který vznikl spojením British Airways a Iberie, oznámily minulý týden, že se principiálně dohodly na prodeji ztrátové společnosti BMI. Jedná se o celkem zajímavou transakci, která stojí o detailnější komentář, na kterém se dají identifikovat nejdůležitější trendy v osobní letecké dopravě.
převzala plnou kontrolu nad BMI před dvěma lety (prvotní podíl získala v roce 1999 od Scandinavian Airlines System) a marně se pokoušela přeměnit BMI na ziskové aerolinky. Vstup Lufthansy do BMI v roce 1999 byl spojen s podmínkou vstupu do Star Aliance, ke které se BMI připojila v roce 2000. Zároveň se ale Lufhansa snažila prodat svůj podíl v BMI vlastně hned od svého vstupu. Dlouhou dobu byl jasným kandidátem Virgin Atlantic – aerolinky Richarda Bransona, které by spojením s BMI získaly 17% podíl na provozu letiště Heathrow. British Airways se svými 43% tedy překvapivě převzala iniciativu a vypadá to, že je nejblíž k získání BMI. Sloty na hlavním londýnském letišti jsou tím nejcennějším na BMI. BMI kontroluje 8,5% slotů na Heathrow, a pokud by byly efektivně využity pro dálkové lety, může se celkově ztrátová letecká společnost vrátit do zisku.
Vzhledem k tomu, že jednání jsou velice důvěrná a ze zjevných důvodů je nikdo ze zúčastněných nekomentuje, dá se jen spekulovat, jak celá záležitost dopadne. Virgin Atlantic se sice stále nevzdávají, ale jen obtížně hledají partnera pro tuto transakci. Přece jen evropské aerolinky nejsou zas tak velikým magnetem pro investory. Vypadá to tedy, že IAG převezme BMI a kvůli uspokojení antimonopolního úřadu přeprodá část slotů na Heatrow právě Virgin Atlantic.
Transakce mezi Lufhansou a IAG nezahrnuje regionální dceřinou společnost BMI regional ani nízkonákladovou BMI baby. Zmíněné společnosti pravděpodobně budou zajímat někoho z lokálních investorů. Přece jen brand BMI si za své více než 70leté působení na trhu osobní letecké dopravy získal svůj zvuk.